16.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Motorka na vodu: Jak zrychlit z klidu na 256 km/h za 4 sekundy?

Bugatti Chiron zrychlí z 0 na 100 km/h pod tři sekundy. Tříkolka francouzského vynálezce Françoise Gissyho to však dokáže za pouhý zlomek tohoto času - 0,55 sekundy. A to prosím na vodu! Jak toho lze dosáhnout, ukazuje přiložené video.

„Auto na vodu, teplo ze zemi, city v pilulkách,“ zpíval v 80. letech píseň o budoucnosti Dalibor Janda. Teplo ze země dnes skutečně umíme využívat. Příkladem je tzv. geotermální vyhřívání budov využívané třeba na Islandu. City v pilulkách máme také (pokud tedy za city považujete zvýšený zájem o sex). Jen to auto na vodu se pořád nedaří zkonstruovat. I když občas nějaké zprávy tiskem proběhnou.

Tohle je však něco naprosto speciálního. Na první pohled zajímavě řešená tříkolka, byť s podezřelým „sudem“ naležato na podvozku, na kterém jezdec, v tomto případě vynálezce François Gissy, při jízdě doslova leží. Tenhle chlápek z Francie dokáže s minimem investic postavit neuvěřitelné věci. Před časem svůj neobvyklý talent prokázal při stavbě raketového kola s maximální rychlostí 207 mil za hodinu, tedy 331,2 km/h.

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Co umí jeho nejnovější výtvor, nejlépe ukazuje přiložené video. Stroj s vynálezcem za řídítky doslova odletí. Nejlepší na celé věci ale je, že je poháněn pouze vodou. Jakým způsobem? O podrobnostech konstrukce není samozřejmě nic známo, avšak jedno je jisté, Gissy v pohonu svého super sprintujícího stroje využívá principu zákonu akce a reakce, podobně, jako reaktivní (proudové) motory letadel, případně raket. U reaktivního motoru hovoříme nikoliv o výkonu, ale tahu. Tah je síla, kterou reaktivní motor vyvíjí.

Jak by to celé mohlo fungovat? Jistě z fyziky víte, že kapaliny jsou v zásadě nestlačitelné. Jenže Francouz Gissy údajně vodu v nádrži stlačil až na hodnotu 6000 psi, což je 41,37 MPa. V přírodě se voda pod takto vysokým tlakem nachází v oceánech ve hloubce lehce přes 4000 metrů. Jde o takzvaný hydrostatický tlak. V takové hloubce spočívá na dně třeba Titanic. Když jej v 70. letech na dně Atlantiku zkoumal tým Dr. Ballarda, potřebovali k tomu speciální miniponorku Alvin, která tak vysokému tlaku dokázala odolat.

Jenže když jsou kapaliny nestlačitelné, tak jak mohl vodu sympatický Francouz takto stlačit? V diskusi pod svým videem sám mluví o využití kompresoru. Ten navíc jistě nestlačoval vodu v kapalném stavu, ale v plynném, neboť v tomto již stlačitelná je. Do plynného skupenství se voda mohla dostat jejím zahříváním.

Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Do válce tak kompresor stlačoval sice vodu, ale jistě už v plynném skupenství. Po dosažení udávaného tlaku 41,37 MPa stačilo otevřít v zadní části nádoby ventil a prudký únik páry vytvořil tah, který tříkolku nemilosrdně urychlil.

Samozřejmě může to celé být i jinak. Jak přesně, se pochopitelně nikde nedočtete. Jde o „know-how“ autora, technicky velice nadaného Francouze Françoise Gissyho.








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Dnes 17:55

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW dlouho neohřál. Po roce jej totiž střídá třetí generace Touaregu, kterou jsme v Rakousku projeli s dieselovým šestiválcem.




Blesk.cz

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod palbou kritiky kvůli bezpečnosti

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod…

Mexická letecká společnost, jejíž letoun se zřítil v pátek u kubánské metropole Havany, čelila v posledních…

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Američanka Meghan Markle, nyní již manželka britského prince Harryho a vévodkyně ze Sussexu, dala světu na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Český tým na MS v hokeji 2018 skončil ve čtvrtfinále, když šel ze třetího místa ve skupině A na tým USA, druhý…

Fenerbahce s Veselým titul neobhájilo, Euroligu ovládl Real Madrid

Fenerbahce s Veselým titul neobhájilo, Euroligu…

Basketbalistům Fenerbahce Istanbul s českým pivotem Janem Veselým těsně unikla obhajoba titulu v Evropské lize,…

 

Reflex.cz

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít při cestování po Evropě

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít…

Pokud přemýšlíte, kam se vypravit na výlet a nechcete opouštět Evropu, zkuste se inspirovat nápady…