Motorka na vodu: Jak zrychlit z klidu na 256 km/h za 4 sekundy?
„Auto na vodu, teplo ze zemi, city v pilulkách,“ zpíval v 80. letech píseň o budoucnosti Dalibor Janda. Teplo ze země dnes skutečně umíme využívat. Příkladem je tzv. geotermální vyhřívání budov využívané třeba na Islandu. City v pilulkách máme také (pokud tedy za city považujete zvýšený zájem o sex). Jen to auto na vodu se pořád nedaří zkonstruovat. I když občas nějaké zprávy tiskem proběhnou.
Tohle je však něco naprosto speciálního. Na první pohled zajímavě řešená tříkolka, byť s podezřelým „sudem“ naležato na podvozku, na kterém jezdec, v tomto případě vynálezce François Gissy, při jízdě doslova leží. Tenhle chlápek z Francie dokáže s minimem investic postavit neuvěřitelné věci. Před časem svůj neobvyklý talent prokázal při stavbě raketového kola s maximální rychlostí 207 mil za hodinu, tedy 331,2 km/h.
Co umí jeho nejnovější výtvor, nejlépe ukazuje přiložené video. Stroj s vynálezcem za řídítky doslova odletí. Nejlepší na celé věci ale je, že je poháněn pouze vodou. Jakým způsobem? O podrobnostech konstrukce není samozřejmě nic známo, avšak jedno je jisté, Gissy v pohonu svého super sprintujícího stroje využívá principu zákonu akce a reakce, podobně, jako reaktivní (proudové) motory letadel, případně raket. U reaktivního motoru hovoříme nikoliv o výkonu, ale tahu. Tah je síla, kterou reaktivní motor vyvíjí.
Jak by to celé mohlo fungovat? Jistě z fyziky víte, že kapaliny jsou v zásadě nestlačitelné. Jenže Francouz Gissy údajně vodu v nádrži stlačil až na hodnotu 6000 psi, což je 41,37 MPa. V přírodě se voda pod takto vysokým tlakem nachází v oceánech ve hloubce lehce přes 4000 metrů. Jde o takzvaný hydrostatický tlak. V takové hloubce spočívá na dně třeba Titanic. Když jej v 70. letech na dně Atlantiku zkoumal tým Dr. Ballarda, potřebovali k tomu speciální miniponorku Alvin, která tak vysokému tlaku dokázala odolat.
Jenže když jsou kapaliny nestlačitelné, tak jak mohl vodu sympatický Francouz takto stlačit? V diskusi pod svým videem sám mluví o využití kompresoru. Ten navíc jistě nestlačoval vodu v kapalném stavu, ale v plynném, neboť v tomto již stlačitelná je. Do plynného skupenství se voda mohla dostat jejím zahříváním.
Do válce tak kompresor stlačoval sice vodu, ale jistě už v plynném skupenství. Po dosažení udávaného tlaku 41,37 MPa stačilo otevřít v zadní části nádoby ventil a prudký únik páry vytvořil tah, který tříkolku nemilosrdně urychlil.
Samozřejmě může to celé být i jinak. Jak přesně, se pochopitelně nikde nedočtete. Jde o „know-how“ autora, technicky velice nadaného Francouze Françoise Gissyho.