16.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Motorka na vodu: Jak zrychlit z klidu na 256 km/h za 4 sekundy?

Bugatti Chiron zrychlí z 0 na 100 km/h pod tři sekundy. Tříkolka francouzského vynálezce Françoise Gissyho to však dokáže za pouhý zlomek tohoto času - 0,55 sekundy. A to prosím na vodu! Jak toho lze dosáhnout, ukazuje přiložené video.

„Auto na vodu, teplo ze zemi, city v pilulkách,“ zpíval v 80. letech píseň o budoucnosti Dalibor Janda. Teplo ze země dnes skutečně umíme využívat. Příkladem je tzv. geotermální vyhřívání budov využívané třeba na Islandu. City v pilulkách máme také (pokud tedy za city považujete zvýšený zájem o sex). Jen to auto na vodu se pořád nedaří zkonstruovat. I když občas nějaké zprávy tiskem proběhnou.

Tohle je však něco naprosto speciálního. Na první pohled zajímavě řešená tříkolka, byť s podezřelým „sudem“ naležato na podvozku, na kterém jezdec, v tomto případě vynálezce François Gissy, při jízdě doslova leží. Tenhle chlápek z Francie dokáže s minimem investic postavit neuvěřitelné věci. Před časem svůj neobvyklý talent prokázal při stavbě raketového kola s maximální rychlostí 207 mil za hodinu, tedy 331,2 km/h.

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Co umí jeho nejnovější výtvor, nejlépe ukazuje přiložené video. Stroj s vynálezcem za řídítky doslova odletí. Nejlepší na celé věci ale je, že je poháněn pouze vodou. Jakým způsobem? O podrobnostech konstrukce není samozřejmě nic známo, avšak jedno je jisté, Gissy v pohonu svého super sprintujícího stroje využívá principu zákonu akce a reakce, podobně, jako reaktivní (proudové) motory letadel, případně raket. U reaktivního motoru hovoříme nikoliv o výkonu, ale tahu. Tah je síla, kterou reaktivní motor vyvíjí.

Jak by to celé mohlo fungovat? Jistě z fyziky víte, že kapaliny jsou v zásadě nestlačitelné. Jenže Francouz Gissy údajně vodu v nádrži stlačil až na hodnotu 6000 psi, což je 41,37 MPa. V přírodě se voda pod takto vysokým tlakem nachází v oceánech ve hloubce lehce přes 4000 metrů. Jde o takzvaný hydrostatický tlak. V takové hloubce spočívá na dně třeba Titanic. Když jej v 70. letech na dně Atlantiku zkoumal tým Dr. Ballarda, potřebovali k tomu speciální miniponorku Alvin, která tak vysokému tlaku dokázala odolat.

Jenže když jsou kapaliny nestlačitelné, tak jak mohl vodu sympatický Francouz takto stlačit? V diskusi pod svým videem sám mluví o využití kompresoru. Ten navíc jistě nestlačoval vodu v kapalném stavu, ale v plynném, neboť v tomto již stlačitelná je. Do plynného skupenství se voda mohla dostat jejím zahříváním.

Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Do válce tak kompresor stlačoval sice vodu, ale jistě už v plynném skupenství. Po dosažení udávaného tlaku 41,37 MPa stačilo otevřít v zadní části nádoby ventil a prudký únik páry vytvořil tah, který tříkolku nemilosrdně urychlil.

Samozřejmě může to celé být i jinak. Jak přesně, se pochopitelně nikde nedočtete. Jde o „know-how“ autora, technicky velice nadaného Francouze Françoise Gissyho.








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

TEST: Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

Dnes 12:51

Pozornost se sice upírá na vrcholný šestiválec, ale Kia nabízí ještě dvě motorizace. Pokud zrovna netoužíte po stádu čítajícím skoro čtyři sta koní, neměly by vám uniknout.




Blesk.cz

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve Francii mají pochyby

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve…

Na francouzských základních a středních školách by mělo být od začátku nového roku prakticky zakázáno používání…

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují tři soutěžící! Odveze je záchranka!

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují…

Ve středečním Prostřeno se představí dobrodruh Pavel, který diváky i své protihráče překvapil svým životním…

 

iSport.cz

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě stihne, řekl kouč

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě…

Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková kvůli zranění nenastoupila do kvalifikace ve Val Thorens. Při…

První velký krok Nezmara? Slavia už oslovila trenéra Trpišovského

První velký krok Nezmara? Slavia už oslovila trenéra…

Trasa Slovan Liberec – Slavia Praha je stále otevřená, jinými slovy Janem Nezmarem to nekončí. Vršovický klub…

 

Reflex.cz

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé video teď pouští dětem jako prevenci

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé…

Děsivou srážku dítěte a několikatunové tramvaje zachytila v Brně kamera z protější soupravy. Kluk se bezhlavě…

Pracovat donekonečna za nízký plat může jen hlupák. Firmy byly lakomé jako řezník Krkovička a teď se diví

Pracovat donekonečna za nízký plat může jen hlupák.…

Tuzemští podnikatelé kritizují úřad práce v Liberci za uspořádání semináře, na kterém se mohli zájemci o…