2.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Motory 1.8 TSI a 2.0 TSI: Je už obrovský motorový průšvih vyléčený?

 

V roce 2008 uvedla skupina VW zcela novou generaci zážehových čtyřválců EA888. K objemu 1,8 litru krátce nato přibyl i větší dvoulitr. A byl to průšvih!

Původním smyslem motorů řady EA888, jejichž vývoj začal u Audi v roce 2006, bylo nahrazení starších agregátů vycházejících ještě z řady EA113. Nakonec obě generace žily po svém boku až do roku 2014. Poslední přeživší motory starší generace na zasloužený odpočinek poslala až současná norma Euro 6.

V posledních letech se motory EA113 objevovaly zejména coby pohon nejvýkonnějších modelů značky, většinou těch s přídomkem R. Přechod na novější generaci těchto motorů byl asi nejvíce patrný v Sciroccu R spolu s Golfem R. Právě tato auta používala původní agregát asi nejdéle ze všech.

Motorů 1.8 TSI (TFSI) a 2.0 TSI (TFSI) vzniklo za devět let značné množství variant. Ty se od sebe lišily obligátním kódem, tedy shlukem tří, častěji čtyř nic neříkajících písmen. Ukrývají se pod nimi jednak různé výkony, ale také konstrukční odlišnosti ve smyslu stále přísnějších emisních norem.

K původně uvedenému přímému vstřikování benzínu a přeplňování turbodmychadlem s vodním chlazením ložiskového uzlu a systémem dodatečného dochlazování po vypnutí motoru s přídavnou elektrickou pumpou, postupně přibývala další technika. Asi rok po premiéře se objevil dvoulitr TSI se systém AVS neboli Audi Valve Lift system. Umožňoval ve dvou stupních měnit zdvih výfukových ventilů a to zásluhou přepnutí na vačku s jiným palcem. U motorů pro Euro 5 navíc přibylo k přímému vstřikování benzínu FSI navíc ještě nepřímé, tedy do sacího potrubí. Prostě motory EA888 nabízejí dodnes velmi moderní technická řešení, k nimž patří třeba dvojice vyvažovacích hřídelů, rotujících v litinovém bloku motoru a poháněných samostatným řetězem.

Řetěz měl být věčný. Nebyl...

Z pohledu koncového zákazníka mělo být přínosem nahrazení dřívějšího, byť velmi spolehlivého rozvodového řemenu v kombinaci s krátkým řetězem (jak jistě víte, spojuje oba vačkové hřídele), jedním řetězem. U řetězů se interval výměny neudává. Proč taky, když v minulosti dokázaly vydržet třeba 250.000 km.

Bohužel u moderních motorů jsme často svědky jeho výrazně kratší životnosti. Jde o první rébus, s nímž se museli majitelé nových „velkých“ té-es-íček potýkat. Dle zkušeností Petra Petříka, známého specialisty na vozy skupiny VW z pražské Malé Chuchle, se tato původní verze dožila v dobrém zdraví tak 60.000 km. Že už je řetěz vytahaný sice řidiči prozradí podivný hluk z motoru, avšak ten se projevuje zejména po nastartování po delší odstávce. A jen málokdo mu věnuje pozornost. Většina majitelů to tak přešla. Pokud vytahaný řetěz neodhalil mechanik při pravidelném servisu, později tak učinila elektronika motoru. Při vytahaném řetězu nesedí řídicí elektronice motoru vzájemné fázové posunutí mezi vačkovými hřídeli a klikou, na což reaguje vyhozením chyby. A to doprovází rozsvícení kontrolky „pečící se kuře“ nebo také „vrtulníček“. A to už majitele do servisu dojet donutí. Nebo minimálně si to přečte v návodu k obsluze. Kupodivu řetěz „vyvažováků“ tady problémy nezpůsobuje.

My doporučujeme po koupi vozu z inkriminovaných let (tedy 2008 až 2011) nechat v servisu stav řetězu zkontrolovat. Pokud se totiž musí měnit, vyjde kompletní výměna zpravidla na 9.000 korun. Ale pozor, je to už včetně výměny plochého řemenu. Ten rovněž nepodceňujte, neboť na motorech EA888 dokáže poškodit simerink (hřídelové těsnění) klikového hřídele na řemenici, což způsobí únik oleje.

Čistota půl zdraví

Příčin, proč se řetěz předčasně vytahával, bylo hned několik. Mnozí svalovali vinu na pohon vysokotlaké pumpy, která je jednopístová, přičemž píst je stlačován speciální vačkou na vačkovém hřídeli. Údajně toto nesymetrické silové namáhání rozvodů vedlo k jejich předčasnému kolapsu. My si myslíme, že je spíše na vině nízká kvalita jednotlivých částí rozvodu, zejména řetězu. Vždyť novější motory TSI mají pohon vysokotlaké pumpy řešený stejně a problémy s rozvody už běžně nemají.

Nedávno nám však Petr Petřík prozradil jednu zajímavou věc, o níž jsme do té doby neměli ponětí. A ani jsme to nikde neslyšeli. Přitom právě ta může mít se selhávajícími rozvody souvislost překvapivě velkou. Údajně se na motorech EA888 s léty a rostoucími kilometry zanáší karbonem sací koš olejového čerpadla. Opakuje se tedy historie spojená se slavnými motory 1.8 20V Turbo. O nich to dnes ví už i děti ve školce, avšak že se to stává i na nových EA888, mnoho nemá ponětí.

Důležité je, stejně jako u vzpomínaných motorů 1.8 20V Turbo, nechat pravidelně čistit olejovou vanu od nánosů karbonu - doporučuje se provést při nájezdu 150.000 km. Zanášení sacího koše olejového čerpadla karbonem má za následek pokles tlaku mazání. Navenek se „jen“ zvýší spotřeba paliva, avšak mnohem více škod to může napáchat „uvnitř“. Od zničených hydraulických zdvihátek ventilů, přes turbodmychadlo, až po zmíněné rozvody, jejichž napínák vinou sníženého tlaku nenapne řetěz tak, jak by měl. Ten pak běží volně, čímž se mnohem rychleji vytahá.

Pálí vám to dobře

Motory 1.8 a 2.0 TSI jsou, stejně jako jiné přímovstřikové zážehové agregáty, dost náchylné na opotřebení zapalovacích svíček. Jejich elektrody se rychle zanáší, čímž dochází ke zvyšování hodnoty přeskokového napětí. Tím se ale více zatěžují zapalovací cívky přímého zapalování. Kdo nemění svíčky včas, může rovnou měnit také cívky. Jedna sice vyjde asi na 1300 korun, což není zase tolik, ale i tak je to zbytečné.

Lepší je celé věci předejít, a to tím, že budete ignorovat servisní plán VW, který předepisuje výměnu svíček až po ujetí 100.000 km, a necháte je vyměnit po 60.000 km.

Pokud už cívka na některém z válců odejde, motor poběží na tři válce, avšak katalyzátory se nezničí. Elektronika totiž pozná, který z válců „nepálí“ a vstřikovač (vstřikovače) příslušného válce vypne.

Přesuvník, to je věc záhadná

Přesuvník nebo také variátor má za úkol měnit časování rozvodu. Prvně uvedené slovo je asi vhodnější pro pojmenování této součástky, kterou mají snad všechny moderní zážehové (a dnes už i vznětové) motory. U prvních verzí motoru se časování měnilo pouze na sání, u pozdějších přibyla změna také na výfukové straně rozvodu. A bohužel na četných místech zlobí a ani motory EA888 nejsou výjimkou.

Celý problém s přesuvníky tady spočívá ve ztrátě tlaku oleje v jejich nastavovači. Tím, že je uvnitř nízký tlak maziva, nedojde k pootočení nastavovače až na doraz. Přesuvník se tak zastaví někde na půli cesty mezi krajními polohami a současně začne kmitat, zejména na volnoběh. Bohužel toto kmitání není navenek slyšet. Tento stav je však doprovázen rozsvícením kontrolky elektroniky motoru.

U prvních agregátů EA888 dodával výrobce přesuvník pouze vcelku s vačkovým hřídelem. Celé to tehdy stálo asi 16.000 korun. Později začal přesuvník nabízet samostatně, což cenu snížilo na asi 8.200 korun. Zda je u vašeho motoru k dispozici přesuvník samostatně, nebo pouze s „vačkou“, záleží na značce (modelu) vozu, roku výroby a samozřejmě kódu motoru. Asi není třeba dodávat, že při výměně přesuvníku je třeba demontovat také rozvody.

V souvislosti s přesuvníky existuje ještě jedna závada, která se však vyskytuje spíše sporadicky. Přesuvník může i prasknout. Následně se v něm zvětší vůle, což vyústí v nepravidelný chod motoru.

Největší problém – olej!

Spolu s problematickými rozvody bývá v souvislosti s motory 1.8 TSI a 2.0 TSI z řady EA888 často skloňována nadměrná spotřeba oleje. Mnohým tak čtyřválec bral v konečné fázi i obligátní litr na 1000 km.

Co bylo příčinou tohoto fatálního problému? Konstruktéři motoru EA888 původně navrhli příliš malé drážky pro pístní kroužky. Ty se tak mohly na pístu pohybovat pouze omezeně. Aby to nějak odůvodnili, použili pístní kroužky nezvyklých tvarů, které tak ani jako kroužky moc nevypadají. Tady je jasně vidět snaha o nějakou inovaci, která se ale krutě vymstila.

Nápravu přinesl výrobce až v červnu 2011. Spočívala v zavedení nejen nových pístních kroužků, jak by mohl leckdo očekávat, ale současně i nových pístů, které tak mají zvětšenou drážku. Jenže modifikované písty dostaly jiný průměr pístního čepu, takže spolu s nimi musíte koupit i nové ojnice. Opravdu rozborka.

Ve značkovém servisu Volkswagenu vyjde oprava motoru na šíleně znějící částku 75.000 korun. Zahrnuje výměnu všech pístů spolu s ojnicemi včetně nezbytných úkonů. Dalším řešením je nákup kompletního polomotoru, což ale znamená částku 120.000 korun. V obou případech jde o značné peníze, když si uvědomíte, že auta, poháněná motory EA888 zpočátku výroby, dne koupíte do 200.000 korun.

Doslova spásu tak představuje pro majitele nemocných „té-es-íček“ servis Petra Petříka. Ten dokáže nešťastníkům od extrémní spotřeby oleje pomoci za přibližně 30.000 korun. A to už jsou vzhledem ke zbytkové ceně jednotlivých modelů s těmito motory relativně akceptovatelné, byť stále o hubičku nejde. Kdo je vydat nechce, bude olej stále a častěji dolévat, čímž se mu provoz vozidla prodraží. Hlavně však dochází k usazování oleje v katalyzátorech, které jsou horké, takže jednoho dne může auto dokonce shořet. Tak pozor na to!

Jak šel čas

2008

Představení motorů řady EA888. Kubatura 1.8 TSI, později 2.0 TSI. Vývoj od roku 2006. Posléze se objevují napříč značkami Audi, Seat, Škoda a Volkswagen

2009

Představena verze motoru 2.0 TSI se systémem AVS, tedy dvoustupňově proměnným zdvihem výfukových ventilů.

2011

Další vylepšení motorů EA888, takzvaná generace 3, v souvislosti s příchodem emisní normy Euro 5. Zavedeno duální vstřikování benzínu – tedy přímé a nepřímé.

2014

Uvedena verze motoru 2.0 TSI o výkonu 220 kW v Golfu R. Později také v Sciroccu R coby náhrada za starší motor EA113. A dále ještě o špetku výkonnější varianta s 228 kW v Auri TTS. Jde o vůbec nejsilnější verzi motoru.

2017

Motor EA888 je stále ve výrobě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent

Druhá nejrozšířenější virtuální měna ripple zvýšila během…

Babiš dal za úkol neziskovým organizacím, aby vybraly syrské sirotky k přesunu do Česka Babiš dal za úkol neziskovým organizacím, aby vybraly syrské sirotky k přesunu do Česka

Zástupci neziskových organizací spolu s europoslankyní…

Jablek se sklidí o desítky tisíc tun víc, odhady ale byly ještě vyšší Jablek se sklidí o desítky tisíc tun víc, odhady ale byly ještě vyšší

Letošní úroda jablek v sadech českých pěstitelů by podle…

České dráhy dostaly téměř padesátimilionovou pokutu České dráhy dostaly téměř padesátimilionovou pokutu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) udělil Českým…

 
 

Přidat názorDiskuse: Motory 1.8 TSI a 2.0 TSI: Je už obrovský…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Dnes 18:56

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...




Blesk.cz

NHL 19 je parádní virtuální hokej, nejvíce baví online zápasy

NHL 19 je parádní virtuální hokej, nejvíce baví…

Nastal čas opět vybruslit na virtuální led. NHL 19 je tu a i když nejde o herní revoluci, nabízí několik novinek…

Houby na víkendovém talíři! Česnečka, karbanátky i rizoto

Houby na víkendovém talíři! Česnečka, karbanátky i rizoto

Přinesli jste si z lesa koše plné hub, ale došly vám nápady, co si z nich ukuchtit? Přinášíme tři snadné, rychlé…

 

iSport.cz

Smoleňák se vrací do Hradce. Počká na angažmá jako Novotný

Smoleňák se vrací do Hradce. Počká na angažmá jako Novotný

Mountfield rozjel sezonu slušně, po porážce na Spartě dvakrát vyhrál, porazil Chomutov a uspěl i na ledě…

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci obohacují a kdy je jich moc

Babylony v české lize! Trenéři řekli, kdy cizinci…

Ghaňan, Venezuelan, Černohorec, Rus, samozřejmě Slováci. Ti všichni se trefili v posledním kole FORTUNA:LIGY.…

 

Reflex.cz

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů před rozhodováním o zakázce za 100 milionů

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů…

Někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek je mimo jiné známý tím, že v minulosti zastával desítky různých…

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Konečně přišel čas prozradit strašnou pravdu. Náš seriál Šábes šneků byl částečně trolling, částečně reklama na…