Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na kolik přijde milion kilometrů v Mercedesu W124 200 D?

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Starší mercedesy jsou schopné ujet velké vzdálenosti. Obyčejný atmosférický diesel zvládne i sedmiciferné číslo.

Milion kilometrů možná pro někoho není velká porce, běžný motorista jej s jediným osobním autem neujede. Maximálně taxikáři, ale soukromník? Michaelovi Nickimu se to s jeho mercedesem povedlo. Není žádný div, že jde o ten „poslední pořádný“, řadu W124. Té se u nás přezdívá „čtyřka“ podle koncového čísla továrního kódu.

Pan Nicki nastoupil k Daimler-Benzu do Sindelfingenu v roce 1987 a nový vůz si koupil o pět let později. Jde o úplně obyčejnou spartánskou verzi 200 D. Dvoulitrový čtyřválcový diesel řady OM 601 dával pouhých 55 kW a 126 N.m. Agregát byl atmosférický a autu umožňuje jet maximálně stošedesátkou. Pro někoho lenoch, jehož koupi coby youngtimeru, byť v zachovalém stavu nedoporučují ani odborníci. Jinému ale stačí...

Takřka bez výbavy

Michael si před čtvrtstoletím dražší verzi prostě nemohl dovolit, protože sotva splatil svou studentskou půjčku. Za půlnoční modrou nemusel dávat marky navíc, stejně jako za světle šedou látku v interiéru. Auto tak má vlastně jen dřevěné obložení, dále pak příplatkovou pětistupňovou převodovku, tehdy byl v základu pouze „čtyřkvalt“. První a dosud jediný majitel si navíc objednal elektrické střešní okno, loketní opěrku, centrální zamykání, rádio a zadní opěrky. Ani ty tenkrát standardní výbava nezahrnovala... Továrna udávala průměrnou spotřebu 6,7 l nafty, Nicki jezdí dokonce za ještě méně, průměr na onen milion mu vychází šestilitrový.

Samozřejmě před čtvrtstoletím dostal navíc zaměstnaneckou slevu a chtěl si nechat auto jen rok, pak jej díky ní se ziskem prodat. Jenže se začalo šuškat cosi o tom, že pevné částice, které diesely vypouštějí, způsobují rakovinu. Ceny i lehce ojetých dieselů padaly rázem ke dnu, tudíž se svého mercedesu nezbavil.

Spojka vydržela 445 tisíc kilometrů

Naftové verze W124 bez turba mají na dnešní poměry opravdu směšný výkon, jenže celá série je považována za pořádný držák a nejde jen tak o nějaké hospodské historiky. Bez závad se jeho dosavadní život pochopitelně neobešel, ale takřka vždy šlo o únavu materiálu. Spojka se odporoučela v roce 2003 po 445.000 km, dále v průběhu let odešly brzdy, alternátor a vodní čerpadlo. Pochopitelně se objevila nějaká ta koroze. „Nejsem automobilový fanoušek, pro mě je to užitková věc, umyl jsem ho málokdy,“ říká jeho vlastník.

O rok později následovala malá nehoda, klasický „zaďour“. „Čumák“ byl ale zralý na výměnu, světla, i kapotu včetně mřížky koupil na vrakovišti, jen nárazník pořídil od Mercedesu originální, aby bez problémů seděl.

Dnešní pětapadesátník Michael Nicki pracuje v Sindelfingenu pořád, na lince, ze které vyjíždí model GLE. Možná se za fanouška nepovažuje, ale vede si přesné záznamy o spotřebovaném palivu a dalších provozních nákladech včetně údržby. Německo sice přešlo během let z marky na euro a kurzy obou měn se vůči koruně měnily, ale tato částka vychází v aktuálním přepočtu na něco malinko přes tři miliony korun. To je v průměru necelých 121,5 tisíce na rok. Ne, auto vyšší střední třídy s hvězdou ve znaku si nemohl a nemůže dovolit každý.

Rekordman najel skoro pětinásobek

Nickiho „čtyřka“ však není rekordmanem značky. Tovární muzeum má již třináct let ve sbírkách modrý taxík s bílou střechou. To nijak nepřekvapuje. Jde o „kraťase“ 240 D z roku 1976, tedy série 114/115, se kterým Řek Gregorios Sachinidis najezdil mnohem větší porci, neuvěřitelných 4,6 milionu kilometrů...

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
27. 1. 2017 01:59
Re: Nostalgie
Souhlas, to jak kdo s autem jezdí (stará se o něj) hraje velkou roli. Auto nám vrací to, co od něj požadujeme.
27. 1. 2017 01:55
Re: otázka je špatně položená...
Samozřejmě, ten skvostný "poměr" výkonu a obsahu. 8-s Chtěl bych vidět ty oblaky smradlavého kouře i za nepatrně starými auty se zážehovými motory.
Avatar - pallas
27. 1. 2017 01:46
4.600.000 km s Mercedesom 240D
on ten grécky taxikár naozaj s tým MB240D najazdil toľko, len sa nejak zabudlo v článku spomenúť, že v tom aute rotoval 4 rôzne motory. Vždy keď 1 z nich bol namontovaný, ostatné tri sa generálkovali.
Avatar - pallas
27. 1. 2017 01:44
Re: inspirace pro produkci roku 2017
preboha aká doživotná reťaz, keď to je chronická choroba 316-318-320d, jednak je predpis na výmenu po 200 tkm (pozri do servisnej knižky), a v reále sa dožije tak 120-150. A hrkocú niektoré už oveľa skor. Veď na to boli zvolávačky. [odkaz]
26. 1. 2017 19:17
Re: inspirace pro produkci roku 2017
Dobře, že jsi to připomenul. Tahle auta byla to naprosto nejlepší a klidně bych si ji představil u sebe i dnes, pokud by byla v maximalní možné výbavě.