Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na návštěvě v Mercedes-Benz Advanced Design Studio (Como, Itálie)

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Před deseti lety, v únoru 1998, otevřel Mercedes-Benz své Advanced Design Studio v italském Como. Jde o třetí designérské středisko pokročilého designu, po americkém Irvine a japonské Jokohamě.

Místo nemohlo být vybráno lépe – jižní Evropa, potažmo Itálie, je zdrojem inspirace v kultuře, životním stylu, designu, módě a po staletí i v architektuře. A inspirace je pro návrhářské centrum, které se specializuje na návrhy interiérů, pochopitelně tím nejdůležitějším....

„Podíváme-li se zpět, italské Mercedes-Benz Advanced Design Studio bylo velice úspěšné,“ řekl Peter Pfeiffer, šéf designu stuttgartské automobilky při oslavě desátého výročí jeho otevření, „na tomo místě vznikly návrhy interiérů jako 'generátorů myšlenek' budoucnosti,ale mnohé z nich se uplatnily i v sériové výrobě našich vozů.“

Advanced Design Studio vzniklo v Como jako třetí svého druhu po americkém Irvine a japonské Jokohamě. Všechna tři mají stejné úkoly: „Naším cílem je pokusit se předpovědět směr budoucího společenského vývoje ve spojení s automobilismem do největší možné míry,“ vysvětluje Pfeiffer, „v ideálním případě ho budeme definovat sami, protože naším záměrem je vytvořit takový vůz, který bude v očích každého našeho zákazníka tím nejlepším na světě.“

„Nové návrhy potřebují prostor a inspiraci a proto jsme potřebovali pro zřízení studia to nejlepší místo,“ vzpomíná Hans-Harald Hanson, muž, který má v současnosti na starosti strategické návrhy designu v Sindelfingenu. Studio v Como bylo zejména jeho dílem a on sám byl také v prvních dvou letech jeho ředitelem. Severní Itálie je vhodným „barometrem“ životního stylu nejvyšší kvality. „Trojúhelník Como-Milán-Turín je domovem nábytkářského a módního průmyslu,“ vysvětluje Hanson důvody, proč bylo pro studio zvoleno místo právě zde, „velice se tu dbá také na tradiční řemeslo, což bylo pro nás ideální.“ A v neposlední řadě, jihoevropská země je také jedním z největších trhů pro „La Mercedes“, jak Italové vozům s třojcípou hvězdou ve znaku říkají.

Místo bylo vybráno v červnu 1997. Automobilka nehledala pouze budovu, ve které by pracovalo 15-20 návrhářů, modelářů a inženýrů, ale také místo pro modely v „životní“ velikosti.

Výběr nakonec padl na Villu Salazar přímo u jezera Como, dům, jehož stropní fresky z poloviny 18. století inspirovaly návrhy samotného Gianniho Versaceho.

I dnes je Hanson z prostor nadšený: „Opravdu jsme si nemohli vybrat lépe. Po konstrukční stránce je dům dokonalý, malované stropy, dlouhé řady místností a kontrast mezi červenými cihlami a dřevem, to všechno vytváří elegantní a neobyčejně inspirativní celek“.

Návrháři mají řadu úkolů – kromě hlavního výzkumu pracují i na designových skicách a modelech - ve snaze vyvinout interiér automobilu budoucnosti se musí neustále „dívat dopředu“. Vymýšlejí-li nové postupy, vyžaduje tato práce určitý respekt k tradici značky Mercedes-Benz a k jejím typickým vlastnostem: eleganci, dynamice a kvalitě.

„Automobily Mercedes-Benz jsou samozřejmě značkové žboží a to vyžaduje specifické požadavky, “ řekl bývalý šéf designu Bruno Sacco na autosalonu v Turíně v dubnu 1998, „ale na každý projekt se musí nahlížet z dlouhodobého hlediska, což spolu s designem a technickým vývojem vytváří základní vlastnosti našich automobilů.“

Na rozdíl od karoserie není při návrzích interiéru automobilů prioritou design samotný, návrháři se nesnaží vytvořit umělecké dílo, prioritou je v tomto případě člověk a jeho pohodlí, což potvrzuje i Hans Harald-Hanson a dodává: „Nejvíce nás zajímá, jak naši zákazníci ve vozech sedí a jejich pocity při řízení,“ Kromě konstrukčních norem, které se starají o to, aby interiér vozu byl praktický, musí designér použít všechny smysly, aby prostředí ve voze bylo příjemné, na dotek a vůni a zákazník se v něm cítil zkrátka „jako doma“.

Přirozeně, návrhy detailů, jako jsou spínače nebo výdechy klimatizace, mohou být odvážnější, ale nesmí překročit identitu značky. „Design ztělesňuje hodnoty společnosti,“ říká Peter Pfeiffer, „i když nejsou v interiéru žádné znaky příslušnosti ke značce, tím méně pak trojcípá hvězda, musí být na první pohled poznat, že jde o automobil Mercedes-Benz.“

Jaká bude budoucnost studia v Como? Designéři dosud také sbírali různé předměty, které možná jednou dojdou svému použití. Jedná se o jak ručně vyráběné předměty z regionu kolem jezera Como, tak i high-tech komponenty z oboru nanotechnologie nebo bioniky, tedy oboru, využívajícího znalost stavby a funkce živých organismů k řešení technických problémů.

Hans-Harald Hanson k tomu dodává: “Nutno říci, že většina věcí, které jsme shromáždili, asi nenalezne své použití v automobilu, ale vývoj techniky a technologií obrovsky pokročil, takže co nelze v automobilech použít dnes, může být v budoucnu jejich přirozenou součástí.”

Hanson uvádí jako příklad žulu. Nepoddajný materiál se v současnosti používá v programu „Mercedes-Benz designo“ při návrzích povrchu interiéru, ovšem pouze ve velmi tenkých vrstvách. Za několik let či desetiletí, pokud bude vývoj technologií pokračovat stejným nebo ještě větším tempem než dnes, bude možné žulu použít i na trojrozměrné návrhy interiérů.

Návrhy interiérů vyžadují velkou trpělivost a tvrdou práci všech designérů-estétů. Trvá i několik let, než se první zárodky myšlenek nového návrhu promění ve hmatatelnou skutečnost, tedy interiér automobilu.

Jedním z prvních výsledků studia, které mohla spatřit i veřejnost, byl interiér konceptu F 400 Carving, představeného poprvé na autosalonu v Tokiu v roce 2001. V Detroitu v roce 2002 se objevil další prototyp Vision GST, předobraz pozdější třídy R, následovaný modelem F 500 Mind o rok později v Tokiu.

V roce 2005 automobilka oznámila, že se chystá další koncept automobilu budoucnosti, tentokrát využívajícího právě zmíněnou bioniku. Výsledek byl představen ještě v témže roce, jak jinak než v metropoli Země vycházejícího slunce, pod názvem F 600 Hygenius.

Designéři při návrhu interiéru zkombinovali přírodní materiály, jako kůži a dřevo se světélkujícím žlutým plastickým gelem na částích sedadel a podlaze. V zatím poslední koncepční studii F 700 z roku 2007 byl kladen důraz pro změnu na jiné materiály – korek a semiš.

Severní Itále byla také svědkem představení jedné exkluzivní limitované série – módní návrhář Giorgio Armani v roce 2003 vytvořil ve spolupráci s Advanced Design Studiem v Como exkluzivní sérii modelu CLK nazvanou „designo by Giorgio Armani“. Vycházela z otevřené verze modelu CLK 500 a byla vyrobena v počtu 100 kusů. Armani se v barvách a použitých materiálech nechal inspirovat legendárními ručně vyráběnými klasickými vozy.

“Zaměření projektů se v Design Studiu ovšem od prvních let posunulo,“ říká Hans-Harald Hanson. “Našim prvním cílem bylo vytvořit centrum v Como tak, aby zde návrháři našli inspiraci po projekty vzdálené budoucnosti. Dnes se ovšem zabývají i návrhy, přímo určenými pro sériové vozy.“ Hanson na tomto vývoji nevidí nic špatného. Není snad lepšího příkladu na závěr: v Itálii vznikl interiér současné generace prestižní třídy S...

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - MajoThePuk
18. 2. 2008 10:25
Design
Ach ti taliani...