Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na zdraví! Vědci přišli na to, jak jedovaté emise změnit na alkohol

Tomáš Dusil
Diskuze (5)
I vědci občas dělají chyby. Jedni z nich omylem přišli na to, jakým způsobem by se daly emise vypouštěné auty přeměnit na etylalkohol. Takže pojďme se napít!

Při výzkumné práci zaměřené na úsporu paliva se vědcům z oddělení energetiky v Národní laboratoři v Oak Ridge v Tennessee v USA podařilo čistě náhodou objevit inovativní chemický proces, který by v budoucnu mohl změnit automobilový průmysl. Údajně se tak navíc stalo nedopatřením v rámci jistého chemického procesu.

Při něm chemici dozorovali elektrochemický proces, v rámci nějž využili sloučeninu mědi, uhlíku a dusíku vytvořené nanotechnologií coby katalyzátor (urychlovač chemické reakce). V roli spouštěče reakce se stalo přivedené elektrické napětí. Díky nanotechnologii probíhaly už v rámci katalyzátoru určité procesy. Ve výsledku došlo k přeměně oxidu uhličitého za přítomnosti vody v kombinaci s dalšími skleníkovými plyny na 63procentní etylalkohol.

„Vlastně jsme vzali oxid uhličitý, tedy odpadní produkt spalovacího zážehového motoru s trojčinným katalyzátorem a lambda regulací a při něm jsme se snažili, aby procesy spalování šly v obráceném sledu s cílem vysoké účinnosti a malým využitím paliva,“ říká k celé věci Adam Rondinone, jeden ze tří chemiků, kteří popsaný chemický proces vlastně náhodou objevili.

„Že z toho vznikne etanol, jsme nečekali a bylo to pro nás dost překvapující. Je totiž docela obtížné dostat z oxidu uhličitého přímo alkohol pouze s jedním katalyzátorem,“ dodává Rondinone.

Inovace, v rámci níž bylo možné neobvyklou chemickou reakci provést, tkví v použití nanotechnologie. Skládá se z měděných částeček extrémně malých rozměrů, rozptýlených v tělese tvaru hrotu vyrobeného z uhlíku. Vznikla tak nanotextura, která svými vlastnostmi připomíná platinu. Je ovšem o hodně levnější. Pokud by se používala coby součást katalyzátorů aut, výrazně by tím klesly náklady na jejich výrobu a následné pořízení.

Technologie tak používá vlastně docela konvenční materiály, ovšem uspořádaných s pomocí nanotechnologii. Při chemické reakci bylo dále použito světlo o vlnové délce 50 nanometrů (1 nanometr je miliardtina metru), které soustředilo elektrochemickou reakci na samotný hrot uhlíkové destičky. Tím, že reakce probíhala ve vodě a za normální pokojové teploty, nejsou potřeba žádná speciální opatření, pokud by byla technologie použita v sériové výrobě. I z tohoto důvodu objevitelé věří v brzké uplatnění v sériové výrobě. Navíc elektrická energie může být vytvářena také větrem či solární energii s využitím solárních panelů.

Co to je ta nanotechnologie?

Za nanotechnologii se obecně označuje technický obor, pracující s extrémně malými částicemi. Řádově o velikosti nanometrů, tedy miliardtiny metru. Vyjádřeno trochu srozumitelněji, nanometr je přibližně tisícina tloušťky lidského vlasu. V rámci nanotechnologii se studují jevy, které se v zásadě vymykají běžnému chápání reálného světa. Vše se děje v řádech molekul a atomů. Jde o takzvanou kvantovou mechaniku, kterou popisuje kvantová fyzika. Právě v oblasti kvantové mechaniky se do budoucna otevírají nové možnosti ve využití ve strojírenství, technologii, chemii a jiných technicko-přírodních oborech.

Tomáš Dusil
Diskuze (5)
Avatar - Barry Lyndon
21. 10. 2016 14:24
Toho tydýta, co tu poslední dobou píše podobné články bych t
Vypadá to, že nemá nejen technické vzdělání, ale ani elementární rozhled na úrovni žáka základní školy. Možná by to stačilo na "Chvilka pro tebe" a podobná "periodika", ale na motoristickém serveru působí jako totální Mimoň.
20. 10. 2016 21:40
nebojite sa pit colu ?
To bude nejaka antikampan dzusikarov proti sytenym napojom. Nie je nahodo CO2 aj v pive ?
Myslet znamena ... vedet
20. 10. 2016 17:58
Re: jedovatej CO2??
CO2 – bezbarvý plyn, bez chuti a zápachu; není jedovatý, ale zvyšuje účinky CO a podílí se na vzniku skleníkového efektu. Emisní norma EURO nelimituje množství CO2.

NOx – oxidy dusíku mají podobné účinky jako NO, NO2, napadají plíce a sliznice. Vznikají v motoru za vysokých teplot a tlaků během hoření při nadbytku kyslíku. Některé oxidy dusíku jsou zdraví škodlivé! Opatření vedoucí ke snižování spotřeby paliva mohou vést ke zvýšení podílu oxidů dusíku ve výfukových plynech, neboť účinnější spalování vede k vyšším teplotám spalování. Často se stává, že „ekologický“ turbodiesel má sice nízké emise CO2, ale díky nadměrné produkci NOx dosahuje pouze emisní normy Euro 4. Řešení redukce oxidů dusíku je například aditivum AdBlue.
20. 10. 2016 17:32
Re: jedovatej CO2??
Už vidím hospodskýho jak má vedle výčepu výfuk a vaří CO2 panáky®
20. 10. 2016 17:25
jedovatej CO2??
CO2 se nebere jako jedovatej plyn, i když ve vysokych koncentracích se po nem otrávit muzes.
za jedovatej se povazuje CO a poslední dobu slavnej NOx