Nákup ojetiny: Co čekat od profesionálního poradce v oboru ojetých aut?
Možností, jak zvýšit jistotu, že nekupujete zajíce v pytli, je více. Doporučována je návštěva v servisu, kde mají zkušenosti s daným typem vozidla, existují firmy, které prověřují minulost vozů z různých databázích a obvykle se vyplatí i práce s dohledáním původního majitele, zahraničního prodejce nebo servisu, kde byl vůz opravován. To vše ale stojí peníze a relativně dost času, který musíte být připraveni do prověřování konkrétního vozu investovat.
Další možností, která do značné míry spojuje popsané aktivity, je najmutí nezávislého poradce, který vám za poplatek bude dělat průvodce a anděla strážného při nákupu ojetiny.
Nespěchejte, ojetých aut je dost
„Nejčastější chybou, kterou zákazník učiní při první prohlídce vozu, je takzvaný ‚syndrom okamžitého nákupu‘. Obchodníci s ojetinami mají velmi dobře zvládnutou psychologii prodeje. Vědí, jak na zákazníka nenápadně zatlačit, aby se unáhleně rozhodl pro koupi právě jejich automobilu,“ informuje Aleš Zich z Auto AZ Consulting.
Přítomnost nezávislé osoby v podobě odborníka je proto velmi důležitá. Je zásadní prověřit všechny skutečnosti, které jsou o automobilu prodávajícím uváděny, a posoudit jeho aktuální technický stav.
Zkušební jízda jako základ
Prověrka ojetého automobilu musí nutně obsahovat důkladnou zkušební jízdu. Zde většina kupujících, kteří si nezajistí přítomnost odborníka, často chybuje. Obvykle se totiž omezí na dobrý dojem z řízení vozidla, bez ohledu na jeho technický stav. Někdy dokonce neuskuteční zkušební jízdu vůbec. Tento přístup se však, vzhledem k našim zkušenostem z praxe, může značně prodražit.
Prověrka odborníkem začíná již při startování studeného motoru, posouzením jeho chodu, kouřivosti a dalších ukazatelů. Pokračuje důkladnou testovací jízdou, při které se systematickým postupem kontrolují všechny důležité funkčnosti automobilu. Jsou to například chod a zátah motoru, směrová stabilita vozu, stav a funkce brzd, řízení, tlumičů a další důležité parametry. Takovouto prověrku běžný kupující obvykle neprovede a po zakoupení neprověřeného vozidla přicházejí mnohá nepříjemná zjištění.
Statická prohlídka
Součástí přednákupní analýzy by měla být i pečlivá prohlídka všech částí karoserie, zejména pak podvozku vozidla. Převážná většina kupujících si automobil zespodu bohužel vůbec neprohlédne. Jen zkušený odborník pozná, zda bylo zasahováno do nosných částí karoserie, v jakém stavu jsou nápravy, nebo je-li případný únik oleje běžným projevem odpovídajícím stáří automobilu a počtu ujetých kilometrů, nebo již nepřijatelným problémem.
„Při prověrkách se běžně setkáváme s vozidly, která nemají v pořádku například geometrii kol. Častou závadou jsou také vůle v uložení náprav, nesprávná funkce brzd nebo volné uložení motoru a převodovky. Některé z těchto závad mohou vést ke zhoršené ovladatelnosti automobilu v mezních situacích, což už není jen otázkou peněz, ale zejména bezpečnosti,“ dodává Aleš Zich.
Stočené kilometry
Celkový stav vozidla a zjištěných údajů o něm pak zkušenému odborníkovi napoví, zda lze věřit údaji o počtu najetých kilometrů deklarovaných prodávajícím či nikoliv. Důležitým nástrojem při kontrole počtu najetých kilometrů je prověření v databázi systému Autotracer společnosti Cebia,spol. s r.o. Zde lze dále nalézt detailní popis základních identifikátorů vozidla, jejich fotodokumentaci, přesný rok výroby a kontrolu odcizení či leasingu na vozidle.
Tento systém je zatím zaměřen na vozidla původem z ČR nebo již nějakou dobu na území ČR provozované. U vozidel dovezených ze zahraničí je převážně nutné zjišťovat veškeré informace individuálně, což může být součástí komplexní prověrky historie vozidla.
„Naše zkušenosti potvrzují neutěšený stav ohledně stáčení kilometrů u ojetin v České republice. Dle zkušeností z praxe se potvrzuje manipulace s najetými kilometry zhruba u poloviny prověřovaných vozidel. U vozidel dovezených ještě o něco více než u poloviny. To potvrzují i celkové statistiky společnosti Cebia. Automobil, který dle našich zjištění při dovozu do ČR zázračně ztratí 150tis.z celkově najetých 300tis.km je poměrně běžný úkaz.“ upozorňuje Aleš Zich z Auto AZ Consulting.
Identifikátory
Při koupi ojetého vozu by neměla být opomenuta také kontrola identifikátorů vozidla a dostupné dokumentace k vozidlu. Je třeba pečlivě zkontrolovat výrobní číslo vozidla, takzvané VIN, které je vyražené výrobcem přímo na karoserii a porovnat ho s údajem v technickém průkazu vozidla. Ke kontrole patří i prověrka okolí VIN, nevykazuje-li známky jakékoliv manipulace. Takovou manipulaci může odhalit pouze odborník. V případě pochybností doporučí vyhledání jiného automobilu nebo důkladné prověření původnosti identifikátorů vozidla např. pomocí technologií Vintest a Provin společnosti Cebia.
V současnosti vykazuje mnoho ojetých vozů určených k prodeji závažné technické i jiné nedostatky, o nichž se kupující při běžné prohlídce v autobazaru nemá šanci dozvědět. Předejít neplánovaným problémům a nepříjemnostem lze pomocí odborníka, který je připraven ušetřit laikovi při koupi ojetiny nemalé finanční prostředky na následné opravy či starosti s řešením reklamace.
Co za to?
Profesionálních poradců a znalců v oboru osobních aut najdete na trhu celou řadu. Základní sazba za poradenství se pohybuje řádově v jednotkách tisíc Kč u vozů do 100 tisíc Kč, u dražších vozů se obvykle jedná o procentní sazbu z ceny vozidla.
S ohledem na obvyklé investice do údržby nově koupeného ojetého vozu to jsou z našeho pohledu rozumné částky.
Máte zkušenost s nezávislým poradcem? Dejte nám vědět v diskuzi