Nákup ojetiny: Motor nechte raději opravit preventivně

Nákup ojetiny: Motor nechte raději opravit preventivně

 

Zamířit po koupi ojetého vozu nejprve do servisu? Podle Speciálu Ojetiny je to rozhodně dobrý nápad.

O tom, že nákup ojetého vozu může být tak trochu loterie, není asi potřeba čtenáře přesvědčovat, ostatně každý už určitě slyšel o někom, kdo v bazaru koupil parádní kousek a pak se nestačil divit.

První cesta s vaším novým ojetým vozem by tak podle Speciálu Ojetiny od Světa Motorů měla vést do servisu. Ne, neznamená to, že se něco pokazilo hned za bránou bazaru: ukazuje to na zodpovědného vlastníka staršího vozu. Ve dřívějším vydání Speciálu Ojetiny redakční odborník Martin Vaculík radí, jaké součásti vozu by rozhodně neměly uniknout vaší pozornosti.

Turbodmychadlo

Běžný motorista si pískání turbodmychadla většinou všimne a začne jej řešit včas. Turbodmychadlo však může způsobit velmi závažný problém i bez předchozího ohlášení. Unavené těsnící kroužky ložisek mohou propouštět olej, který je nasáván turbínou do sání. Pokud se průběžně spaluje, je to ta lepší varianta. Horší je, když se začne usazovat v mezichladiči.

Vaculík varuje: “ Až jeho hladina dosáhne kritického množství, je při akceleraci strhnut do motoru, kde kompresním teplem vzplane. Výsledkem je spontánní přetočení motoru, který v tu chvíli nelze ani vypnout. A málokdo je tak pohotový, aby jej zdusil sešlápnutím brzdy při zařazeném převodu.“

Co s tím? Důležitá je prevence – jednou za čas rozpojte hadice a ověřte si, že v mezichladiči není olej. Pokud ano, měli byste zrepasovat turbodmychadlo, což by nemělo vyjít na více než sedm tisíc Kč.

Rozvodový řemen a sací koš

U vozů s rozvodovým řemenem má Martin Vaculík jasno: raději hned vyměnit! Raději než spoléhat na to, že předchozí majitel dodržel předepsanou lhůtu či kilometrový proběh (podle toho co nastane dříve), investujte řádově tři, čtyři tisíce za nový řemen. Pokud řemen pohání i vodní pumpu, je lepší vyměnit ji také. Stojí zhruba dva tisíce. Průnik oleje do rozvodů by také měl vaše mechaniky zajímat, protože mastný řemen rychle ztrácí svou kvalitu.

Sací koš, umístěný na dně olejové vany, může být zanesen karbonem. Ten se na dně vany hromadí a již po 100 tisících kilometrech je zde nebezpečí (u vozů s turbodmychadlem) zhoršení mazání motoru. Martin Vaculík dodává: „Tlakoměr oleje dnešní vozy nemívají a červená kontrolka se rozsvítí až dávno poté, co již nedostatečné mazání páchá na motoru nezvratné škody.“ Odmontování olejové vany a vyčištění sacího koše vás bude stát asi dva tisíce Kč.

Ventilové vůle a dieselové vstřikovače

Speciál Ojetiny nezapomíná ani na ventily a vstřikovače. Benzinové agregáty stále častěji postrádají hydraulická zdvihátka a tak je nutno čas od času vůle pracně vymezit.

Když se to opomene, může se časem zmenšující se vůle zmenšit až na nulu a ventil se přestane zavírat. “ Koho nevaruje nepravidelný chod na volnoběh (motor totiž ztrácí kompresi), ten snadno způsobí podpálení ventilu a bude draze opravovat hlavu. Kontrola ventilových vůlí drahá nebývá – obvykle stačí sundat víko ventilů a měřit. Seřízení už je náročnější, jelikož je k němu často potřeba vyndat vačkové hřídele, tedy rozhodit rozvody a následně je znovu seřídit,“ shrnuje Vaculík. Servisní úkon bude stát dle složitosti od pár stovek výše.

Dieselová Pro a Proti II: Jak neucpat filtr pevných částic

A co vstřikovače? Ať již máte vstřikovací systém jaký chcete, měli byste vstřikovače po dvou stech tisících kilometrech nechat zkontrolovat odborníky. Elektronická kontrola vyjde na zhruba tisíc korun.

Nebezpečí je v nesymetrickém rozprašování, kvůli kterému můžete propálit píst. O špatném stavu mikroskopických otvorů, jimiž do válce proudí nafta, se ale často nemusíte o problému doslechnout - dnešní motory jsou dobře odhlučněné, kouř zachytí filtr pevných částic a ani na spotřebě problém odhalit nemusíte.

Spolupracujeme s TipCars.com
Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu

Akcionáři japonského konglomerátu Toshiba schválili návrh…

Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

 
Zdroj: Svět motorů Speciál
 

Přidat názorDiskuse: Nákup ojetiny: Motor nechte raději opravit…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v krizi. Kosí ho zranění

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu uspěli ve středečním utkání NHL na ledě Colorada 5:3 a směřují k zisku…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…