Nákup ojetiny: Motor nechte raději opravit preventivně

Nákup ojetiny: Motor nechte raději opravit preventivně

 

Zamířit po koupi ojetého vozu nejprve do servisu? Podle Speciálu Ojetiny je to rozhodně dobrý nápad.

O tom, že nákup ojetého vozu může být tak trochu loterie, není asi potřeba čtenáře přesvědčovat, ostatně každý už určitě slyšel o někom, kdo v bazaru koupil parádní kousek a pak se nestačil divit.

První cesta s vaším novým ojetým vozem by tak podle Speciálu Ojetiny od Světa Motorů měla vést do servisu. Ne, neznamená to, že se něco pokazilo hned za bránou bazaru: ukazuje to na zodpovědného vlastníka staršího vozu. Ve dřívějším vydání Speciálu Ojetiny redakční odborník Martin Vaculík radí, jaké součásti vozu by rozhodně neměly uniknout vaší pozornosti.

Turbodmychadlo

Běžný motorista si pískání turbodmychadla většinou všimne a začne jej řešit včas. Turbodmychadlo však může způsobit velmi závažný problém i bez předchozího ohlášení. Unavené těsnící kroužky ložisek mohou propouštět olej, který je nasáván turbínou do sání. Pokud se průběžně spaluje, je to ta lepší varianta. Horší je, když se začne usazovat v mezichladiči.

Vaculík varuje: “ Až jeho hladina dosáhne kritického množství, je při akceleraci strhnut do motoru, kde kompresním teplem vzplane. Výsledkem je spontánní přetočení motoru, který v tu chvíli nelze ani vypnout. A málokdo je tak pohotový, aby jej zdusil sešlápnutím brzdy při zařazeném převodu.“

Co s tím? Důležitá je prevence – jednou za čas rozpojte hadice a ověřte si, že v mezichladiči není olej. Pokud ano, měli byste zrepasovat turbodmychadlo, což by nemělo vyjít na více než sedm tisíc Kč.

Rozvodový řemen a sací koš

U vozů s rozvodovým řemenem má Martin Vaculík jasno: raději hned vyměnit! Raději než spoléhat na to, že předchozí majitel dodržel předepsanou lhůtu či kilometrový proběh (podle toho co nastane dříve), investujte řádově tři, čtyři tisíce za nový řemen. Pokud řemen pohání i vodní pumpu, je lepší vyměnit ji také. Stojí zhruba dva tisíce. Průnik oleje do rozvodů by také měl vaše mechaniky zajímat, protože mastný řemen rychle ztrácí svou kvalitu.

Sací koš, umístěný na dně olejové vany, může být zanesen karbonem. Ten se na dně vany hromadí a již po 100 tisících kilometrech je zde nebezpečí (u vozů s turbodmychadlem) zhoršení mazání motoru. Martin Vaculík dodává: „Tlakoměr oleje dnešní vozy nemívají a červená kontrolka se rozsvítí až dávno poté, co již nedostatečné mazání páchá na motoru nezvratné škody.“ Odmontování olejové vany a vyčištění sacího koše vás bude stát asi dva tisíce Kč.

Ventilové vůle a dieselové vstřikovače

Speciál Ojetiny nezapomíná ani na ventily a vstřikovače. Benzinové agregáty stále častěji postrádají hydraulická zdvihátka a tak je nutno čas od času vůle pracně vymezit.

Když se to opomene, může se časem zmenšující se vůle zmenšit až na nulu a ventil se přestane zavírat. “ Koho nevaruje nepravidelný chod na volnoběh (motor totiž ztrácí kompresi), ten snadno způsobí podpálení ventilu a bude draze opravovat hlavu. Kontrola ventilových vůlí drahá nebývá – obvykle stačí sundat víko ventilů a měřit. Seřízení už je náročnější, jelikož je k němu často potřeba vyndat vačkové hřídele, tedy rozhodit rozvody a následně je znovu seřídit,“ shrnuje Vaculík. Servisní úkon bude stát dle složitosti od pár stovek výše.

Dieselová Pro a Proti II: Jak neucpat filtr pevných částic

A co vstřikovače? Ať již máte vstřikovací systém jaký chcete, měli byste vstřikovače po dvou stech tisících kilometrech nechat zkontrolovat odborníky. Elektronická kontrola vyjde na zhruba tisíc korun.

Nebezpečí je v nesymetrickém rozprašování, kvůli kterému můžete propálit píst. O špatném stavu mikroskopických otvorů, jimiž do válce proudí nafta, se ale často nemusíte o problému doslechnout - dnešní motory jsou dobře odhlučněné, kouř zachytí filtr pevných částic a ani na spotřebě problém odhalit nemusíte.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
Zdroj: Svět motorů Speciál

Štítky Technika Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Nákup ojetiny: Motor nechte raději opravit…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…