reklama


Dieselová Pro a Proti, část II: Jak neucpat filtr pevných částic

Dieselová Pro a Proti, část II: Jak neucpat filtr pevných částic

 

Přes všechny své přednosti není moderní vznětový motor vhodný pro řidiče, kteří jezdí převážně po městě na krátké vzdálenosti. Příčinou je filtr pevných částic.

Před týdnem jsme ve článku Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je diesel nejlepší formulovali myšlenku, že pro většinu motoristů s běžnými přepravními potřebami je nejvhodnější volbou vůz se vznětovým motorem. Pro většinu však není totéž co pro všechny. Ačkoliv je diesel velmi účinný, jeho spolehlivost závisí na typu provozu – zejména od nástupu normy Euro 5 v roce 2010, kdy již žádné osobní dieselové auto neunikne sériové montáži filtru pevných částic. O problematice ukládání a vypalování sazí se většinou mnoho nedočtete, ale přitom se jedná o zcela zásadní faktor spolehlivosti moderních dieselů.

Nejdříve rozžhaví, pak spaluje

Jednou za 600 až 1500 km musí dojít ke spalování sazí, takzvané regeneraci filtru. K tomu řídicí jednotka nejdříve zvýší teplotu spalin a jimi rozžhaví filtr i předřazený oxidační katalyzátor, ve druhé fázi pak začne do výfuku „dopravovat“ nespálenou naftu, která na rozžhaveném oxidačním katalyzátoru vzplane a vzniklý plamen spálí saze zachycené ve filtru. Oním dopravovat myslím buď velmi pozdní vstřik na konci expanzní doby, kdy již nafta nezačne hořet, ale drobné kapičky jsou strženy spálenými plyny do výfuku. Druhou možností je další nízkotlaký vstřikovač (chcete-li zplyňovač), který naftu začne ve druhé fázi regenerace vypouštět přímo do výfuku. Ač tuto dražší cestu používají automobilky spíš jako nouzové řešení tam, kde na starší konstrukci motoru nelze umístit filtr pevných částic hned za turbodmychadlo, osobně jí mám radši. Při následném vstřiku totiž vždy část nafty ulpí na stěnách válců a následně ředí motorový olej. A tím se dostávám k problémům, které filtry pevných částic přinášejí zejména těm, kteří jezdí na krátké vzdálenosti.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Volkswagen svolává vozy s motorem 2,0 TDI, týká se to i Škody

Desítky přerušených regenerací

Celý proces totiž nějakou dobu trvá. Dejme tomu patnáct minut. Auto neví, jak dlouho dnes pojedete a vypalování filtru pevných částic spustí, když mu senzor diferenčních tlaků nahlásí určitou mírů zaplnění (nebo když už od předchozí regenerace uplynul limitní čas či byla ujeta limitní vzdálenost). No a pokud vaše jízda skončí dřív, tak se regenerace přeruší. Pokud zítra či o nejbližším víkendu pojedete někam dál, tak to snad není problém. Pokud však dieselové auto je to druhé v rodině, kterým jezdí manželka jen pár kilometrů na nákup či do školky, pak je zaděláno na problém. Auto se o regeneraci začne snažit většinou dostatečně brzo a po čase se i podaří (manželka se konečně vydá někam na výlet), ale každá z těch započatých znamená zátěž motoru, samotného filtru a u většiny systémů naředění olejové náplně naftou, což bývá jeden z těch nejčastějších problémů. Většina vozů umí počet regenerací ve vztahu k najetým kilometrům zaznamenat a vyzvat řidiče ke dřívější výměně olejové náplně. A to může slušně zamíchat ekonomickým kalkulem vedoucím ke koupi dieselu.

Kontrolka, kterou nepodceňujte

Co když se manželka nevypraví za kamarádkou do vedlejšího města ani jednou do měsíce? Pak se rozsvítí kontrolka filtru a v návodu k obsluze se dozvíte, že máte při jízdě mimo město umožnit regeneraci filtru. Obvykle i s informací, kolik při tom musí být minimální rychlost. Dříve platilo (například u motorů TDI-PD), že k vypalování filtru je potřeba určitá vyšší zátěž motoru, třeba odpovídající minimálně rychlosti 80 km/h. Moderní diesely jsou schopny regenerovat i při volnoběžných otáčkách (třeba nová TDI s common railem), ale trvá jim to pak mnohem déle, než když alespoň trochu jedete. Podmínkou však stále zůstává alespoň částečné zahřátí motoru (vyjádřené obvykle teplotou chladicí kapaliny 70 stupňů). No a pokud úsporný diesel musí své chudé odpadní teplo odevzdávat na vytápění kabiny prostorného kombi, tak mu zahřátí, zejména při defenzivní jízdě, může trvat i desítky kilometrů. Kdo bude svítící kontrolku filtru ignorovat, dočká se úplného zničení. Protitlak stoupne natolik, že se už regeneraci nepodaří spustit ani diagnostikou v servisu. Nový filtr pevných částic přitom stojí od 20 000 do 130 000 Kč.

Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic poznám hned

Nejedeš? Tak já ti ukážu.

O první regeneraci se vůz začíná snažit již při padesátiprocentním zaplnění filtru, kontrolka se rozsvěcí někde na devadesáti procentech. Mezi tím může být i pět set kilometrů týrání, kdy motor ve snaze o vypálení sazí pracuje stále ve vyšších volnoběžných otáčkách, ke zvýšení zátěže připojuje spotřebiče (vyhřívání zadního skla, přední větrák), škrtí nasávaný vzduch, snižuje plnicí tlak turbodmychadla. V praxi se setkávám i s jinou příčinou trvale neúspěšných regenerací, než jsou stálé krátké jízdy. Když vypaluje saze, obvykle motor reaguje na pokyny plynového pedálu mdle a se zpožděním. A třeba automatická převodovka odmítá odřadit a drží motor ve zdánlivě zbytečně vysokých otáčkách. Běžná reakce řidiče zejména služebních vozů v tu chvíli je: „Nejedeš, mrcho? Tak já ti ukážu.“ Noha putuje na podlahu, ručička letí po otáčkoměru a auto se skutečně rozjede. Schopnost maximálního výkonu je věc aktivní bezpečnosti a v systému řízení má prioritu. Největší experti takto dokážou spolehlivě překazit těch několik málo příležitostí, které motor v městském provozu k regeneraci má.

Prodejce by vás měl varovat

Kdo jezdí velmi často na krátké vzdálenosti, neudělá chybu, když si diesel nekoupí. V Německu už zákazníci vyhrávají soudní spory nad prodejci, kteří jim principiální nevhodnost moderního filtrovaného dieselu pro trvalý městský provoz zatajili. U nás se zatím prodejci stydí něco takového zmiňovat, neboť zákazník by to mohl vnímat ne jako věc principu, ale jako nedokonalost produktu konkrétní značky. U konkurence se totiž nebudou stydět lhát, že jejich autům to nevadí.

Jak na filtr? Poradí speciální vydání Světa motorů

Filtry pevných částic jsou opravdová Achillova pata moderních dieselů. Proto i v příštím vydání dieselového speciálu Světa motorů, které se na stáncích objeví koncem března, bude rozsáhlý jim věnovaný materiál, neboť se pozvolna rozjíždí druhovýroba filtrů a jsou zde také nové možnosti jejich servisního vypalování mimo vozidlo. V současné chvíli je na stáncích dotisk DIESEL Speciálu z podzimu 2011, kde se zase obsáhle věnujeme problematice „pokoutného“ odstraňování filtrů pevných částic z vozidel.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni…

Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou

Nastupující americký prezident Donald Trump by jednal…

Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci

Veterinární správa zjistila, že polovina odlovených…

Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dieselová Pro a Proti, část II: Jak…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Pavlína Wolfová přišla o vilu po Filipovském: Jak bydlí teď? Má i Monu Lisu

Pavlína Wolfová přišla o vilu po Filipovském: Jak…

Dcera herečky Pavlíny Filipovské (75) a vnučka legendárního Františka Filipovského (†86), moderátorka Pavlína…

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Být denně »pod obraz« rozhodně neprospívá nejen vašemu zdraví ale vašemu životu vůbec. Ale pokud dokážete být…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové dostala kanára

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové…

Česká tenistka Kristýna Plíšková podlehla v Melbourne v třetím kole turnaje Australian Open světové jedničce.…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Český pas, dobrý pas, umožňuje bezvízové cestování do 152 zemí. Vůbec nejlépe jsou na tom Němci

Český pas, dobrý pas, umožňuje bezvízové cestování…

Nový žebříček, který ukazuje, kam mohou držitelé jednotlivých pasů cestovat po světě bez víza (nebo dostanou…

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

 
 
reklama