9.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

NanoFlowcell: Náhrada za akumulátory? Tohle má být konečně elektrická revoluce.

 

O palivových článcích se mluví jako o energetické alternativě k akumulátorům. Oproti nim mají celou řadu výhod, ale jeden jistý nedostatek. Ke své činnosti potřebují vodík, který není zrovna bezpečný. Řešením může být nanoFlowcell.

Technologie nanoFlowcell společnosti nanoFlowcell AG z Lichtenštejnska by mohla do budoucna pořádně zamíchat kartami v otázce pohonu vozidel. Od roku 2014 se tato firma pravidelně zúčastňuje se svými výrobky autosalonu v Ženevě. K prvotině Quant, což byla elektrická sportovní limuzína, se v roce 2016 přidalo sportovní kupé Quantino. Pod atraktivními tvary tohoto vozu se však ukrývá technologie, jakou dosud žádný jiný automobil nepoužil.

Co je flow baterie

Základem technologie nanoFlowcell je takzvaná Redox flow baterie. Velice zjednodušeně řečeno se jedná o jakousi kombinaci klasického palivového článku a běžného nikl-kadmiového nebo lithium-iontového akumulátoru. Redox flow baterie byly poprvé patentovány už v roce 1976 v USA. Stojí za nimi NASA, která jejich vývojem sledovala snahy vyvinout energeticky pokročilejší zařízení, které by bylo schopné uchovávat více energie během vesmírných letů. Od té doby na redox flow bateriích pracuje celá řada institucí. Hnacím motorem pro jejich vývoj jsou přednosti, které ovšem narážejí i na některé nedostatky. Ty by měla odstranit právě technologie nanoFlowcell.

Jak už jsme předeslali, redox flow baterie v zásadě spojují vlastnosti běžných elektrochemických akumulátorů, známých z celé řady odvětví s palivovými články. Základem flow baterii je tudíž elektrochemický článek. Celý systém funguje tak, že elektrolyt je čerpán z nádrže do článku redox flow baterie.

NanoFlowcell QUANTiNO je připraveno pro sériovou výrobu

U technologie nanoFlowcell se však používají dvě nádrže, naplněné elektrolytem tvořeným metalickými kovy ve vodném roztoku (někdy se to nazývá bi-ION elektrolyt). Jak oxidační, tak i redukční proces probíhají v baterii současně, při tom se chemická energie mění v elektrickou. V podstatě dochází, stejně jako u redox flow baterií, k průběžnému nahrazování již vybitého elektrolytu novým, uloženým ve zmíněných nádržích. Technologie nanoFlowcell tak v zásadě vylepšuje starší technologii redox flow baterií. Vzniklá elektrická energie je následně dodávána elektromotoru, který vůz pohání.

Stejné výkony, vyšší životnost

V otázce energetických pochodů je nanoFlowcell podobné běžným olověným akumulátorům s elektrolytem na bázi kyseliny sírové. Výhodou olověných akumulátorů je schopnost rychlého nabíjení a vybíjení, nevýhodou relativně malá měrná energie, jež činí 30 Wh/kg. Pokud ji chcete zvýšit, znamená to zvětšit také hmotnost akumulátoru. V souvislosti s akumulátory se občas objevuje takzvaný paměťový efekt. Ač tento termín nemá dodnes jednotné vyjádření a bývá interpretován různě, v podstatě vzniká u nikl-kadmiových akumulátorů při jejich opakovaném vybíjení, a to po zhruba 500 nabíjecích/vybíjecích cyklech. V praxi se paměťový efekt projevuje náhlým poklesem napětí článku o 50 až 100 mV, ovšem při tom nedochází k poklesu kapacity článku. U flow baterií s technologií nanoFlow by k tomuto jevu docházet nemělo.

V porovnání s běžnými olověnými bateriemi je řádově vyšší měrný výkon, který dosahuje 6000 W/kg. Pro srovnání u olověných akumulátorů je to 100 W/kg, u lithium-ion pak 300 až 4000 W/kg. Měrná kapacita dosahuje 600 Wh/kg, zatímco u olověných akumulátorů pouhých 30 Wh/kg. U Li-on baterek pak zhruba čtyřnásobek. Pokud porovnáte redox flow baterie, případně nanoFlowcell, s klasickými palivovými články, pak nespornou výhodou je absence vodíku, který není zrovna bezpečný.

Velký dojezd, rychlé „tankování“

Firma nanoFlowcell AG udává jako výhodu také velký akční rádius. V době premiéry vozu Quant byl udáván dojezd vozu na jedno „natankování“ asi 600 km. Ovšem za předpokladu zvětšení objemu nádrží na specifický elektrolyt (bi-ION) na 400 litrů. To není právě málo, uvážíme-li, že současná auta mají nádrž na průměrně 50 litrů benzínu či nafty. U novějšího vozu Quantino však došlo k pokroku, neboť v jeho případě stačí nádrže na pouhých 2 krát 95 litrů, což by vozu mělo zajistit dojezd zhruba 1400 km. Alespoň takto to výrobce udává.

Exkluzivně ze Švýcarska: Quant 48Volt s revolučními akumulátory! Na stovku za 2,4 s, dojezd 1000 km...

V čem je tedy problém?

Nunzio La Vecchia, vedoucí vývoje u firmy nanFlowcell AG, vidí největší problém v infrastruktuře. K tomu, aby se celý pohon prosadil, bylo by zapotřebí vybudovat sít čerpacích stanic na elektrolyt bi-ION. Problém je také s výrobou a samozřejmě distribucí. Bohužel tisková zpráva neuvádí příliš podrobností o celé technologii.

Pokud budeme vycházet z technologie redox flow baterií, pak u nich je ještě jeden zásadní problém. A sice používání jedovatých sloučenin, například vanadu či bromidu zinečnatého. Druhým nedostatek je dost kolísavá cena vanadu na volném trhu. Ale jak už jsme předeslali, není jasné, zda se vanad či bromid zinečnatý v technologii nanoFlowcell také používá. Uvidíme, s čím společnost nanoFlowcell AG přijde na nadcházejícím autosalonu v Ženevě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Co se státní půjčkou na bydlení? V Praze si toho za ni moc nepořídíte Co se státní půjčkou na bydlení? V Praze si toho za ni moc nepořídíte

Stát vyčlenil 650 milionů korun na státní půjčky na…

Transakce za miliardy. NN kupuje české a slovenské aktivity pojišťovny Aegon Transakce za miliardy. NN kupuje české a slovenské aktivity pojišťovny Aegon

Nizozemská pojišťovna Aegon prodá své společnosti v Česku…

Náš člověk v Itálii: Zlatonosné italské dálnice Náš člověk v Itálii: Zlatonosné italské dálnice

Zřícení mostu Morandi na dálnici A10 přijde…

Většina klubů v anglické Premier League by vydělala i s prázdnými stadiony, tvrdí studie Většina klubů v anglické Premier League by vydělala i s prázdnými stadiony, tvrdí studie

Některé kluby v nejvyšší anglické soutěži Premier League…

 
 

Přidat názorDiskuse: NanoFlowcell: Náhrada za akumulátory?…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Ojetá Toyota MR2 slučuje přednosti Porsche Boxster s Lotusem Elise. Za třetinu ceny!

Ojetá Toyota MR2 slučuje přednosti Porsche Boxster s Lotusem Elise. Za třetinu ceny!

Dnes 08:00

Poslední a v pořadí třetí generace Toyoty MR2 poprvé přinesla zcela otevřenou karoserii typu spider, designéři se tak trochu shlédli v Porsche. Otázkou je, zda i tak jezdí.




Blesk.cz

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

Žralok připlul ke břehům dalšího dovolenkového ráje Čechů. Vyděsil turisty na Krétě

Žralok připlul ke břehům dalšího dovolenkového ráje…

Žralok připlaval až k pobřeží řecké pláže Plakias, která se nachází u turisty oblíbeného města Rethymnon na…

 

iSport.cz

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík chce zlato z olympiády

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík…

Už více než čtyři měsíce utekly ode dne tragické nehody autobusu kanadského hokejového týmu Humboldt Broncos.…

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub raději řeší posily

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub…

Největší soupeři vesele sčítají body, Zbrojovka inkasované góly. Favorit FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY vstoupil do nové…

 

Reflex.cz

Vzpomínky na Srpen 68: Táta musel odjet vysílat zprávy, byl redaktor televize, cítil to jako povinnost

Vzpomínky na Srpen 68: Táta musel odjet vysílat…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…

Vyskočí z letadla a řítí se vpřed rychlostí formule 1. Podívejte se, jak se létá na wingsuitu

Vyskočí z letadla a řítí se vpřed rychlostí formule…

Wingsuit se dá nejjednodušeji popsat tak, že v něm parašutista při letu ve vzduchu připomíná vakoveverku. Nebo…