Studie: Naprostá většina řidičů nezná kontrolky v autě
Přístrojové desky v moderních automobilech jsou doslova plné různých kontrolek, které řidiče mohou mást. Studie britské odtahové společnosti Britannia Rescue zjistila, že 98 procent řidičů nezná ani základní varovné a informační kontrolky.
Ve výzkumu byly 2.018 řidičům předloženy obrázky 16 nejčastějších kontrolek, u kterých měli respondenti říci, co znamenají. Mezi obrázky byl například symbol klaksonu, varování před závadou v mazání motoru, výstražné světlo ABS, symboly různých světel (výstražných, mlhových a dálkových) nebo symbol upozorňující na nedostatek paliva v nádrži.
Problémy tázaným dělala například výstražná kontrolka nedostatečného tlaku v pneumatikách, 71 % řidičů ji totiž nepoznalo. Více než třetina motoristů pak nepoznala varovný symbol airbagů.
Obecně přitom platí, že červeně svítící kontrolky znamenají vážné nebezpečí a po jejich rozsvícení by řidič měl co nejdříve zastavit, žluté (oranžové) řidiče varují, modré a zelené pak pouze informují (např. o zapnutém tempomatu). Pokud si řidič není jistý, co daný symbol znamená, měl by si ho najít v návodu k obsluze vozu.
Skoro polovina respondentů přiznala, že se jim rozsvítila některá z kontrolek a oni nevěděli, co znamená. Většina z nich tvrdí, že i přesto s autem nadále jezdili, v průměru se do servisu vydali až po 12 dnech od rozsvícení varování.
Studie přišla na to, že problémem zřejmě není jen neznalost řidičů, ale také fakt, že výrobci používají různé symboly pro tu samou věc. Výzkumníci srovnali kontrolky na palubních deskách 15 nejprodávanějších aut ve Velké Británii a zjistili, že tato auta používají 99 různých symbolů, přičemž jen 12 z nich bylo shodných pro všechny zkoumané automobily.
Potíže jsou způsobeny i tím, že přístrojové desky některých automobilů jsou doslova přeplněné různými kontrolkami. V Mercedes-Benzu třídy E je dokonce 41 kontrolek, ve Škodě Octavia jich je 31. To třeba u BMW řady 3 nebo Nissanu Micra je pouze 21 kontrolek.