Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studie: Naprostá většina řidičů nezná kontrolky v autě

David Bureš
Diskuze (69)
Řidiči neznají kontrolky v autě nejen kvůli jejich velkému počtu, ale kvůli tomu, že mnohdy stejnou věc signalizují různé symboly.

Přístrojové desky v moderních automobilech jsou doslova plné různých kontrolek, které řidiče mohou mást. Studie britské odtahové společnosti Britannia Rescue zjistila, že 98 procent řidičů nezná ani základní varovné a informační kontrolky.

Ve výzkumu byly 2.018 řidičům předloženy obrázky 16 nejčastějších kontrolek, u kterých měli respondenti říci, co znamenají. Mezi obrázky byl například symbol klaksonu, varování před závadou v mazání motoru, výstražné světlo ABS, symboly různých světel (výstražných, mlhových a dálkových) nebo symbol upozorňující na nedostatek paliva v nádrži.

Problémy tázaným dělala například výstražná kontrolka nedostatečného tlaku v pneumatikách, 71 % řidičů ji totiž nepoznalo. Více než třetina motoristů pak nepoznala varovný symbol airbagů.

Obecně přitom platí, že červeně svítící kontrolky znamenají vážné nebezpečí a po jejich rozsvícení by řidič měl co nejdříve zastavit, žluté (oranžové) řidiče varují, modré a zelené pak pouze informují (např. o zapnutém tempomatu). Pokud si řidič není jistý, co daný symbol znamená, měl by si ho najít v návodu k obsluze vozu.

Skoro polovina respondentů přiznala, že se jim rozsvítila některá z kontrolek a oni nevěděli, co znamená. Většina z nich tvrdí, že i přesto s autem nadále jezdili, v průměru se do servisu vydali až po 12 dnech od rozsvícení varování.

Studie přišla na to, že problémem zřejmě není jen neznalost řidičů, ale také fakt, že výrobci používají různé symboly pro tu samou věc. Výzkumníci srovnali kontrolky na palubních deskách 15 nejprodávanějších aut ve Velké Británii a zjistili, že tato auta používají 99 různých symbolů, přičemž jen 12 z nich bylo shodných pro všechny zkoumané automobily.

Potíže jsou způsobeny i tím, že přístrojové desky některých automobilů jsou doslova přeplněné různými kontrolkami. V Mercedes-Benzu třídy E je dokonce 41 kontrolek, ve Škodě Octavia jich je 31. To třeba u BMW řady 3 nebo Nissanu Micra je pouze 21 kontrolek.

David Bureš
Diskuze (69)
Avatar - Barrichello
13. 8. 2013 18:36
Re: Měli ste vidět když mi jagu odešla baterka
To by to nejdřív muselo jít, víš.

Já to česky narozdíl od jiných nepotřebuju, já anglicky umím >:D
13. 8. 2013 08:53
Re: toto...
V praxi by ti to dalo šanci naprogramovat jednotku tak, aby se chovala oportunisticky a přitom celkem rozumně. Ani by snad nemusela být zvolená trasa. S různými přerušeními se musí počítat. I kdyby tam bylo tlačítko. Člověk je na tom o něco lépe než počítač, ale předvídat budoucnost také nedokáže.
13. 8. 2013 08:47
Re: toto...
Je to zvláštní. V praxi záleží, jak je patřičná jednotka naprogramovaná. Umím si představit scénáře, jak by něco takového vzniklo.

Na tom, jak tyhle systémy bývají nastavené, je vidět, že se snažili, aby fungovaly bez zásahu řidiče. Pokud jde o tlačítko, nejsem si jistý, jak by na to běžný řidič reagoval a jak bys mu vysvětloval, k čemu slouží, jak ho použít. Umím si však představit v palubním počítači informaci o stavu filtru. Na druhou stranu, kontrolka, která tam je teď, dělá to, co chcete. Jen by to asi chtělo upravit hranici, při které se objeví, aby jste měli více času na reakci. Ideálně zachovat i původní hranici a odlišit je.
13. 8. 2013 08:20
Re: Ani se nedivim
Například ta nepřímá masáž srdce je něco, co je dobré mít nacvičené. Protože to snad nikdo neudělá správně napoprvé. Musíš vědět, co je správně, umírající člověk ti neporadí. Podobně například uvolnění dýchacích cest. Při instruktáži ti také nedojde, jak těžké je někoho zabalit do izolační fólie. Umělé dýchání není potřeba tak často jako masáž srdce. Profesionálové uzpůsobují resuscitaci situaci. Pokud se bavíme o klasické autonehodě, tedy ne o tonutí, tak si kolikrát vystačíš bez umělého dýchání. Kyslíku je v krvi dost a masáží srdce můžeš obnovit dýchání. I tam, nacvičit jak zaklonit správně hlavu, jakou silou vdechovat a jak dlouho. Co jsem viděl, lidé bez tréninku mají tendenci vdechovat mělce a krátce. Proto je dobrý panák, ukáže ti, co děláš špatně.
13. 8. 2013 08:18
Re: toto...
taky myslím, že by to nebylo relevantní, i když spáruješ s navigací, nemůžeš předpokládat provoz (české TMC je k smíchu - ale nejen české), nemusíš mít na navigaci navolenou trasu a i pokud máš, nemusíš ji dodržet. Může na ní být semafor, překážka. Myslím, že spárování s navigací by bylo tak komplikované, že v dohledné době to není reálný systém. Navíc, co dělat, když majitel vozidla navigaci nemá? Budou se vymýšlet 2 systémy? V dnešní době snižování nákladů...