Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaká jsou v Evropě nejžádanější firemní auta? Daří se i Škodovkám. A jaká naopak bodují u rodin?

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
39 Fotogalerie
Diskuze (29)
Česká republika patří v rámci Evropy mezi země s největším podílem firemních aut na celkových prodejích. Podílově nejméně se jich naopak prodá ve Švýcarsku.

Automobilové značky cílí svými modely na různé skupiny zákazníků, ať už na mladé rodiny s dětmi, mladé bezdětné páry nebo třeba firemní klientelu. Právě poslední skupina hraje důležitou roli, protože 56 % prodaných aut v Evropě míří právě do firem. Vyplývá to ze statistiky analytické společnosti JATO Dynamics, která pro ni využila prodejní data z 23 evropských zemí.

Celkem tak evropské firmy loni nakoupily 8,35 milionu automobilů, o 0,1 % méně než o rok dříve. Soukromá klientela oproti tomu loni pořídila 6,63 milionu aut, což byl meziroční pokles o 0,5 %.

Důvodem jsou daňové výhody pro firmy v mnoha evropských státech, stejně jako příchod nových služeb typu sdílení automobilů. I díky tomu hned v osmi sledovaných státech firmy kupují více než dvě třetiny všech prodaných automobilů.

Největší podíl firemních zákazníků ve sledovaných zemích hlásí Litva, a to 76 %. Může za to hlavně silné zastoupení firmy Modus Group, vlastníka CityBee, oblíbené služby na sdílení vozů, která expanduje napříč starým kontinentem.

Silnou pozici mají firemní zákazníci také v České republice, kde 72 % registrovaných aut v roce 2018 koupily právě firmy. Služební auto je u nás oblíbený zaměstnanecký benefit, což prodeje automobilů firmám nepochybně ovlivňuje. Na opačném konci spektra je naopak Švýcarska, kde jen 37 % registrovaných vozů připadá na firmy.

Firmám prodávají auta především prémiové značky, což je logicky – důležitou část jejich nabídky tvoří „manažerská vozidla.“ Z 25 nejprodávanějších značek v Evropě má nejvyšší podíl firemních zákazníků Volvo, a to 71 %. Následuje Audi a BMW (po 69 %), příčku za nimi obsadil Mercedes (66 %).

Naopak na rodiny cílí Dacia nebo Suzuki. Rumunská značka loni prodala firmám jen 20 %, ta japonská 32 %. Situace je podobná i na českém trhu, kde tito výrobci mají v otázce prodejů soukromníkům silnou pozici.

Znát je to i na jednotlivých modelech, Dacia Sandero je totiž v Evropě modelem s největším podílem soukromých zákazníků, 86 % jejích prodejů tvoří soukromí klienti. Za ním následuje Duster s 76% podílem soukromých klientů.

Evropský trh v roce 2018: Modely s nejvyšším podílem soukromých zákazníků
Poř.ModelPodíl soukromých zákazníků [%]
1.Dacia Sandero86
2.Dacia Duster76
3.-5.Kia Picanto70
3.-5.Ford Ka+70
3.-5.Suzuki Swift70
6.Ford EcoSport69
7.-8.Kia Stonic66
7.-8.Hyundai Kona66
9.-10.Mazda CX-365
9.-10.Toyota Yaris65

Analytici přitom zdůrazňují, že prodeje soukromníkům jsou dobrým ukazatelem toho, jak je trh zdravý. V jejich případě totiž politika slev není tak agresivní jako u fleetových automobilů, které nabízejí vysoké množstevní slevy. Podobně zájem soukromníků ukazuje dobrou náladu mezi spotřebiteli.

Naopak pořadí automobilů s nejvyšším podílem firemní klientely tolik nepřekvapí, žebříčku vévodí typická manažerská vozidla. První je totiž Opel Insignia, VW Passat a Audi A6 s 84% podílem firemních zákazníků. Hned za nimi následuje Škoda Superb s 83% podílem. V top 10 je pak ještě jeden zástupce mladoboleslavské značky, Octavia s tříčtvrtinovým podílem firemních klientů.

Evropský trh v roce 2018: Modely s nejvyšším podílem firemních zákazníků
Poř.ModelPodíl firemních zákazníků [%]
1.-3.Opel Insignia84
1.-3.VW Passat84
1.-3.Audi A684
4.Škoda Superb83
5.BMW 582
6.-7.BMW 381
6.-7.Audi A481
8.Opel Astra77
9.Škoda Octavia75
10.Mercedes-Benz E74

Vstoupit do diskuze (29)