Jaká jsou v Evropě nejžádanější firemní auta? Daří se i Škodovkám. A jaká naopak bodují u rodin?
Automobilové značky cílí svými modely na různé skupiny zákazníků, ať už na mladé rodiny s dětmi, mladé bezdětné páry nebo třeba firemní klientelu. Právě poslední skupina hraje důležitou roli, protože 56 % prodaných aut v Evropě míří právě do firem. Vyplývá to ze statistiky analytické společnosti JATO Dynamics, která pro ni využila prodejní data z 23 evropských zemí.
Celkem tak evropské firmy loni nakoupily 8,35 milionu automobilů, o 0,1 % méně než o rok dříve. Soukromá klientela oproti tomu loni pořídila 6,63 milionu aut, což byl meziroční pokles o 0,5 %.
Důvodem jsou daňové výhody pro firmy v mnoha evropských státech, stejně jako příchod nových služeb typu sdílení automobilů. I díky tomu hned v osmi sledovaných státech firmy kupují více než dvě třetiny všech prodaných automobilů.
Největší podíl firemních zákazníků ve sledovaných zemích hlásí Litva, a to 76 %. Může za to hlavně silné zastoupení firmy Modus Group, vlastníka CityBee, oblíbené služby na sdílení vozů, která expanduje napříč starým kontinentem.
Silnou pozici mají firemní zákazníci také v České republice, kde 72 % registrovaných aut v roce 2018 koupily právě firmy. Služební auto je u nás oblíbený zaměstnanecký benefit, což prodeje automobilů firmám nepochybně ovlivňuje. Na opačném konci spektra je naopak Švýcarska, kde jen 37 % registrovaných vozů připadá na firmy.
Firmám prodávají auta především prémiové značky, což je logicky – důležitou část jejich nabídky tvoří „manažerská vozidla.“ Z 25 nejprodávanějších značek v Evropě má nejvyšší podíl firemních zákazníků Volvo, a to 71 %. Následuje Audi a BMW (po 69 %), příčku za nimi obsadil Mercedes (66 %).
Naopak na rodiny cílí Dacia nebo Suzuki. Rumunská značka loni prodala firmám jen 20 %, ta japonská 32 %. Situace je podobná i na českém trhu, kde tito výrobci mají v otázce prodejů soukromníkům silnou pozici.
Znát je to i na jednotlivých modelech, Dacia Sandero je totiž v Evropě modelem s největším podílem soukromých zákazníků, 86 % jejích prodejů tvoří soukromí klienti. Za ním následuje Duster s 76% podílem soukromých klientů.
Evropský trh v roce 2018: Modely s nejvyšším podílem soukromých zákazníků | ||
Poř. | Model | Podíl soukromých zákazníků [%] |
1. | Dacia Sandero | 86 |
2. | Dacia Duster | 76 |
3.-5. | Kia Picanto | 70 |
3.-5. | Ford Ka+ | 70 |
3.-5. | Suzuki Swift | 70 |
6. | Ford EcoSport | 69 |
7.-8. | Kia Stonic | 66 |
7.-8. | Hyundai Kona | 66 |
9.-10. | Mazda CX-3 | 65 |
9.-10. | Toyota Yaris | 65 |
Analytici přitom zdůrazňují, že prodeje soukromníkům jsou dobrým ukazatelem toho, jak je trh zdravý. V jejich případě totiž politika slev není tak agresivní jako u fleetových automobilů, které nabízejí vysoké množstevní slevy. Podobně zájem soukromníků ukazuje dobrou náladu mezi spotřebiteli.
Naopak pořadí automobilů s nejvyšším podílem firemní klientely tolik nepřekvapí, žebříčku vévodí typická manažerská vozidla. První je totiž Opel Insignia, VW Passat a Audi A6 s 84% podílem firemních zákazníků. Hned za nimi následuje Škoda Superb s 83% podílem. V top 10 je pak ještě jeden zástupce mladoboleslavské značky, Octavia s tříčtvrtinovým podílem firemních klientů.
Evropský trh v roce 2018: Modely s nejvyšším podílem firemních zákazníků | ||
Poř. | Model | Podíl firemních zákazníků [%] |
1.-3. | Opel Insignia | 84 |
1.-3. | VW Passat | 84 |
1.-3. | Audi A6 | 84 |
4. | Škoda Superb | 83 |
5. | BMW 5 | 82 |
6.-7. | BMW 3 | 81 |
6.-7. | Audi A4 | 81 |
8. | Opel Astra | 77 |
9. | Škoda Octavia | 75 |
10. | Mercedes-Benz E | 74 |