Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaká jsou v Evropě nejžádanější firemní auta? Daří se i Škodovkám. A jaká naopak bodují u rodin?

David Bureš
Diskuze (29)
Česká republika patří v rámci Evropy mezi země s největším podílem firemních aut na celkových prodejích. Podílově nejméně se jich naopak prodá ve Švýcarsku.

Automobilové značky cílí svými modely na různé skupiny zákazníků, ať už na mladé rodiny s dětmi, mladé bezdětné páry nebo třeba firemní klientelu. Právě poslední skupina hraje důležitou roli, protože 56 % prodaných aut v Evropě míří právě do firem. Vyplývá to ze statistiky analytické společnosti JATO Dynamics, která pro ni využila prodejní data z 23 evropských zemí.

Celkem tak evropské firmy loni nakoupily 8,35 milionu automobilů, o 0,1 % méně než o rok dříve. Soukromá klientela oproti tomu loni pořídila 6,63 milionu aut, což byl meziroční pokles o 0,5 %.

Důvodem jsou daňové výhody pro firmy v mnoha evropských státech, stejně jako příchod nových služeb typu sdílení automobilů. I díky tomu hned v osmi sledovaných státech firmy kupují více než dvě třetiny všech prodaných automobilů.

Největší podíl firemních zákazníků ve sledovaných zemích hlásí Litva, a to 76 %. Může za to hlavně silné zastoupení firmy Modus Group, vlastníka CityBee, oblíbené služby na sdílení vozů, která expanduje napříč starým kontinentem.

Silnou pozici mají firemní zákazníci také v České republice, kde 72 % registrovaných aut v roce 2018 koupily právě firmy. Služební auto je u nás oblíbený zaměstnanecký benefit, což prodeje automobilů firmám nepochybně ovlivňuje. Na opačném konci spektra je naopak Švýcarska, kde jen 37 % registrovaných vozů připadá na firmy.

Firmám prodávají auta především prémiové značky, což je logicky – důležitou část jejich nabídky tvoří „manažerská vozidla.“ Z 25 nejprodávanějších značek v Evropě má nejvyšší podíl firemních zákazníků Volvo, a to 71 %. Následuje Audi a BMW (po 69 %), příčku za nimi obsadil Mercedes (66 %).

Naopak na rodiny cílí Dacia nebo Suzuki. Rumunská značka loni prodala firmám jen 20 %, ta japonská 32 %. Situace je podobná i na českém trhu, kde tito výrobci mají v otázce prodejů soukromníkům silnou pozici.

Znát je to i na jednotlivých modelech, Dacia Sandero je totiž v Evropě modelem s největším podílem soukromých zákazníků, 86 % jejích prodejů tvoří soukromí klienti. Za ním následuje Duster s 76% podílem soukromých klientů.

Evropský trh v roce 2018: Modely s nejvyšším podílem soukromých zákazníků
Poř.ModelPodíl soukromých zákazníků [%]
1.Dacia Sandero86
2.Dacia Duster76
3.-5.Kia Picanto70
3.-5.Ford Ka+70
3.-5.Suzuki Swift70
6.Ford EcoSport69
7.-8.Kia Stonic66
7.-8.Hyundai Kona66
9.-10.Mazda CX-365
9.-10.Toyota Yaris65

Analytici přitom zdůrazňují, že prodeje soukromníkům jsou dobrým ukazatelem toho, jak je trh zdravý. V jejich případě totiž politika slev není tak agresivní jako u fleetových automobilů, které nabízejí vysoké množstevní slevy. Podobně zájem soukromníků ukazuje dobrou náladu mezi spotřebiteli.

Naopak pořadí automobilů s nejvyšším podílem firemní klientely tolik nepřekvapí, žebříčku vévodí typická manažerská vozidla. První je totiž Opel Insignia, VW Passat a Audi A6 s 84% podílem firemních zákazníků. Hned za nimi následuje Škoda Superb s 83% podílem. V top 10 je pak ještě jeden zástupce mladoboleslavské značky, Octavia s tříčtvrtinovým podílem firemních klientů.

Evropský trh v roce 2018: Modely s nejvyšším podílem firemních zákazníků
Poř.ModelPodíl firemních zákazníků [%]
1.-3.Opel Insignia84
1.-3.VW Passat84
1.-3.Audi A684
4.Škoda Superb83
5.BMW 582
6.-7.BMW 381
6.-7.Audi A481
8.Opel Astra77
9.Škoda Octavia75
10.Mercedes-Benz E74

David Bureš
Diskuze (29)

Doporučujeme

27. 2. 2019 13:49
Re: zavadzajuce cisla
Pozor - na tú DPH si musíš zarobiť. Že ťa to nákladovo vyjde bez nej je vec druhá. Ale ak zle podnikáš a nevychádza ti to, je to to prd platné. A okrem toho auto vie a je aj nástroj na podnikanie. V podstate aj bežný zamestnanec a človek má auto viac ako nástroj. I keď možno nie nevyhnutný. Ale povedzme si, kto dnes žije len s tým, že má iba nevyhnutné veci okolo seba? Väčšina ľudí to nebude.
27. 2. 2019 13:47
Re: Německá produkce
Je to blbosť - zober si napr. leasingovky - konkrétne operatívny leasing. Ak chceš niečo na veľký nájazd (60tkm ročne a viac), tak bežné auto ti leasingovka obmedzí na 2r a max 120-140tkm. Prémiovku Ti zafinancuje do 200tkm a 3r. Takže asi majú dôvod a zjavne to bude kvalita.
27. 2. 2019 13:41
Re: Zvláštní
Nesúhlasím (i keď s tým audi trocha aj áno >:D ). I keď možno by nebolo zlé vedieť, čo považuješ za prémové :).
V rodine sme mali viaceré autá (všetko nové), seat, skodovky, opel, ale aj mercedesy a bmw, a ten rozdiel je stále obróvsky. Nielen, že sme mali asi aj šťastie, ale prémiovky nepotrebovali ani raz servis navyše okrem garančiek a spotrebných vecí - pneu, brzdy, palivo, olej, filtre, (čo sa o iných autách nedalo povedať), ale napr. po 160tkm prémiovky vyzerali úplne inak(= zachovalý interiér, spoľahlivosť, vlastnosti) ako bežné auto. Inak to jazdí a jazdilo a celkovo ich použitie bolo a je úplne inde.
Jediné, čo je na diskusiu je rozdiel v cene - to asi ale každý musí zvážiť sám, či mu príplatok stojí za to.
27. 2. 2019 13:35
Re: Zvláštní
Logikou by som sa neoháňal. Ja mám súkromne kúpené bmw (nové) a je to sedan a najbližšie uvažujem o kupé (ale možno aj sedan). SUV a spol. ma nikdy nenzaujímali. Kombi som mal raz a stačilo.
27. 2. 2019 13:31
Re: Německá produkce
Tak pozor, podľa legislatívy je auto na súkromné účely nefinančný pôžitok a je normálne danené zamestnancovi! Je tam nejaka sadzba z obstarávacej ceny auta ako mesačná forma dane. Rovnako ak je všetko správne, tak zamestnanec si buď platí sám náklady na palivo na súkromé účely, alebo toto palivo má zdanené. Takže netrep prosím.
A že firme (aj zamestnancovi) sa to niekedy oplatí z hľadiska daní, resp. odvodov je vec normálna, každý má právo so svojími peniazmi robiť, čo uzná za vhodné. Ale hlavne je to legálne a normálne.