Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v lednu 2019: Pád prodejů pokračuje. Toyota předstihla Škodu, Peugeot druhý

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4
95 Fotogalerie
Diskuze (59)
Nový rok začal na evropských trzích tam, kde ten minulý skončil. Pokles prodejů nových automobilů pokračuje.

Evropský trh s novými automobily nezažívá zrovna nejšťastnější období. Od příchodu nových emisních norem v září 2018 prodeje aut na starém kontinentu klesají, přičemž pokles se nezastavil ani v novém roce. V lednu 2019 bylo v Evropě registrováno 1.226.446 automobilů, o 4,6 % méně než před rokem.

Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které evidují prodeje v 27 zemích EU (bez Malty) a státech Evropského sdružení volného obchodu (bez Lichtenštejnska).

Nadále je tak znát výpadek modelů v souvislosti s novými emisními normami, kdy část výrobců nestačila včas homologovat všechna svá auta podle nových pravidel. Přidejme k tomu nejistotu kolem odchodu Velké Británie z Evropské unie, klesající zájem o automobily s naftovým motorem nebo rozvoj různých služeb na sdílení aut a je hned jasné, že prodeje aut v Evropě mohou klesat i v nadcházejících měsících.

Setrvávající pokles prodejů však zatím nenarušil dominanci Volkswagenu, který nadále zůstává největší značkou v Evropě. V lednu s 141.503 registrovanými vozy držel 11,5% podíl na trhu, meziročně však jeho prodeje klesly o 3,5 %.

Na druhou příčku se však tentokrát vyšvihl Peugeot, jehož 81.739 registrovaných vozů znamenalo 6,7% podíl na trhu. I francouzská značka si však meziročně pohoršila, o 2,2 %.

Obvyklá dvojka evropského trhu, Renault, se tentokrát musela spokojit až se čtvrtou příčkou, 72.050 registrovaných vozů bylo o 8,3 % méně než o rok dříve. Na druhou stranu je nutné zdůraznit, že Renault obvykle mívá slabší začátky roku a nahoru se dere až postupně. Třetí příčku každopádně v lednu zakončoval Ford, jehož 6,6% meziroční pokles je jeden z nejvyšších v top 10 značek.

Evropský trh v lednu 2019: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 1/2019 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen141.503-3,511,5
2.Peugeot81.739-2,26,7
3.Ford78.485-6,66,4
4.Renault72.050-8,35,9
5.Opel/Vauxhall69.687-6,45,7
6.Mercedes-Benz65.973-2,35,4
7.Toyota61.542-6,45,0
8.Škoda60.754-4,75,0
9.BMW59.108-4,64,8
10.Audi53.899-16,94,4
11.Citroën51.738+2,84,2
12.Fiat48.238-19,63,9
13.Hyundai44.627-0,93,6
14.Dacia44.538+12,53,6
15.Kia38.040+2,23,1
16.Seat36.640+6,53,0
17.Nissan32.349-24,72,6
18.Volvo27.517+21,42,2
19.Mazda18.945-5,51,5
20.Mini14.907+3,71,2
-CELKEM1.226.446-4,6-

Nejvíce z těch nejlepších si pohoršilo Audi, které pokračuje v pádu z loňského roku. Výsledných 53.899 registrovaných vozů stačilo na desátou příčku, bylo to 16,9 % méně než před rokem. Čtyři kruhy se tak nadále potýkají s WLTP a klesajícím zájmem o naftu.

Škoda v lednu obsadila osmou příčku, 60.754 registrovaných vozů bylo o 4,7 % méně než před rokem. Stejně jako loni v lednu se před ní umístila Toyota, s 61.542 registrovanými auty (-6,4 %).

Jestliže mezi 10 nejlepšími značkami na trhu není ani jediná, která by si prodejně meziročně polepšila, v druhé desítce už je šest takových. Nejvýrazněji vyskočily čtrnáctá Dacia (+12,5 %), šestnáctý Seat (+6,5 %) a osmnácté Volvo (+21,4 %). Naopak Fiat (-19,6 %) a Nissan (-24,7 %) pokračují v pádu.

Z hlediska pořadí koncernů je nejvýše samozřejmě největší evropská skupina, Volkswagen Group, která drží 24,2 % trhu. Meziročně však její prodeje klesly o 6,4 %. Druhá následuje Skupina PSA, třetí příčku obsadila Aliance Renault-Nissan, která též výrazněji klesla, o 7,2 %.

Evropský trh v lednu 2019: Nejprodávanější auta podle koncernů
Poř.KoncernProdej 1/2019 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.VW Group296.693-6,424,2
2.Skupina PSA206.521-2,316,8
3.Aliance Renault-Nissan149.742-7,212,2
4.Hyundai-Kia82.667+0,56,7
5.Ford78.485-6,66,4
6.BMW Group74.015-3,16,0
7.Daimler73.327-1,56,0

Vstoupit do diskuze (59)