Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4
95 Fotogalerie

Evropský trh v lednu 2019: Pád prodejů pokračuje. Toyota předstihla Škodu, Peugeot druhý

Nový rok začal na evropských trzích tam, kde ten minulý skončil. Pokles prodejů nových automobilů pokračuje.

Evropský trh s novými automobily nezažívá zrovna nejšťastnější období. Od příchodu nových emisních norem v září 2018 prodeje aut na starém kontinentu klesají, přičemž pokles se nezastavil ani v novém roce. V lednu 2019 bylo v Evropě registrováno 1.226.446 automobilů, o 4,6 % méně než před rokem.

Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které evidují prodeje v 27 zemích EU (bez Malty) a státech Evropského sdružení volného obchodu (bez Lichtenštejnska).

Nadále je tak znát výpadek modelů v souvislosti s novými emisními normami, kdy část výrobců nestačila včas homologovat všechna svá auta podle nových pravidel. Přidejme k tomu nejistotu kolem odchodu Velké Británie z Evropské unie, klesající zájem o automobily s naftovým motorem nebo rozvoj různých služeb na sdílení aut a je hned jasné, že prodeje aut v Evropě mohou klesat i v nadcházejících měsících.

Setrvávající pokles prodejů však zatím nenarušil dominanci Volkswagenu, který nadále zůstává největší značkou v Evropě. V lednu s 141.503 registrovanými vozy držel 11,5% podíl na trhu, meziročně však jeho prodeje klesly o 3,5 %.

Na druhou příčku se však tentokrát vyšvihl Peugeot, jehož 81.739 registrovaných vozů znamenalo 6,7% podíl na trhu. I francouzská značka si však meziročně pohoršila, o 2,2 %.

Obvyklá dvojka evropského trhu, Renault, se tentokrát musela spokojit až se čtvrtou příčkou, 72.050 registrovaných vozů bylo o 8,3 % méně než o rok dříve. Na druhou stranu je nutné zdůraznit, že Renault obvykle mívá slabší začátky roku a nahoru se dere až postupně. Třetí příčku každopádně v lednu zakončoval Ford, jehož 6,6% meziroční pokles je jeden z nejvyšších v top 10 značek.

Evropský trh v lednu 2019: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 1/2019 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen141.503-3,511,5
2.Peugeot81.739-2,26,7
3.Ford78.485-6,66,4
4.Renault72.050-8,35,9
5.Opel/Vauxhall69.687-6,45,7
6.Mercedes-Benz65.973-2,35,4
7.Toyota61.542-6,45,0
8.Škoda60.754-4,75,0
9.BMW59.108-4,64,8
10.Audi53.899-16,94,4
11.Citroën51.738+2,84,2
12.Fiat48.238-19,63,9
13.Hyundai44.627-0,93,6
14.Dacia44.538+12,53,6
15.Kia38.040+2,23,1
16.Seat36.640+6,53,0
17.Nissan32.349-24,72,6
18.Volvo27.517+21,42,2
19.Mazda18.945-5,51,5
20.Mini14.907+3,71,2
-CELKEM1.226.446-4,6-

Nejvíce z těch nejlepších si pohoršilo Audi, které pokračuje v pádu z loňského roku. Výsledných 53.899 registrovaných vozů stačilo na desátou příčku, bylo to 16,9 % méně než před rokem. Čtyři kruhy se tak nadále potýkají s WLTP a klesajícím zájmem o naftu.

Škoda v lednu obsadila osmou příčku, 60.754 registrovaných vozů bylo o 4,7 % méně než před rokem. Stejně jako loni v lednu se před ní umístila Toyota, s 61.542 registrovanými auty (-6,4 %).

Jestliže mezi 10 nejlepšími značkami na trhu není ani jediná, která by si prodejně meziročně polepšila, v druhé desítce už je šest takových. Nejvýrazněji vyskočily čtrnáctá Dacia (+12,5 %), šestnáctý Seat (+6,5 %) a osmnácté Volvo (+21,4 %). Naopak Fiat (-19,6 %) a Nissan (-24,7 %) pokračují v pádu.

Z hlediska pořadí koncernů je nejvýše samozřejmě největší evropská skupina, Volkswagen Group, která drží 24,2 % trhu. Meziročně však její prodeje klesly o 6,4 %. Druhá následuje Skupina PSA, třetí příčku obsadila Aliance Renault-Nissan, která též výrazněji klesla, o 7,2 %.

Evropský trh v lednu 2019: Nejprodávanější auta podle koncernů
Poř.KoncernProdej 1/2019 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.VW Group296.693-6,424,2
2.Skupina PSA206.521-2,316,8
3.Aliance Renault-Nissan149.742-7,212,2
4.Hyundai-Kia82.667+0,56,7
5.Ford78.485-6,66,4
6.BMW Group74.015-3,16,0
7.Daimler73.327-1,56,0