5 nejprodávanějších SUV v ČR: Co koupit?
Terénní vozy a SUV se na českém trhu těší velké oblibě. Každé sedmé prodané auto patří do této kategorie, letos se jich u nás prodalo už 17 tisíc. Statistikám samozřejmě vévodí domácí automobilka se svým modelem Škoda Yeti.
V pětici nejprodávanějších nehledejte žádné speciality. Jsou to všechno konkurenti Yetiho, zkrátka auta, která běžní zákazníci žádají nejčastěji.
1. Škoda Yeti: 2822 ks (z toho 1133 ks 4x4), cena od 362.900,- Kč
Nejžádanější motor 1,2 TSI pomáhá Čechům splnit sen o všestranném SUV, pravda bez pohonu všech kol. Nejprodávanějšímu esúvéčku u nás tento motor stačí, raději ale doporučujeme silnější benzinový motor 1,4 TSI nebo rovnou základní turbodiesel 2,0 TDI o výkonu 81 kW.
Ten je nejlevnější cestou k pohonu 4x4, který ale Čechy tak moc nezajímá – 60 % prodaných Yeti má jen jednu poháněnou nápravu. Nejsilnější stránkou základního TDI je kombinace slušné jízdní dynamiky, relativně nízké spotřeby a výhodné ceny, která je podstatně nižší než u silnějších variant.
Yeti ale samozřejmě není bez chyb. K nim patří vcelku malý zavazadlový prostor, tvrdší (ale dobře ovladatelný)podvozek a vzhledem k velikosti auta vysoké ceny dobře vybavených specifikací.
dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster
Plusy | Minusy |
Dostupná základní cena, variabilní interiér, ovladatelnost, přehledná karoserie, dobrý výhled | Malý zavazadelník, tvrdší podvozek, utopená řadicí páka, vyšší ceny dobře vybavených verzí |
2. Hyundai ix35: 1570 ks (z toho 596 ks 4x4), cena od 439.990,- Kč
Domácí rival Škody Yeti dosahuje zhruba polovičních prodejů. Ceny i struktura nabídky jsou docela podobné, k tomu ale Hyundai přidává širší a celkově prostornější interiér. Ztrácí opět v benzinových motorech, které jsou vždy atmosférické a stačí jen pro základní přepravní potřeby.
Méně nároční zákazníci ale mohou vystačit už se základním agregátem 1,6 GDI, ostatním doporučujeme rovnou si připlatit za některý z turbodieselů. Sedmnáctistovka je levná, dvoulitr zase nabízí standardně pohon 4x4, rozumnou spotřebu a v případě silnější verze (dražší jen o 20 tisíc) opravdu přesvědčivé jízdní výkony.
K negativům patří tvrdý podvozek a tvrdá sedadla, slabé světlomety a automatické převodovky, které za konkurenčním DSG zaostávají.
dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster
Plusy | Minusy |
Malé náklony karoserie v zatáčkách, přesné řízení, odhlučnění motoru, snadné parkování | Tvrdá sedadla, nelineární chování posilovače řízení, středový pás vzadu ukotvený ve stropě |
3. Nissan Qashqai: 1332 ks (z toho 353 ks 4x4), cena od 379.000,- Kč
Qashqai je vůz geniální koncepce – vyšší posaz a kompaktní rozměry za cenu Volkswagenu Golf, tak zní úspěšný recept. Nissan navíc stále inovuje, a tak od letoška nabízí vylepšenou multimediální výbavu (včetně čtveřice parkovacích kamer) a hlavně úsporný motor 1,6 dCi od Renaultu.
I tak se ale na nejprodávanějším Nissanu pozná jeho věk. Před pěti lety vypadala mimořádně strohá palubní deska celkem dobře, dnes zbytečně kazí dojem z vozu. Konkurence je navíc dál u vnitřního prostoru, alespoň co se kratší pětimístné verze týká.
dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster
Plusy | Minusy |
Atraktivní design, úsporné motory, sedmimístná verze, kamerový systém, nízké příplatky za výbavu | Příliš strohý interiér, odhlučnění zadních kol, omezený prostor na zadních sedadlech |
4. Dacia Duster: 1250 ks (z toho 840 ks 4x4), cena od 259.900,- Kč
SUV za 260 tisíc, resp. s pohonem všech kol za 330 tisíc korun, to přesně odpovídá politice značky Dacia. Za nejnižší cenu na trhu se prodává robustní a jednoduché SUV, které spojuje techniku Dacie (resp. starších Renaultů) s pohonem všech kol od Nissanu.
Duster samozřejmě není komfortním ani nikterak hodnotným autem. Jeho síla spočívá v nízké ceně a průchodnosti terénem. Proto se skvěle hodí jako pracovní stroj nebo levné auto pro obyvatele horských oblastí.
dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster
Plusy | Minusy |
Nízká pořizovací cena, prověřený pohon 4x4 od Nissanu, dobré terénní schopnosti | Hlučný v rychlostech nad 100 km/h, laciné materiály a zpracování, nepromyšlená ergonomie |
5. Volkswagen Tiguan: 1226 ks (z toho 740 ks 4x4), cena od 489.900,- Kč
Tiguan má sice poněkud neforemný design a rozhodně není nejlevnějším SUV, mezi masově prodávanými modely ale jednoznačně patří k nejlepším. Paleta motorů TDI je stejně jako u Yetiho sázka na jistotu, k tomu se ale přidávají i silné benzinové motory, které končí až 200koňovým 2,0 TSI.
Komfortně laděný Tiguan si i dobře rozumí se zatáčkami a působí dojmem opravdu robustního auta. Docela vysoká je ale i skutečná hmotnost, což má pozitivní vliv na odhlučnění a pohodlí na palubě, ale zároveň negativně ovlivňuje spotřebu paliva. Pokud vám nevadí usedlý design a relativně vyšší ceny, pak se chyby u Tiguanu hledají těžko.
dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster
Plusy | Minusy |
Prostorný, kvalitně zpracovaný interiér, paleta nabízených motorů, možnosti příplatkové výbavy | Vyšší spotřeba u verzí 4x4, relativně vyšší ceny, usedlý design, zavalitý tvar karoserie |
Počet kusů odpovídá vždy registracím nových vozů za leden až srpen 2012.