Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

5 nejprodávanějších SUV v ČR: Co koupit?

Diskuze (72)
Jaké jsou silné a slbé stránky oblíbených aut? Redakce Auto.cz hodnotí nejprodávanější SUV na českém trhu.

Terénní vozy a SUV se na českém trhu těší velké oblibě. Každé sedmé prodané auto patří do této kategorie, letos se jich u nás prodalo už 17 tisíc. Statistikám samozřejmě vévodí domácí automobilka se svým modelem Škoda Yeti.

V pětici nejprodávanějších nehledejte žádné speciality. Jsou to všechno konkurenti Yetiho, zkrátka auta, která běžní zákazníci žádají nejčastěji.

1. Škoda Yeti: 2822 ks (z toho 1133 ks 4x4), cena od 362.900,- Kč

Nejžádanější motor 1,2 TSI pomáhá Čechům splnit sen o všestranném SUV, pravda bez pohonu všech kol. Nejprodávanějšímu esúvéčku u nás tento motor stačí, raději ale doporučujeme silnější benzinový motor 1,4 TSI nebo rovnou základní turbodiesel 2,0 TDI o výkonu 81 kW.

Ten je nejlevnější cestou k pohonu 4x4, který ale Čechy tak moc nezajímá – 60 % prodaných Yeti má jen jednu poháněnou nápravu. Nejsilnější stránkou základního TDI je kombinace slušné jízdní dynamiky, relativně nízké spotřeby a výhodné ceny, která je podstatně nižší než u silnějších variant.

Yeti ale samozřejmě není bez chyb. K nim patří vcelku malý zavazadlový prostor, tvrdší (ale dobře ovladatelný)podvozek a vzhledem k velikosti auta vysoké ceny dobře vybavených specifikací.

dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster

PlusyMinusy
Dostupná základní cena, variabilní interiér, ovladatelnost, přehledná karoserie, dobrý výhledMalý zavazadelník, tvrdší podvozek, utopená řadicí páka, vyšší ceny dobře vybavených verzí

2. Hyundai ix35: 1570 ks (z toho 596 ks 4x4), cena od 439.990,- Kč

Domácí rival Škody Yeti dosahuje zhruba polovičních prodejů. Ceny i struktura nabídky jsou docela podobné, k tomu ale Hyundai přidává širší a celkově prostornější interiér. Ztrácí opět v benzinových motorech, které jsou vždy atmosférické a stačí jen pro základní přepravní potřeby.

Méně nároční zákazníci ale mohou vystačit už se základním agregátem 1,6 GDI, ostatním doporučujeme rovnou si připlatit za některý z turbodieselů. Sedmnáctistovka je levná, dvoulitr zase nabízí standardně pohon 4x4, rozumnou spotřebu a v případě silnější verze (dražší jen o 20 tisíc) opravdu přesvědčivé jízdní výkony.

K negativům patří tvrdý podvozek a tvrdá sedadla, slabé světlomety a automatické převodovky, které za konkurenčním DSG zaostávají.

dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster

PlusyMinusy
Malé náklony karoserie v zatáčkách, přesné řízení, odhlučnění motoru, snadné parkováníTvrdá sedadla, nelineární chování posilovače řízení, středový pás vzadu ukotvený ve stropě

3. Nissan Qashqai: 1332 ks (z toho 353 ks 4x4), cena od 379.000,- Kč

Qashqai je vůz geniální koncepce – vyšší posaz a kompaktní rozměry za cenu Volkswagenu Golf, tak zní úspěšný recept. Nissan navíc stále inovuje, a tak od letoška nabízí vylepšenou multimediální výbavu (včetně čtveřice parkovacích kamer) a hlavně úsporný motor 1,6 dCi od Renaultu.

I tak se ale na nejprodávanějším Nissanu pozná jeho věk. Před pěti lety vypadala mimořádně strohá palubní deska celkem dobře, dnes zbytečně kazí dojem z vozu. Konkurence je navíc dál u vnitřního prostoru, alespoň co se kratší pětimístné verze týká.

dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster

PlusyMinusy
Atraktivní design, úsporné motory, sedmimístná verze, kamerový systém, nízké příplatky za výbavuPříliš strohý interiér, odhlučnění zadních kol, omezený prostor na zadních sedadlech

4. Dacia Duster: 1250 ks (z toho 840 ks 4x4), cena od 259.900,- Kč

SUV za 260 tisíc, resp. s pohonem všech kol za 330 tisíc korun, to přesně odpovídá politice značky Dacia. Za nejnižší cenu na trhu se prodává robustní a jednoduché SUV, které spojuje techniku Dacie (resp. starších Renaultů) s pohonem všech kol od Nissanu.

Duster samozřejmě není komfortním ani nikterak hodnotným autem. Jeho síla spočívá v nízké ceně a průchodnosti terénem. Proto se skvěle hodí jako pracovní stroj nebo levné auto pro obyvatele horských oblastí.

dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster

PlusyMinusy
Nízká pořizovací cena, prověřený pohon 4x4 od Nissanu, dobré terénní schopnostiHlučný v rychlostech nad 100 km/h, laciné materiály a zpracování, nepromyšlená ergonomie

5. Volkswagen Tiguan: 1226 ks (z toho 740 ks 4x4), cena od 489.900,- Kč

Tiguan má sice poněkud neforemný design a rozhodně není nejlevnějším SUV, mezi masově prodávanými modely ale jednoznačně patří k nejlepším. Paleta motorů TDI je stejně jako u Yetiho sázka na jistotu, k tomu se ale přidávají i silné benzinové motory, které končí až 200koňovým 2,0 TSI.

Komfortně laděný Tiguan si i dobře rozumí se zatáčkami a působí dojmem opravdu robustního auta. Docela vysoká je ale i skutečná hmotnost, což má pozitivní vliv na odhlučnění a pohodlí na palubě, ale zároveň negativně ovlivňuje spotřebu paliva. Pokud vám nevadí usedlý design a relativně vyšší ceny, pak se chyby u Tiguanu hledají těžko.

dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster dacia hyundai nissan skoda vw yeti duster

PlusyMinusy
Prostorný, kvalitně zpracovaný interiér, paleta nabízených motorů, možnosti příplatkové výbavyVyšší spotřeba u verzí 4x4, relativně vyšší ceny, usedlý design, zavalitý tvar karoserie

Počet kusů odpovídá vždy registracím nových vozů za leden až srpen 2012.

Diskuze (72)
13. 9. 2012 19:04
Re: Fiat Freemont
LPG ani není potřeba, motor V6 ve Freemontu "papá" E85, který stojí kolem 25 Kč za litr. :yes:
13. 9. 2012 18:42
Fiat Freemont
Bez diskuzí nejlepší poměr cena/užitná hodnota. Doporučuji benzín (LPG).
Avatar - JuckiCZ
13. 9. 2012 15:58
Re: Je to jen mlácení prázdné slávy
Myslel jsem to jinak.
Píšeš, že mezi malými vozy SUV jedině Yeti u středních Tiguan. Podle mě zapomínáš na mnoho kvalitních jiných SUV, jako například od Land Roveru, Suzuki, Hondy, Toyoty, Mitsubishi, Subaru, Mercedesu,... Nelíbil se mi ten článek právě pro tu vyhraněnost "kupovot jedině koncern!"
Dalším problémem je to tvrzení, že pokud SUV, tak samozřejmě 4motion - naprosto nesouhlasím, například Subaru nebo Ladn Rover má podle mě (i mnoha jiných) lepší pohon čtyř kol a pak jsou i jiní, jako například Suzuki, či Mercedes, kteří to mají také zvládnuté skvěle.
No a poslední věc byla hláška, že do SUV jedině TDI. Zase musím tvrdit, že jsou i srovnatelné, ne-li lepší dieselové motory - Subaru, Honda, Mercedes,...
No a cenu jsem zmínil proto, protože i přes to, že jsou koncernová auta do určité míry kvalitní (jak jsi sám přiznal, není to ideání), cena bývá často zmiňována jako vysoká snad v každém testu (vyšší cena vozu, vyšší cena příplatků,...)
Prostě a jednoduše ten příspěvek vypadal příliš jednostranně a jak sám určitě víš, nic není dokonalé a navíc v automobilovém průmyslu stále ještě funguje konkurence (naštěstí) a vždy několik variant v daném segmentu, které dávají smysl.
Avatar - jeylkey
13. 9. 2012 15:46
Re: DSG
tipnul bych ze to je stryc na slovensku
Avatar - CommonUser
13. 9. 2012 13:26
Re: Je to jen mlácení prázdné slávy
Ada si kadi pred vlastne dvere:
"V tom již VW udělal výrazný posun, motory 2.0TDI jsou již vychytané a spolehlivé a jen hlupáci si myslí, že jsou stejné, jako před 8 lety, kdy jim praskaly hlavy a odcházel náhon na olejové čerpadlo .... "
vs
"Bohužel turba jsou výrobkem externích (neněmeckých) dodavatelů a jejich životnost tomu odpovídá. "

Tak sa rozhodni ako je to s tymi motormi. Suhlasim so zmrdizmom, ale za to si moze sam VW. TAkisto za vyber dodavatelov a ich kontrolu.
Ako chces zmenit tuto naprd situaciu inak, ako nekupovat VW ??? :-O