Hyundai ix35 1,6 GDI – Sportovně-užitkové minimum

Hyundai ix35 1,6 GDI – Sportovně-užitkové minimum

 
 

Hyundai ix35 přišel o pohon 4x4 a dostal malý benzinový motor. Vznikla tak vstupenka do světa SUV.

Proč si kupujeme SUV? O průchodnost terénem v žádném případě nejde, tato představa padla, když klasické off-roady s žebřinovým rámem a nezřídka i tuhou zadní nápravou na silnicích vystřídala moderní SUV, zpravidla konstrukčně odvozená od modelů nižší střední a střední třídy.

Vnitřní prostor? Kdyby ten byl prioritou číslo 1, zákazník zaloví v kategorii MPV. Snad každé MPV nabídne víc prostoru pro cestující i zavazadla a lepší variabilitu než stejně velké SUV.

Jako poslední záchrana v úsilí ne-majitelů pochopit pohnutky majitelů SUV zůstával pohon všech kol. Ale jak si vysvětlit rostoucí oblibu SUV se znakem 4x2? Navíc když pohon všech kol dnes nabízí kdejaké kombi…

Odpověď je jasná. Jde tu o styl a pocit bezpečí, který vyvolává vyšší karoserie s robustními proporcemi.

obrázek [600 x 396]  

Tento posun v uvažování znamená, že Hyundai ix35, který stojí před námi, můžeme brát zcela vážně. Ano, má motor GDI o výkonu 99 kW a poměrně skromném objemu 1,6 litru a má poháněnou jen přední nápravu, 4x4 s touto motorizací nedostanete ani za příplatek. Ten, kdo si ho koupí, asi nebydlí v horách a většinu času stráví jízdami po městě a jeho okolí. Nejspíš by si vystačil s kompaktním hatchbackem nebo kombi, ale chce styl a vyšší posaz, který k SUV jednoduše patří.

A Hyundai mu bez debat všechno z toho dává. Navíc nedráždí oči kombinací hravých a agresivních tvarů jako sesterské Kie Sportage. Místo toho balí robustní proporce do jemných oblin, které dle reakcí okolí mají také mnoho příznivců.

První z rodu GDI

Pod kapotou má své místo motor 1,6 GDI – nejlevnější a nejmenší pohonná jednotka pro ix35. Z relativně malého objemu dává výkon prakticky dvoulitrových 99 kW, točivý moment 164 Nm však jen mírně převyšuje standard dané objemové třídy. Původ v konstrukční řadě Gamma znamená přítomnost plně variabilního časování sacích i výfukových ventilů D-CVVT a proměnlivé délky sání VIS. K tomu se přidává přímé vstřikování paliva GDI.

Motoru určitě zaujme příznivce klasických atmosférických benzinových jednotek. Směle točí až 7000 min-1 a nechybí mu dravost v honbě do vysokých otáček. Zároveň ale dokáže naplno využít možností D-CVVT a VIS, korejští konstruktéři dokázali i bez přeplňování postavit motor, který má dostatek síly v nízkých otáčkách.

Na volnoběh je točivého momentu málo, k samotnému rozjezdu je proto i na rovině potřeba polechtat plynový pedál. Už kousek nad 1000 min-1 ale motor k pohonu auta stačí, když nepotřebujete akcelerovat nečiní motoru problém pohybovat se mezi 1 až 2 tisíci otáček. Rádce řazení dokonce k podobnému chování vybízí.

obrázek [300 x 262]  

Špičkové parametry pohonné jednotky ale nejsou na 1380 kg těžké SUV nijak ohromující. Hyundai proto moudře využil šestistupňové převodovky k tomu, aby nastavil menší rozdíly mezi jednotlivými převody. Šestka je tedy stejně krátká, jako bývá pětka u pětistupňových převodovek.

Nejvyšší převod díky tomu můžete řadit už mezi 60 a 70 km/h. Plynulá jízda mimo město se tím stává relativně ekonomickou záležitostí – ix35 při takovém použití potřebuje jen kolem 7 l/100 km. Požadavku dynamické jízdy dokáže pohonné ústrojí také vyhovět, stačí jej držet v nejvyšších otáčkách. Variabilní časování ale v takovém režimu umí dodat do válců hodně vzduchu a přímé vstřikování dopraví odpovídající množství benzinu, spotřeba proto radikálně vzrůstá. Takové použití ale jde samozřejmě i proti smyslu auta, jakým je ix35 1,6 GDI. Charakter motoru přesto dynamické jízdě nebrání, takže na případnou sportovní verzi malého i20 s 1,6 GDI se jednoduše těšíme.

TEST Kia Sportage 1,6 GDI - GDIž vám stačí dobrý základ

Dálničních 130 km/h je v podání této motorizace kompromisem. Otáčky motoru se drží v 3600 min-1 a z nádrže každých 100 km odteče 9,3 litru. Ve stoupání síla motoru stačí na udržení zvolené rychlosti, pro akceleraci je potřeba jít cestou hbitého a vhodně načasovaného podřazení. Vyšší rychlosti nečiní ix35 potíže, i za 130 km/h dokáže zrychlovat a souboj s aerodynamikou jeho čtyřválec začíná prohrávat opravdu až při dosažení udávané maximální rychlosti.

Rychlost 100 km/h představuje ve 2700 min-1 podstatně menší zátěž, která se při delší jízdě touto rychlostí projeví i na spotřebě paliva – 6,5 l/100 km.

Jistý, ale tvrdý

Jestli je ale něco za jízdy opravdovou předností ix35, je to jistota, s jakou se pohybuje po silnicích. Boční náklony? Minimální. Stabilita v podélném směru? Příkladná. Ochota měnit směr? Zcela bezproblémová. Nebýt vysokého posazu, ix35 jednoduše jezdí jako jakýkoliv kompaktní hatchback.

Přítomnost lehkého hliníkového čtyřválce před přední nápravou navíc nedává prakticky žádný důvod k nedotáčivosti v zatáčkách. S motorem GDI je proto ix35 ještě o něco obratnější než s těžším turbodieselem 2,0 CRDi. Elektricky posilované řízení je odtažité, jak lze od rodinného SUV očekávat. Díky tvrdému podvozku ale ve vyšších rychlostech přesto k řidiči přes volant nějaké impulzy proniknou. Zapracovat by v Hyundai přesto měli na účinku posilovače řízení, který se nemění plynule, ale ve znatelných skocích.

TEST Hyundai ix35 1,7 CRDi vs. Kia Sportage 1,7 CRDi – (Ne)znám bratra!

Vše má ale své zápory, a tak sebejistý jízdní projev ix35 si vybírá daň v podobě horšího komfortu tlumení nerovností. Samozřejmě, evropský zákazník je na tvrdší podvozky zvyklý a snad je i vyžaduje. Nemohu se ale ubránit dojmu, že tady to konstruktéři z evropské centrály v Rüsselsheimu přehnali, protože ix35 je i z tohoto úhlu pohledu tvrdá. Navzdory vysokoprofilovým pneumatikám 215/70 R16.

Naštěstí podvozek na nerovnostech funguje dobře – auto neznervózní ani mu neodskakuje zadní náprava. Cestující ale rozbitou cestu pocítí víc, než je zdrávo. Přejezdy větších výtluků jsou navíc doprovázeny kovovými zvuky, které do kabiny pronikají od zavěšení.

Na pohodlí nepřidají ani sedadla, která mají měkké bočnice, středová část sedáku i opěradla je ale tvrdá. Jak se ovšem ukázalo v průběhu testu (stejně jako u předchozích ix35), víc než cokoliv jiného je to otázka zvyku. Jinak ale není z hlediska posádky co vytýkat. Vnitřní prostor je bohatě dimenzovaný, k dispozici je dostatek odkládacích přihrádek a zavazadlový prostor je přiměřeně velký.

Závěr

S motorem 1,6 GDI vytvořil Hyundai pro model ix35 velmi slušnou základní verzi. Sice pokud chcete v autě alespoň klimatizaci, na atraktivní cenovku 409.990,- Kč nedosáhnete. Přesto je cena testované verze, dosahující k půl milionu, oprávněná.

ix35 1,6 GDI představuje hozenou rukavici pro Škodu Yeti 1,2 TSI. I bez přeplňování dokázali Korejci připravit pro SUV agregát, který z něj nedělá žádného sprintera, ale ani brzdu provozu. Kdo chce pod kapotu svého ix35 pohodový, ale důstojný motor, navíc s příjemně lineární charakteristikou, ten se s testovanou verzí nesplete.

Spotřeba paliva se sice může ve srovnání s turbodiesely zdát vysoká, stále se ale drží v rozumných mezích a rozdíl pořizovací ceny ve prospěch základní šestnáctistovky je dost velký na to, aby obhájil nějaký ten litr navíc.

Toto provedení bylo jednoduše stvořeno pro jízdy po městě a nejbližším okolí. Tam absence 4x4 a velmi omezené možnost jízdy mimo asfalt nijak nevadí a ovladatelnost co nejbližší kompaktnímu hatchbacku je naopak podstatnou výhodou. Nissan to pochopil a vytvořil Qashqai. Hyundai neváhal a přispěchal s SUV sestaveným podle stejného receptu. Na prodejní úspěch je zaděláno.

JAKE.AUTO.CZ: HYUNDAI ix35 (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 394]  

První cena vozu409.990,- Kč (Classic 1,6 GDI/99 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací474.990,- Kč (Comfort 1,6 GDI/99 kW)
Základní cena testovaného vozu474.990,- Kč (Comfort 1,6 GDI/99 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků474.990,- Kč (Comfort 1,6 GDI/99 kW)

Plusy

  • Tichý a kultivovaný motor s příjemným zvukem
  • Plynulý zátah motoru, ochota vytáčet se
  • Vzhledem k velikosti motoru dobrá dynamika
  • Malé náklony karoserie v zatáčkách
  • Přesné řízení
  • Přehledná karoserie
  • Krátký chod páky ruční brzdy

Mínusy

  • Nelineární chování posilovače řízení
  • Spotřeba paliva při dynamické jízdě
  • Prodleva při puštění elektronického plynového pedálu
  • Měkký a necitlivý spojkový pedál
  • Tvrdá sedadla
  • Klepání od podvozku
  • Středový bezpečnostní pás vzadu ukotvený ve stropě
Spolupracujeme s TipCars.com

Hyundai ix35 1,6 GDI

Cena v základní výbavě: 474 990 Kč Cena v testované výbavě: 474 990 Kč

Základní výbava:Rádio s CD/MP3/USB/AUX a ovládáním na volantu, Bluetooth hands-free, ESP, 6 airbagů, aktivní opěrky hlavy vpředu, kola z lehkých slitin, přední mlhová světla, zadní spoiler, střešní ližiny, černé ochranné plasty na dveřích, kliky dveří v barvě karoserie, kombinované čalounění látka/umělá kůže, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické stahování předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, alarm, manuální klimatizace, vyhřívání čelního skla pod stěrači, světelný senzo

Výbava testovaného vozu:základní

Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
Technické údaje
Motor Hyundai ix35 1,6 GDI
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 167 / 4850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 178
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 6 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 1436
Objem nádrže (l):58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 450
Rozměr pneu:215/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4410
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Hyundai ix35 1,6 GDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 4
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,12
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Nevíte, co s Hyundaiem ix35? Udělejte z něj elektrárnu! Nevíte, co s Hyundaiem ix35? Udělejte z něj elektrárnu!

Vědcům z Technické univerzity v nizozemském Delftu se…

Hyundai vyvíjí nový vodíkový automobil Hyundai vyvíjí nový vodíkový automobil

Korejci příští rok představí nový vůz na vodíkové…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled hollywoodských hvězd, které vylákal do Varů

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled…

Od roku 1994 je Jiří Bartoška, který v pátek oslaví 70. narozeniny, prezidentem Mezinárodního filmového…

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

 

iSport.cz

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin bruslil pro charitu

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin…

Pittsburgh i Washington mají jistotu, v play off NHL ani letos nebudou tyto supersilné týmy chybět. V nočních…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…