Nissan Qashqai 1,6 dCi – S novým srdcem

Nissan Qashqai 1,6 dCi – S novým srdcem

 
 

Nejdůležitější evropský model Nissanu dostal krátce před koncem životního cyklu své první generace zcela novou pohonnou jednotku.

Japonská automobilka Nissan před šesti lety uvedla model Qashqai jako nástupce klasického zástupce nižší střední třídy, kterým byla modelová řada Almera. Tento odvážný krok byl tehdy přijat poměrně skepticky a samotný Nissan pro jistotu kromě Qashqaie evropským zákazníkům nabídl v roce 2007 i sedan a hatchback Tiida. Ten se tehdy již dva roky prodával v Japonsku a USA.

Nissan Qashqai si ale nakonec své místo na slunci vybojoval a u zákazníků zabodoval, takovým způsobem, že se jím konkurenční automobilky inspirovaly a připravily řadu podobně laděných modelů. V létě roku 2011 dokonce z výrobní linky v britském Sunderlandu sjel miliontý exemplář crossoveru Qashqai, zatímco Tiida se z Evropy v tichosti vytratila.

Těsně před koncem roku 2009 odhalil Nissan modernizovanou podobu svého úspěšného crossoveru. Prodej faceliftovaného Qashqaie na českém trhu se rozběhl na jaře roku 2010. To ovšem nebyl poslední krok v boji o zákazníka a japonská automobilka se od té doby průběžně věnuje technice. K nejčerstvějším novinkám patří motor 1,6 dCi, s nímž se Nissan Qashqai představil na podzim loňského roku.

Téměř vrcholná motorizace

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 96 kW (130 k) je v nabídce pohonných jednotek pro Qashqai umístěn mezi motory 1,5 dCi (81 kW) a 2,0 dCi (110 kW). Patnáctistovka je k dispozici pouze v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovka a pohonem předních kol. Dvoulitr naopak pořídíte pouze s šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

obrázek [600 x 445]  

Nový 1,6 dCi je standardně, tak jako tomu bylo u testovaného exempláře, spojen s pohonem předních kol, lze jej ale za příplatek 50.000,- Kč získat i s pohonem všech kol. V obou případech je turbodiesel spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta se vyznačuje slušným odstupňováním a krátkými drahami řazení, při řazení vyšších rychlostních stupňů ale řadicí páka občas lehce zadrhává.

Charakteristika motoru 1,6 dCi odpovídá současnému standardu moderních pohonných agregátů podobného objemu. Pro konstantní jízdu lze využívat otáčky od 1500 min-1, ale turbodmychadlo se probouzí k životu mezi 1900 až 2000 min-1. Nejefektivněji pracuje motor v rozmezí od 2000 do 4000 min-1. Bez protestů si nechá líbit i vytáčení k 5000 min-1, ale v těchto otáčkách již nepracuje efektivně.

Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h udává otáčkoměr 2100 min-1 a palubní počítač uvádí průměrnou spotřebu 4,4 litru nafty na 100 km. Při rychlosti 130 km/h se otáčky zvýší na 2600 min-1 a spotřeba paliva vzrůstá na 6,8 litru na 100 km, což jsou na poměrně vysoký crossover s pohotovostní hmotností téměř 1,5 tuny velmi sympatické hodnoty.

Zvukový projev motoru se podařilo utlumit jen částečně a podobné je to i s vibracemi, které pronikají do interiéru stojícího vozu. Díky zvukovému projevu ví posádka o přítomnosti turbodieselu pod kapotou prakticky ve všech jízdních režimech, ale naštěstí ji neobtěžuje nadměrný hluk, ale jen decentní klapot, který po chvíli přestanete vnímat. Na většině českých silnic se zvuk motoru navíc mísí s hlukem od kol. Ta zadní pak o sobě dávají poměrně hlasitě vědět při přejezdech příčných nerovností.

Pohodlí ano, sport raději ne

Nissan Qashqai je především rodinným vozem a přesně tomu odpovídá i nastavení jeho podvozku. Soudný jedinec má navíc již při pohledu na jeho vyšší stavbu jasno, že tento crossover se pro divoké dovádění na okreskách nehodí.

obrázek [600 x 344]  

I přesto komfortně nastavený a poddajný podvozek řidiči poměrně hodně dovolí a odpustí, ale zaostává za ním řízení, které je kolem středové polohy nepřesné. Ve výsledku se nakonec pokusům o ostřejší průjezdy zatáčkami vyhnete kvůli řízení, kterému sekundují větší náklony a také sedadla s nedostatečným bočním vedením.

Parkování jako hra

Kromě nové pohonné jednotky se testovaný Qashqai mohl pochlubit i asistenčním systémem, zobrazujícím na monitoru pozici vozu při parkování z ptačí perspektivy. Systém pojmenovaný AVM (Around Vehicle Monitoring) je součástí standardní výbavy verzí I-Way a Tekna.

AVM využívá obrazy čtyř kamer umístěných uprostřed loga v masce chladiče, v krytech vnějších zpětných zrcátek a v zadním výklopném víku. Palubní multifunkční systém provádí syntézu obrazů tak, aby ptačí perspektiva vypadala přirozeně. Navíc jsou k dispozici vodicí čáry, které naznačují jízdní stopu odpovídající aktuálnímu natočení kol.

obrázek [300 x 242] Zobrazení vozu z ptačí perspektivy doplňuje tradiční pohled ze zadní parkovací kamery nebo z pravé boční kamery. Přepínat mezi nimi lze velmi jednoduše prostřednictvím rozměrného tlačítka Camera umístěného pod obrazovkou.

Využití AVM je užitečné při všech druzích parkování. Kamery pomáhají při couvání a otáčecích manévrech ve stísněných prostorách a Nissan AVM doporučuje i jako prevenci proti poškrábání kol z lehkých slitin při zajíždění k obrubníku.

Systém AVM funguje velmi dobře a po krátké chvíli si na něj zvyknete tak, že budete při parkování věřit především jemu a zapomenete na pohled přes rameno nebo do zpětných zrcátek. Jedinou výhradu si zaslouží poměrné nízko umístěný displej, ale v tomto případě jde do jisté míry o to si zvyknout.

Stále atraktivní

I téměř šest let od své premiéry a pět let od uvedení na trh působí Nissan Qashqai stále svěžím dojmem, na čemž má do jisté míry zásluhu i modernizace provedená na konci roku 2009. Dynamický vzhled crossoveru podporuje především provedení předního nárazníku spolu s kapotou motoru.

Skutečnost, že čas nelze zastavit se projevuje v interiéru. Design a palubní desky a použité materiály přeci jen prozrazují, že Qashqai není žádným mladíkem. Na druhou stranu prodejní čísla dokazují, že konzervativnější pojetí prostoru pro posádku kupujícím rozhodně nevadí.

Krok s dobou naopak drží technika a to se týká především nového motoru 1,6 dCi. Ten nabízí díky výkonu 96 kW a točivému momentu 320 Nm velmi slušnou dynamiku a přitom má skromné nároky na palivo, jak se ostatně od moderního turbodieselu očekává.

Zájemci o Nissan Qashqai s motorem 1,6 dCi se narozdíl od zbývajících dvou turbodieselů mohou rozhodovat mezi pohonem předních nebo všech čtyř kol a stejně jako v případě ostatních pohonných jednotek lze volit ze všech stupňů výbavy.

obrázek [600 x 357]  

První cena vozu389.900,- Kč (Visia 1,6 l, 86 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací491.400,- Kč (Visia 1,6 dCi, 96 kW)
Základní cena testovaného vozu612.000,- Kč (Tekna 1,6 dCi, 96 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků650.500,- Kč (Tekna 1,6 dCi, 96 kW)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Kultivovaný motor
  • Spotřeba
  • Plnohodnotné náhradní kolo
  • Rozumné ceny příplatků
  • Kvalita a prostor na předních sedadlech

Minusy

  • Odhlučnění zadních kol
  • Některé odkládací prostory
  • Krátký zadní sedák
  • Výhled z vozu
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Qashqai 1,6 dCi 2WD Tekna

Cena v základní výbavě: 612 000 Kč Cena v testované výbavě: 650 500 Kč

Základní výbava:ESP + ABS + EBD + brzdový asistent, čelní airbagy řidiče a předního řidiče, boční airbagy, hlavové airbagy, vypínatelný airbag spolujezdce, předpínač zapnutí bezpečnostních pásů, řidiče, spolujezdce vpředu a na zadních sedadlech, ISOFIX ukotvení dětských sedaček na zadních sedadlech, dětská pojistka zadních dveří, aktivní a výškově nastavitelné opěrky hlavy vpředu, výškové nastavitelné opěrky hlavy na všech zadních sedadlech, bezpečnostní pás řidiče a spolujezdce vpředu s dvojitým předepínačem a omezovačem zatížení, výškově stavitelné přední bezpečností pásy, 3-bodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, bezpečnostní sloupek volantu s výškovým a podélným nastavením, imobilizér, xenonové světlomety s automatickým nastavením výšky, přední mlhová světla, dálkově ovládané centrální zamykání (automatické zamykání při rozjezdu), inteligentní klíč, elektrické ovládání předních a zadních oken, zatmavená skla zadních bočních oken, elektrická, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, palubní počítač, digitální hodiny, ukazatel venkovní teploty, denní počítač ujetých kilometrů, automatické rozsvěcení světel a dešťový senzor, posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, tempomat s omezovačem rychlosti, automatická dvouzónová klimatizace s pylovým filtrem, Nissan Connect + AVM (Systém sledování okolí vozu - 360°), BOSE audio systém s 1 CD a 7 reproduktory, Bluetooth hands free, MP3 vstup uvnitř středového panelu, ovládání autorádia na volantu, elektrická zásuvka 12, zrcátko ve sluneční cloně řidiče i spolujezdce s osvětlením, volant a hlavice řadicí páky potažené kůží, hliníkové pedály, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, středová loketní opěrka vpředu s držáky na nápoje a úložným prostorem, zadní sklopná sedadla v poměru 60/40, středová loketní opěrka vzadu s držáky na nápoje, úložné kapsy v předních a zadních dveřích, kapsy na zadních stranách opěradel předních sedadel, chlazená odkládací schránka před spolujezdcem, držák na brýle, zámky pro montáž střešního nosiče, střešní ližiny, prosklená zatmavená střecha s UV filtrem s elektricky zatahovatelnou roletou, vnější kliky dveří v barvě karoserie, ocelové rezervní kolo, 18" kola z lehkých slitin, pneu 215/55 R18

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+13.500,- Kč), Kožené čalounění a vyhřívaná přední sedadla (+25.000,- Kč)

Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí

Tvrdě proti Rusku, zavelel americký Kongres a schválil…

Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích

Rok od spuštění vládního podpůrného programu pro…

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

 

Štítky SUV Nissan Testy

Technické údaje
Motor Nissan Qashqai 1,6 dCi 2WD Tekna
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.1 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1513
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1498 / 415
Rozměr pneu:215/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4330
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Nissan Qashqai 1,6 dCi 2WD Tekna
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,77
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai 1,6 dCi – S novým srdcem







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí? Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí?

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po…

Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku

Modernizovaný japonský crossover se poprvé ukázal na…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Měla k tomu vážný důvod! Pavla Tomicová (55), která se na tiskovce k novému seriálu ČT Trapný padesátky…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…