Nejúspěšnější sportovní značka v USA? Chevrolet!
Evropané vnímají Chevrolet trochu jinak než zákazníci za oceánem. Pro ty je domácí značkou, my ji spíše vnímáme jako korejskou, neboť většina u nás prodávané produkce pochází z bývalých továren Daewoo. A to nehledíme na to, že Louis Chevrolet se narodil ve Švýcarsku. Je pravda, že Chevy byl původně namířen proti Fordu a dodnes profituje zejména z masových modelů. Po druhé světové válce ovšem do svého portfolia zařadil i ty sportovní. Nejdříve přišla Corvette, pak Camaro. A o těch právě nyní bude řeč.
Camaro i Corvette se totiž staly nejprodávanějšími sportovními vozy ve svých kategoriích v USA za rok 2011. Dohromady jim patří dokonce třetina trhu. Konkrétně Camaru náleží 37 % trhu lidových sportovních aut (88.249 kusů), druhý Ford Mustang tak překonal o více než 18 tisíc exemplářů. V únoru navíc přichází nové Camaro ZL1. Zde dominovali zejména američtí výrobci před (třetí byl Dodge Challenger) před hybridní Hondou CR-Z a Hyundaiem Veloster.
Corvette okupuje 28 % v luxusnějším a dražším segmentu za 13.164 exemplářů. Je jediným domácím zástupcem, ale porazila celou německou konkurenci (Porsche, BMW a Mercedes-Benz). Dosáhla více než dvojnásobek prodejů Porsche 911. Špičkovou verzí Corvetty je v současnosti ZR1.
Nedá se říci, že by Camaro ZL1 a Corvette ZR1 byly pomalé. Naopak. Inženýři je testují na okruhu Virginia International Raceway nedaleko Altonu. Krásná trať má sice v nejdelší verzi jen necelých 6,8 km, svým profilem je ale podobná slavné Severní smyčce Nürburgringu z amerických okruhů asi nejvíce. S Corvettou ZR1 modelu 2012 obutou do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup zajel Jim Mero Grand Course za 2:45,6 min a drží zde momentálně rekord produkčních aut. Camaro ZL1, které řídil Aaron Link, dosáhlo o 6,8 s horšího času, Ford Shelby GT500 modelu 2011 překonalo o více než šest vteřin.
Aktuální Corvette ZR1 má pod kapotou vidlicový osmiválec LS9 objemu 6,2 l. Ten díky kompresoru dává 476 kW (646 k) a 819 Nm. Vzhledem ke štědrému využití karbonových dílů (kapota, střecha, spoilery, podlaha...) váží jen 1520 kg. Nejrychlejší Chevrolet všech dob sprintuje z 0 na 96 km/h během 3,4 s a jede až 330 km/h. Americké ceny začínají na 112.575 dolarech (2,09 milionu korun).
Camaro ZL1 má pod kapotou také kompresorový V8 6,2 l, ale typového označení LSA. Ten poskytuje 433 kW (588 k) a 754 Nm. Špičkové Camaro je nabité elektronikou, ale má také brzdy Brembo se šestipístkovými třmeny a speciální chladiče pro zadní diferenciál a převodovku. Z klidu na 96 km/h zrychlí za 3,9 s a umí uhánět 296 km/h. Ve Spojených státech za něj zaplatíte 54.995 dolarů (1,02 milionu korun).
Nejostřejší sériové Camaro navíc zajelo v proslulém Zeleném pekle čas 7:41.27 min. Žádný louda to tedy opravdu není.
Nejprodávanější sportovní automobily v USA v roce 2011 | |||
Kategorie | OA | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2011 | 2011 | |
Chevrolet CAMARO | 88.249 | 37% | |
Ford MUSTANG | 70.438 | 29% | |
Dodge CHALLENGER | 39.534 | 16% | |
Honda CR-Z | 11.330 | 5% | |
Hyundai VELOSTER | 9.284 | 4% |
Nejprodávanější luxusní sportovní automobily v USA v roce 2011 | |||
Kategorie | OA | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2011 | 2011 | |
Chevrolet CORVETTE | 13.164 | 28% | |
Porsche 911 | 6.016 | 13% | |
BMW řady 6 | 3.903 | 8% | |
BMW Z4 | 3.479 | 7% | |
Mercedes-Benz SLK | 3.220 | 7% |