Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 nejzbytečnějších faceliftů

Jakub Sochor
Diskuze (128)
Některé facelifty pomohou, jiné aktualizují stávají design dle pravidel nového směru. Jsou ale i takové, které zbytečně zkomplikují původní návrh.


Úvod


Facelift, tedy kosmetický zásah do designu automobilu (mnohdy za účelem vzhledového přizpůsobení se novějším modelům, jindy například v reakci na módní trendy) zasahuje do tvarové podstaty návrhu a ne vždy se setkává s pozitivními ohlasy. Existují automobily, jejichž faceliftované podoby napravily estetické nedostatky původního ztvárnění modelu a přispěly nejen dané partii, na níž byly provedeny, ale také karoserii jako celku. Můžeme se však setkat i s pravým opakem – některé omlazovací kůry naruší původní osobitost a zkomplikují vzhled, který byl navržen za určitých podmínek, jež facelift nezohledňuje.

Přístup k faceliftům se u každé automobilky liší. Najdeme výrobce, kteří jsou v této oblasti obezřetní a do designu svých vozidel zasahují co možná nejméně. Existují však automobilky, jejichž modernizace změní dříve jednoduše identifikovatelné vozidlo takřka k nepoznání. Pokusme se tedy zmapovat deset modernizací, které – i přes jejich řemeslně bezchybné provedení – narušily ucelenost designu původního automobilu. Pokaždé se tak stalo ale z jiného důvodu.

Fiat Ritmo


Fiat Ritmo (1978, modernizován roku 1982)

Fiat Ritmo, produkovaný v letech 1978 až 1988, je esencí stylu přelomu sedmé a osmé dekády minulého století, tedy doby, kdy se na automobilech v hojné míře uplatňovaly plastové materiály – což postupně vedlo k masovému rozšíření velkoplošných nárazníků, jež opticky ucelily karoserii jako nikdy předtím. Pod jeho tvary je podepsán Sergio Sartorelli, který navrhl několik dalších Fiatů, kupříkladu 2300 S Coupé nebo populární model 126.

Charakteristickým prvkem kompaktního hatchbacku je nápaditá kombinace motivu kruhu (který najdeme na předních světlometech a klikách dveří) s ostrými hranami, jež protínají hladké vnější panely. Nárazníky zde mají nejen ochranou, ale také estetickou funkci – výrazně totiž zasahují do čelní i zadní části vozu a jsou do nich začleněna světla, což zejména v případě zádě působí sportovním dojmem. Vůz tak propojuje dynamický vzhled, jemuž odpovídá široká a nízká stavba vozu, s novátorským přístupem k materiálům a dílčím prvkům, mezi něž patří zkosený sloupek C a čelo bez centrované masky chladiče.

Facelift vozu proběhl v roce 1982 a podepsal se zejména na odstranění mohutných nárazníků a jejich nahrazení všedněji vyhlížejícími díly, s nimiž souviselo pozměněné čelo s velkým logem značky. Po proporční stránce se model příliš nezměnil, provedené úpravy ale výrazně změnily jeho celkové působení – Ritmo se stalo méně originálním, zato tvarově univerzálnějším automobilem.Generační obměna kompaktního modelu proběhla u Fiatu v roce 1988, kdy byl uveden Tipo, který ztvárnil Ercole Spada, designér s bohatými zkušenostmi z Alfy Romeo nebo Lancie.

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

Fiat Multipla


Fiat Multipla (1998, modernizován roku 2004)

Italský velkoprostorový vůz Multipla, který svým jménem odkazuje na praktický rodinný automobil s trambusovou karoserií z roku 1956, patří mezi nejoriginálnější tvarové počiny nedávné doby. Svým specifickým charakterem, vyplývajícím z maximálního možného důrazu na interiér a od něj se odvíjejícího vnějšího vzhledu, polarizoval společnost a dodnes je předmětem diskusí. Podívejme se však na design tohoto automobilu bez příkras a pokusů o jeho zhodnocení, jež mnohdy bývá v případě tohoto vozu povrchní a ukvapené – důkazem jeho faktického přínosu pro design bylo vystavení modelu v prostorách Museum of Modern Art, konkrétně na výstavě s názvem Different Roads - Automobiles for the Next Century.

Autorem Fiatu Multipla je designér Roberto Giolito, rodák z italské Ancony a tvůrce moderní interpretace klasického Fiatu 500 včetně jejího koncepčního předvoje v podobě konceptu Trepiúno (2004). Základem vozu je nízký ponton, do jehož roviny je situována oblá příď. Nad ní se nachází stupňovitý, vůči kapotě takřka kolmý panel, který – spolu se sloupky A, s nimiž tvoří organický celek – je základem pro rozměrné čelní sklo. S nezvyklým rozvržením hmoty souvisí také osvětlení čelní části, které je rozmístěno do tří úrovní.

Rokem 2004 však dochází k modernizaci vozu, jejímž cílem bylo propůjčit přídi klasičtější a opticky ucelenější vzhled. Nejvýraznějších změn doznala příď, na níž byl vyrovnán schod mezi kapotou a čelním sklem, s čímž souvisí sjednocení dříve rozčleněných světel (včetně směrovek) do jednoho celku a jeho umístění pod klasické kryty. Po proporční stránce ale k žádné inovaci nedošlo, model si ponechal velmi výrazný objem kabiny, projevující se na výšce () a šířce () karoserie.

Tato skutečnost má za následek disharmonii mezi velikostí kabiny a modernizovanou čelní částí, která je vůči zbytku karoserie neúměrně subtilní, což způsobuje zejména nízké čelo a plastické zpracování celku – přední partie jsou oproti původnímu návrhu zešpičatělé a plastičtější.

Diskutabilní omlazení modelu ovšem nepostihlo zpracování a uspořádání kabiny. Jak bylo naznačeno úvodem, Multipla je automobil navržený „zevnitř ven“ – akcentuje interiér, jeho prostorovou velkorysost a variabilitu. Vozidlo je vybaveno šesti samostatnými sedadly a přístrojovou deskou, která stále přitahuje pozornost unikátní architekturou. Při jejím navrhování se tvůrci inspirovali praktickým rozmístěním jednotlivých produktů (monitoru, klávesnice, šálku kávy, větráku či lampy) na stole, přičemž konkurenční přístrojové desky se symetricky uspořádanými ovladači přirovnali ke stolu, kde jsou zmíněné předměty seřazeny vedle sebe. Novátorský přístup byl dotvořen pestrým čalouněním a praktickými bočními úchyty na výplních dveří.

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

Peugeot 206


Peugeot 206 (1998, modernizován roku 2009)

Nyní zaměřme pozornost na populární model 206 z roku 1998, navržený dle pravidel tehdejšího designového jazyka značky, jenž byl pro svou nekonfliktnost, hravost a sportovní líbivé tvary neobyčejně oblíbený. Jemná klenutí exteriéru, citlivě provedená vydutí a absence jakéhokoliv tvarového experimentátorství, to vše stojí za všeobecným přijetím subkompaktního Peugeotu, který vychází z tvarového dědictví etapy designu spadajícího do osmdesátých a devadesátých let minulého století.

Tehdy byl kladen důraz na světlomety, které jsou nosným prvkem přídě. Maska (oproti předchozímu stylu, k čemuž se dostaneme později) zde hraje spíše vedlejší roli. Většinou ji tvoří štíhlé horizontální otvory, jež propojují výrazné kryty světlometů – s tím se setkáme například na čelních partiích konceptu Quasar, představeného roku 1984 v Paříži. Podobné uspořádání dílčích částí přídě přebírají následující dvě studie – Proxima (1986) a Oxia (1988). I přes charakter těchto konceptů, který byl notně vzdálen sériové výrobě, jde o automobily plně odrážející dobový styl své značky, s čímž souvisí použití sériových dílů (zejména světlometů).

Styl poslední dekády minulého století, který utvořil rámec pro vznik modelu 206, se obecně vyznačoval měkkými křivkami a kulacením hran. Nejinak tomu bylo u Peugeotu. Pomineme-li kreace, které jsou spíše stylistickými cvičeními (zejména modely Tulip, frankfurtský speciál 806 Runabout či poutavý otevřený model Toscana), připomeňme elektromobil Ion, uvedený roku 1994 na autosalonu v Paříži.

Aplikace velké masky chladiče, která provází model 206+, je jedním z příkladů unifikace vozu, která je založena na jiných designových zásadách než automobil 206.

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

Škoda Octavia


Škoda Octavia (2004, modernizována roku 2009)

Druhá generace modelu Octavia lze vnímat jako klíčové dílo Thomase Ingenlatha v období jeho tvorby pro českou automobilku. Kromě toho, že pečlivě rozvinulo charakteristické znaky tvarového a karosářského jazyka prvního generačního vydání moderní Octavie (1996), jde o automobil s neobyčejně dospělými, proporčně zdařilými a nadčasovými tvary, jež zdatně odolávají stárnutí. Toho bylo dosaženo pomocí precizně provedených linek, které modelují vnější panely a utvářejí pomyslnou osu, na níž dosedají jednotlivé plochy exteriéru. Výsledek představuji unikátní souhru hladkých a z hlediska objemu vyvážených proporcí, jež na první pohled spoluutvářejí siluetu klasického tříprostorového automobilu.

Dříve, než se dostaneme v jednotlivým aspektům provedení modernizace, připomeňme klíčové znaky designu původního provedení Octavie. Jde totiž o vzácný příklad automobilu, jehož tvůrci si byli dobře vědomi pravého významu designu. Vnímáme-li design výhradně jako vizuální záležitost (čímž – většinou nevědomě – ignorujeme další náležitosti tohoto mnohovrstevnatého jevu), můžeme mít tendenci poukázat na údajnou tvarovou nevýraznost a všednost vozu.

Zdůrazníme-li však, že kvalitní design spočívá v harmonickém provázání všech jeho složek (proporční a objemová symetrie, plnění předepsaného účelu, praktičnost v praktickém užívání – obecně pak estetická přijatelnost při plném zachování provozních a technických vlastností), dojdeme v závěru, Octavia druhé generace je automobilem s kvalitním a trvanlivým designem. To první bylo ostatně potvrzeno vítězstvím v italské odborné anketě (v roce 2005), kde Škoda obsadila prvenství v kategorii střední třídy, nadčasovost je pak podložena tím, že i po deseti letech produkce nelze karoserii nic zásadního vytknout.

Vůz o délce 4 572 mm, šířce 1 769 mm a výšce 1 462 mm propojil praktičnost (spoluutvářenou výborně přístupným zavazadlovým prostorem o objemu 560 l) a elegantní siluetu se zádí, jíž tvoří nepatrný stupeň. Právě tento rys vyvažuje příď s reprezentativní maskou chladiče, lemovanou chromovaným okrajem, jíž svírají světlomety s kryty zasahujícími do boků. V porovnání s předchůdcem dochází k výraznému nárůstu plasticity, která vyniká ze všech úhlů pohledu – zejména pak z 3/4 předopohledu, z něhož zaujmou trojrozměrné reflektory, zvýšený reliéf masky a vrstevnatá kapota, skládající se ze tří ploch. Pozvolná gradace jejich rozměrů, objevující se i u třetí generace vozu, propůjčuje přídi elegantní a pronikavý výraz.

Z hlediska tvarového základu patří facelift do doby, kdy v čele designu automobilky působil Jens Manske, který usiloval o emocionálnější styl, tvořený zvýrazněnou lištou masky a plastickými kryty světlometů. Tomu odpovídá i použití tehdejšího fontu písma, jenž nahradil vertikálně orientované písmové znaky původní Octavie písmem s kurzívním proložení, které znázorňuje dynamičnost a vizuální energii Manskeho designérského rukopisu. Absence ochranných lišt na přídi vtiskla vozu hravější (ve výsledku méně dospělý) výraz, přičemž kryty světel svými výběžky směrem nahoru neodpovídají bočním partiím, které se proporčně nezměnily – ponechaly si horizontální linky, s nimiž omlazená příď tvoří citelný kontrast.

Diskutabilní je také vztah mezi přístrojovou deskou, jež prodělala jen kosmetické změny týkající se textury materiálů, provedení dekorů a barevných kombinací, a volantem převzatým ze Superbu, který má oproti tomu předchozímu menší a členitější střed.

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

Mercedes-Benz GLK


Mercedes-Benz GLK (2008, modernizován roku 2012)

Kompaktní SUV GLK je realizací detroitského konceptu Vision GLK s přídomky Freeside a Townside, jenž upoutal pozornost nezvykle bohatým prokladem vnějších panelů formou výrazných hran, jimž sekundují dynamicky členěné plochy a ostré výběžky reflektorů. Automobil o délce 4 525 mm, šířce 1 855 mm a výšce 1 699 mm se přímo opírá o hrany – jsou jeho esencí, neodmyslitelnou složkou designu a základním poznávacím znakem, jímž se zřetelně liší od uhlazeného Audi Q3 a sportovně laděného BMW X3.

Vůz, jehož výstavní premiéra proběhla roku 2008 na autosalonu v Pekingu, byl svého času pozoruhodným paradoxem, který nejenže aktualizoval hrany v běžně užívaném tvarovém jazyce, ale svými ostrými zlomy na karoserii učinil z dříve archaického designérského prostředku něco atypického, nekonformního.

Pokud jimi však překvapil interiér, mnohem větší bylo překvapení pozorovatelů v kabině, kterou tvoří hranaté výplně dveří, obdélníkový středový panel a ostře tvarované zastřešení ukazatelů a displeje systému Command APS – prvky, jež bychom běžně nazvali zastaralými a které jako by nás odkazovaly na stuttgartské automobily osmdesátých let minulého století. Pokud je však takto navržené prostředí dotvoření moderními technologiemi, kvalitními materiály (například dřevěnými dekory – zejména borovicovým, či ořechovým dřevem – a ručně zpracovanou kůží Artico) a soudobými prvky komfortní výbavy, hovoříme o ojedinělém designu, který nemá analogii.

Záhy po uvedení automobilu však nastává etapa důkladné modernizace tvarového směru značky, jehož průkopníky jsou velkoprostorové studie BlueZero E-Cell Plus a Concept BlueZero (2009). Oba vozy představily dekorativní tvary experimentující s energickými prohlubněmi v ploše exteriéru a světlomety s výraznou optikou, která propůjčuje přídi pronikavý výraz. Nový stylový směr byl rozvinut tříprostorovou studií F800 Style (2010) a následně plně uplatněn během příprav nové generace kompaktní třídy A (včetně jejího koncepčního předobrazu).

Klíčovým znakem nového tvarosloví jsou emocionální křivky a důsledné kulacení hran, zejména v obrysu dílčích částí zevnějšku – například masky nebo klenutí jednotlivých panelů, což ovlivnilo modernizovanou podobu modelu GLK. Nutno říci, že omlazení rysů – ačkoliv bylo jeho začlenění do nového proudu nezbytné v rámci běžné unifikace modelových řad – není příliš citlivé k někdejšímu surovému vzhledu, jehož ústředním motivem byl dramatický proklad hran a záhybů. Totéž lze říci o optice koncových světel, která je v kontextu tvarového základu vozu neúměrně dekorativní, a zejména pak o interiéru, kde původní plastový panel v horní části desky ostře kontrastuje s oblou lištou, opatřenou kruhovými výdechy a měkce klenutým povrchem.

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

SsangYong Actyon


SsangYong Actyon (2005, modernizován roku 2014)

Ačkoliv většina lidí výraznou změnu vnějšího vzhledu modelu Actyon uvítala, z hlediska vyváženosti prvků a věrnosti původnímu designérskému zadání je přínos modernizace sporný. Podíváme-li se na provedené úpravy v kontextu tvarového směřování značky (s nímž do značné míry souvisí také úvahy o změně jména), vůz lépe zapadá do aktuálního portfolia, které patří do velmi dynamického proudu modelové obrody, tvořené zejména vozidly Korando (2010) a několika studiemi, zejména projekty XIV-I (2011), XIV-2 (2012), či většími SIV-1 (2013) a letošním XLV.

Změny postihly zejména čelní část – výraz automobilu působí na první pohled kultivovanějším dojmem, soulad mezi přídí a druhým karosářským prostorem však není tak harmonický jako u původního modelu. Maska v klasickém prostorovém pojetí, ohraničena konvenčními kryty reflektorů a vsazena do standardně modelované hmoty, kontrastuje s nezměněnou architekturou zadní části, která si ponechává – kromě originální stavby a dynamického přechodu mezi oknem a zadním čelem – také zdařilá koncová světla nezasahující do plochy pátých dveří. Podobně je na tom interiér, jehož tvarový základ zůstal nezměněn.

Klíčovým znakem exteriéru je v tomto případě ostře se svažující střecha, čímž designéři předjímají styl, který se s úspěchem ujal o několik let později. Zásluhu na tom mělo zejména o dva roky mladší BMW X6, jež rozpracovalo atypické řešení karoserie jihokorejského vozidla. Předně je třeba zdůraznit, že zatímco ostatní SsangYongy jsou nezvykle tvarovány spíše stylisticky, model Actyon je unikátní z hlediska samotné formy, jež definuje veškerou estetiku vozu. Se zkosením střechy koresponduje členění pontonu, který je modelován prohlubní ohraničenou ostrými linkami a jemným prolisem nad prahy.

Příď pak představuje souhru nezvykle tvarovaných dílů, jimž dominuje opačný sklon trojúhelníkové masky, která vybíhá směrem dopředu a kontrastuje tak s úhledně zaoblenou čelní partií. Motiv trojúhelníku se promítá také do ztvárnění krytů světlometů, do nichž pronikají kruhové reflektory – střet dvou základních geometrických útvarů je originální, kryty navíc svou polohou (světla jsou umístěna níže, než bývá obvyklé) vymezují prostor pro dva plastové výlisky ve spodní části přídě.

Nutno však poznamenat, že facelifty, jejichž smyslem je zvýšit popularitu dříve vlažněji přijatého modelu, nejsou ojedinělé. Kromě SsangYongu Actyon je tento postup spjat také s automobily BMW 7 či výše uvedeným Fiatem Multipla. Důležité je, že základ modelu zůstal nezměněn – stále jde o automobil, jenž stál u zrodu nové kategorie vozidel, která jsou tvořena aspekty automobilů SUV a ozvláštněna výrazným spádem střechy. Výsledek navozuje dojem syntézy sportovně-užitkového automobilu a emocionálního kupé, přičemž na takto stavěná vozidla lze nahlížet jako na specifickou odnož kategorie SUV, založenou jihokorejským Actyonem a široce zpopularizovanou mnichovským X6.

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

Renault Clio


Renault Clio (2005, modernizován roku 2009)

Minulá generace automobilu Clia, představená v roce 2005, představila design, který byl plně navržen v dle stylistických zásad Patricka le Quémenta. To se projevovalo na celé karoserii, která i přes svůj relativně klasický (oproti dobové generaci Méganu karosářsky zcela tradiční) vzhled pracovala s dynamickými tvary, které se již na první pohled hlásily k identitě

Renaultu, pěstované na přelomu tisíciletí – i přes klasické objemové uspořádání dvouprostorové karoserie šlo o vozidlo pokračující v linii, jíž nastolily progresivních studie své doby.

Příď s výraznou maskou, členěnou na dvě části navazující na světlomety, doplňoval mírně zaoblený nasávač v nárazníku, propojený s ochranou lištou. Profil se vyznačoval originálním prokladem ploch, díky kterému byly přední dveře oživeny protnutím a na zádi bylo možné vycítit vliv konceptu Zoe.

Celek šlo označit za sportovně-dynamický, s jasně viditelným odkazem na mnohem odvážněji pojaté Renaulty. Facelift, který proběhl v roce 2009, zcela přepracoval příď automobilu s jejími náležitostmi (světlomety, tvar nárazníku a jejich vzájemný vztah), optiku zadních svítilen a zadní nárazník, díky čemuž došlo k vizuálnímu zjemnění zadních partií malého Renaultu.

Příď opustila svůj původní styl a znamenala tečku za designovým trendem, jemuž vládlo členění masky na dva samostatné díly, představující jeden ze symbolů Renaultů z počátku milénia. Nasávací otvor v nárazníku se zvětšil a svým působením zcela zastínil zbylé části přídě, přičemž zvláště diskutovanou součástí modernizace se stalo nově provedené napojení nárazníku na světlomety, doprovázené ostrým výběžkem v boční části světla.

Význam faceliftu Renaultu Clio je zcela zřejmý – přiblížit malý automobil novému pojetí přídě bez výrazné masky v jejím středu. Úpravy přinesly lepší začlenění vozu do modelové palety výrobce, zároveň však vyvolaly diskusi nad líbivostí předních partií (zejména v porovnání s provedením před faceliftem)

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

Volvo C30


Volvo C30 (2006, modernizováno v roce 2009)

Kompaktní Volvo C30 je kvalitně provedenou realizací vize SCC, jež byla uvedena v roce 2001 na autosalonu v Detroitu. Tvary automobilu navazují na druhou generaci středně velkého S40 a spoluutvářejí originální karoserii, jejíž exteriér zaujme kontrastem vysokých boků a vizuální křehkosti zadní stěny, kterou svírají křivkové lampy.

Vůz byl v roce 2010 modernizován ve stylu nového směru, jehož průkopníkem je studie XC60 z roku 2007 – představená dva roky po nástupu Steva Mattina do užšího vedení designu automobilky. Provedené zásahy do původní karoserie Volva C30 vyvolaly četné diskuse, jejichž tématem byla otázka harmoničnosti výsledného automobilu – nejeden pozorovatel poukázal na problematický vztah mezi profilem s hladkými boky (který se prakticky nezměnil) a sportovněji laděnou přídí s členitým nárazníkem a kryty reflektorů s dynamickými výběžky směrem nahoru.

Dle pravidel nového designového jazyka byl vůz opatřen plastovými výlisky, jež dekorují čelní partie a doplňují masku s komplikovanějším tvarem – původní obdélník s úhledně zaoblenými rohy byl nahrazen šestiúhelníkem, plně poplatným novým zásadám designu značky. S provedenými zásahy souvisí odstranění tmavého plastu z předního i zadního nárazníku, obložení lemů blatníku však zůstalo na svém místě.

Strmá záď modelu C30 – historicky nejcennější část vozu, která se modernizací takřka nezměnila – svým skleněným víkem rozvádí motiv prosklené zádě zmíněného historického vozu, přičemž okno dosedá na souvislý pás sdružených svítilen.

Samotný automobil pak navazuje na kompaktní hatchback 480, který rozvinul myšlenku skleněné zadní výklopné stěny modelu 1800ES z roku 1971. Jde o první Volvo s pohonem předních kol, které bylo produkováno v nizozemském Bornu v letech 1986 až 1995.

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

Ford Fiesta


Ford Fiesta (2008, modernizován v roce 2012)

Jedním z nejvýraznějších a nejvlivnějších tvarových směrů posledního desetiletí je nepochybně kinetický design, směr, který razil Ford během první dekády tohoto tisíciletí. Objevuje se již v roce 2005, kdy byl na autosalonu ve Frankfurtu představen koncept Iosis, předobraz produkčního Mondea a průkopník klíčové myšlenky nového designu, jíž je specifický optický klam – vyvolat pocit jedoucího vozu i tehdy, když automobil stojí na místě. Tomu napomáhá dynamické protažení předních reflektorů, strmá záď, výrazné ráfky kol a energické linky profilu.

Všechny uvedené znaky dotvářejí karoserii malého hatchbacku Fiesta, která v době svého uvedení zaujala již na první pohled – nejen tvary, ale také mezigeneračním nárůstem rozměrů. V porovnání s předchůdcem byla o 25 mm delší (3 950 mm), o 42 mm širší (1 722 mm) a o 21 mm vyšší (1 481 mm), přičemž stála na rozvoru o délce 2 489 mm (mezigenerační nárůst 4 mm). Z hlediska samotného vzhledu je Fiesta zajímavým úkazem – její exteriér vzešel z přetavení prvků několika studií (zejména Iosis a Iosis X) do sunkompaktní formy, jejímž koncepčním předobrazem byl model Verve, jedna z nejdůležitějších premiér frankfurtského autosalonu roku 2007.

Jelikož automobil mezigeneračně zmohutněl, byla hmota jeho přídě rozvrstvena systematicky do několika oddílů. Širokým bokům odpovídá lichoběžníková maska, lemovaná štíhlým chromovým rámem a sahající do poloviny přídě. Absence klasické mřížky mezi světlomety dává vyniknout úzké štěrbině s logem výrobce a také samotným krytům reflektorů, jejichž vnější linky opisují výrazné zlomy kapoty i boční hranu přídě, navazující na horní linku pontonu (zvanou beltline).

Omlazovací kůra, provedená v roce 2012, si vyžádala otupení šípovitého výběžku reflektorů, aby opticky dosedaly na novou centrovanou masku ve tvaru šestiúhelníku. Vůz tak dostal zcela jiný výraz, který je tvořen čtyřmi citelnými zásahy do nárazníku – namísto dřívější sjednocené plochy a úzkého pásu nad ní. Automobil reaguje na stylové proměny v rámci svého výrobce, opustil však vizuální lehkost a sportovní charakter modelu před modernizací.

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

Fiat Grande Punto


Fiat Grande Punto (2006, modernizován v letech 2009 a 2012)

V některých případech se nadčasovost návrhu potvrdí tím, že se designéři po provedení první modernizace vrátí k jeho původní podobě. S tímto postupem se můžeme setkat v současné generaci modelové řady Punto. První provedení (Grande Punto) představilo sportovní karoserii s dynamickým profilem a vizuálně čistou a nekomplikovanou přídí, jež mnoha lidem připomínala sportovní vozy značky Maserati. V roce 2009 ale došlo k první velké modernizaci s označením Evo, která odrážela styl městského mini 500 – šlo zejména o absenci klasické masky, na jejíž místo byla umístěna chromová lišta, pod kterou se nacházel velký ochranný pás.

Světlomety se ale nezměnily, což budí dojem jisté disproporce – kulaté zakončení krytů odpovídalo dvojici nasávacích otvorů, což bylo opuštěno ve prospěch plastového obložení čela. Sporné přijetí veřejností signalizovala druhá modernizace, provedená po třech letech výroby a nesoucí se na vlně minimalizace – tvary se vrátily k původní kompozici, byť s jinak formovaným a opticky širším nárazníkem.

Provedené úpravy potvrdily nadčasovost původního Grande Punta, které je dodnes jedním z nejvíce nadčasových hatchbacků segmentu B.

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design fiat ford mercedesbenz peugeot renault ssangyong skoda volvo design

Zobrazit celý článek
Jakub Sochor
Diskuze (128)
30. 6. 2015 09:15
Re: Co to je za článek?
Sochore, koukám, že neumíš psát. Ale ani číst. >:D
11. 12. 2014 15:59
Re: FACELIFT JE JEN NOVÁ SAMOLEPKA NA STAROU KONZERVU
Nemáš těch smajlíků málo?
7. 12. 2014 18:05
Re: Účel faceliftu
Přitom by stačilo jediné - přidat volbu "Zobrazit bez rozdělení do jednotlivých kapitol" a bylo by ...
:-(
Avatar - Stejsn
21. 11. 2014 21:12
Účel faceliftu
Prvotní účel faceliftu není změnit vzhled auta, o to jde až v druhé řadě. Facelift se dělá většinou po čtyřech letech, kdy se kvůli opotřebení musejí vyměnit lisovací formy na plechy karoserií. A když už se objednávají nové, tak se trochu omladí i vzhled. Někdy se to nepovede no, ale rozhodně změna vzhledu není jen tak samoúčelná. Jinak mi tu ještě chybí Mondeo klaun, kde se to prostě přehnalo a místo lehkých změn vzniklo úplně jiné auto, které lidi nepřijali.
20. 11. 2014 11:05
Re: FACELIFT JE JEN NOVÁ SAMOLEPKA NA STAROU KONZERVU
jj
ZKUSTE NĚCO NOVÝHO SOUDRUZI [odkaz] >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D