Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německo chce zpoplatnit od roku 2016 všechny silnice

redakce AUTO.CZ
Diskuze (31)
Pohyb na německých silnicích by mohl být v budoucnu dražší. Nutnost pořízení známky se však týká pouze zahraničních řidičů.

Zahraniční řidiči osobních aut by měli od roku 2016 platit za využívání všech německých silnic. Roční známka by měla stát průměrně 88 eur (kolem 2400 korun), konkrétní cena se bude lišit podle stáří vozu a objemu motoru. Na tiskové konferenci v Berlíně to řekl ministr dopravy Alexander Dobrindt, podle kterého přinese zpoplatnění silnic německému rozpočtu 2,5 miliardy eur (68,5 miliardy korun) za čtyřleté volební období. Poplatky by se citelně dotkly i řidičů z Česka; Německo a ČR mají vzájemně nejdelší, asi 800kilometrovou hranici.

Platit by se tedy mělo na všech silnicích, aby se podle ministra řidiči nesnažili vyhýbat zpoplatněným úsekům dálnic a rychlostních silnic a nezatěžovali silnice nižších tříd, které nejsou připravené na hustou dopravu. Při přípravě příslušného zákona chce Dobrindt spolupracovat s Evropskou komisí. Ta dříve kritizovala návrhy na zpoplatnění německých dálnic pro cizince, považovala je za diskriminační.

"Navrhuji model infrastrukturního poplatku za užívání německé silniční sítě, který budou odvádět všichni uživatelé," řekl Dobrindt. Pro německé řidiče zavedení poplatku žádnou platbu navíc znamenat nebude. Podle Dobrindtova návrhu by se jim měla o cenu silniční známky snížit výše daně z vlastnictví motorového vozidla. Němečtí motoristé by také známku měli dostávat při registrování vozu, v dalších letech by jim měla automaticky chodit poštou.

Zahraniční řidiči by podle Dobrindta měli mít možnost objednat si známku přes internet nebo ji koupit na čerpacích stanicích. K dispozici by jim měla být také desetidenní či dvouměsíční známka s pevnou cenou, jejíž výši ale ministr zatím neupřesnil. Cena roční známky by byla proměnlivá a závisela by na tom, jakou ekologickou zátěž provoz auta představuje. Dražší by byly známky pro starší vozy a pro auta s větším objemem motoru.

Podle Dobrindta znamená zpoplatnění německých silnic narovnání nespravedlnosti vůči německým řidičům. "Ročně se na německých silnicích uskuteční kolem 170 milionů jizd vozidel, která patří zahraničním majitelům. Tito uživatelé by se také měli podílet na investicích do silniční infrastruktury," řekl ministr. Dosud v Německu platila mýtné na dálnicích pouze nákladní auta, pro osobní vozy bylo jejich užívání zdarma. Němečtí řidiči ale musí platit daň z vlastnictví motorového vozidla.

Evropská komise v minulosti kritizovala Dobrindtův záměr zpoplatnit německé dálnice výhradně pro zahraniční řidiče. Ministr nyní uvedl, že jeho současný plán evropský zákaz diskriminace neporušuje. Zároveň uvedl, že chce při vytváření přesného znění zákona s komisí úzce spolupracovat.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (31)
17. 7. 2014 13:03
Re: co je zadarmo?
Jenom aby nás nesrovnali s Bulhary...
9. 7. 2014 17:45
Re: Platit?
Jenom, aby to bylo těch cca 100EUR oni jsou totiž schopní to udělat tak, že měsíc starý hybrid bude platit těch 80EUR a 10let starý diesel třeba 200EUR a pak to radši vezmu přes Rakousko, Švýcarsko a Itálii, kde není diskriminace starých aut, která nemají motor ze sekačky.

Nějak jsem si nevšiml, že by záchody zadarmo byli nějak horší než ty za které se platí...
9. 7. 2014 17:17
Re: apropó silniční daň
Ale jo, díky zahrnutí silniční daně kdysi do ceny benzínu jí podnikatelé dneska platí doopravdy 2x. A my ostatní jí platíme i když to nikde uváděný neni. Dělalo se to asi kvůůli zjednodušení administrativy nebo tak něco. Je možný že to proběhlo ještě za komančů nebo brzy v 90. letech
9. 7. 2014 13:14
Administrativa, příhraničí
Nemám a priori nic proti zpoplatnění, i když bych ocenil, aby se EU dohodla na nějakém společném přísupu. (Např. doufám, že německá zelená ekologická plaketa bude platit v ČR.)

Co mi na tomhle návrhu vadí jsou dvě věci:
- administrativa. Pokud má být cena závislá na spotřebě (CO2), palivu, ... - tak zapomeňte na prodej desetidenní známky na pumpě na počkání.
- příhraničí, malý pohraniční styk - kdo dneska jezdí na výlet či nákup párkrát za rok pár kilometrů za hranice, nebude za ten kousek silnici chtít platit a nepojede tam vůbec.
9. 7. 2014 12:42
Re: Svoboda?
Mne to nechává docela chladným. Za dálnice platím na Slovensku, v Rakousku, ve Francii, ve Švajcu, v Itálii, dokonce i u nás. Nyní za ně zaplatím i v Německu, žádné drama.