Netradiční karavany a obytné vozy ve velké galerii

 

Vedle tradičně pojatých obytných vozidel lze v jejich současnosti i minulosti narazit na řadu zajímavých kreací od minimalistických přívěsů až po obojživelníky.

Výrobci obytných přívěsů a automobilů podobně jako automobilky hledají stále nové cesty k přilákání zákazníků právě ke svým produktům. Díky tomu se současná nabídka neomezuje pouze na konzervativně pojaté karavany, ale naopak lze narazit na řadu zajímavých kreací.

V případě přívěsů jsou návrháři samozřejmě omezeni skutečností, že jejich výtvor potřebuje automobil, který jej bude táhnout, ale to jim nijak nebrání v experimentování s jejich rozměry nebo uspořádáním interiéru.

Mezi obytnými automobily pak lze rovněž narazit na řadu velmi zajímavých kreací, z nichž k těm nejzajímavějším mohou patřit nástavby na podvozcích terénních vozidel, které umožňují dobrodružné výpravy do divočiny. Samostatnou kapitolu pak mohou představovat obojživelné obytné přívěsy a automobily.

ProCamp

Společnost PROCAMP, s.r.o. je poměrně mladý a dynamický výrobce minikaravanů se sídlem ve slovenském Prešově. V současnosti má tato firma ve své nabídce čtyři základní modelové řady s moderním i tradičním designem.

K nejatraktivnějším z nich patří model Alpha s vnitřní délkou obytné kabiny 2000 mm, vnitřní šířkou 1485 mm a vnitřní výškou 990 mm. I přes své miniaturní rozměry nabízí tento obytný přívěs klasických tvarů ložnici pro dvě až tři osoby, v jejíž výbavě může být i moderní multimediální systém. Kromě ložnice pak Alpha disponuje i kuchyňskou linkou, jejíž součástí může být vedle vařiče a ledničky i dřez s tekoucí vodou.

Inspirace na dovolenou. Nebo expedici? Obytňáky, jak je neznáte!

Pro dobrodružnější povahy jsou určeny modely Escape a Bushcamp, z nichž ten druhý lze připojit i za terénní automobil a beze strachu s ním vyrazit na expedici mimo zpevněné vozovky. Rozměry obytného prostoru i výbava jsou u těchto modelů podobné jako u přívěsu Alpha.

Nejmenším zástupcem společnosti PROCAMP, s.r.o. je ultralehký model Wave s pohotovostní hmostní 260 kg a moderně tvarovanou laminátovou nástavbou, do níž se vstupuje dveřmi v zádi. Tento kolibřík mezi obytnými přívěsy může být tažen i čtyřkolkami, tříkolkami a dokonce údajně i motocyklem. Kabina tohoto modelu má vnitřní délku 2000 mm, šířku 1400 mm a výšku 107 mm.

Video


ProCamp Bushcamp, Alpha, Escape, Wave
 

Sealander

Německý Sealander patří do nepříliš početné a poměrně málo rozšířené kategorie obytných přívěsů, u nichž je vedle očekávané přepravy ve vleku za automobilem k dispozici i možnost vlastního pohybu a to na vodní hladině.

Základem obojživelného obytného přívěsu Sealander je žárově pozinkovaný jednonápravový podvozek, stojící na 13palcových kolech s pneumatikami o rozměrech 185/55 R13. Nástavba je vyrobena z několika vrstev ručně překládaného laminátového vlákna.

Karavan dlouhý 4060 mm, široký 1680 mm a vysoký 1890 mm o hmotnosti 485 kg uveze na vodě až 410 kg a jeho posádka se nemusí spoléhat na služby vlečného plavidla, protože na záď Sealanderu lze připojit malý elektromotor, který jej dokáže rozjet až na 9 km/h.

Na silnici i do vody: Supergalerie obojživelníků (1. díl)

Standardem pro interiér je dvojice podélně u boků umístěných lavic a před nimi v přídi jsou malé skříňky, zatímco mezi nimi je stolek, který lze složit a lavice rozložit na pohodlné lůžko s délkou 2000 mm a šířkou 1560 mm.

Interiér lze vybavit řadou prvků, mezi něž patří kuchyňský modul se sporákem umístěným v jedné ze dvou skříněk v přídi, zatímco do druhé lze usadit dřez s tekoucí vodou a nádržemi na čistou i odpadní vodu. V nabídce výbavy na přání je i kompresorový chladicí box, audiosystém a nástavby s toaletou a sprchou.

Pro základní provedení obojživelného obytného přívěsu Sealander je pro modelový rok 2018 stanovena cena 16.900 eur (zhruba 442.000 Kč). Na českém trhu jej nabízí společnost KOV Velim.


Sealander
 

Heku Car-Camp

Společnost Heku Fahrzeugbau GmbH se sídlem v německém Bielefeldu byla založena v roce 1959 a dnes patří mezi přední výrobce přívěsu pro přepravu lodí a motocyklů, ale v letech 1982 až 2013 se věnovala i výrobě obytných vozidel.

V nabídce této společnosti tehdy figurovaly poměrně tradiční obytný nástavby na podvozky lehkých užitkových vozidel a rovněž celkem netradičně pojaté obytné přívěsy za osobní automobily.

Heku Car-Camp, jak se tyto přívěsy jmenovaly, byly s osobním autem spojeny prostřednictvím nosiče na střeše a standardního tažného zařízení. Výsledkem byla pevně spojená souprava se třemi nápravami.

Znáte tyto obytné obludky? Jsou překvapivě dražší než obyčejné karavany

Car-Camp v interiéru nabízel podobný komfort jako běžné obytné přívěsy, vedle lůžka ve zvýšené přídi nad střechou tažného vozu zde byla kuchyňka, toaleta a v zádi umístěná dvojice lavic se stolkem, které lze bylo možné proměnit v další lůžko.

Společnost Heku Fahrzeugbau GmbH svůj Car-Camp nabízela od osmdesátých let až do ukončení výroby obytných vozidel, ale výhradně pro spojení s hatchbacky značky Opel. Setkat se s ním lze ve spojení s poslední generací modelové řady Kadett a prvními třemi generaci modelu Astra.

Německý výrobce nebyl jedinou firmou nabízející toto netradiční řešení obytného přívěsu a v osmdesátých letech byl například ve Francii k dispozici Clip Car, který byl v propagačních materiálech prezentován v jedno- a dvounápravových provedeních připojených za Peugeot 309, BMW řady 3 sedan (E30) nebo první generaci Renault Espace.


Heku Car-Camp
 

B.B.F. GaZell” V2

Francouzská společnost B.B.F. pod značkou GaZell nabízí obytnou vestavbu pro čtyřdveřový Jeep Wrangler, kterou doplňuje vzhůru výklopná střecha a vedle ní i dvojici vyjímatelných obytných buněk V1 a V2 pro terénní pick-upy.

Mladší a atraktivnější z této dvojice nese označení V2 a má být vhodná pro všechny pick-upy nabízené na evropském trhu v provedeních Extended Cab a Double Cab. K hlavním přednostem této obytné buňky má patřit její jednoduché usazení na korbě, nízká hmotnost, která se v závislosti na verzi pohybuje od 240 do 525 kg a rovněž kompaktní rozměry v čele s šířkou pouhých 1720 mm.

Toto jsou ty nejluxusnější obytné vozy současnosti

Přístup do GaZell” V2 umožňují v její zádi umístěná dvířka a její interiér má nabízet lůžka pro čtyři osoby. Standardní dvoumístné lůžko je umístěno nad střechou pick-upu a druhé lze vytvořit z lavic a sklopného stolku. Součástí výbavy je zde i plně vybavená kuchyně. Nechybí ani sprcha a WC.

Hlavní přednosti GaZell” V2 mají představovat již zmiňované kompaktní rozměry a hmotnost, neomezující schopnosti pick-upu při jízdě v terénu. Zároveň ovšem mají mít její obyvatelé k dispozici poměrně komfortní prostor pro odpočinek.


GaZell V2
 

EarthRoamer

Společnost EarhRoamer se sídlem v Dacono v severoamerickém Coloradu má kořeny na přelomu dvacátého a jednadvacátého století, tehdy Bill Swails, zakladatel této firmy, zatoužil po obytném automobilu, s nímž by mohl vyrazit do divočiny. Základem prvního vozidla se stal pick-up Dodge Ram.

V současnosti nabízí EarthRoamer dvojici modelů pro cestovatele, kteří nechtějí zůstat odkázáni pouze na zpevněné vozovky a komfort kempů. První z této dvojice nese označení XV-LTS a jeho základem je podvozek Ford F-550 4x4 s 6,7litrovým přeplňovaným vznětovým osmiválcem pod kapotou. Zákazník může volit kabinu Crew Cab nebo Super Cab, kterou doplní odpovídající obytná nástavba.

Obytná auta do divočiny aneb od pick-upů až po osmikolové náklaďáky

Druhý model v nabídce EarthRoamer je novější a zároveň větší XV-HD, jehož základem je Ford F-750 4x4 v provedení King Ranch s 6,7litrovým přeplňovaným vznětovým osmiválcem o výkonu 243 kW a točivém momentu 985 N.m ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou.

EarthRoamer XV-HD s celkovou délkou 10,6 m, šířkou 2,6 m a výškou 4,1 m nabízí v interiéru komfort osobního vozu, zatímco jeho obytná nástavba snese srovnání s konvenčními obytnými vozidly. Přímo ze čtyřmístné kabiny lze vstoupit do obytného prostoru, v němž nechybí ložnice, kuchyně i oddělená koupelna se sprchovým koutem. Model XV-HD si sebou veze 435 litrů paliva a 945 litrů vody.


EarthRoamer
 

Cami Terra Wind

Společnost Cami (Cool Amphibious Manufacturers International LLC) patří k nejaktivnějším výrobcům obojživelných vozidel a mezi její výrobky patří i obytný automobil Terra Wind, jehož první prototyp vznikl již v roce 2003.

Na první pohled tento stroj vypadá jako obytný automobil postavený na základech nákladního vozu a k těmto vozidlům má ostatně nejblíže. Terra Wind s celkovou délkou 12.650 mm, šířkou 2500 mm a výškou 3810 mm je vybaven přeplňovaným vznětovým motorem Caterpillar o objemu 7,2 litru a výkonu 243 kW.

Obytný automobil o hmotnosti téměř 15 tun je údajně schopen se na souši rozjet rychlostí až 130 km/h, zatímco na vodě mu dvojice lodních šroubů v zádi umožňuje na klidné hladině plavbu rychlostí okolo 13 km/h.

Na silnici i do vody: Galerie obojživelníků (2. díl)

Ve svém interiéru nabízí Terra Wind maximální možný komfort obytného vozu své velikosti. Obývací pokoj má levou boční stěnu, u níž je pohovka, výsuvnou a směrem k zádi má posádka k dispozici plně vybavenou kuchyni, koupelnu i WC a prostornou ložnici. Nechybí ani výkonný multimediální systém, jemuž již v roce 2003 vévodila plazmová televize s úhlopříčkou 42 palců.

Pozornost si zaslouží i použité materiály. Podobně jako na palubě luxusní jachty je i zde použito obložení ze vzácných druhů dřeva a mramoru, zatímco na čalounění sedadel je použita kvalitní kůže.

Společnost Cami je údajně připravena zájemcům o Terra Wind připravena splnit nejrůznější přání, mezi něž může patřit prodloužení na 13.700 mm nebo obojživelný přívěs, na němž lze převážet osobní automobil nebo vodní skútry.


Cami Terra Wind
 

Foto a video: PROCAMP, s.r.o., SEALANDER GmbH, Heku Fahrzeugbau GmbH, B.B.F. GaZell”, Automobile Classics, EarthRoamer, Cool Amphibious Manufacturers International, LLC.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Pavla Otta: Bezpečná země Zápisník Pavla Otta: Bezpečná země

Prezident Miloš Zeman s premiérem Andrejem Babišem často…

Ekologické organizace kritizovaly závěry klimatické konference. Státy o nich jednaly dva týdny Ekologické organizace kritizovaly závěry klimatické konference. Státy o nich jednaly dva týdny

Světová konference o klimatu COP24 v polských Katovicích…

Po opuštění OPEC se Katar obrací ke Spojeným státům. Chce investovat desítky miliard dolarů Po opuštění OPEC se Katar obrací ke Spojeným státům. Chce investovat desítky miliard dolarů

Katarská státní společnost Qatar Petroleum oznámila podle…

 

Štítky Ford Profi Video Pick-up

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Němci tvrdí, že mají technologii, která sníží emise až o 80 procent! Němci tvrdí, že mají technologii, která sníží emise až o 80 procent!

Pomyslné emisní nůžky neustále svírají spalovací motory.…

TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu? TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější…

 





 
Ze Škody Favorit se stává sběratelský kousek. Jedním takovým jsme se svezli

Ze Škody Favorit se stává sběratelský kousek. Jedním takovým jsme se svezli

Včera

Ceny favoritů letí vzhůru, mnohdy až ke stotisícovým částkám. Je to nafouknutá bublina, nebo cena odráží jeho skutečné kvality?




Blesk.cz

Připravte se na pohřeb, říkali lékaři rodičům. Malý bojovník to nevzdal a přežil

Připravte se na pohřeb, říkali lékaři rodičům. Malý…

Mladému páru z amerického státu Indiana se narodil chlapeček Rowan o tři měsíce dříve a s nekrotizující…

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Po několika měsících od představení Apple konečně vydal aktualizaci watchOS 5.1.2, která v hodinkách zprovozní…

 

iSport.cz

Spokojený Vrba se rozpovídal: O práci s posilami či filozofii Plzně

Spokojený Vrba se rozpovídal: O práci s posilami či…

Někdy bývá skoupý na slovo, odpovídá v krátkých, frázovitých větách. Po závěrečném duelu podzimní části…

Rajnoch o Spartě: Hrůza! Hráči skoro brečeli. Co radí Rosickému?

Rajnoch o Spartě: Hrůza! Hráči skoro brečeli. Co…

Když viděl, jak Zdeněk Ščasný, Martin Frýdek či Michal Sáček po remíze s Příbramí (1:1) odevzdaně odpovídají…

 

Reflex.cz

V jídle je skryté nebezpečí, může i za rakovinu. Vím, co změnit, mě to uzdravilo, stačí dny, tvrdí lektorka

V jídle je skryté nebezpečí, může i za rakovinu.…

Jaké jídlo je dnes vlastně zdravé a komu věřit? Lektorka a expertka na výživu Eva Cikrytová říká, že jsme radami…

Rosí vs. Soukup: Potkají se u soudu, či v boxerském ringu? Nebylo by lepší nad tím mávnout rukou?

Rosí vs. Soukup: Potkají se u soudu, či v boxerském…

Svět (nejen) českých medií byl a je někdy ringem (byť s cirkusovými prvky), to zde nemusíme asi zdůrazňovat.…