28.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nezastavitelný motor, který se nakonec přetočí a zničí. Může za to... Turbodmychadlo!

Nezastavitelný motor, který se nakonec přetočí a zničí. Může za to... Turbodmychadlo!

Na krajnici dálnice stojí auto, jehož výfuk kouří jak tepelná elektrárna v časech vlády jedné strany. Příčin může být přirozeně více, ovšem pokud má vůz přeplňovaný vznětový motor, je velká šance, že původcem popsaného chování je opotřebované turbo.

Turbodmychadlo je už ze samotné podstaty vysoce tepelně i mechanicky namáhaná součást. Už jen ty otáčky rotoru. Klidně 150.000 za minutu jsou značné. K tomu se navíc přidává vysoké tepelné namáhání od horkých výfukových plynů. Extrémní teplota turbodmychadla je navíc neslučitelná se stále řidšími motorovými oleji. Ty dnes mohou mít specifikaci SAE dokonce 0W-16. Není proto divu, že často dochází ke hromadění karbonových úsad v ložiskovém uzlu turbodmychadla. V počátcích takzvaný „softkarbon“ se rychle mění na mnohem tvrdší, jenž následně působí na kluzné ložiskové pánve jako brusná pasta.

Jak se to projevuje

Zvětšující se radiální i axiální vůle rotoru v ložiskovém uzlu obyčejně vyústí ve dva problémy. Jeli menší, turbo stále dodává plnicí tlak, ovšem olejový okruh mazání, který nepoužívá žádná hřídelová těsnění, stále více proniká do sání. Motor tedy začne spotřebovávat olej. Aby nedošlo k omylu, i zcela nová turbodmychadla přinášejí jistý únik oleje do sání. Při opotřebení ložisek však spotřeba začne stoupat, někdy až extrémně. V praxi klidně 0,3-0,5 l na 1000 km. Druhý problém se může projevit až při opravdu extrémní vůli v ložisku a to poškozením lopatek dmychadla/kompresoru. Prostě se rotor tak „viklá“, že lopatky jednoho dne škrtnou o vnitřní plochu skříně. To už je ovšem opravdu extrém.

Vraťme se tedy spíše k té spotřebě oleje. Většina přeplňovaných motorů pracuje s chladičem stlačeného vzduchu (intercoolerem). Právě přes něj dodává dmychadlo vzduch do motoru. Ten se při stlačování zahřívá, přičemž v chladiči se ochladí. Tím se ho do motoru vejde více. Zlepšuje se tak objemová účinnost přeplňování. Pokud dmychadlo stlačuje se vzduchem také olej, část se jej dostává do motoru, kde je spalován. Část ale zůstává v chladiči stlačeného vzduchu, kde se hromadí.

Až jednoho dne se veškerý olej z chladiče uvolní a namíří si to přímo do spalovacích prostor motoru - do válců. A tady začne hotové peklo. Motor v tu chvíli již není poháněn pouze palivem a vzduchem, nýbrž také olejem. Jde přece o ropný produkt, který je vysoce hořlavý. Problém je, že množství oleje, které v určitou chvíli vstoupí do válců, nemůže řidič, respektive řídicí systém agregátu, nijak ovlivnit. Výsledkem je nekontrolovatelné spalování, projevující se roztáčením motoru do extrémních otáček. U zážehového motoru, pokud včas vypnete zapalování, většinou poškození motoru předejdete. Statická komprese benzinových motorů, a to zejména přeplňovaných, je totiž relativně nízká, takže směs oleje se vzduchem se kompresním teplem nezapálí.

Video

Klidně se přetočí

Mnohem horší je situace u dieselů. Výrazně vyšší komprese, která je nezbytně nutná k zapálení vstříknuté nafty kompresním teplem, vznikajícím extrémním stlačením vzduchu, znamená, že i olej se jednoduše vznítí. Motor tak běží, dokud se olej nespálí. A to i přesto, že řidič vypne zapalování a tedy vlastně motor. U dieselu to v daném případě nemá na situaci žádný vliv, neboť vypnutím motoru pouze zamezíte přívodu nafty. Ovšem olej tam pořád je a „živí“ motor.

Extrémně vysoké otáčky, do nichž se agregát nekontrolovatelně roztáčí, způsobí obvykle jeho přetočení a tedy destrukci rozvodů. Tudíž poškození pístů, ventilů a celé rozvodového mechanismu. V extrému se mohou i ohnout ojnice.

Popsaný katastrofický scénář možná zažili někteří majitelé motoru Renault 1.9 dCi (F9Q), zejména v Laguně II či Mégane II. Právě tady se tato fatální závada stávala asi nejčastěji. Dokonce jsme jí i byli jednou svědky. V odstavném pruhu dálnice stála Laguna II a extrémně kouřila. Přes množství dýmu nebyla skoro vidět. Její majitel dělal, co mohl, ale zbytečně...

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká zbrojovka chce vyrábět pistole v USA, vyhoví tím regulacím Česká zbrojovka chce vyrábět pistole v USA, vyhoví tím regulacím

Uherskobrodský podnik vyhoví podmínce amerických…

Glosa Martina Čabana: Vítěz sněmovních voleb Glosa Martina Čabana: Vítěz sněmovních voleb

O výsledcích sněmovních voleb dnes neví nikdo lautr nic,…

Náměstkyně Dostálová rezignovala na post zastupitelky, měla neslučitelné funkce Náměstkyně Dostálová rezignovala na post zastupitelky, měla neslučitelné funkce

Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová…

Národní muzeum navrhne stopku pro nejvýznamnější Čechy Národní muzeum navrhne stopku pro nejvýznamnější Čechy

Vláda bude jednat o návrhu, aby se panteon Národního…

 

Štítky Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Nezastavitelný motor, který se nakonec…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 






 
Volvo V90 Cross Country – Kdo potřebuje SUV?

TEST Volvo V90 Cross Country – Kdo potřebuje SUV?

Dnes 09:51

Stejně jako k Volvu patří snaha o maximální bezpečnost posádky, patří k němu velké kombi do terénu. Jak se povedlo jeho nejnovější provedení?




Blesk.cz

Tragický domácí porod na Blanensku: Záchranka lže, tvrdí rodina a chystá žalobu

Tragický domácí porod na Blanensku: Záchranka lže,…

Už samotná zmínka slovního spojení "domácí porod" vyvolává vášně. Nejinak je tomu i u konkrétní kauzy úmrtí…

Půjčte si až 60 titulů, prosí knihovna na Lužinách. Oprava podlah ji na měsíce uzavře

Půjčte si až 60 titulů, prosí knihovna na Lužinách.…

Pobočka městské knihovny na Lužinách bude od 29. května až do září uzavřena. Chystají se tu opravovat podlahy.…

 

iSport.cz

Rada sepsul po výhře Sparty redaktora Sportu: Mě by táta zbil

Rada sepsul po výhře Sparty redaktora Sportu: Mě by…

Hodnocení výhry 2:0 nad Plzní se v podání kouče Sparty Petra Rady rychle zvrhlo ve vyřizování účtů s redaktorem…

Messiho SHOW na Realu! Zářil i s kapesníkem v puse, pak slavil

Messiho SHOW na Realu! Zářil i s kapesníkem v puse,…

Tohle umí jedině on. Útočník Barcelony Lionel Messi předvedl v El Clásiku naprosto dominantní výkon a právě díky…

 

Reflex.cz

Zkáza Berlína v barvě. Podívejte se na unikátní záběry válkou zdecimovaného města

Zkáza Berlína v barvě. Podívejte se na unikátní…

„Nyní opouštíte britský sektor,“ hlásí anglický nápis na Brandenburské bráně, kterou „zdobí“ stovky děr po…

Mluvili jsme málo o naší mámě, řekl princ Harry. Královská rodina otevírá svá bolavá témata a chce inspirovat další

Mluvili jsme málo o naší mámě, řekl princ Harry.…

Před několika dny se princ Harry objevil v pořadu Bryany Gordonové, který nazvala Mad World, což lze volně…