28.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nezastavitelný motor, který se nakonec přetočí a zničí. Může za to... Turbodmychadlo!

Nezastavitelný motor, který se nakonec přetočí a zničí. Může za to... Turbodmychadlo!

Na krajnici dálnice stojí auto, jehož výfuk kouří jak tepelná elektrárna v časech vlády jedné strany. Příčin může být přirozeně více, ovšem pokud má vůz přeplňovaný vznětový motor, je velká šance, že původcem popsaného chování je opotřebované turbo.

Turbodmychadlo je už ze samotné podstaty vysoce tepelně i mechanicky namáhaná součást. Už jen ty otáčky rotoru. Klidně 150.000 za minutu jsou značné. K tomu se navíc přidává vysoké tepelné namáhání od horkých výfukových plynů. Extrémní teplota turbodmychadla je navíc neslučitelná se stále řidšími motorovými oleji. Ty dnes mohou mít specifikaci SAE dokonce 0W-16. Není proto divu, že často dochází ke hromadění karbonových úsad v ložiskovém uzlu turbodmychadla. V počátcích takzvaný „softkarbon“ se rychle mění na mnohem tvrdší, jenž následně působí na kluzné ložiskové pánve jako brusná pasta.

Jak se to projevuje

Zvětšující se radiální i axiální vůle rotoru v ložiskovém uzlu obyčejně vyústí ve dva problémy. Jeli menší, turbo stále dodává plnicí tlak, ovšem olejový okruh mazání, který nepoužívá žádná hřídelová těsnění, stále více proniká do sání. Motor tedy začne spotřebovávat olej. Aby nedošlo k omylu, i zcela nová turbodmychadla přinášejí jistý únik oleje do sání. Při opotřebení ložisek však spotřeba začne stoupat, někdy až extrémně. V praxi klidně 0,3-0,5 l na 1000 km. Druhý problém se může projevit až při opravdu extrémní vůli v ložisku a to poškozením lopatek dmychadla/kompresoru. Prostě se rotor tak „viklá“, že lopatky jednoho dne škrtnou o vnitřní plochu skříně. To už je ovšem opravdu extrém.

Vraťme se tedy spíše k té spotřebě oleje. Většina přeplňovaných motorů pracuje s chladičem stlačeného vzduchu (intercoolerem). Právě přes něj dodává dmychadlo vzduch do motoru. Ten se při stlačování zahřívá, přičemž v chladiči se ochladí. Tím se ho do motoru vejde více. Zlepšuje se tak objemová účinnost přeplňování. Pokud dmychadlo stlačuje se vzduchem také olej, část se jej dostává do motoru, kde je spalován. Část ale zůstává v chladiči stlačeného vzduchu, kde se hromadí.

Až jednoho dne se veškerý olej z chladiče uvolní a namíří si to přímo do spalovacích prostor motoru - do válců. A tady začne hotové peklo. Motor v tu chvíli již není poháněn pouze palivem a vzduchem, nýbrž také olejem. Jde přece o ropný produkt, který je vysoce hořlavý. Problém je, že množství oleje, které v určitou chvíli vstoupí do válců, nemůže řidič, respektive řídicí systém agregátu, nijak ovlivnit. Výsledkem je nekontrolovatelné spalování, projevující se roztáčením motoru do extrémních otáček. U zážehového motoru, pokud včas vypnete zapalování, většinou poškození motoru předejdete. Statická komprese benzinových motorů, a to zejména přeplňovaných, je totiž relativně nízká, takže směs oleje se vzduchem se kompresním teplem nezapálí.

Video

Klidně se přetočí

Mnohem horší je situace u dieselů. Výrazně vyšší komprese, která je nezbytně nutná k zapálení vstříknuté nafty kompresním teplem, vznikajícím extrémním stlačením vzduchu, znamená, že i olej se jednoduše vznítí. Motor tak běží, dokud se olej nespálí. A to i přesto, že řidič vypne zapalování a tedy vlastně motor. U dieselu to v daném případě nemá na situaci žádný vliv, neboť vypnutím motoru pouze zamezíte přívodu nafty. Ovšem olej tam pořád je a „živí“ motor.

Extrémně vysoké otáčky, do nichž se agregát nekontrolovatelně roztáčí, způsobí obvykle jeho přetočení a tedy destrukci rozvodů. Tudíž poškození pístů, ventilů a celé rozvodového mechanismu. V extrému se mohou i ohnout ojnice.

Popsaný katastrofický scénář možná zažili někteří majitelé motoru Renault 1.9 dCi (F9Q), zejména v Laguně II či Mégane II. Právě tady se tato fatální závada stávala asi nejčastěji. Dokonce jsme jí i byli jednou svědky. V odstavném pruhu dálnice stála Laguna II a extrémně kouřila. Přes množství dýmu nebyla skoro vidět. Její majitel dělal, co mohl, ale zbytečně...

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života? Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života?

Osobní automobily české výroby mají ve světě pověst…

Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají

Dalším mnohahodinovým jednáním v Berlíně pokračují…

Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho

 Zimbabwská vládní strana chce odvolat prezidenta Roberta…

 

Štítky Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Nezastavitelný motor, který se nakonec…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 





 
Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Včera

Mladoboleslavská automobilka plánuje do roku 2025 zákazníkům nabídnout pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech.




Blesk.cz

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Další z klanu Vágnerů se žene do chomoutu! Syn Karla Vágnera (75) Josef (27) požádal svou německou přítelkyni…

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla s vrtulníkem zemřeli čtyři lidé

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla…

Zbyly jen trosky! Po srážce malého letadla s vrtulníkem v britském hrabství Buckinghamshire nedaleko obřího…

 

iSport.cz

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení spolupráce s Lendlem

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení…

Britský tenista Andy Murray se dohodl na ukončení spolupráce s trenérem Ivanem Lendlem. Murray o tom informoval…

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale tvoříme novou Spartu

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale…

Zvítězili, ale nadšení rozhodně nepanovalo. Po páteční výhře Sparty ve 14. kole HET ligy nad Jihlavou (1:0) se…

 

Reflex.cz

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to historický fakt, měl kontrolní roli

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to…

Historik Petr Blažek odmítá spekulace o tom, jestli Andrej Babiš spolupracoval se Státní bezpečností. Záznamy…

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

Chlap natolik dojatý, jako jsem dnes já, by asi neměl psát sloupek. Ale nezbývá nic jiného, povinnost je…