28.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nezastavitelný motor, který se nakonec přetočí a zničí. Může za to... Turbodmychadlo!

Nezastavitelný motor, který se nakonec přetočí a zničí. Může za to... Turbodmychadlo!

Na krajnici dálnice stojí auto, jehož výfuk kouří jak tepelná elektrárna v časech vlády jedné strany. Příčin může být přirozeně více, ovšem pokud má vůz přeplňovaný vznětový motor, je velká šance, že původcem popsaného chování je opotřebované turbo.

Turbodmychadlo je už ze samotné podstaty vysoce tepelně i mechanicky namáhaná součást. Už jen ty otáčky rotoru. Klidně 150.000 za minutu jsou značné. K tomu se navíc přidává vysoké tepelné namáhání od horkých výfukových plynů. Extrémní teplota turbodmychadla je navíc neslučitelná se stále řidšími motorovými oleji. Ty dnes mohou mít specifikaci SAE dokonce 0W-16. Není proto divu, že často dochází ke hromadění karbonových úsad v ložiskovém uzlu turbodmychadla. V počátcích takzvaný „softkarbon“ se rychle mění na mnohem tvrdší, jenž následně působí na kluzné ložiskové pánve jako brusná pasta.

Jak se to projevuje

Zvětšující se radiální i axiální vůle rotoru v ložiskovém uzlu obyčejně vyústí ve dva problémy. Jeli menší, turbo stále dodává plnicí tlak, ovšem olejový okruh mazání, který nepoužívá žádná hřídelová těsnění, stále více proniká do sání. Motor tedy začne spotřebovávat olej. Aby nedošlo k omylu, i zcela nová turbodmychadla přinášejí jistý únik oleje do sání. Při opotřebení ložisek však spotřeba začne stoupat, někdy až extrémně. V praxi klidně 0,3-0,5 l na 1000 km. Druhý problém se může projevit až při opravdu extrémní vůli v ložisku a to poškozením lopatek dmychadla/kompresoru. Prostě se rotor tak „viklá“, že lopatky jednoho dne škrtnou o vnitřní plochu skříně. To už je ovšem opravdu extrém.

Vraťme se tedy spíše k té spotřebě oleje. Většina přeplňovaných motorů pracuje s chladičem stlačeného vzduchu (intercoolerem). Právě přes něj dodává dmychadlo vzduch do motoru. Ten se při stlačování zahřívá, přičemž v chladiči se ochladí. Tím se ho do motoru vejde více. Zlepšuje se tak objemová účinnost přeplňování. Pokud dmychadlo stlačuje se vzduchem také olej, část se jej dostává do motoru, kde je spalován. Část ale zůstává v chladiči stlačeného vzduchu, kde se hromadí.

Až jednoho dne se veškerý olej z chladiče uvolní a namíří si to přímo do spalovacích prostor motoru - do válců. A tady začne hotové peklo. Motor v tu chvíli již není poháněn pouze palivem a vzduchem, nýbrž také olejem. Jde přece o ropný produkt, který je vysoce hořlavý. Problém je, že množství oleje, které v určitou chvíli vstoupí do válců, nemůže řidič, respektive řídicí systém agregátu, nijak ovlivnit. Výsledkem je nekontrolovatelné spalování, projevující se roztáčením motoru do extrémních otáček. U zážehového motoru, pokud včas vypnete zapalování, většinou poškození motoru předejdete. Statická komprese benzinových motorů, a to zejména přeplňovaných, je totiž relativně nízká, takže směs oleje se vzduchem se kompresním teplem nezapálí.

Video

Klidně se přetočí

Mnohem horší je situace u dieselů. Výrazně vyšší komprese, která je nezbytně nutná k zapálení vstříknuté nafty kompresním teplem, vznikajícím extrémním stlačením vzduchu, znamená, že i olej se jednoduše vznítí. Motor tak běží, dokud se olej nespálí. A to i přesto, že řidič vypne zapalování a tedy vlastně motor. U dieselu to v daném případě nemá na situaci žádný vliv, neboť vypnutím motoru pouze zamezíte přívodu nafty. Ovšem olej tam pořád je a „živí“ motor.

Extrémně vysoké otáčky, do nichž se agregát nekontrolovatelně roztáčí, způsobí obvykle jeho přetočení a tedy destrukci rozvodů. Tudíž poškození pístů, ventilů a celé rozvodového mechanismu. V extrému se mohou i ohnout ojnice.

Popsaný katastrofický scénář možná zažili někteří majitelé motoru Renault 1.9 dCi (F9Q), zejména v Laguně II či Mégane II. Právě tady se tato fatální závada stávala asi nejčastěji. Dokonce jsme jí i byli jednou svědky. V odstavném pruhu dálnice stála Laguna II a extrémně kouřila. Přes množství dýmu nebyla skoro vidět. Její majitel dělal, co mohl, ale zbytečně...

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Nezastavitelný motor, který se nakonec…






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 





 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Dnes 18:25

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to se nám bude dařit

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to…

Během neděle bude do Česka proudit chladný a vlhký vzduch od severozápadu, který pocítíme na vlastní kůži. V…

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

 

iSport.cz

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne někdo na svazu

Vrba o faulu na Dvořáka z Jihlavy: Ať to rozhodne…

Po čtyřech kolech je Plzeň jediným týmem HET ligy s plným počtem bodů. Nad pražskými „S“, s kterými by podle…

SESTŘIHY: Plzeň vládne lize, Sigma je druhá. Slavia ztratila, Sparta slavila

SESTŘIHY: Plzeň vládne lize, Sigma je druhá. Slavia…

Fotbalisté Viktorie Plzeň zůstávají jako jediní v lize bez ztráty body. Svěřenci Pavla Vrby otočili ve 4. kole…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…