Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

 

Čtveřice tzv. „pike cars“ Nissanu vzbudila před nějakými třemi dekádami v Japonsku značné pozdvižení a prodávala se jako housky na krámě. Coby sběratelská auta putují do USA.

Nissan byl v 80. letech minulého věku v trošku zvláštní situaci. Vyráběl sice kvalitní, spolehlivá a technicky vynikající auta, ale vzhledově, no, kapánek nudná, vévodily jim ostré hrany. A ještě ke všemu zrušil druhou značku Datsun, i když byla jen exportní. Třeba první generace Micry (v Japonsku se jmenovala March) měla zaujmout mladé lidi, ale nějak je netáhla. Právě na ně se značka s vycházejícím sluncem ve znaku zaměřila – a chtělo to zkrátka změnu...

Návrhem nových modelů pověřila designéra Naokiho Sakaie. O dvě dekády dříve to byl ještě bohémský teenager, který studoval v San Franciscu uměleckou školu a fascinovala ho japonská tradice tetování. Inspiroval se jí a svoje první návrhy nechal natisknout na trička. Už tenkrát šla na dračku, Sakai vydělával 300 tisíc dolarů měsíčně – ne, to není překlep - a dokázal je taky utratit. Později se věnoval práci pro Olympus, foťáky ze 70. let nesou také jeho rukopis.

Pro Nissan navrhl čtveřici modelů, všechny čekala sériová produkce, ale zůstaly výsadou domácího trhu a ven se prakticky nedostaly. Pro inspiraci si zašel do dekády, v níž začínal a dokonce až do 50. let. Měly rovněž společné rodiště: továrnu Oppama subdodavatele Aichi Machine Industry, která existuje dodnes a v Jokosuce (prefektura Kanagawa) vyrábí motory pro crossover Juke. Pokud jste náhodou majitelem exotického Cube, tak vězte, že jeho srdíčko pochází také odtud. Sám Nissan nazval továrnu „pike factory“. První slovo má v angličtině mnoho významů od štiky přes bodec a kopí až po zpoplatněnou dálnici...

Be-1

Jako první se představil Be-1 coby koncept v Tokiu 1985. O dvě léta později se tam objevila červená studie bez dveří, skel a střechy, ale to už se vyráběl, protože reakce veřejnosti na původní prototyp byly veskrze kladné. Produkce se rozběhla v lednu 1987 a byla ukončena v únoru následujícího roku. Kromě uzavřeného provedení existoval i Canvas-Top se shrnovacím plátnem. Elektricky, mimochodem, podědili jej i další sourozenci. Opravdu funky Be-1 (BK10) nebyl třídveřovým hatchbackem, ačkoli tak vypadal, ale kratičká stupňovitá záď měla vlastní víko. Možná spíš víčko... Kde se nechali inspirovat návrháři koncových světel pozdějšího Fiatu Brava? Zřejmě právě tady...

Be-1 poháněl malý dvouventilový benzinový čtyřválec OHC typu MA10S s objemem 987 cm3 a elektronickým karburátorem o výkonu 38 kW/6000 min-1. Skrýval se pod vpřed výklopnou kapotou. Převodovky byly jak manuální (už s pěti stupni), tak samočinné, tehdy ještě třístupňové, násobily točivý moment s maximální hodnotou 75 N.m v 3600 otáčkách. Technika kompletně vycházela z Micry/Marche K10, poháněna byla přední kola.

Podvozek s předními vzpěrami a zadními čtyřprvkovými závěsy měl rozvor 2300 mm, řízení bylo hřebenové brzdy kombinovaly kotouče a bubny. Palubní desce s tříramenným volantem (samozřejmě vpravo, Japonci jezdí po opačné straně silnice než my) vévodil obří centrální rychloměr v retrostylu s bílým pozadím, otáčkoměr byl umístěn vlevo vedle něj. Interiér navrhl Yoshiro Kobata.

Tahle roztomilá malá věc se základními rozměry 3635 x 1580 x 1420 mm a kulatýma očima na čumáčku vypadala vážně sympaticky, vážila sotva 670 kg, otočila se na pětníku, konkrétně jí stačilo 4,4 m a skoro nic nežrala (mezi 4,9 a 6,7 l/100 km), takže jí bohatě stačila čtyřicetilitrová nádrž. Limitovaná série čítala 10 tisíc exemplářů, při jejich vzniku se uplatnila i ruční práce. Dodávala se ve žluté, červené a modré, pro názvy odstín zašel Nissan mezi ovoce a zeleninu (dýně, rajčata, cibule a borůvky). Na dalších 90 tisíc čekatelů se nedostalo, poptávka byla tak velká, že se zájemci losovali. Dnes už vlastně tenhle dvoudveřák překročil veteránský věk.

S-Cargo

Povzbuzen úspěchem Be-1 prezentoval Nissan v Tokiu v říjnu 1987 další dva koncepty. Jedním z nich byla rozpustilá dodávka S-Cargo s vystouplýma žabíma očima vpředu, okny ve dvojici dveří rozdělenými na dvě části, opět plátěnou shrnovací střechou a velkou vzhůru výklopnou zadní stěnou. Pojala jen dvoučlennou posádku, ta seděla vedle sebe na uprostřed rozdělené lavici.

S-Cargo totiž poháněla benzinová patnáctistovka (1487 cm3 typu E15S ze Sunny série B15 spojená s třístupňovým automatem. Stačilo jí ke štěstí 54 kW/5600 min-1 a 116 N.m/3200 min-1. Volič trčel z palubní desky pod jediným centrálním přístrojem, proto mohla být kabina úzká tak akorát pro dva, auto mělo na šířku ale skoro 1600 mm. Volant byl jednoramenný po vzoru citroënů. Podvozek s rozvorem 2265 mm měl vzadu jednodušší vlečená ramena, kola byla třináctipalcová.

Produkce trochu bizarního, ale určitě veskrze praktického S-Carga (interně R-G20), které se od prototypu lišilo v detailech, začala v lednu 1989 (sériová verze se představila v Tokiu 1988) a běžela do prosince 1990. K mání byl i ve zcela uzavřeném provedení, za oválná okna vzadu na bocích se připlácelo. Zepředu trochu vypadal jako první Austin-Healey Sprite, boční silueta připomínala „kachnu“ Citroën 2 CV, respektive její dodávkovou verzi Fourgonnette. Jako jediný ze čtveřice „pike cars“ nesl na přídi nápis Nissan, zbylé modely měly vlastní loga a emblémy.

S „kachnou“ ho pojilo i jméno. Znamenalo „small cargo“, tedy malý náklaďáček. Výslovnost je prakticky shodná s francouzským výrazem pro hlemýždě „escargot“. A právě to je jedna z dalších, méně známých přezdívek 2 CV. S-Cargo vynikalo délkou 3480 mm, s ní ostře kontrastovala výška 1860 mm. Do kategorie nicméně rozměry ani použitým pohonem nepatřilo. Hmotnost začínala na 950 kg.

Dnes najdete některé kousky z dle Nissanu 8 tisíc vyrobených (některé prameny hovoří o 12 tisících) i za Atlantikem... Sběratelé je chtějí. V době aktivní kariéry jich v reklamách využívaly i fastfoodové řetězce KFC a McDonald's. Přirozeně v Japonsku.

Pao

V Tokiu 1987 stála na stánku automobilky další studie Pao. Retro jak ze šedesátých let vypadalo opravdu famózně. Nejklasičtějšími prvky vnějšího designu byly viditelné panty jediného páru dveří, žebrování na bocích, zadní boční okna rozdělená vodorovně na polovinu a výklopná. Ve stejném stylu pokračovala i záď, horní skleněná polovina se otevírala elektromagneticky směrem vzhůru, druhá pak dolů. Tady si mnozí vzpomněli na britský Austin A40 Farina Countryman. A ty dvě trojice kulatých koncových světýlek! Sériová verze z ledna 1989 (mohli ji vidět už návštěvníci tokijského autosalonu 1988 vedle S-Carga) měla i střešní podélníky. Do minulosti se vracela rovněž kabina, tentokrát s bílým dvouramenným volantem a opět jediným budíkem. Veškeré ovladače jakbysmet, dokonce i volič automatu a kličky a madla na dveřích, elektrické stahování oken by se sem snad ani nehodilo. Na designu se znovu podílel i Kobata. Kabina mohla být v černé, případně slonové kosti, vnější laky se daly koupit čtyři. Hřebenové řízení nepostrádalo posilovač, řidič měl výškově stavitelnou sedačku, stěrače cyklovač a rádio s dvojicí reproduktorů přehrávač kazet.

Pao (E-PK10) sdílel kompletně mechaniku s Be-1. Na 100 km jízdy spotřeboval mezi 5,4 a 6,9 l/100 km, jen základní rozměry měl jiné: 3740 x 1570 x 1475 mm a vážil 720 kg. Auta jezdila na titěrných dvanáctipalcových kolečkách, ale Mini tenkrát neměl větší. Obutí měřilo na šířku 155 mm. Bylo jich sice vyrobeno přesně 51.567, t tak ale musela být opět vypsána loterie, takže na všechny se rozhodně nedostalo... Celá série se vyprodala za pouhého čtvrt roku, rezervace probíhaly od 15. ledna do 14. dubna 1989.

Figaro

Posledním zástupcem je Figaro. Baculaté vozítko se vracelo do let padesátých a coby prototyp se objevilo v Tokiu 1989, navíc podpořené sloganem „Zpátky do budoucnosti“. Tentokrát šlo o jasné 2+2, dozadu se vešly dvě malé děti. A hrálo se tu i na luxus, ve výbavě nechyběla klimatizace a přehrávač cédéček. Zdánlivě vypadalo jako kupé, ale střechu šlo vždy složit i s oknem, takže to byl vlastně polokabriolet. Ten měl také dva zavazadelníky nad sebou, ve spodním se navíc nacházel vysouvací šuplík.

Světlými odstíny se tu opravdu nešetřilo, našli bychom je na vždy kontrastní střeše, palubní desce s dvěma chromovanými budíky, otáčkoměr dále obsahoval hodiny, tříramenném volantu, středové konzole i čalounění sedadel (koženém) a dveří. Čtveřice pastelových laků karoserie (světle zelený, modrý, šedý a okrový) reprezentovala jednotlivá roční období. Na designu se podílel tentokrát Shoji Takahashi.

Opět stačil čtyřválec 0,99 l, ale tentokrát MA10ET s turbem, vícebodovým vstřikováním a 57 kW/6000 min-1. Vášně na silnici krotila výhradně samočinná třístupňová rychlostní skříň, ta se starala o 106 N.m točivého momentu v 4400 otáčkách. Přitom při hmotnosti 810 kg s ním mohla být zábava, i když zase dostalo jen dvanáctipalcová kola. Zvládlo jet až 171 km/h při průměrné spotřebě 7,3 l/100 km. Figara (E-FK10) byla 3740 mm dlouhá, 1630 mm široká a jen 1365 mm vysoká. Karoserie nevyznávala pouze ocel, coby stavební materiál na přední blatníky použili konstruktéři pryskyřičný termoplast.

Od února do prosince 1991 se zrodila opět limitovaná série 20 tisíc aut a znovu se klientela vybírala losováním. Původně jich mělo být jen 8 tisíc, ale Nissan přidal dalších dvanáct. Stejně jako u S-Carga i tady platí, že některé kousky putovaly do USA a dokonce i Británie. Jeden třeba vlastnil Eric Clapton.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem

Ruský majitel kunovického výrobce letadel Aircraft…

Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie

Britský úřad pro regulaci finančního trhu vyšetřuje…

Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem

Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen…

V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook

Americké dozorčí orgány zvažují, že uloží internetové…

 
Zdroj: Road&Track, Nissan, The Radar

Štítky Nissan Minivozy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 



Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March,…

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je…

 



 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21): Kolegové mi to přáli! Tedy někteří...

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21):…

Je slavný, vede spokojený rodinný život, na kontě má tři zlaté slavíky. Přesto se v životě Dalibora Jandy (65)…

 

iSport.cz

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako Laine, ale hokejky neseděly

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako…

Jedním gólem Jiří Polanský pomohl porazit Pardubice 5:2. Tahle trefa pro něj byla ale výjimečná. Za Oceláře…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské Kampě vodou z Čertovky

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské…

Pražsko-liberecká skupina Kora et le Mechanix 24. ledna v pražském klubu Besední 3 na Kampě pokřtí své otevřené…