Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Leaf v horku ztrácí kapacitu baterií

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (37)
Elektromobil japonské automobilky se potýká s problémem ztráty kapacity baterií v příliš slunečných oblastech Spojených států.

Nissan Leaf je především příznivci elektromobilů velmi často oslavován jako počátek nového věku individuální osobní dopravy. Realita je ovšem poněkud jiná a nic na tom nezmění ani skutečnost, že se stal evropským Autem roku 2011. Za jeho nedostatek je považován kromě ceny především omezený dojezd - podle výrobce 160 km.

Někteří majitelé Nissanů Leaf z Phoenixu v severoamerické Arizoně, ale mají ale potíže s rychlou ztrátou kapacity baterií a se stejným problémem se potýkají i v Texasu a Kalifornii. Na tuto skutečnost upozornili prostřednictvím fóra MyNissanLeaf.com a reportáž jí věnovala i televizní stanice CBS.

Většina majitelů je ze svého elektromobilu nadšena, ale problém se ztrátou kapacity baterií jejich důvěru v Leaf snižuje. Jeden z nich uvedl, že krátce po zakoupení Leafu mohl na jedno nabití jet do práce a zpět, což je okolo 90 mil (145 km). Zhruba po roce ale ujede na jedno nabití už jen asi 44 mil (71 km).

Zástupci automobilky Nissan potvrdili, že vysoké teploty nejsou pro baterie Leafu vhodné. Vůz by jim neměl být dlouhodobě vystavován. V Arizoně jsou přitom několik měsíců v roce průměrné denní teploty 38 stupňů Celsia a více.

Majitelé Leafů odhadují, že kapacita baterií jejich elektromobilů se za rok snížila minimálně o 30 procent a uvádějí, že svůj vůz používají přesně podle návodu, který jim Nissan k vozu dodal. Podle automobilky má přitom dojít ke třicetiprocentní ztrátě kapacity až po sedmi letech pravidelného provozu.

Nissan Leaf se představil v roce 2009 a jeho sériová produkce byla ve výrobním závodě v japonské Oppamě zahájena na podzim roku 2010. Od té doby sice získal řadu ocenění, ale jeho prodejní výsledky již tak přesvědčivé nejsou. Například za první čtvrtletí letošního roku Nissan prodal jen asi 1.800 Leafů. Ambiciozní plán pro rok 2012 přitom počítá s prodejem 20 až 25 tisíců exemplářů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (37)
21. 7. 2012 11:47
Re: Honda FCX Clarity
kolik by tech reaktoru muselo vzniknout aby se dal vodik z nich pouzit pro osobni dopravu? kolikpak dneska stoji vodikova auta? kolikpak bude stat zaridit dostatek cerpacich stanic na vodik? jakejpak je dojezd na vodik?

odpovedi muze bejt spousta, a zacneme treba odzadu, FCX ma dojezd pri setrne jizde cca 450km, pritom sebou musi vozit nadrz na 170 litru vodiku, tedy asi 4.5kila (vetsi tlak by pomohl k mensim rozmerum, otazkou je, jestli je to mozne z vycero duvodu, jednim je bezpecnost a druhym je cena takove nadrze), takze co se tyce dojezdu, je natom vodikove auto krapet lip nez elektricka auta, cena provozu vodikoveho auta se dnes neda brat vazne, vodik sice neni drahej, ale jen diky tomu ze neni pouzivanej prave pro dopravu

dalsi otazka ohledne cerpacek, nedovedu si predstavit jak obri by musely bejt nadrze na vodik u cerpacek kuprikladu ve mestech, a jestli by vubec nekdo byl ochodnej to do mesta dat vzhledem k bezpecnosti, cerpacky kam denne prijede natankovat treba 500-1000 a vice aut by museli mit rovnou potruby odnekud kde se vodik vyrabi, tedy enormni naklady a silenej ekosystem

cena vodikovich aut je silena, kam se nane hrabou elektromobily >:D

takze us aby se ty jaderne reaktory 4 generace zacaly stavet, pac pokud vodik nenastoupy v nejake vetsi mire do 20-30 let, tak nema sanci se prosadit vejs nez kde jsou dnes elektromobily :-) problem vodikovich aut dneska je i ten, ze vpodstate spolehaji i na tu techniku z elektromobilu, no schvalne, kolik vodikovich aut bez baterie na ukladani rekuperovane energie znate? i Clarity ma liion baterku prave za timto ucelem

--

vodiku se dnes venuji vazne jen 2 automobilky, elektromobilama at se to snazej prohlasenima zjednodusovat, se zabejva vetsina automobilek, vcetne tech dvou co skousej i ten Vodik :-) baterky se vyvyjej za posledni detetileti docela slusnym tempem a to i diky spotrebni eletronice, stejne tak se vyvyjej stale solarni systemy ktere dnes muzou pokrejvat jakejkoliv tvar a maji stale lepsi a lepsi ucinnost, no vidim to s vodikem dobudoucna v osobni doprave blede

--

a aby jsem nezapomeli, pro vyrobu vodiku a to ve vetsi mire, je urceny jen jeden ze 6 ruznych typu zvazovanych jadernych reaktoru 4 generace, nejvice zvazovane jsou "Reaktory chlazené vodou se superkritickými parametry" ktery ma jevetsi sanci vzhledem k jeho nakladum, a pak "Velmi vysokoteplotní plynem chlazené reaktory" urceny predevsim k vyrobe vodiku, a vzhledem k tomu ze teprve za 2 roky (mozna) by se meli ukazat prototypy techto reaktoru, tak je velice mala sance ze by nejak vyrazne zasahly do pomeru reaktoru drive nez v letech 2040-2050, a jen tak do placu, aby byli ty reaktory schopne nahradit ropu v doprave, muselo by jich celosvetove vzniknout asi 30, toliko k udajum co jsem k nim nasel :-)
20. 7. 2012 23:16
Re: Honda FCX Clarity
Nikdo nemluví o nesmyslných a drahých palivových článcích. Třeba BMW má auto s klasickým spalovacím motorem přestavěným na vodík. To je cesta - auta zůstanou skoro stejná, jen se bude vstřikovat místo LPG, CNG, benzínu vodík.
Skladování vodíku je problém, ale dá se řešit. Nádrže na vodík se speciální vnitřní strukturou do které se vodík naváže se zkouší už dneska.
Dnes ještě neexistuje efektivní výroba vodíku, ale v budoucnu bude vodíku až moc díky jaderným reaktorům 4. generace u kterých je vodík vedlejším produktem. Doporučuji si o těchto reaktorech něco nastudovat, dnes už to není ani náhodou scifi. Rozhodně jsou tyto reaktory běžnému použití blíž než fůzní reaktory, pro které by ideálně bylo potřeba Helium3 z měsíce. Taky se fůzní reaktory provozem rychleji opotřebovávají a žerou příliš elektřiny na tvorbu magnetického pole ve kterém fůze probíhá - zatím zcela nepoužitelné.
20. 7. 2012 18:52
Re: Problem rustu
Řekl bych běžná svolávací akce, navíc pro pár kousků aut ve vybraných zemích. Možná že bude stačit pro kritické země články proměřovat a vybírat ty povedenější, jako se to dělá pro vojenskou techniku.
20. 7. 2012 12:35
Re: Čistý elektromobil nie je riešením
Ale v tom případě se to bude více blížit elektromobilu s jeho hlavním nedostatky - malý akční rádius, dlouhé dobíjení atd.
20. 7. 2012 12:34
Re: Problem rustu
Ano, nova technologie ma sve mouchy. Pro Nissan je ted je velmi dulezite vzit to za spravny konec a problemy zakazniku rychle resit a provest take konstrukcni zmeny thermomangementu baterie co nejdriv (pokud jsou nutne). Nejspise by mel Nissan takto postizenym zakaznikum zdarma vymenit vadne clanky a poskytnout zdarma upgrade na lepe chlazenou baterii, az bude k dispozici.