Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Note 1.5 dCi vs. Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI

Leoš Káňa
Diskuze (468)
Nissan Note a Škoda Rapid Spaceback se tak trochu vymykají ze zaběhnutých škatulek, proto jsme je postavili proti sobě.

Připadají vám malé městské vozy až moc stísněné, ale hatchbacky nižší střední třídy zase příliš drahé? Máme dvě zajímavé alternativy: Nissan Note a Škodu Rapid Spaceback. Japonský vůz sám Nissan řadí mezi malé hatchbacky, ale délkou 4100 mm, profilem karoserie, variabilitou kabiny nebo pokrokovými asistenčními systémy spíše připomíná malé MPV. Mladoboleslavský zkrácený rapid zase útočí z druhé strany. Škodovka by ho ráda viděla mezi kompaktními hatchbacky, ale s nabídkou motorů, užší karoserií nebo omezenými prvky výbavy bude v hledáčku zákazníků hledajících za cenu malého městského vozu něco většího.

Takže jsme tentokrát proti sobě postavili dvě horké novinky se vznětovými čtyřválci o výkonu 66 kW, které je však kvůli jejich charakteru těžké někam zařadit. Navíc jsme se rozhodli, že je co do velikosti, prostornosti nebo jízdních vlastností budeme srovnávat s kompaktními hatchbacky, protože dávat spacebacku samé jedničky – to by asi ve většině případů vůči malým městským hatchbackům dostal – nám připadalo trapné.

DOJEM

Rozdílné pojetí

Nissan sice už v minulosti ukázal, že se dokáže u navrhování svých modelů pořádně odvázat, ale v případě nového note zůstal spíš při zemi. Celkové proporce odkazují na předchozí generaci, takže nic převratného ani nešlo vymyslet. Design vycházející z konceptu Invitation ale lze považovat za nápadný. Mohou za to dynamické křivky, stoupající spodní linie skel, okénko v předním sloupku, maska zakousnutá do předních světlometů, boční prolis, zrcátka uchycená na dveřích nebo komplikovanější složení zadních světel. Uvidíme, jak se nám bude tento styl líbit za několik let.

To škodovka by mohla být pořád pohledná. Rapid Spaceback totiž s designem neexperimentuje a drží se současných jednoduchých prvků – on je vlastně průkopníkem. Navíc nám proti původnímu liftbacku připadá vyváženější a možná i povedenější. Škodováckým designérům se totiž podařilo uříznout delší záď naprosto přirozeně a střecha se láme až nad zadními koly. Spaceback tak připomíná napůl hatchbacky a napůl prodloužená kombi.

Pořizovací náklady Dacia Sandero 1.5 dCi/55 kW (etalon) Nissan Note 1.5 dCi/66 kW Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI/66 kW Green tec
Základní cena 264 900 Kč (Arctica) 289 900 Kč* (Visia) 367 000 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 264 900 Kč (Arctica) 289 900 Kč* (Visia) 367 000 Kč (Active)
Výbava verze Světa motorů ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Boční/hlavové airbagy Ano/Ne Ano/Ano Ano/Ano
ESP Ano Ano Ano
Podélně stavitelný volant Ne Ne Ano
Dálkově ovládaný centrál Ano Ano 4100 Kč
Klimatizace Ano 30 000 Kč** 25 300 Kč
Rádio s CD/MP3 Ano 30 000 Kč** 6100 Kč
El. ovlád. před./zad. dveří Ano/3000 Kč Ano/Ne Ano/5100 Kč
Mlhová světla Ano Ne 5100 Kč
Palubní počítač Ano Ano Ne
Metalíza 10 500 Kč 13 000 Kč 12 900 Kč
Rezervní kolo 1500 Kč Ano 1600 Kč
Porovnání cen 264 900 Kč (100 %) 289 900 Kč* (o 9 % horší) 367 000 Kč (o 35 % horší)
POŘADÍ   1. 2.
**součást balíčku Comfort pack za 30 000 Kč, * akční cena

Tvrdší než tvrďák

Rozdílný přístup je patrný také uvnitř vozu. Palubní deska nissanu má sice nápadité křivky, ale je mohutnější a působila na nás až moc přerostle. Navíc jednolitý středový panel vypadá trochu těžkopádně. Ale jde jen o otázku vkusu. Zajímavé je kruhové uspořádání ovladačů ventilace s kulatým displejem uprostřed – tedy pokud máte automatickou klimatizaci. Hezké je bílé podsvícení přístrojového štítu rozděleného do tří přehledných celků. Praktická je dvojitá uzavíratelná schránka před spolujezdcem a spokojeni jsme byli i s množstvím držáků a poliček.

Praktický je také interiér rapidu. Palubní desku v našem případě oživila dekorační lišta a k vyšší atraktivitě a sportovnímu pocitu přispěl také tříramenný volant z octavie. Kabina je vytvořená ve stejném duchu jako karoserie, ale i přes některá vylepšení působí nadále chudě.

Kvalitou zpracování ani jeden vůz z testované dvojice větší problémy neměl, spíš nám vadily použité materiály. Tvrdé plasty a jednolité výplně dveří ukazují, že rapid sází hlavně na nízkou cenu, což ale v praxi zase až tak pravda není. V nissanu jsme tvrdé plasty čekali, ale nemile nás překvapily na loketní opěrce ve výplních dveří, takže jsme za chvilku měli otlačený levý loket. Velký problém představuje také volant, který lze nastavovat pouze výškově. Najít ideální pozici pro řízení zabralo chvilku času, a stejně to nebylo nic extra. V současnosti by to měl být standard i u malých městských vozů.

PROSTOR A POHODLÍ

Chybějící centimetry

Už z rozměrů karoserie lze vydedukovat, že uvnitř nissanu bude trochu těsněji. Přestože patří mezi největší malé městské hatchbacky a linií karoserie spíše připomíná malá MPV, očekávali jsme, že rozdíl mezi segmentem B a kompaktními hatchbacky bude obrovský. Naše předpoklady se však naplnily tak na padesát procent. V podélném směru totiž nissan škodovce úplně s přehledem konkuruje. Na délce karoserie až tak nezáleží. Důležitější je rozvor náprav, který mají oba vozy prakticky shodný. Navíc testovaný note disponoval posuvnou zadní lavicí, zlepšující

variabilitu interiéru. Při snaze využít kabinu maximálně pro posádku a posunutí druhé řady sedadel do zadní pozice zbylo 174 cm vysokému figurantovi na kolena neuvěřitelných 20 cm. To je hodnota, která se běžně objevuje u manažerských vozidel střední třídy. Klobouk dolů! A note nás nezklamal, ani když jsme zadní sedadla posunuli úplně dopředu. Figurantovi před koleny sice zbylo jen 5 cm, ale takto se dá cestovat bez sebemenších problémů. Přední sedadla jsou umístěna výš, takže pod ně zadní cestující v klidu zasunou nohy. Stejně příjemná je v tomto směru i škodovka, kde figurantovi před koleny zůstalo 15 cm místa. To je také moc hezká hodnota. I v místě nad hlavou drží note s rapidem krok. Vpředu je o chloupek vyšší, vzadu zase nižší. Tady spaceback těží z níže umístěného sedadla, takže nad hlavami zůstane více prostoru. Utopená zadní místa mají ale jednu chybu. Kolena jsou vysoko a sedák hůře podpírá stehna. Také se z rapidu obtížněji vystupuje, nic hrozného to však nepředstavuje. I díky otevírání zadních dveří skoro do pravého úhlu je note v tomto ohledu lepší.

Zásadní rozdíl jsme našli v šířce kabiny. Nissan je hodně úzký. Vpředu se řidič se spolujezdcem o sebe téměř opírají rameny a prostřední místo na zadní lavici je spíše teoretické. Tři dospělé vzadu note nepřeveze. Přestože ani spaceback nepatří mezi nejširší kompaktní hatchbacky, rozhodně jsme se v něm cítili pohodlněji. K tomu ještě můžeme připočíst příjemnější přední sedadla, která jsou dostatečně komfortní. Navíc mají výraznější boční vedení, takže lépe obepínají tělo.

Údaje o testovaných vozidlech Nissan Note Škoda Rapid Spaceback
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 133-148/5-20 150/15
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 95-100/92, 9-14/7 92-99/96, 6-13/10
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 122/124, 137/136 125/126, 142/141
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 48/47 x 45 50 x 48/48 x 48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 48 62 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 80 x 97 84 x 103
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 63/178 69/193

Nečekané rozuzlení

Posuvná lavice v nissanu nejenže zvyšuje variabilitu interiéru, ale postarala se také o zlepšení známky za velikost kufru. Za základní objem 295 litrů by note v konfrontaci se špičkou v nižší střední třídě musel dostat čtyřku. Při lavici posunuté úplně dopředu a udávaných 381 litrech by to bylo těsně na rovnou dvojku. Důležitá přitom je i skutečnost, že v této konfiguraci měl 174 cm vysoký figurant stále dost místa před koleny, takže mohl sedět naprosto pohodlně. Navíc jeho kabina pojme v ideálním uspořádání až 1465 l nákladu, což je o 85 l více, než byste naložili do škodovky. Takže ve výsledku jsme nissanu dali známku 2,75. Mohla být i lepší, ale vadil nám malý nakládací vstup a výška, kam se vyklápějí páté dveře.

Mladoboleslavská automobilka vykouzlit velký kufr umí a na schopnosti svých modelů přepravit co nejvíce zavazadel zakládá svou image – vše pro

rodinu. Spaceback má v technických údajích napsaný objem zavazadelníku v základní konfiguraci 415 litrů. To je na zkrácený rapid pěkné, ale má to jeden háček. Škodovka standardně nedodává rezervní kolo, takže tento údaj je bez něj. V testovaném voze ale bylo, takže jsme museli odečíst 31 l. Výsledných 384 litrů už zase tak úžasně nevypadá. V našem bodování by to bylo na dvojku. Ale nadstandardní síťový program, spousta háčků nebo velký vstupní otvor a vysoko výklopná zadní stěna nás přesvědčily o praktičnosti spacebacku – takže nakonec 1,75. Škoda jen, že za mezipodlahu, která dokáže vytvořit rovnou ložnou plochu v případě sklopení zadních opěradel, se musí vždy připlácet. K nissanu ji v případě nejvyššího provedení dostanete automaticky.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Dva, nebo čtyři ventily?

Základní motorizaci pro oba vozy sice představují zážehové tříválce o objemu 1,2 litru, my jsme však chtěli porovnat vznětové čtyřválce. Spousta

zákazníků totiž chce mít i v malých vozech úspornější agregát, nebo se jim stejně jako nám zdají tři válce málo. Navíc Nissan Note s turbodieselem 1.5 Ci představuje jednu z nejlevnějších možností, jak přijít k novému vozu s nádrží připravenou na naftu. Pohon předních kol přitom zajišťuje agregát 1.5 dCi s výkonem 66 kW vyvinutý Renaultem, který v průběhu času prokázal své kvality, ale odhalil i některé nedostatky. Přestože nejde o nejnovější výkřik techniky a vystačí si jen s osmi ventily, má stále co nabídnout. Příjemný je zátah prakticky od volnoběhu, lineární a pozvolný nárůst síly nebo velmi povedené odhlučnění. Ani nám nevadilo, že po překročení hranice 4000 otáček začne výrazně vadnout. Vždyť kdo by s dieselem tolik točil?

To škodovka by se mohla v některých věcech od nissanu učit. Zejména hluk pronikající z motorového prostoru do kabiny je nepříjemný. Na volnoběh čtyřválec 1.6 TDI s výkonem 66 kW klepe, do 1500 otáček duní a po překročení hranice 4000 zase docela řve. Také s pozvolným nástupem výkonu to není zrovna slavné. Do 1500 se neděje téměř nic a až potom turbodiesel zabere. Přitom když chcete jet v obci rychlostí 50 km/h, točí na čtyřku 1300 otáček, což je hodně málo. Musíte tedy podřadit na trojku, ale to už otáčky vyskočí na zbytečných 1800. Chtělo by to šestistupňovou převodovku nebo jiné zpřevodování. Vždyť na pětku při 130 km/h točí rapid ideálních 2350 otáček. Nebo to udělat jako v nissanu, kde při 130 km/h točí motor 2500 otáček a je stále celkem tichý a na čtyřku při 50 km/h 1400 otáček a má již dostatek síly. Po mechanické stránce je ale vše naprosto opačně. Převodovka nissanu je gumová, má dlouhé dráhy a ani přesnost není její nejsilnější vlastností. U spacebacku do sebe jednotlivé rychlosti zapadají jako po másle, ale kvůli problematické délce trojky a čtyřky musíme dát za řazení známku 1,50.

Údaje o testovaných vozidlech Nissan Note 1.5 dCi/66 kW Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI/66 kW Green tec
Motor, ventilový rozvod R4 turbodiesel, OHC R4 turbodiesel, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1461 1598
Největší výkon (kW/ot. za min) 66/4000 66/4200
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 200/1750 230/1500-2500
Převodovka 5stupňová manuální 5stupňová manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4100 x 1695 x 1530 4304 x 1706 x 1459
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2600, 1470/1475 2602, 1457/1494
Rozměr pneumatik 195/55 R 16 215/45 R 16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1165/525 1260/535
Objem zavazadelníku (l) 295-381/1465 415/1380
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 41/1139 55/1250
Nejvyšší rychlost (km/h) 179 182
Emise CO2 (g/km) 92 114
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 9,5/18,6 9,2/14,6
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2500 2350
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 44,4 45,8
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 44,4/82,1/120,9 47,8/86,5/124,1
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 4,4 4,7

Teorie a praxe

Každého ale asi více zajímá spotřeba – tedy pokud pokukuje po vznětovém provedení. Pohled do technických údajů nás hodně namlsal. Note s udávanými 3,6 l na 100 km by měl srazit provozní náklady na minimum. Již ve standardu je totiž vybaven systémem stop-start, takže v laboratorním měřicím cyklu se dostane na tuto úžasnou hodnotu. Náš testovací okruh ale nissan zvládl za průměrných 4,4 l nafty, což není špatný výsledek, ale ani nic světoborného. Jelikož měl note systém stop-start, zvolili jsme škodovku s příplatkovým paketem Green tec, zahrnujícím celý balíček úsporných systémů. I díky nim se dieselový rapid chlubí spotřebou 3,9 l/100 km, což je jen o 0,1 l více, než slibuje speciální verze GreenLine. Také

v případě rapidu je však skutečná spotřeba 4,7 l znatelně vyšší, přestože i tuto hodnotu lze akceptovat. A právě kvůli spotřebě paliva je oblast „Motor a zpřevodování“ jedinou částí, kde note škodovku porazil. A to i přes skutečnost, že v pružném zrychlení byl spaceback lepší.

JÍZDA

Jasný výsledek

Škodovka u Rapidu Spaceback přišla s řadou vylepšení, která se projevila na jízdních vlastnostech. Nové nastavení tlumičů zajišťuje komfortnější jízdu a lepší tlumení nerovností. S uskákanými prvními rapidy naštěstí už nemá nic společného. V pohodlí poskytovaném posádce ale note vůbec nezaostává a s nástrahami rozbitých českých cest si poradí také velmi dobře. Zásadní rozdíl jsme však zaznamenali v ovladatelnosti vozů. Škodovka je výrazně jistější a vyváženější. Slalom mezi kužely zvládla s velkým přehledem, přesně jak jsme od ní očekávali. Karoserie se sice trochu naklání, ale v porovnání s nissanem jde jen o lehké vychýlení. Řízení je tužší, přesnější a poskytuje řidiči mnohem výraznější zpětnou vazbu. Kola velmi rychle reagují na natočení volantu – elektrický posilovač funguje dobře. Ani jsme nezaznamenali, že vpředu je těžký vznětový motor, rapid se choval neutrálně.

V případě note bylo větší zatížení přední nápravy evidentní. Při rychlejší změně směru má auto tendenci pokračovat v přímém směru a hrne se za motorem. Odezva od řízení je pomalejší a občas jsme přemýšleli nad tím, kam jsou kola vůbec natočena – odezva nic moc. Také zásah elektronické stabilizace je u Japonce výraznější – Nissan si je zřejmě vědom limitů podvozku a nastavil ji tak, aby zasáhla dříve, než se dostanete do problémů. Jeho vysoká karoserie je také více náchylná na boční vítr. Pokud si chcete užívat řízení, zvolte jednoznačně rapid, i když mezi nižší střední třídou jsou ještě povedenější auta. Nissan si naše sympatie získal v městském provozu. Nabízí výborný výhled a krátké převisy usnadňují parkování. Řízení jde lehce a díky průměru otáčení 10,7 m se i něžnější slečny vymotají z každé šlamastiky. Lepší dávkování a účinnost mají rovněž brzdy.

ZÁVĚR

Porovnání Rapidu Spaceback a Nissanu Note vyznělo jasně ve prospěch mladoboleslavského modelu. Není se ani čemu divit, protože je prostornější a lépe jezdí. Japonec ale ukázal, že dokáže být úspornější. A právě náklady na pořízení vozu a jeho provoz by mohly převážit kvality spacebacku. Ten je totiž výrazně dražší, a přitom má výbavu velmi omezenou.

Pořadí 1. Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI 2. Nissan Note 1.5 dCi
Plusy Jízdní vlastnosti Variabilita kabiny
  Prostorná kabina Moderní prvky výbavy
  Tvarování sedadel Pořizovací cena
Minusy Vyšší spotřeba paliva Úzký interiér
  Zpřevodování Řízení
  Vyšší cena Ovladatelnost vozu
Leoš Káňa
Diskuze (468)
14. 5. 2014 19:47
Japonec!?
Nazvat Note "Japoncom" chce dost silny zaludok. Vyrobeny v Britanii, motor od Renaultu, radenie gumove... na tom aute je japonsky iba znak na kapote >:-[]
Avatar - tmaxSVK
16. 1. 2014 09:26
Skutočná vs. tachometrová rýchlosť u Note
Tradičné plky o Škode aj mne pílili uši, ale viac ma zarazili údaje o skutočných rýchlostiach v Nissane Note. Rozdiel oproti tachometru 5-10 km/h je teda riadne veľa (44,4 / 82,1 / 120,9).
Avatar - Emel
15. 1. 2014 08:54
Re: Estetické zrcadlo
Hlavně v tom jak vypadá... a pak taky v tom jak jezdí.

Nastupování do Q5 je pohoda, práh není o moc výš než u normálního kombíku...

[odkaz]
14. 1. 2014 22:48
Re: Nějak tomu nerozumím
Rada do života - dôveruj, ale never. Škodovka je v prvých testoch vždy najlepší voz na svete. Až s postupom času a inováciami auta sa dozvieš, čo všetko bolo vylepšené a že predtým vlastne stálo za prd...
14. 1. 2014 22:44
Re: Estetické zrcadlo
V čom zaujímavejšie? Ako dôchodca by som sa ja videl v niečom ako Avantime napríklad. Vyhrnuté blatníky, široký rozchod a prah 40 cm nad cestou nie je nič elegantné, ani nič pre dôchodcu.