Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan v Sunderlandu zvýší výrobu Qashqaie

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Poptávka po crossoveru střední velikosti s vycházejícím sluncem ve znaku je tak vysoká, že Nissan musí v Sunderlandu navýšit produkci.

Když se Nissan rozhodl v roce 2006 nahradit neúspěšnou Primeru P12 crossoverem, mnozí odborníci byli velmi skeptičtí. Navíc to prakticky nevyslovitelné jméno! Celý projekt zaváněl od začátku marketingovým průšvihem. Jenže klientela byla jiného názoru a „kočovník“ se stal tahounem evropských prodejů značky.

Bestseller vzniká už ve druhé generaci. Ani ta za předchůdcem obchodně nezaostává, ba právě naopak! Qashqai v současnosti na starém kontinentu pravidelně okupuje první desítku modelového žebříčku, většinou její spodní polovinu. Za leden a únor letošního roku se v zemích Evropské unie a EFTA prodalo dle JATO 35.113 Qashqaiů, v tom uplynulém si jich klientela koupila 232.176, o 14 % více než předloni. V celkovém pořadí mu patřilo sedmé místo.

SUV a crossovery se obecně těší velké popularitě a jejich tržní podíl nadále poroste, obzvláště těch malých a kompaktních. V Sunderlandu v současné době vzniká Qashqai na první lince spolu s elektrickým Leafem, jeho produkce ale bude zahájena nejpozději koncem letošního roku i na druhé, kde se rodí menší Juke, Note a luxusní kompakt Infiniti Q30. Investice spolykají 22 milionů liber (757 milionů korun).

Clin Lawther, viceprezident pro výrobu, nákup a řízení dodavatelského řetězce k tomu řekl: „Když sjel první Qashqai v roce 2006 z linky, vytvořil segment crossoverů. Dnes zůstává měřítkem pro evropské zákazníky díky svému dynamickému vzhledu, vzrušujícím zážitkům z jízdy a inovativním technologiím.“ Velký muž evropského Nissanu si samozřejmě nemohl odpustit vzletná marketingová slova a skutečnost, že by značka založila novou kategorii, je také poněkud přibarvená.

Nicméně závod v Sunderlandu slaví 30 let a takřka každé třetí ve Spojeném království vyrobené auto pochází právě odsud. Doby, kdy Britové jezdili ve skutečně domácích vozech, jsou dávno pryč. Všechny velké přeživší značky z Albionu padly do zahraničních rukou a na Ostrovech se daří Japoncům. Dokonce i kdysi hrdý britský Ford, který byl založen jako pobočka toho amerického, už je historickým pojmem, neboť kompletní vozy za kanálem La Manche nevyrábí. Největším producentem byl dle statistik SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) loni Jaguar-Land Rover (489.000 kusů) právě před Nissanem (476 tis.), Mini (201.000), Toyotou (190 tis.), Hondou (119.000) a Vauxhallem (85 tis.).

Díky Nissanu má v Sunderlandu i u dodavatelů práci přes 40 tisíc lidí, což rozhodně není zanedbatelné číslo, jeho tovární komplex je největší v celé Británii. Qashqai se exportuje v současnosti do více než 130 zemí celého světa, ale lokálně vzniká i v ruském Petrohradě a čínském Huadu ve společném podniku s Dongfengem.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
29. 3. 2016 20:08
Re: jo
Podle mě jim X-Trail děla ještě větší radost. Je to globálně velice úspěšný model. Do Evropy zavítal s jedním motorem a stačilo to na 40 000 ks. Letos čekej cca 60 000 ks. Takový úspěch nikdo nečekal. Nevím, jak jsi přišel na očekávání 2x větších prodejů. Letos se v Evropě prodává třeba lépe než Yeti. A na rozdíl od Yetiho je pro něj Evropa docela nepodstatným trhem. Tomu také odpovídala nabídka motorů (u). :-)
29. 3. 2016 19:43
Re: jo
No 200tis ks ročně je pěkný číslo a to posledních 5 let v řadě ;-)

X-trail už jim takovou radost určitě nedělá, "jen" 40tis ks. Řekl bych, že tam si představovali minimálně 2x takový prodej, ale kde chybí motory, tam nelze očekávat "boom" ;-\
29. 3. 2016 13:29
Re: Poučení
Tak to teda ale chudák Nissan:)
Zajímaly by mě ceny v UK, jak si stojí v porovnání s konkurencí.. ale jsem línej to hledat. Jinak auto je to takový poměrně sympaticky nijaký.
Avatar - pelikoš
29. 3. 2016 12:50
jo
jak teplý housky na krámě... :yes:
Avatar - dewill
29. 3. 2016 12:27
Poučení
Místo toho aby se poučili z neúspěchu P12, a udělali pořádný facelift nebo novou generaci P13, tak zplodili tohle....no obchodně to byl asi geniální tah, ale já prostě tyhle pseudoterení vehikly nezkousnu:(