Nissan v Sunderlandu zvýší výrobu Qashqaie
Když se Nissan rozhodl v roce 2006 nahradit neúspěšnou Primeru P12 crossoverem, mnozí odborníci byli velmi skeptičtí. Navíc to prakticky nevyslovitelné jméno! Celý projekt zaváněl od začátku marketingovým průšvihem. Jenže klientela byla jiného názoru a „kočovník“ se stal tahounem evropských prodejů značky.
Bestseller vzniká už ve druhé generaci. Ani ta za předchůdcem obchodně nezaostává, ba právě naopak! Qashqai v současnosti na starém kontinentu pravidelně okupuje první desítku modelového žebříčku, většinou její spodní polovinu. Za leden a únor letošního roku se v zemích Evropské unie a EFTA prodalo dle JATO 35.113 Qashqaiů, v tom uplynulém si jich klientela koupila 232.176, o 14 % více než předloni. V celkovém pořadí mu patřilo sedmé místo.
SUV a crossovery se obecně těší velké popularitě a jejich tržní podíl nadále poroste, obzvláště těch malých a kompaktních. V Sunderlandu v současné době vzniká Qashqai na první lince spolu s elektrickým Leafem, jeho produkce ale bude zahájena nejpozději koncem letošního roku i na druhé, kde se rodí menší Juke, Note a luxusní kompakt Infiniti Q30. Investice spolykají 22 milionů liber (757 milionů korun).
Clin Lawther, viceprezident pro výrobu, nákup a řízení dodavatelského řetězce k tomu řekl: „Když sjel první Qashqai v roce 2006 z linky, vytvořil segment crossoverů. Dnes zůstává měřítkem pro evropské zákazníky díky svému dynamickému vzhledu, vzrušujícím zážitkům z jízdy a inovativním technologiím.“ Velký muž evropského Nissanu si samozřejmě nemohl odpustit vzletná marketingová slova a skutečnost, že by značka založila novou kategorii, je také poněkud přibarvená.
Nicméně závod v Sunderlandu slaví 30 let a takřka každé třetí ve Spojeném království vyrobené auto pochází právě odsud. Doby, kdy Britové jezdili ve skutečně domácích vozech, jsou dávno pryč. Všechny velké přeživší značky z Albionu padly do zahraničních rukou a na Ostrovech se daří Japoncům. Dokonce i kdysi hrdý britský Ford, který byl založen jako pobočka toho amerického, už je historickým pojmem, neboť kompletní vozy za kanálem La Manche nevyrábí. Největším producentem byl dle statistik SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) loni Jaguar-Land Rover (489.000 kusů) právě před Nissanem (476 tis.), Mini (201.000), Toyotou (190 tis.), Hondou (119.000) a Vauxhallem (85 tis.).
Díky Nissanu má v Sunderlandu i u dodavatelů práci přes 40 tisíc lidí, což rozhodně není zanedbatelné číslo, jeho tovární komplex je největší v celé Británii. Qashqai se exportuje v současnosti do více než 130 zemí celého světa, ale lokálně vzniká i v ruském Petrohradě a čínském Huadu ve společném podniku s Dongfengem.