Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Titan XD: Nová generace obřího pick-upu po dvanácti letech

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Nissan se vytáhl v Detroitu s novým pick-upem Titan. Zatím nikoli ve standardní verzi, ale v provedení XD.

Předchozí Titan se vyráběl už od září 2003, takže byl na nástupce rozhodně nejvyšší čas. Titan XD navíc nepatří úplně do třídy „full-size trucků“, ani do segmentu heavy-duty, ale je někde mezi nimi. Standardní Titan se představí později, oba však vypadají podobně. To znamená, že je vyvíjel tým NDA v San Diegu a mají obří chromovanou masku chladiče, pod kterou najdeme nový jednodílný nárazník. XD přesto nevypadá jako nějaká hranatá krabice, naopak je docela úhledný, svěží a moderní. Tenhle kolos sice nese logo Nissanu, ale jinak je americký až na půdu. Vlastně ložnou plochu. On také vzniká v Cantonu ve státě Mississippi.

Má pod kapotou již dříve avizovaný nový pětilitrový vidlicový osmiválec spalující naftu, jehož výrobcem je Cummins. Motor poskytuje nejvýše celých 231 kW/3200 min-1 a 753 N.m v pouhých 1600 otáčkách, které přenáší jen dozadu, nebo na obě nápravy výhradně nový šestistupňový automat Aisin. Starý jich měl jen pět. Titan i Titan XD dostanou také benzinové vidlicové šesti- a osmiválce, zatím bez dalších podrobností. Nový agregát není žádným archaickým kusem železa, o čemž svědčí rozvod DOHC, hliníkové hlavy vstřikování Bosch HPCR i vlastní dvoustupňové turbodmychadlo M2. Mimochodem, první generaci poháněl výhradně zážehový V8 objemu 5,6 l. Prý se objeví i v té nové. Spotřebu benzinu pořád nikdo v USA moc neřeší, ono není divu, když za litr zaplatíte oproti Evropě polovinu...

Robustní podvozek s dvojitými lichoběžníky a stabilizátorem vpředu, respektive tuhou nápravou s listovými pery vzadu toho vydrží určitě hodně. Tato konstrukce má svůj účel, protože tohle umí být i terénní auto. Kotouče s průměrem více než 36 mm (vzadu jsou o něco větší) a vnitřním chlazením beztak budou mít o dostatek práce postaráno. Ale Titan se nevyhýbá ani moderním prvkům! Nissan modernizoval svůj Around View Monitor s detekcí pohybujících se objektů, který vidí kolem celého auta. Při couvání se taková vychytávka zatraceně hodí... O rozměrech si můžeme udělat obrázek z udaných hodnot: délky 6170 mm, šířky 2017 mm (bez zrcátek!), na výšku pak chybí do dvou metrů jediný milimetr... U Titanu XD zveřejnil americký Nissan rovněž hodnotu rozvoru náprav: 3851 mm. Samozřejmostí jsou i další elektroničtí pomocníci (hlídač mrtvého úhlu, kontrola tlaku v pneumatikách...). Čtyřkolky mají pomocníky pro sjíždění a vyjíždění kopců a elektrickou uzávěrku diferenciálu.

V interiéru najdeme nový čtyřramenný volant a nějaký ten chrom, volič řadicí páky se přestěhoval ze středu na sloupek řízení, aby měl řidič více místa. Nesmí chybět kůže, jsme přece v Americe! I když v základu je jen látka. Celá řada Titanů se bude nabízet se standardní dvoudveřovou kabinou (Single), prodlouženou Crew a nejdelší King, na nich závisí i trojice délek ložné plochy. A výbavy? Nejvyšší má název Platinum Reserve, určitě dostane kompletní diodové osvětlení, audio Rockford Fosgate a sedmipalcovou navigaci a chlubí se i velmi kvalitními materiály uvnitř. Nissan ukazuje přímo na výstavišti i oplastovanou Pro-4X. Tu si budou moci Američané koupit jen jako čtyřkolku na rozdíl od ostatních, on zde jaksi pouze zadní pohon ani nemá smysl. Samotné ráfky vyznávají průměry 17, 18 a 20 palců dle varianty.

Fo Evropy se pochopitelně „titáni“ oficiální cestou nedostanou, u nás je na ně příliš málo místa. Přitom tihle drobečkové umějí táhnout přívěsy až do hmotnosti 5,44 tuny, stará se o ně moderní elektronika a i zmíněné instalované kamery vidí rovněž na jejich činnost. Přímo na korbu se dá naložit klidně dalších 907 kg. V Severní Americe včetně Kanady se začne tenhle farmářský stěhovák prodávat ještě letos a konkurence tu má dost, u Fordu, GM, Chrysleru...

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Panamira
13. 1. 2015 20:44
Paráda.
Super mašina, pěknej vzhled i interiér. Šest metrů délky je dost velký problém se zaparkováním. Mám l 200 a to je už na hraně, ale dlouho bych se nenechal přemlouvat. Krasavec.
Avatar - pelikoš
13. 1. 2015 18:32
mazec
myslím, že ostatní budou následovat nissan s dieselem...
Avatar - Bubáq
13. 1. 2015 17:03
Revoluce!
Pokládám za revoluci, že takovýto skoro-full-size truck má v US premiéru s nafťákem! jsem docela zvědav, jak tuto verzi Američané (Latinos, Portorikánci ...) přijmou.
Zajímavá je rovněž malá výška windscreenu: předpokládám, že toto řešení o hodně zlepšuje aerodynamiku kabiny.
V každém případě je Titan hoden svého jména a určitě bude zdatným konkurentem F150 - F350. A snad se Nissan odhodlá pokračovat i s odvozenou Armadou: vozím se s ní pravidelně v SAE a je to "van" k zamilování!