Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan X-Trail 1.6 dCi vs. Škoda Octavia Scout 2.0 TDI - Blíž než si myslíte

Leoš Káňa
Diskuze (169)
Novinky Nissan X-Trail a Škoda Octavia Scout sice patří do různých segmentů, ale míří na stejné zákazníky – aktivní rodiny, které si rády vyrazí do přírody.

Čert aby se v tom vyznal! Z kdysi přesně rozdělené automobilové produkce je nyní mumraj, ve kterém se často nevyznají ani sami výrobci. Některé modely zasahují do více segmentů a označení crossover lze přidělit každému vozidlu na trhu. Proto nás napadlo proti sobě postavit zcela nový Nissan X-Trail a Škodu Octavia Scout.

Už slyšíme nechápavé reakce některých čtenářů: Jak můžete srovnávat klasické SUV a kombík střední třídy? Vždyť je to, jako kdybyste hodnotili hrušky s jablky! My ale máme jednoduchou odpověď: Uhlazený nissan už není ten zapálený teréňák jako jeho předchůdce a scout si zase hraje na drsnější obdobu běžného kombíku.

Důležité pro nás je, že oba pohánějí čtyřválcové turbodiesely, mají manuální převodovky a pohon všech kol, můžete s nimi mimo silnice, půdorysy karoserií jsou přibližně stejné a ani rozdíl v ceně není nijak zásadní.

DOJEM

Dva přístupy, stejný výsledek

Nissan v případě modelu X-Trail převzal koncept designu z menšího qashqaie s již tradiční maskou a typickým tvarem předních světlometů. Hranatá stavba karoserie předchozí generace je tedy minulostí a ke slovu se dostaly oblé křivky. Ty úspěšně maskují velikost karoserie a terénní ambice vozu. Mohutné vystouplé lemy blatníků a zejména příplatková 19palcová kola dodávají Japonci atletickou svalnatou postavu. Celý dojem umocňují vysoké boky a relativně úzké prosklení. Proporce vozu jsou naprosto vyvážené a ani z jednoho úhlu nám nepřipadaly nesouměrné. I proto nám při posledním setkání X-Trail připadal jako lehce natažený qashqai. Jeho mohutnost jsme si uvědomili, až když jsme ho postavili vedle Octavie Scout. Rozdíl ve výšce 179 mm je propastný. Hned jsme si řekli, že tohle je opravdu pořádný kus auta. Chudák škodovka vedle něj vypadá jako prvňáček, který jde poprvé do školy.

Pořizovací náklady Renault Koleos 2.0 dCi/110 kW 4x4 (etalon) Nissan X-Trail 1.6 dCi/96 kW 4x4 Škoda Octavia Scout 2.0 TDI/110 kW 4x4
Základní cena 589 900 Kč* (Limited) 753 900 Kč (Acenta) 682 900 Kč (Scout)
Cena verze Světa motorů 589 900 Kč* (Limited) 753 900 Kč (Acenta) 682 900 Kč (Scout)
Požadovaná výbava Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční + hlavové airbagy, automatická klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a všechna okna, palubní počítač
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Tempomat Ano Ano Ano
Vyhřívaná přední/zadní sedadla 35 700 Kč**/Ne Ano/Ne Ano/5100 Kč
Denní LED/mlhová světla Ne/Ano Ano/Ano 21 000 Kč***/Ano
Ovládání rádia na volantu Ano Ano 5000 Kč
Kožený volant a hlavice řazení Ano/Ano Ano/Ano Ano/Ano
Dešťový/světelný senzor Ano/Ano Ano/Ano Ano/Ano
Elektrické otevírání pátých dveří Ne 40 000 Kč 4) 10 000 Kč
Litá kola 18“ 17“ 17
Metalický lak 13 500 Kč 15 000 Kč 13 900 Kč
Přední/zadní parkovací senzory Ne/Ano Ano/Ano 17 400 Kč
Automatický parkovací systém Ne Ne 31 400 Kč
Vestavěná navigace Ano 40 000 Kč 5) 17 700 Kč
Porovnání cen 589 900 Kč* (100 %) 753 900 Kč (o 28 % horší) 682 900 Kč (o 16 % horší)
POŘADÍ   2. 1.
* Akční cena, ** součástí paketu s bixenonovými světlomety a zadní parkovací kamerou, *** denní diody součástí sady s bixenonovými světlomety, 4) součástí je i inteligentní klíč, střešní ližiny a 19palcová litá kola, 5) součástí je i panoramatický kamerový parkovací systém AVM,

Samozřejmě že toto označení je nadnesené, protože i scout je atraktivní auto, za kterým se možná ohlédne více lidí než za nissanem. Vždyť je to škodovka, navíc oplastovaná! Už normální octavia vypadá pěkně a tahle je dotažena do nejmenších detailů. Výraz vozu se změnil přepracováním předního nárazníku. Ten má navíc trojúhelníkový prolis pod světlomety a novou hranu mezi maskou chladiče a nárazníkem – podobný prvek jsme objevili i vzadu. Pěkná je také linka linoucí se z boku světel dolů k mlhovkám. Celkový dojem pořádného drsňáka dotvářejí plastové lemy blatníků, prahů a stříbrné „ochranné“ panely zespodu nárazníků.

Známé prostředí

Uvnitř ani jedno z aut nic převratného nepřináší. Palubní deska X-Trailu je převzatá ze staršího qashqaie, octavii známe také do posledního detailu. Scout se odlišuje plaketou na volantu a označením na řadicí páce, opěradlech a prahových lištách. Všimli jsme si také speciálních dekoračních panelů a potahů sedadel. Uspořádání pracoviště řidiče není u octavie prakticky co vytknout. Rozmístění ovladačů v nissanu je také ideální, vadil nám jen malý rozsah nastavení volantu.

Stojí před námi dva naprosto rozdílně pojaté vozy, s jiným stylem a designem. Oba ale rozhodně mají kouzlo, a proto jsme jim za design dali jedničku.

PROSTOR A POHODLÍ

Nečekaný soupeř

Zákazník od praktického kombíku i SUV očekává dostatek místa pro posádku i zavazadla. Správnost našeho výběru jsme si potvrdili při bedlivém přeměření interiérů. Škoda Octavia, kterou považujeme za etalon kompaktních rodinných kombíků s délkou do 4,7 metru, zde ale dostala silného protivníka. Karoserie nissanu je sice o 45 mm kratší, uvnitř je však překvapivě prostornější. Rozdíl není nijak zásadní. Šířka kabiny je v obou případech prakticky totožná a stejně můžeme hodnotit i prostory nad hlavou, které výrazně omezovala střešní okna. Přední část kabiny má vyšší Nissan, zadní zase octavia – takže plichta. O všem rozhodl údaj o délce kabiny a hlavně místu pro kolena cestujících na zadních sedadlech. Když jsme si sedli dozadu ve škodovce, pomalu jsme se cítili jako v manažerské limuzíně, ale nissan na nás zapůsobil jako prezidentský kočár. Díky 21 cm jsme si pohodlně dali nohu přes nohu. Do Japonce se i lépe nastupuje, i když velikost dveří a úhly jejich otevření jsou u obou vozidel stejné.

Kladně se projevila stavba karoserie a vyšší ukotvení sedadel, takže jsme se z X-Trailu při vystupování nemuseli tolik zvedat – to ocení zejména starší cestující. Koncept SUV má i další výhody: je z něj například lépe vidět a řidič má větší přehled o okolním provozu.

Příjemné cestování zajišťují v obou případech výborně tvarovaná přední sedadla. Octavia je má rozměrově větší, což jsme ocenili zejména u sedáku, který lépe podpírá stehna. Nissan zase nabídne výraznější boční vedení. Vzadu nám v něm ale vadilo, že nešlo výškově nastavovat opěrky hlavy.

Údaje o testovaných vozidlech Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4 Škoda Octavia Scout 2.0 TDI
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 124-149/0-21 148/16
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z* (cm) 90-98/90, 5-13/7 87-96/92, 1-10/8
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 131/130, 148/145 130/129, 148/145
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 48/48 x 46 51 x 50/47 x 45
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 56 x 49 62 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 91 x 107 87 x 106
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 75/181 66/190
* Údaje se střešním oknem

Různé přednosti

U českých kutilů a chatařů je důležitým faktorem i velikost kufru. V tomto ohledu nemá škodovka ve svém segmentu konkurenci, ale s tímto protivníkem se hodně zapotila. Scout má úplně stejný kufr jako běžná kombíková octavia, auto do lehčího terénu si však nedokážeme představit bez náhradního kola – a za něj se musí připlácet. S rezervou se základní objem zmenší na 588 litrů, což stále považujeme za úžasnou hodnotu. Jenže X-Trail i se standardní rezervou nabízí 550 l, a to zase není o tolik méně, a hlavně při sklopení zadních sedadel přepravní kapacita vzroste na neuvěřitelných 1982 l. Navíc lze velikost kufru různě upravovat díky děleným a posuvným sedadlům druhé řady. Rozptyl jejich podélného nastavení dosahuje 25 cm. Při ukotvení úplně dopředu si na ně sice nikdo nesedne, ale vzadu vznikne ložná plocha s délkou 115 cm.

Nissan se také chlubí větším otvorem a již v základu je vybaven dvojitou podlahou s možností vytvoření přepážky pro přepůlení kufru. U škodovky se za mezipodlahu připlácí, potěšila nás však nízká nakládací hrana, vysoko výklopné páté dveře a možnost sklápět opěradla z prostoru kufru jednoduchým zatažením za páčky. Také jeho využitelnost bude zřejmě lepší, protože má pravidelné tvary a do prostoru tolik nezasahují podběhy kol. Nakonec jsme tedy oběma vozům dali jedničky – octavia ji má za velikost a X-Trail za variabilitu.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Větší je lepší

Dosud to byl vyrovnaný souboj. Podstatný rozdíl jsme však objevili pod kapotami. Boj o každý gram CO2 vypuštěný do ovzduší vytváří až absurdní situace – tedy alespoň podle nás. Škodovácký lehčí kombík pohání vznětový dvoulitr, větší a těžší SUV od Nissanu jen šestnáctistovka vyvinutá u Renaultu. Tabulkově to nevypadá špatně – X-Trail má největší výkon 96 kW a mladoboleslavský scout 110 kW. Ani rozdíl maxima točivého momentu není nijak zásadní – jen 20 N.m – a v obou případech přichází podle údajů výrobců při 1750 otáčkách. Jenže osobní zkušenost a nějaká čísla na papíře jsou zcela něco jiného. Odhlučnění a kultivovanost obou agregátů jsou výborné, ale projev naprosto odlišný.

Šestnáctistovka nissanu je v nízkých otáčkách línější. I při rozjezdu je potřeba citlivě pracovat se spojkou a více přišlápnout plynový pedál. Zvládnout tento úkon na volnoběh, jako to umí škodovka, prostě nejde. K životu se probouzí po překročení 1800 otáček, což doprovází výraznější turboefekt. Potom ale zvládá jakýkoliv jízdní režim i táhlá stoupání. Charakteristice motoru odpovídá i šestistupňový manuál s kratšími převody. Při dálniční rychlosti 130 km/h točí agregát na šestku 2500 otáček a prakticky nic X-Trail nezastaví. Jenže při běžném popojíždění nebo na okreskách nás donutil častěji řadit. Když jsme dojeli náklaďák a zpomalili na 80 km/h, ručička otáčkoměru se na šestku pohybovala kolem číslice 1500. Jakmile jsme ho chtěli bezpečně předjet, museli jsme podřadit. Kdo má rád řazení, užije si ho dosyta. Naštěstí je hlavice řadicí páky vysoko a blízko volantu, tudíž příjemně po ruce. Také přesnost převodovky je výborná, jen při zapadnutí rychlosti se ze skříně ozvalo slyšitelné cvaknutí a proti škodovce má delší dráhy.

Údaje o testovaných vozidlech Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4 Škoda Octavia Scout 2.0 TDI
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4, DOHC turbodiesel R4, DOHC
Zdvihový objem cm3 1598 1968
Největší výkon (kW/ot. za min) 96/4000 110/3500-4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 320/1750 340/1750-3000
Převodovka manuální 6stupňová manuální 6stupňová
Délka x šířka x výška (mm) 4640 x 1820 x 1710 4685 x 1814 x 1531
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2705, 1575/1575 2679, 1538/1506
Světlá výška (mm) 210 171
Úhel nájezdu/sjezdu/přechodový (°) 18,1/26,5/20 16,7/13,8/14,5
Rozměr pneumatik 225/55 R 19 225/50 R 17
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1655/580 1526/645
Objem zavazadelníku (l) 550/1982* 588/1718*
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 60/1132 55/1078
Nejvyšší rychlost (km/h) 186 207
Emise CO2 (g/km) 139 129
* s rezervním kolem
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/6. RS (80-120 km/h) (s) 7,9/15,4 6,6/12,4
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2500 2250
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,3 5,4
Brzdná dráha za 100 km/h (m) 39,3 39
Skutečná rychlost při 50, 90, 130 km/h (km/h) 47,2/84,9/122,7 48,1/87,3/124,7

To škodovácký čtyřválec 2.0 TDI, který plní emisní normu Euro 6, je k řidiči mnohem přívětivější. Při osmdesátce na šestku točí něco málo pod 1400 otáček, ale stačí sešlápnout plynový pedál a auto okamžitě zrychluje. Jeho pružnost ani pozvolný nástup výkonu nemají chybu, stejně jako přesná převodovka. Navíc scoutu uděluje slušnou dynamiku. O stovce zvládnuté za 9,1 s a maximální rychlosti 207 km/h se může nissanu jenom zdát. Určitě na tom bude mít vliv i to, že je X-Trail o 129 kg těžší a musí překonávat mnohem větší aerodynamický odpor.

Ani nás proto nepřekvapilo, že na výrobcem deklarovanou spotřebu 5,3 l/100 km se díval hodně zpovzdálí. Ale nakonec ani námi naměřených 6,3 litru není hodnota, za kterou by se měl stydět. Pokud však chcete ušetřit za palivo, zvolte Octavii Scout. I se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol jezdila za 5,4 l/100 km, což je jen o 0,3 l více, než uvádí výrobce. Motoricky jasně vyhrála škodovka, která stejně jako nissan na kouli utáhne brzděný přívěs až do hmotnosti dvou tun.

JÍZDA

Potvrzení kvalit

Zajímavé bylo přímé porovnání jízdních vlastností prakticky běžného kombíku a vysokého SUV. Octavia s pohonem všech kol má vzadu vždy víceprvkovou nápravu. Se zvýšeným zdvihem podvozku se již tak komfortní jízda běžné čtyřkolky proměnila v plavné překonávání všech hrbolů a nerovností. Do interiéru proniká jen tlumené ducnutí, nikde nic nevrže a neskřípe ani na větších výmolech. Podobné pohodlí zažívá posádka nissanu, jehož zadní náprava využívá také víceprvkové zavěšení. Jenže to není tak precizní jako u octavie. Po pěkné vozovce se nadnáší s ještě větší plavností,

ale nerovnosti podvozek s 19palcovými koly už tak důsledně filtrovat nezvládne. Vyšší hmotnost vozu si zřejmě vyžádala tužší tlumiče a péra, nestíhají však pracovat. Rozbitá okreska znamená rázy do karoserie, které se potom přenášejí až na sedadla. I na drobných nerovnostech, jakými jsou například spáry mezi betony, jsme cítili lehké zachvění – to by mohlo být způsobeno delším rozvorem a menší tuhostí karoserie.

Kvalita podvozku se projevila rovněž při jízdě mezi kužely. Scout se překvapivě nakláněl více než nissan, ale mnohem lépe držel zvolenou stopu. Slalomem se hbitě propletl i v rychlosti 60 km/h. O zásahu elektronické stabilizace jsme prakticky nevěděli. Rychlost průjezdu limitovalo pouze to, jak rychle jsme byli schopni točit volantem. Naše octavia byla navíc vybavena příplatkovou volbou jízdního profilu. Dáváme tedy mód Sport a stabilizaci s omezenou kontrolou. Řízení ztuhne a reaguje rychleji. ESP do jízdy skoro nemluví a nechá pracovat pohon všech kol – paráda!

Nissan se v tomto ohledu drží více při zemi. Do stejných rychlostí nás nepustí stabilizace – ani v automatickém módu pohonu všech kol. Plynulé projetí kužely jsme zvládli maximálně v padesátce – při ní se karoserie lehce zhoupne. Řízení je přitom dostatečně rychlé a přesné, ale při vyšším tempu výrazně zasáhla stabilizace, takže možnosti podvozku jsme ani pořádně neodhalili.

V terénu

Jenže podobná auta si kupují i aktivní řidiči, kteří často vyrážejí do přírody. Mimo zpevněnou vozovku hraje prim nissan se světlou výškou úctyhodných 210 mm. Přejet pro něj větší terénní zlomy není problém a pro pohyb v divočině je vybaven i uzamykatelnou elektromagnetickou spojkou, která rozdělí točivý moment mezi nápravy v poměru 50:50.

To scout se musí spokojit pouze s automatickým přiřazením zadních kol prostřednictvím spojky Haldex. Ale jak se ukázalo, pro naše potřeby to dostačuje. Zvládla stejná stoupání jako X-Trail, nevadilo jí křížení náprav ani rozjezdy na šotolině v kopci a náročné sjezdy. Menší světlá výška 171 mm se projevila jen jednou, kdy jsme spodní částí zavadili o terénní zlom. Limitujícím faktorem se v obou případech staly použité pneumatiky. Sice výborně fungovaly na asfaltu, ale na trávě nebo štěrku potřebnou adhezi nezajistily.

ZÁVĚR

Také v České republice lidé tráví stále více času aktivním odpočinkem. Jezdí za cykloturistikou, na výlety do přírody nebo objevovat zapomenuté krásy naší vlasti. I proto se segment SUV tak utěšeně rozrůstá, ale zákazníci by neměli zapomenout na „terénní“ oplastované verze běžných kombíků. Škoda Octavia Scout nám to jasně dokázala. Je prostorná, úsporná, výborně jezdí a nezalekne se ani tripů mimo zpevněné vozovky. Podle nás jde o nejuniverzálnější octavii na trhu, což dokázala vítězstvím v testu. Ale i Nissan X-Trail představuje výbornou volbu. Postavou budí zasloužený respekt, jezdí velmi dobře a za vynaložené peníze dostanete pořádný kus poctivého auta.

Pořadí 1. Škoda Octavia Scout 2.0 TDI/110 kW 2. Nissan X-Trail 1.6 dCi/96 kW 4x4
Plusy Silný a úsporný motor Průchodnost terénem
  Atraktivní designové doplňky Prostorný interiér
  Velikost kufru Líbivý design
  Jízdní vlastnosti  
Minusy Ovladatelnost v terénu Zátah motoru v nízkých otáčkách
    Příliš citlivá stabilizace
Průměr celkem 1,26 1,51
Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
  Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4 Škoda Octavia Scout 2.0 TDI
DOJEM
Design 1,00 1,00
Dílenské zpracování 1,50 1,25
Průměr 1,25 1,13
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,00 1,25
Sedadla 1,75 1,50
Zavazadelník a variabilita 1,25 1,25
Ovládací prvky 1,50 1,25
Průměr 1,38 1,31
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,50 1,50
Pružnost 2,00 1,00
Spotřeba 1,00 1,00
Průměr 1,83 1,17
JÍZDA
Řazení 1,50 1,00
Řízení 1,50 1,25
Brzdy 1,25 1,25
Ovladatelnost na silnici 2,00 1,50
Ovladatelnost v terénu 1,75 2,25
Jízdní komfort 1,50 1,25
Průměr 1,58 1,42
CELKEM
Průměr celkem 1,51 1,26
Závěrečné pořadí 2. 1.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5% ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším SUV s délkou minimálně 4,5 m, vznětovým čtyřválcem o objemu od 1,6 do 2,0 litru a výkonem od 90 kW, pohonem všech kol a požadovanou výbavou je Renault Koleos 2.0 dCi/110 kW Limited za 589 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 619 395 Kč. Za cenu od 619 396 Kč do 648 890 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Leoš Káňa
Diskuze (169)
17. 1. 2016 21:04
Re: Co se do testu nevešlo
Mám X Traila doma 1,6 DCi 4x4 a co se týká designu Škodovka je konzervativně pojatá
jako celý koncern VW. Spoustě lidí se to asi líbí, ale já bych si ji nikdy nekoupil. Pro mě je X Trail krasavec, který podle mě nemá ve své třídě konkurenci. Co se týká motoru,
tak co potřebuješ víc než výkon, který X Trail nabízí. Kde chcete chlapci z redakce
závodit a kolik je povoleno na dálnici. Na to X Trail stačí levou zadní při super spotřebě.
Vyzkoušel jsem jízdu na zasněžených polňačkách, rozjezdy v prudkém kopci v deseti centimetrech sněhu a musím jen ocenit vlastnosti pohonu 4x4 od Nissanu. Mám ho
v plné výbavě, až si myslím, že se vše snad ani nevyužije, ale na druhou stranu to je
tak bezpečný auto, že v podstatě stačí řídit a dávat blinkry. Když, chceš tak asistenty povypínáš a užiješ si s ním spousty zábavy. Ať si každý plká co chce, bravo Nissan....
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Avatar - Bazalt
12. 9. 2014 19:29
Plastíky na Škodovce
Kupte si plastové CitoGo je určitě lepší než Panda 4x4.
Kupte si plastový Roomster je určitě lepší než Renault Kangoo 4x4
Kupte si Plastovou Octavii je určitě lepší než cokoliv jiného :-)

(ok uznávám, Octavia má aspoň ten haldex...)
Avatar - Bazalt
12. 9. 2014 19:26
Vzpomínáte?
Vzpomínáte? Tak co se divíte :-) [odkaz]
Avatar - Bazalt
12. 9. 2014 19:18
Re: :-/
Už před časem jsem napsal: Dříve byl holý plast znakem nejlacinější verze. Dnes se za něj připlácí :-)
Avatar - pelikoš
11. 9. 2014 19:22
jojo
není nic staršího, nežli včerejší noviny(ceníky) [odkaz]