Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Scout: První jízdní dojmy

Ondřej Chamilla
Diskuze (95)
Druhá generace Octavie Scout opět sází na drsnější vzhled, pohon všech kol a zvýšený podvozek. Nyní však přichází i s naftovým motorem původem z Octavie RS. Co se změnilo dále?

Musím se přiznat, že při pohledu na první fotografie jsem byl ze vzhledu Octavie Scout druhé generace mírně v rozpacích. Ve světle modré barvě se o žádnou krásku rozhodně nejednalo a nový design kol tomu také nepomohl. Jenže nyní se nacházíme na mezinárodní prezentaci vozu v Hamburku a já Scoutu přišel na chuť.

Hlavní roli v tomto případě hraje barva, světlé odstíny totiž vozu příliš nesluší. Jenže v tmavější modré, červené či vínové je to na poměry třídy pohledné auto a co víc, vypadá na první pohled draze, čímž bohužel také do značné míry je. Samotné úpravy přitom nejsou nikterak zásadní. Celý automobil je o 31 milimetrů výše, takže světlá výška auta činí 171 mm, nechybí obligátní oplastování karoserie ani vystouplý chromovaný difuzor zadního nárazníku. Scout je na pohled mnohem výraznější než běžné kombi (jako liftback se Scout nedělá) a stačily k tomu detaily.

Mezi další specifika patří kryt motoru a celková ochrana před vniknutím nečistot do motorového prostoru. Automobil se prodává výhradně s pohonem všech kol, ke kterému se váže také zvětšená palivová nádrž na 55 litrů, což je velmi vítaná věc. Jinak však kromě vyšší základní výbavy auto těžko obhajuje svou základní cenu, zákazníci však s velkou pravděpodobností uvítají vzhledovou odlišnost proti běžné Octavii 4x4. Výbava přece jenom není zase tak malá, vždy totiž dostanete litá sedmnáctipalcová kola, střešní ližiny, vyhřívaná přední sedadla, tempomat, mlhovky, paket Light assistant či dvouzónovou klimatizaci a barevný displej Maxi DOT.

Vůbec poprvé ve Škodě Octavia je k dispozici turbodiesel 2.0 TDI/135 kW s pohonem všech kol. Tato verze se stejně jako benzinová osmnáctistovka, další ze tří nabízených motorů, prodává výhradně s automatickou šestistupňovou převodovkou DSG. A právě diesel původem z Octavie RS byl první variantou, kterou jsme při prezentaci zkoušeli.

Již při počátečních kilometrech je jasné, že zde máme o něco hlučnější jednotku, která navíc v nízkých otáčkách trochu vibruje, ale nejedná se o nic hrozného. Motor dobře spolupracuje s automatickou převodovkou a nebýt výraznějších projevů spalování nafty, panovala by na palubě veliká pohoda. Kdo však očekává, že ve spojení s tímto agregátem se ze Scoutu stane něco jako naftové RS pro horší silnice, takový dieselový ekvivalent Subaru Impreza WRX, toho musíme zklamat. Automobil svůj točivý moment 380 N.m dává najevo decentně, žádný zběsilý úprk se nekoná a tak oceníte spíše výkonovou rezervu a hladce řadící převodovku.

Silnější dvoulitrový turbodiesel dokáže automobil rozjet až na 219 km/h a z klidu na 100 km mu to trvá jenom 7,9 s, nic to ovšem nemění na tom, že jednotka nepůsobí zrovna výbušně. Co se týče spotřeby, tak testovací úsek jsme při občasném vyzkoušení dynamiky zajeli za 8 litrů na sto kilometrů, což nám přijde jako běžná hodnota vzhledem k výkonu, automatické převodovce a pohonu všech kol.

O kus slabší turbodiesel s manuálem nepůsobí o mnoho lenivěji. Pravděpodobně nejprodávanější verze se stala druhým Scoutem, který jsme vyzkoušeli. Díky přesnému manuálu a dobré odezvě na plyn působí automobil příjemně živě, ostatně na stovku zrychlí za 9,1 s, což nezní špatně. Jinak je to ovšem jednotka, která působí v mnohém podobně jako její silnější sestra s automatem – tedy vůbec ne zle.

Co ovšem při jízdě překvapilo, nebyly motory, ale spíše podvozek. Díky vyšší světlé výšce a jinému naladění šasi se automobil velmi dobře choval na rozbitějších úsecích silnice. Scout působí plavněji než běžná Octavia a o malinký kousíček hůře kontroluje pohyby karoserie, ani rychlý let po zvlněné vozovce z kočičích hlav ale neznamenal nepohodlí či zvýšenou hlučnost podvozku. V tomto je daná verze opravdu o kus dále než běžná Octavia, která může některým řidičům přijít příliš tvrdá či bouchající zejména od zadní nápravy. Ničeho takového se v nové variantě nedočkáte. Schválně jsme se snažili najít horší silnice, přesto Octavia Scout obstála. Pro konečný verdikt to ale bude chtít vyzkoušet Scout v českých podmínkách.

I tak si ovšem troufáme říci, že pro člověka zvyklého na pohodlí je Octavia Scout mnohem lepší volba než běžná Octavia. Navíc se v ní i sedí o něco výše, takže řidič má pocit, jako by opravdu jel v SUV. Zkoušeli jsme automobil také v terénu, překážky ale nebyly nikterak složité, takže ne zrovna off-roadový Scout si s nimi poradil bez jediného zaváhání.

Pohon všech kol v tomto voze je řešen pomocí mezinápravové spojky Haldex páté generace. Tento systém je velmi sofistikovaný, k připojení zadní nápravy přijde ještě před samotným prokluzem předních kol a automobil tak má výtečnou trakci. Plusem systému je rovněž to, že jeho funkci cítíte i v zatáčkách, kdy zadní náprava pomáhá auto lépe nasměrovat k apexu a nedotáčivost je tak dobře potlačena. Samozřejmě vyšší světlá výška a méně lepivé pneumatiky znamenaly jediné – automobil nemá v oblouku tolik přilnavosti co běžná Octavia, čekal by snad někdo opak? I na asfaltu se ale Scout chová předvídatelně a bezpečně.

Pokud o Scoutu uvažujete, pak vězte, že vedle atraktivnějšího vzhledu a bohatší výbavy dostanete za své peníze také již poměrně propracovaný systém pohonu všech kol, trojici velmi slušných motorů, větší palivovou nádrž než má octavia s předním pohonem a hlavně atraktivnější vzhled, který se naživo povedl mnohem více než je vidět na fotografiích. Je pak již na vás, jestli neoželíte plasty a nevezmete si raději obyčejnou Octavii 4x4, Scout však rozhodně není špatným autem, i když základní cena téměř 700.000 korun za toto kombi může někomu přijít hodně. Velmi kladně hodnotíme úpravy podvozku, který skvěle zvládá i rozbitější silnice a působí pohodlně. Na chatu se tak nyní budete moci vydat ve vyšším tempu a bez starostí.

Škoda Octavia Scout - technická data
Motor1.8 TSI2.0 TDI2.0 TDI
Převodovka6 AT6 MT6 AT
Zdvihový objem (cm3)179819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon (kW/min-1)132/4500-6200110/3500-4000135/3500-4000
Točivý moment (N.m/min-1)280/1350-4500340/1750-3000380/1750-3250
Maximální rychlost (km/h)216207219
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,89,17,8
Spotřeba (l na 100 km)6,95,15,1
Cena (Kč)694.900682.900734.900

Ondřej Chamilla
Diskuze (95)
Avatar - Drevokocůr
26. 8. 2014 16:46
Re: MACHŘI JEZDÍ SCOUTY
:yes: :yes: :yes:
27. 7. 2014 23:31
ŠKODA OCTAVIA
JE TO AUTO POUZE PRO LIDI BEZ FANTAZIE A ORIGINALITY....JE TO ŠROT VYRÁBĚNÝ V PODRUČÍ VW A PODLE TOHO VYPADÁ A FUNGUJE - TYPICKÉ AUTO PRO BEZDUCHÉHO A PŘÍZEMNÍHO ČECHÁČKA......KTERÝ SI MYSLÍ - ŽE TÍM NĚCO VYHRÁL....A RECENZENTI- ODBORNÍCI V ÚVOZOVKÁCH PÍŠÍ JEN SAMÉ KLADY- ABY SI TO TAKOVÍ UBOŽÁČCI - ČECHÁČCI KOUPILI A JEŠTĚ SI MYSLELI - BŮHVÍ- CO NEMAJÍ....JEN NEVZHLEDNĚ HRANATOU A ODPORNOU HROMADU PLECHU A ŽELEZA ....VYROBENOU V REŽII ZNÁMÉHO KONCERNU VW.....KTERÝ SI HLEDÍ JEN DOMOVSKÉ ZNAČKY A OSTATNÍ PLEBS JAKO JE ŠKODA A SEAT NECHÁ DĚLAT JEN HNUSNÁ AUTA BEZ VÝBAVY A DUCHA A SÁZÍ NA JEŠITNOST LIDÍ - NACIONALISTICKOU A NA BEZMEZNOU BLBOST ....
Avatar - The Spešl Uan
19. 7. 2014 18:40
Scout není Out
Hoši, ukamenujte mě, ale mně se to celkem líbí... No rozhodně lepší než Roomster, na tom se snad shodneme. Ano, normální Oktáva je bezesporu hezčí (hlavně ve výbavě Elegance a nebo RS... a nebo v obojím :-) :-) ), ale toto není nic strašného. Ano, ona inkriminovaná lišta sice není nej řešení, nicméně nedevalvuje to nijak extrémně ono Škodovácké pojetí agresivního "dizajnu". I když to působí jako zvířecí tlama. :-( :-( :-( :-( Každopádně zezadu je to o moc lepší, troufnu si říct, že je to minimálně stejně honosné jako nové E, samozřejmě úplně jinak. Ten přímo krásný a skvěle zapadající nárazník z plastu působí opravdu skvostně, hlavně jeho prostředek s tou imitací železa... Ano, po chvíli začne nudit a vy se začnete pídit po něčem zajímavějším. A tu se zahledím na krásné boky této svůdné, leč kontroverzní krasavice. Z boku to snad ladí úplně nejvíce ze všech pohledů. K výběru barev se dá říct toto: 1. červená= strašný hnus (kdo by chtěl červenou milenku), 2. stříbrná= plná krásného poznání, 3. bílá= nejharmoničtější překrásná barva. Toť můj pohled na Škodu Out. ;-)
Avatar - trapid
18. 7. 2014 23:27
Re: Ježišmaríja
Čo to je?
Bez těchto designových lahůdek by se mohlo stát, že běžný kolemjdoucí na první pohled nepozná, že se jedná o verzi scout, což se majitelé scoutu nebudou akceptovat.
Nedali přece x desítek tisíc navíc jen za zvýšený podvozek, ale za pocit prestiže s touto überschade ;-) .
16. 7. 2014 12:32
Odvaha !!!
Fúúha, silná káva čo chcú pýtať za tento kus plechu a plastov s logom "Skoda" , človek prihodí Xenony a pár ptákovín a som myslel, že ten konfigurátor sa zbláznil , ale on to asi myslel vážne s tou cenou 937 000,- :-O .... Zas a opäť som si potvrdil, že si radšej kúpim ročné BMW ako novú Škodu. Taká X3 je krajšia, lepší pohon 4x4, lepší automat, lepšie sedačky, lepšia do terénu, stokrát komfortnejšia na ceste, po pár rokoch ju predám o pekných pár stotísic drahšie ... Snažím sa chcieť kúpiť Škodovku, ale ona ma stále viac táto značka presviedča že to nemá význam :no: