Test Auto.cz

Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG – Nejlepší z řady?

11.8. 2014
Verdikt
 

S novou Octavií Scout jsme již jezdili na mezinárodní prezentaci v Německu. Jak automobil funguje na českých silnicích, jsme zjišťovali za volantem benzinové verze.

Jak se z běžné Octavie Combi může zrodit Scout? Docela jednoduše, musíte autu přidat pohon všech kol, ochranu podvozku, litá kola v novém designu a hlavně nezbytný bodykit z černého plastu. Pak stačí omezit nabídku motorů na vrcholné verze a není na škodu přidat rovněž silnější turbodiesel z Octavie RS (který však přibyl i běžné Octavii 4x4) či přizvednutý podvozek o 33 mm oproti klasickému vozu s předním pohonem.

Většině zákazníků tohle stačí – Scout vypadá na první pohled jinak a v námi testované verzi, tedy s těmi hezčími ze dvou nabízených litých kol a v červené barvě, je to poměrně atraktivní kombi, které navíc vypadá draze, což vzhledem ke skutečnosti, že na české poměry se o levný stroj nejedná, je jen a jen dobře. Někomu však celkový dojem kazí stříbrná lišta na spodku předního nárazníku.

Uvnitř se toho změnilo o poznání méně, než zvenku. Přibyl nový dekor a rovněž tlačítko omezující stabilizační systém, které má každá Octavia s pohonem všech kol. Na rozdíl od předchozího Scoutu už v kabině nenajdete madlo před spolujezdcem, velká ztráta to ale podle nás není. Za volantem se sedí stejně, jako v jiných Octaviích, tedy příjemně, s dobrou pozicí pro řízení. Sedadlo není výše než v jiných Octaviích, takže nasedat se vám bude podobně, pouze s rozdílem 33 mm, o které je zvednuté celé auto.

obrázek [600 x 294]  

Jinak zůstalo všechno při starém, což je jenom dobře. Interiér Octavie je tradičně plný příjemných detailů, ať už se jedná o dostatek odkládacího prostoru, místo pro PET láhev, příplatkovou zásuvku na 230 V či malý odpadkový koš ve dveřích. Praktický je také síťový program ve velikém zavazadlovém prostoru. Stejně tak místo pro cestující je velkorysé, to však již znáte z jiných Octavií, tak se pojďme podívat, co je u Scoutu jinak.

V první řadě je jiná cena, která začíná na 682.900 Kč, přičemž za tuto částku dostanete turbodiesel 2.0 TDI se šestistupňovou manuální převodovkou. Stojí tedy o 52.000 korun více, než běžná čtyřkolka se shodným motorem, ta má ale o poznání chudší výbavu Ambition.

Motor a převodovka – Sehraná dvojka

Ke dvěma nejsilnějším motorům v nabídce Scoutu, naftovému turbodieselu původem z modelu RS a benzinové osmnáctistovce, se nabízí pouze automatická převodovka DSG. Posledním agregátem je pak 2.0 TDI/110 kW s manuálem. My měli k testu benzinovou verzi, která je o poznání kultivovanější, než oba turbodiesely v nabídce.

Pokud si koupíte běžnou Octavii s turbomotorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW, bude mít točivý moment 250 N.m a za příplatek i sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Ve všech Octaviích s pohonem všech kol ale motor nabízí 280 N.m a šestistupňové DSG. Důvody jsou hned dva – sedmikvalt je stavěn právě na maximálně 250 N.m, takže nezvládne více točivého momentu, který se čtyřkolce hodí, a navíc má suché spojky a ty se pro jízdu v terénu příliš nehodí.

Ve Scoutu pak najdete k jedinému benzinovému motoru v nabídce pouze automat. Nemusíte však truchlit, z hlediska funkčnosti se jedná o sehraný pár. Převodovka volí stupně hladce, přílišné cukání nečekejte, a nechává automobil často rozjíždět rovnou na dvojku, s čímž si osmnáctistovka hravě poradí. Jedná se totiž o agregát, který je příkladně pružný, má rychlé reakce a vůbec oplývá mnoha pozitivy, které z něj dělají nejlepší zážehový agregát pro Octavii obecně. Pracuje tiše, v otáčkách se ale umí rozeznít zajímavým tónem a jako bonus jeho výkon pocitově graduje.

obrázek [600 x 293]  

Dynamika vozu je na velmi slušné úrovni, ostatně zrychlení z klidu na stovku za 7,9 s napovídá, že o lenocha se rozhodně jednat nebude. Jak lze ovšem z kombinace přeplňovaného benzinového agregátu, automatické převodovky a pohonu všech kol očekávat, úsporný provoz hlavní výhodou tohoto vozu nebude. Po městě jsme jezdili za 8,5 až 12 litrů na 100 km, záleželo jenom na hustotě provozu a zvolené trase. Dálničních 130 km/h, kdy motor točí 2600 otáček, pak znamená spotřebu asi osm a půl litru na sto kilometrů. Klidné tempo mimo město odpovídá 6,5 litrům, celkově jsme však jezdili za devět. Pokud oželíte peníze za těch pár litrů na sto, které ušetříte ve srovnání s naftovými verzemi, pak získáte velmi příjemný, svižný a tichý motor, který se chová občas až atmosféricky, ale nechybí mu zátah ani ve spodní třetině otáčkoměru.

Skaut, co občas zakopává

Jízdy na mezinárodních prezentacích jsou často “zrádné”, teprve dobře známé domácí prostřední odhalí slabiny vozu. Scouta jsme testovali již v okolí německého Hamburku a byli jsme potěšeni z naladění auta, které sice méně obratně zatáčelo, ale nerovnosti tlumilo pocitově lépe než běžné Octavie. Samozřejmě, německé cesty mají mnohem lepší povrch než silnice u nás, nicméně jsme se snažili vymetat výmoly a potkali jsme i tradiční “kočičí hlavy”. Tahle benzinová Octavia se ale chovala trochu jinak. Zatáčku auto projelo v podstatě stejně nadšeně, jako jakákoliv jiná Octavia, skrytý kanál na následující rovince však dovolil ránu od zavěšení.

Z hlediska jízdních vlastností ale i zvýšená čtyřkolka patří k velmi slušným strojům. Nechá se náročnými silnicemi vodit bez sebemenšího problému. Auto se pocitově naklání ne o mnoho více, než klasická Octavia a je v zatáčce dlouho neutrální, kdy na limitu přilnavosti pod plynem pomalu ujíždí všemi čtyřmi koly ze stopy. Dobře funguje také pohon všech kol Haldex páté generace. Stále poznáte, která náprava je preferována, celý systém ale funguje rychle a hladce. Nekoná se tedy žádné trhavé připojení zadní nápravy, elektronika počítá s prokluzem předních kol již předem a tomu zapojení zadních kol přizpůsobuje.

obrázek [600 x 350]  

Mimo silnice oceníte ochranu podvozku, takže se můžete protáhnout i vyjetými kolejemi na polní cestě a automobil má díky elektronickým závěrům diferenciálů velmi slušnou trakci. Hlavním limitem jsou čistě silniční sedmnáctipalcové pneumatiky a světlá výška 173 milimetrů.

Je ovšem zajímavé, že čím rychleji jedete, tím si tento stroj s nerovnostmi poradí lépe. Kola totiž nespadnou těžce do výmolu a neozve se hlasitá rána, jako je běžné ve městě. I městské nerovnosti pak auto obuté na 50procentních kolech tlumí měkčeji, když jedete padesát a ne třicet. Řidiče potěší sladění vozu, všechno funguje jak má.

Závěr

Je jasné, že se Octavia Scout netrefí do vkusu každému. Vždyť je to sice vzhledově jiná verze, techniku ale používá stejnou, jako standardní Octavia 4x4. A navíc Octavia – už jenom to jméno přivádí některé lidi k šílenství. Vyšší cenu dokáže Scout obhájit, tedy alespoň ve srovnání s běžnou čtyřkolkou – má totiž o poznání bohatší výbavu a vypadá prostě jinak, jako pravý crossover, které nyní letí. Jinak je to stará známá Škodovka v kombíku – prostorově velmi slušná, s chytrými detaily a navíc s dobrými jízdními vlastnostmi. Trochu nás zklamaly rázy od zavěšení a celkově ne zrovna pohodlný a dobře odhlučněný podvozek. Naopak benzinová osmnáctistovka je výtečná, a pokud neřešíte každý litr spotřeby, vřele ji doporučujeme. Scout tedy úvodní zkoušku na domácím písečku zvládl chvalitebně, byť ne výborně.

Video

Nejlevnější verze modelu334.900 Kč (Octavia Active 1.2 TSI/63 kW)
Základ s testovaným motorem694.900 Kč (Octavia Combi Scout 1.8 TSI DSG/132 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.060.400 Kč (Octavia Combi Scout 1.8 TSI DSG/132kW)

Plusy

  • Nabídka prostoru
  • Příjemný interiér
  • Silný a kultivovaný motor
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Rázy na nerovnostech
  • Hlučnost od kol
  • Zvýšená spotřeba
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG

Cena v základní výbavě: 694 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 060 400 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, ESP, litá 17" kola, dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT (barevný), vyhřívání předních sedadel, autorádio Swift, tempomat, MDI s USB, elektricky ovládaná boční okna atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Simply Clever (+1.500,-), mlhovky s funkcí Corner (+2.500,-), bixenonové světmolety (+21.000,-), Traveller Assistant (+59.800,-), panoramatické střešní okno (+32.000,-), SunSet (+4.700,-), nezávislé přídavné topení (+24.500,-), adaptivní tempomat (+17.000,-), samočinné parkování (+31.400,-), bezklíčové odemykání (+10.000,-) atd.

Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1350 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.9 / 6.9
Emise CO2:156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1447 / 630
Rozměr pneu:225/50 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4685
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1531
d) rozvor (mm): 2679
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1512
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG – Nejlepší…

Ondřej ChamillaOndřej Chamilla
moderoval 11.8.2014 tuto diskuzi







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…