Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nižší spotřební daň na CNG u nás vydrží minimálně do roku 2020

Ondřej Chamilla
Diskuze (36)
V současnosti jezdí v České Republice 7.500 automobilů na CNG a jejich počet rychle roste. Nyní se navíc jedná o protáhnutí doby, po kterou platí nižší spotřební daň na tohle palivo.

Auta na CNG jsou čím dál populárnější, vždyť v Evropě jich jezdí 1,85 milionu, přičemž u nás je to 7.500 vozidel a počet dále stoupá, loni dokonce o 44%. Firma E.On tak nyní zveřejnila některé statistické údaje o tomto palivu.

Podle ní by do konce tohoto roku mohlo u nás jezdit až 8.500 vozů na stlačený zemní plyn, což mají na svědomí zejména nové modely s tímto pohonem v čele s Octavií G-Tec. V současné době je u nás k dispozici 55 veřejných čerpacích stanic a 123 domácích plniček. Jen letos by přitom mělo být otevřeno dalších 70 stanic a do roku 2020 je cílem až 200 plniček, čímž by se hustota pokrytí vyrovnala kupříkladu té v Rakousku.

Jeden kilogram paliva pak stojí zhruba 25-26 Kč, zatímco průměrná cena benzinu a nafty je asi o 10 Kč vyšší. Nízká cena plynu by se navíc neměla výrazněji kolísat. Již nyní je jasné, že menší spotřební daň bude minimálně do roku 2020, nyní se však jedná o prodloužení alespoň o dalších pět let. Většina vozidel na CNG, třeba právě Octavia a Leon, není o mnoho dražších než naftové či benzinové varianty. Je ale potřeba počítat s častějšími servisními prohlídkami (již po 15.000 km) a kontrolami plynových bomb co dva roky. Celkové servisní náklady jsou tak vyšší, a to v řádu tisíců korun ročně.

Důležitá je v dnešní době i ekologie, přičemž spalování CNG zatěžuje životní prostředí méně, než v případě nafty a benzinu. Proto dopravci ve 35 českých městech používají dohromady 512 autobusů na CNG a na stejné palivo jezdí i některé vozy pro svoz odpadu. Samotný E.ON provozuje flotilu 70 automobilů na stlačený zemní plyn.

Ondřej Chamilla
Diskuze (36)
Avatar - Bazalt
5. 8. 2014 18:24
Zdražování CNG
Jo jo ono se to chytlo tak to zdražíme. Co na tom že jde o fosilní palivo s nejmenšími emisemi a výbornou alternativu na naftové motory pro firemní flotily, nákladní dopravu a hlavně MHD. Co na tom že v okolních zemích má CNG daňovou úlevu právě kvůli emisním hodnotám. Pan Babiš bohužel vlastní monopol na zpracování lánů ekologické katastrofy jménem řepka takže je lepší mít eko-úlevy na "eko" naftu. Co na tom že na světě se pomalu pěstuje víc plodin na paliva než na jídlo díky "eko"počinům politiků. Co na tom že potraviny se v některých zemích zdražují protože zemědělci lépe prodají olej nebo zrní na palivo než na jídlo. A co na tom že ti co stále pěstují plodiny na jídlo pak dostávají dotace aby se jim to vyplatilo a nepřešli na monolány paliva. Ono se na ty dotace vybere z nových daní. Jak říkal už kdysi kamarád mimochodem ekofarmář: "Jděte do háje z dotacemi a neberte mi tolik na daních."
Avatar - Bazalt
5. 8. 2014 18:14
Zázrak od koncernu...
Jak už mnozí psali...

CNG v ČR funguje už snad deset let, osobně mám zkušenosti šest let. Jestli někdo vede s CNG tak je to Fiat pro který je to více běžná alternativa nafty/benzínu. Za ty roky by se daly články a hlavně testy spočítat snad i na prstech jedné ruky. Multipla, Panda, Doublo a kdysi Opel Combo.
Nyní se CNG chytá koncern a dokonce to montuje i do Škodovek. A hned je z toho CNG revoluce. V článku je zmíněná Leon a Octavia dokonce dvakrát a hned pasovaná na špičku CNG v ČR.
Rovněž je zmínka o flotile E-on. ale chybí jakou značku používají protože koncern to rozhodně není a to se nehodí. Auta z půjčovny Pražské plynárenské využívám pátým rokem a vím co tam stojí na parkovišti nebo jezdí po areálu.
Chtělo by to nějaký objektivní článek na podporu a téma CNG a ne jen PR.
Avatar - Bazalt
5. 8. 2014 18:00
Re: Tak to bude dobrý matroš, to CNG
CNG se doma neplní hadicí od vysavače napojeného na sporák ale autorizovanou plničkou s měřidlem odebraného plynu. ;-)
5. 8. 2014 11:10
Re: Daně , daně , daně
Presne, a preto bude najlepsia volba benzinak s ucinnostou takmer 50 percent - Skyactiv II od mazdy. Takze nie 6 litrov spotreby v mazde 3, ale 4 litre, bohuzial az o par rokov. Alebo hybrid od Toyoty, kde to v meste nad 5 litrov zrat nebude.

Dlhodobo nie je inej alternativy, nez znizit spotrebu benzinov, pretoze na vsetko sa pekne vymyslia dodatocne dane. Ale na to prechodne obdobie su LPG a CNG fajn, aj ked uz to u LPG nie je, co byvalo, niekedy sa jazdilo za tretinu, teraz tak za 55-60 percent...
5. 8. 2014 07:04
Re: Tak to bude dobrý matroš, to CNG
Ano, a nafta na topení má jinou spotřební daň než nafta do automobilů. Takže se to vyřeší tak, že se nafta na topení obarví a kontroluje se, jestli na ni někdo nejezdí.
Ale jak to udělat s plynem? Přidat mu nový odér? Třeba odér ho..n? :-)