Nižší spotřební daň na CNG u nás vydrží minimálně do roku 2020
Auta na CNG jsou čím dál populárnější, vždyť v Evropě jich jezdí 1,85 milionu, přičemž u nás je to 7.500 vozidel a počet dále stoupá, loni dokonce o 44%. Firma E.On tak nyní zveřejnila některé statistické údaje o tomto palivu.
Podle ní by do konce tohoto roku mohlo u nás jezdit až 8.500 vozů na stlačený zemní plyn, což mají na svědomí zejména nové modely s tímto pohonem v čele s Octavií G-Tec. V současné době je u nás k dispozici 55 veřejných čerpacích stanic a 123 domácích plniček. Jen letos by přitom mělo být otevřeno dalších 70 stanic a do roku 2020 je cílem až 200 plniček, čímž by se hustota pokrytí vyrovnala kupříkladu té v Rakousku.
Jeden kilogram paliva pak stojí zhruba 25-26 Kč, zatímco průměrná cena benzinu a nafty je asi o 10 Kč vyšší. Nízká cena plynu by se navíc neměla výrazněji kolísat. Již nyní je jasné, že menší spotřební daň bude minimálně do roku 2020, nyní se však jedná o prodloužení alespoň o dalších pět let. Většina vozidel na CNG, třeba právě Octavia a Leon, není o mnoho dražších než naftové či benzinové varianty. Je ale potřeba počítat s častějšími servisními prohlídkami (již po 15.000 km) a kontrolami plynových bomb co dva roky. Celkové servisní náklady jsou tak vyšší, a to v řádu tisíců korun ročně.
Důležitá je v dnešní době i ekologie, přičemž spalování CNG zatěžuje životní prostředí méně, než v případě nafty a benzinu. Proto dopravci ve 35 českých městech používají dohromady 512 autobusů na CNG a na stejné palivo jezdí i některé vozy pro svoz odpadu. Samotný E.ON provozuje flotilu 70 automobilů na stlačený zemní plyn.