Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

NKÚ: Výstavba Pražského okruhu mohla být o 790 milionů levnější

David Bureš
Diskuze (9)
Výstavba českých dálnic je o čtvrtinu dražší než v Německu. Například Pražský okruh mohl být až o 790 milionů korun levnější.

Už několikrát se psalo o tom, že výstavba českých dálnic je předražená a stát zbytečně plýtvá stovkami milionů korun. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) společně se svojí německou obdobou BRH (Spolkový účetní dvůr) zjišťoval možnosti, jak tento problém řešit.

Tyto kontrolní instituce společně hledaly rozdíly v zadávání státních zakázek v Česku a Německu. Primárně se soustředily na zakázky ve stavebnictví a kladly důraz na prevenci korupce. Prezident NKÚ Miloslav Kala ke vzniku zprávy říká, že úřad chtěl zjistit, proč v Německu výstavba kilometru dálnice stojí o čtvrtinu méně než u nás.

Hlavními rozdíly v zadávání zakázek jsou dva. Tím prvním je ten, že v Německu je naprostá většina spolkových zakázek na pozemní a dopravní stavby zadávána v otevřeném řízení. Podíl takto zadaných zakázek v roce 2011 v Německu činil 80 %, zatímco u nás jen 65 %. BRH vypočítalo, že nabídkové ceny u omezených řízení a v jednacích řízeních jsou o 6 až 10 % vyšší než ve veřejných řízeních.

Druhým významným rozdílem je ten, že Němci dělí jednotlivé zakázky na menší celky, díky čemuž se do soutěže dostanou i menší firmy. Větší konkurence tak přispívá ke snížení nabídnuté ceny za zakázku.

Toto řešení je trochu paradoxem. Dělení zakázek na více částí totiž bylo dříve kritizováno kvůli jeho zneužívání. Při rozdělení zakázky na menší části za menší objem peněz totiž její zadavatel nemusel organizovat veřejnou soutěž.

Ze zprávy vyplývá, že pokud by tři velké silniční stavby v rámci výstavby Pražského okruhu byly zadávány po částech, tedy po jednotlivých objektech, v otevřených řízeních, mohl stát ušetřit minimálně 790 milionů korun. Stavba části silničního okruhu kolem Prahy přišla na 15,5 miliardy korun.

Ceny silničních staveb mohou snížit i další kroky. Němečtí zadavatelé zakázek mají k dispozici rozpočtové i nákladové databáze, které jim umožňují přesnější stanovení ceny. Taková centrální databáze provedených a plánovaných zakázek v Česku neexistuje. Ministerstvo dopravy pouze zpracovalo cenové normativy pro dopravní stavby, které však zatím nejsou účinným nástrojem.

Českým problémem jsou i přemrštěné požadavky na předchozí zkušenosti dodavatelů. Někdy jsou požadavky nastaveny tak, že je splňuje velice omezené množství firem, klidně i jedna nebo dvě.

Například v rámci jedné zakázky na výstavbu dálnice zadavatel požadoval, aby uchazeči měli za posledních pět let na kontě tři dokončené silniční stavby, každou za minimálně 700 milionů korun. Takové podmínky omezují počet uchazečů o zakázku, třeba tento požadavek podle NKÚ u nás zvládne splnit jen devět firem.

Ředitelství silnic a dálnic se proti společné zprávě NKÚ a BRH ohrazuje a tvrdí, že kontroloři analyzovali starší data. Nově budované dálnice mají být podle ŘSD až o třetinu levnější než v Německu. Český stavební trh je nenasycený, a tak stavbaři nabízí nižší ceny.

David Bureš
Diskuze (9)
Avatar - fOE
9. 11. 2013 13:34
Re: Za ty peníze, které skončili kdoví kde ...
Pointa je v tom ze takova firma by stavela jeste draz... statni vlastnictvi nefunguje.
8. 11. 2013 19:40
Re: Za ty peníze, které skončili kdoví kde ...
Nepsal jsem vůbec o tom, že by to tak mělo být a nebo že jsem přesvědčený o tom, že to tak bude dobře. Napsal jsem - Že za ty peníze mohla mít čr vlastní firmu. To je jediná informace, kterou si odsud mohl dostat. Byl to odkaz na to, jaké velké množství peněz šlo někam ..
8. 11. 2013 18:55
Re: Za ty peníze, které skončili kdoví kde ...
Nepochopil ? Spíš odhalil. Když dojdou argumenty, nastoupí kouřová clona familiérních urážek. A teď mne vlastně napadá, který že to tatíček jedná hodně podobně ?! A taky by chtěl mít nějaký "národní řetězec", asi za své peníze.
8. 11. 2013 18:27
Re: Za ty peníze, které skončili kdoví kde ...
Zase jsi to nepochopil ... A náhodou zrovna na budování komunikací by mohla ČR například skoupit akcie nějaké společnosti tímto se zabývající.
8. 11. 2013 16:38
Re: Za ty peníze, které skončili kdoví kde ...
No jasně, všechno bude státní, všechno bude levné, kvalitní a všeho bude dost pro všechny a velet tomu bude uvědomělí esenbáci. Rudo růžové pohádky které v reálu nefungují, ani nefungovaly. Zapomínáte na lidský faktor,zamálo, či zadarmo ani komunista nepracuje.