8.11. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

NKÚ: Výstavba Pražského okruhu mohla být o 790 milionů levnější

NKÚ: Výstavba Pražského okruhu mohla být o 790 milionů levnější

Výstavba českých dálnic je o čtvrtinu dražší než v Německu. Například Pražský okruh mohl být až o 790 milionů korun levnější.

Už několikrát se psalo o tom, že výstavba českých dálnic je předražená a stát zbytečně plýtvá stovkami milionů korun. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) společně se svojí německou obdobou BRH (Spolkový účetní dvůr) zjišťoval možnosti, jak tento problém řešit.

Tyto kontrolní instituce společně hledaly rozdíly v zadávání státních zakázek v Česku a Německu. Primárně se soustředily na zakázky ve stavebnictví a kladly důraz na prevenci korupce. Prezident NKÚ Miloslav Kala ke vzniku zprávy říká, že úřad chtěl zjistit, proč v Německu výstavba kilometru dálnice stojí o čtvrtinu méně než u nás.

Hlavními rozdíly v zadávání zakázek jsou dva. Tím prvním je ten, že v Německu je naprostá většina spolkových zakázek na pozemní a dopravní stavby zadávána v otevřeném řízení. Podíl takto zadaných zakázek v roce 2011 v Německu činil 80 %, zatímco u nás jen 65 %. BRH vypočítalo, že nabídkové ceny u omezených řízení a v jednacích řízeních jsou o 6 až 10 % vyšší než ve veřejných řízeních.

Druhým významným rozdílem je ten, že Němci dělí jednotlivé zakázky na menší celky, díky čemuž se do soutěže dostanou i menší firmy. Větší konkurence tak přispívá ke snížení nabídnuté ceny za zakázku.

Toto řešení je trochu paradoxem. Dělení zakázek na více částí totiž bylo dříve kritizováno kvůli jeho zneužívání. Při rozdělení zakázky na menší části za menší objem peněz totiž její zadavatel nemusel organizovat veřejnou soutěž.

Čtěte také: Na D47 se bude bourat, nejnovější měření prokázalo více než 900 vad

Ze zprávy vyplývá, že pokud by tři velké silniční stavby v rámci výstavby Pražského okruhu byly zadávány po částech, tedy po jednotlivých objektech, v otevřených řízeních, mohl stát ušetřit minimálně 790 milionů korun. Stavba části silničního okruhu kolem Prahy přišla na 15,5 miliardy korun.

Ceny silničních staveb mohou snížit i další kroky. Němečtí zadavatelé zakázek mají k dispozici rozpočtové i nákladové databáze, které jim umožňují přesnější stanovení ceny. Taková centrální databáze provedených a plánovaných zakázek v Česku neexistuje. Ministerstvo dopravy pouze zpracovalo cenové normativy pro dopravní stavby, které však zatím nejsou účinným nástrojem.

Českým problémem jsou i přemrštěné požadavky na předchozí zkušenosti dodavatelů. Někdy jsou požadavky nastaveny tak, že je splňuje velice omezené množství firem, klidně i jedna nebo dvě.

Například v rámci jedné zakázky na výstavbu dálnice zadavatel požadoval, aby uchazeči měli za posledních pět let na kontě tři dokončené silniční stavby, každou za minimálně 700 milionů korun. Takové podmínky omezují počet uchazečů o zakázku, třeba tento požadavek podle NKÚ u nás zvládne splnit jen devět firem.

Ředitelství silnic a dálnic se proti společné zprávě NKÚ a BRH ohrazuje a tvrdí, že kontroloři analyzovali starší data. Nově budované dálnice mají být podle ŘSD až o třetinu levnější než v Německu. Český stavební trh je nenasycený, a tak stavbaři nabízí nižší ceny.

Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 
Zdroj: iHNed.cz, NKÚ

Štítky Český trh Dálnice

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5 miliard dolarů v akciích

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5…

Z dopolední šuškandy se stala realita. Microsoft opravdu koupil GitHub, za který zaplatil pohádkových 7,5…

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se otřásá koalice kvůli migrantům

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se…

V Německu se dál vyostřuje spor o vracení běženců z hranic. Ministr vnitra Horst Seehofer podle listu Welt am…

 

iSport.cz

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že i nesobecky pracuje

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že…

Sám v tom má jasno. „Když se mě někdo zeptá, tak říkám, že Ronaldo je víc než Messi," říká kanonýr Jan Koller.…

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl střelec Lozano

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl…

Fotbalisté Německa zahájili obhajobu titulu mistrů světa překvapivou porážkou 0:1 s Mexikem. Ve svém úvodním…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…