Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Škoda Fabia: Všechna fakta, fotografie, technická data, dojmy

Libor Zezulka
Diskuze (367)
Nová Škoda Fabia se oficiálně představila českým novinářům na jihu Portugalska. Zde jsou oficiální fotografie (včetně snímků interiéru), první dojmy, přehled motorizací a výbav, všechna technická data, ale i pohled šéfdesignera Škoda Auto Jense Manskeho.

Sedm let na trhu

Škoda Fabia se poprvé světu představila na frankfurtském autosalonu v roce 1999 a na trh se dostala na konci stejného roku. Je to tedy už dlouhých sedm let, co se přelomový malý automobil v Mladé Boleslavi vyrábí. Fabia od té doby vznikla ve více než 1,5 milionech exemplářů a se třemi karosářskými verzemi se stala jádrem výrobního programu Škoda Auto. Úspěch vozu na domácím trhu, ale také na náročných trzích v Německu, Velké Britanii nebo v severní Evropě nebránil pokračování výroby bez výraznějších stylistických inovací.

Technika, kterou první Fabia v roce 1999 disponovala byla nad průměrem, který byl v té době obvyklý. Motorová nabídka postupně opustila starší konstrukce, přišly maloobjemové zážehové a vznětové tříválce, ale také diskutovaná verze RS s motorem 1,9 TDI (96 kW). Průměrný zákazník nekupoval ESP, tempomat nebo xenonové světlomety, ale tyto prvky přesto v nabídce mimořádné výbavy byly k dispozici a zvyšovaly prestiž malé Škody.

Druhá generace se představuje

Základní rozměry nové Fabie naznačují, že od svého předchůdce nový model zdědil většinu komponent, které určují konečné proporce vozidla.

Délka sice nepřekonala čtyřmetrovou hranici, ale i tak bude nová Fabia patřit k největším vozům ve třídě malých vozů. V tomto směru ji z nedávných novinek překonává Corsa (3999 mm), Grande Punto (4030 mm), 207 (4030 mm) i Clio (3986 mm). V souvislosti s designem nové Škody tolik diskutované Suzuki Swift je výrazně kratší (3695 mm) a zůstává tak představitelem jednoznačně městského vozidla. Na prodloužení karoserie o 22 mm se podílí nový zadní nárazník a opatření na přední části vozu pro lepší ochranu chodců.

Šířka bude pravděpodobně tím nejvíce problematickým dědictvím převzatém novou generací. Nová Fabia je s 1642 mm o 4 mm užší než první generace, což v současné době řadí tento model mezi malé vozy s podprůměrnou vnější šířkou. To má vliv na prostor uvnitř vozu. Konkurence nabízí ve všech sledovaných případech více: Corsa (1737 mm!), Grande Punto (1687 mm), 207 (1720 mm), Clio (1707 mm), Swift (1690 mm)

Výška je proti první Fabii o důležitých 47 mm větší. Větší výška pomohla vytvořit vzdušnější interiér a zlepšit prostornost zejména na zadních sedadlech. Zároveň tento krok umožnil zvýšit pozici sezení – oproti první generaci modelu Fabia sedí řidič a spolujezdec o 30 mm výše, a mají tak lepší výhled z vozu a snáze se jim nastupuje.

V českých zemích bedlivě sledovaná hodnota objemu zavazadlového prostoru hraje nové Fabii do karet. Mezigenerační nárůst z 260 l na 300 l posunuje Fabii pod vrchol zavazadelníkového žebříčku kde stále trůní Citroën C3 s 305 l. Zvětšila se také hodnota největšího zavazadlového objemu po sklopení druhé řady sedadel - nyní měří 1163 l.

Škoda Fabia - srovnání generací
Rozměr Fabia I Fabia II mezigenerační změna
Délka [mm] 3970 3992 +22
Šířka [mm] 1646 1642 -4
Výška [mm] 1451 1498 +47
Rozvor [mm] 2462 2462 -
Zavazadlový prostor[l] 260/1016 300/1163 +40/+147

Evoluční design rodiny Roomster-Fabia

Nová Fabia bude výrazným oživením nabídky mladoboleslavské automobilky. Dosavadní model se ani po faceliftu nezbavil poněkud usedlé image, která však kupodivu na zákazníky platila. Nový model působí svěžím dojmem, jeho design je podstatně méně konzervativní, ale na druhou stranu méně diskutabilní než v případě Roomsteru. S tím sdílí Fabia příď, s inovovanou maskou, kočičími světlomety a nárazníky, které postrádají dříve samozřejmé horizontální oddělení plastových a plechových dílů karoserie. Ve prospěch estetiky byly zapovězeny jakékoliv ochranné lišty na předním i zadním nárazníku.

Boční profil nové Fabie je podobně jako dosud tvořen vysoko umístěnou spodní hranou oken. Tentokrát byl tento stylistický a snad i bezpečnostní prvek zakomponován do celé koncepce designu. A i B-sloupek dostal zatmavení, které opticky spojuje čelní sklo s okny v obou párech bočních dveřích. Motiv, který jsme viděli už u Roomsteru (tmavý A-sloupek) se zde opakuje obměněné podobě. Stejně jako u Roomsteru je grafika bočních oken zakončena vzhůru vytaženou křivkou. Již z prvních dvou fotografií je zřejmé, že prosklení bočních dveří bude mít menší plochu než u první Fabie. Vysoké boky Fabie opticky rozbíjí dva decentní prolisy ve spodní části dveří.

Hlavní roli v případě zádě hrají šestiúhelníková koncová světla, která jsou umístěna mnohem výše než u první generace. Jak jsme si již zvykli u všech nových škodovek Octavií počínaje, bude mít také Fabia nezaměnitelný noční design zádě s výrazným koncovým světlem tvaru C. Zadní sklo vypadá širší a více vytažené do stran, součástí výklopného víka je malý spojler zvýrazňující odtrhovou hranu střechy. Ve srovnání s předchozí generací se výrazně zvětšila plocha prosklení pátých dveří, díky čemuž působí nová Fabia masivněji a dospěleji. Zároveň s použitím velkých vnějších zpětných zrcátek se zlepšil výhled z vozu vzad a řidič má lepší přehled o dění za vozidlem. Zadní nárazník nyní tvoří větší část zádě a nese vykrojení pro páté dveře.

Design přídě, boků a zádě automobilu je sjednocen prolisem, který začíná podobně jako u Roomsteru v nově stylizované masce s bohatým chromováním a pokračuje přes obecnou plochu na rozhraní předního blatníku a kapoty do boků. Na předních dveřích se téměř ztrácí, aby se opět našel na druhém páru dveří a byl již výrazný v oblasti C-sloupku.

Šéfdesignér Škody Auto, Jens Manske, o novém klíčovém modelu říká: „Podobně jako Roomster má nová Fabia opravdu výraznou a originální přední část. Maska chladiče již nemá podobu rámečku, nýbrž je elegantně integrována do karoserie. Logo je na masce chladiče umístěno ve vzpřímenější pozici a od něj začíná výrazná boční hrana, probíhající po celém obvodu vozu. Všechna světla nového vozu Fabia jsou třídimenzionální. Přední světlomety s čirým krycím sklem mají v horní části integrovaná směrová světla a působí výrazně a jasně. Prosklená plocha působí u první generace nesourodě, zatímco u nového vozu Fabia tvoří harmonický a sjednocený celek. Stejně jako v modelu Roomster připomíná prosklená plocha vozu Fabia pilotní kabinu i díky černým A a B sloupkům karoserie. Tento dojem zvýrazňuje rovněž tvar pátých dveří s velkým sklem, které je dokonce protažené přes rohy karoserie a zaručuje výborný výhled vzad.“

Prostor uvnitř bude důležitým argumentem

Nová Fabia možná nevyniká nad nejdelší konkurenty v segmentu šířkou ani délkou, ale výsledný prostor uvnitř vozu je přitom větší než u první generace. Podle materiálů výrobce nabízí Fabia „bezkonkurenční prostor pro kolena a hlavu cestujících na zadních sedadlech, přidává i největší objem zavazadlového prostoru po sklopení zadních sedadel (1163 l) a ve své třídě druhý největší zavazadlový prostor v základním uspořádání (300 l).“

Design interiéru nové Fabie je mnohem výraznější, než tomu bylo u první generace. Přístrojová deska i základní vzory potahových materiálů jsou převzaty z Roomsteru, výplně dveří jsou modifikovány jen do té míry, která odpovídá změnám karosářských dílů na cestě od Roomsteru k Fabii.

Ve srovnání s předchůdcem nabízí nová Fabia větší užitnou hodnotu. Na té se podílí velký zavazadlový prostor s vysokou mírou variability, kterou potvrzuje také dvoupolohový horizontální odkládací kryt, který lze v případě potřeby zasunout do připravených prolisů za zadní sedadla a využít tak celou výšku prostoru pro zavazadla, aniž byste museli složitě řešit kam kryt umístit.

Pro řidiče jsou vítanými novinkami nastavitelná loketní opěra mezi předními sedadly, držák na 1,5l lahve v předních dveřích či schránka na brýle. Nová Fabia může mít některý z trojice nabízených volantů. Standardem je čtyřramenný volant z plastu PUR. Na přání se dodává čtyřramenný volant potažený pravou kůží, vozy s výbavou Sport mají tříramenný sportovní volant rovněž potažený kůží. Volanty v koženém provedení jsou vždy součástí tzv. malého koženého paketu, který zahrnuje ještě hlavici a manžetu řadicí páky a madlo ruční brzdy potažené kůží.

Audio v duchu nabídky Roomster

Podobně jako v modelu Roomster je i v novém voze Fabia nabízen ovládací modul audiosystému a mobilního telefonu, umístěný vlevo pod volantem. Řidič tak může snadno a bezpečně korigovat hlasitost nebo ladit stanice, aniž by se tím odváděla jeho pozornost od jízdy. Pokud je ve voze instalováno zařízení hands-free, lze multifunkčním modulem ovládat i mobilní telefon.

Pod velkoryse dimenzovanými a všestranně nastavitelnými výdechy ventilace má své místo nová elektronicky řízená klimatizace Climatronic, dodávaná na přání. Její velkou předností je samočinné udržování nastavené teploty v interiéru. Ve spodní části přístrojové desky může být umístěn některý z audiosystémů Beat či Dance. V nabídce je rovněž satelitní navigace ve formátu 2-DIN, která řidiče navádí akusticky nebo prostřednictvím šipek rovněž na displeji Maxi-DOT. Na přání se montuje měnič na 6 CD, umístěný pod odkládacími schránkami před spolujezdcem. Zde je snadno a rychle dosažitelný.

Odkládací schránky, zavazadlový prostor, variabilita

Interiér potěší cestující i množstvím odkládacích schránek a prostorů. Do předních dveří lze vertikálně uložit 1,5l lahve s nápoji a do navazujících kapes větší i menší nezbytnosti na cesty; odkládací prostor je vlevo pod volantem, na středovém panelu přístrojové desky i s protiskluzovou podložkou nebo ve formě praktických kapes na zadní straně opěradel předních sedadel. Pokud bude zapotřebí odvézt větší předměty, je po sklopení opěradel zadních sedadel k dispozici až 1163 l. U základní výbavy Classic je zadní opěradlo jednodílné, u všech ostatních výbav dělené v poměru 60 : 40. Pokud se sklopí sedák zadních sedadel, lze sklopit opěradla do téměř vodorovné polohy. Mezi podběhy je zavazadlový prostor široký 958 mm, výška ode dna k jeho krytu činí 525 mm. Hloubka v základním uspořádání dosahuje

703 mm, po sklopení sedadel potom 1383 mm. Variabilitu zavazadlového prostoru zvyšuje i jeho kryt, který lze uchytit ve dvou pozicích. V té klasické je v úrovni horní hrany opěradel zadních sedadel, v té netradiční o zhruba deset centimetrů níže. Pokud je kryt zavazadlového prostoru umístěn ve spodní úrovni, činí výška prostoru pro zavazadla 278 mm.

Sedm motorů, z toho 3x známé TDI

Nová Fabia dostane dva inovované tříválce 1,2 HTP. Základní motor s dvouventilovou technikou je absolutní novinkou. Základní výkon, jaký je v rámci evropské nabídky VW Group k dispozici již nebude mít 40 ale 44 kW. Jde sice o 10% nárůst, ale z hlediska konkurenčního postavení to neznamená získání zásadního náskoku, ale pouze dohnání ostatních (ve třídě je motor se základním výkonem 44 kW standardem).

Čtyřventilová verze tříválcové pohonné jednotky je v nabídce španělského Seatu Ibiza již několik měsíců. Jeho nejvyšší výkon 51 kW (tj. +4 kW) je k dispozici při 5400 ot./min , 112 Nm může řidič využívat již v přístupných 3000 ot./min. Další dva motory jsou již dobře známé z Roomsteru, ale pro modelovou řadu Fabia jde také o úplné novinky.

Škoda Fabia II - benzinové motory
motor převodovka
1,2 HTP/44 kW pětistupňová manuální
1,2 12V HTP/51 kW pětistupňová manuální
1,4 16V/63 kW pětistupňová manuální
1,6 16V/77 kW pětistupňová manuální
1,6 16V/77 kW A šestistupňová automatická

Nejsilnější motor proto lze mít ve voze se základním stupněm výbavy, ekonomickou základní pohonnou jednotku naopak s luxusní výbavou.

Všechny zážehové motory jsou kombinovány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, ve třídě ojedinělá je možnost volby šestistupňové automatické převodovky Tiptronic s možností volby převodu.

Vznětové motory staví na osvědčených tříválcích a čtyřválcích TDI s technikou vstřikování čerpadlo-tryska. Dva silnější motory jsou v nabídce také ve verzi s filtrem pevných částic. Všechny vznětové motory jsou k dispozici také v modelové řadě Roomster, dva tříválce znají již majitelé současné Fabie.

Škoda Fabia II - naftové motory
motor převodovka
1,4 TDI PD/51 kW pětistupňová manuální
1,4 TDI PD/59 kW pětistupňová manuální
1,4 TDI PD/59 kW DPF pětistupňová manuální
1,9 TDI PD/77 kW pětistupňová manuální
1,9 TDI PD/77 kW DPF pětistupňová manuální

Všechny vznětové motory jsou kombinovány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, hlavně u nejsilnější čtyřválcové konstrukce překvapuje absence resp. nepřístupnost šestistupňové převodovky.

Nové prvky výbavy

Fabia jde s dobou také co se výbavy týká. Hlavové airbagy, které dosud nebyly v nejmenších škodovkách k dispozici, nová Fabia již nabízí. Vzhledem k příbuznosti s Roomsterem se nabízí také tři druhy předních světlometů (s žárovkou H4, projektorové s žárovkou H7 a projektorové s natáčením), mlhové světlomety lze mít také ve verzi s rozsvěcováním jedné mlhovky při jízdě do zatáčky nebo při odbočování na křižovatce. Rádia bude možno propojit s externím přehrávačem MP3 souborů, k dispozici bude příprava pro telefon GSM s Bluetooth.

Bezpečnost: Fabia míří ke kompletnímu souhvězdí Euro NCAP

Nová Škoda Fabia bude, podobně jako první vydání, vybavovány všemi běžnými prvky podporujícími řidiče. Zkratka jako ABS, MSR, ASR nebo ESP znají již současní řidiči Fabií, nově je dodáván systém TPM, monitorující tlak v pneumatikách. TPM dokáže nepřímo na základě rozdílu otáček kol detekovat náhlý nebo pozvolný únik vzduchu z pneumatik a řidiče včas upozorní na možné riziko.

Nová Škoda Fabia může mít až šest airbagů. Dva přední a boční airbagy jsou součástí standardní výbavy a účinně chrání cestující v případě nehody. Na přání se dodávají hlavové airbagy, které brání kontaktu hlavy cestujících s bočními skly nebo s B-sloupky karoserie. Na krajních zadních sedadlech se nacházejí úchyty ISOFIX pro dětské sedačky. Airbag spolujezdce lze navíc deaktivovat a na tomto místě bezpečně přepravovat sedačku s dítětem. Zadní sedadla mají rovněž úchyty na bezpečnostní pás Top-Tether, který po upevnění na zadní části opěradla vytvoří třetí kotvící bod autosedačky a výrazně omezí její pohyb vpřed v případě čelního nárazu.

Konstruktéři se zaměřili i na bezpečnost chodců. Přední nárazník a kapota se v případě srážky snadno deformují, a pohlcují tak nárazovou energii. Tím se snižuje riziko zranění chodců na nejnižší možnou míru.

Škoda věří, že péče věnovaná vývoji a interně provedené zkoušky nejenže spolehlivě ochrání posádku v případě nehody, ale dávají také „dobrý předpoklad pro pozitivní hodnocení v nezávislých testech pasivní bezpečnosti, např. dle metodiky Euro NCAP“.

Premiéra v Ženevě, prodej hned potom

Světová premiéra je avizována na jarní ženevský autosalon, prodej by měl být na českém trhu zahájen hned na to. Karosářské verze Combi a Sedan zůstávají ve výrobě s aktuálním provedení.

Související články:

Libor Zezulka
Diskuze (367)
26. 1. 2007 13:49
Re: podivne
Pokial to bude nieco podobne jak FII, tak potom panboh s nimi.
26. 1. 2007 13:47
Re: ŠMECE EUROPY
Snad aby si sa fakt zamyslel Ty....ze sa Cee´d vyraba na Slovensku nema so Slovakmi v tomto pripade spojitost, lebo vyvijany na SLovensku nebol. Cee´d navrhli Nemci (dizajn), takze ziadne slovenske kopirovanie sa nekona...
26. 1. 2007 13:45
Re: ŠMECE EUROPY
Na vychode asi nic ine cloveku neostava len trabant kupit, cokolvek ine by som sa tam bal zaparkovat vonku aby mi to neukradli....
26. 1. 2007 13:43
Re: Ostuda
Proste Japonci aj Cesi sa nahodou pohrali s tou istou temou a dizajnovymi prvkami. Moj subjektivny pocit je taky, ze japoncom z toho vyslo krajsie auto.
26. 1. 2007 13:42
Re: 1.april (1.duben)
Nahodou to spredu vyzera dobre. Ked som videl prvy raz Roomstera, dal som mu interny nazov "Vajcoidny sudkoid". Fabia II moze kludne byt "Sudkoidny vajcoid", aj ked je to uz menej priliehave...