8.12. 2014 Martin Vaculík

Nové poznatky o voze Škoda Octavia II: Co vše prozradila rozborka?

Nové poznatky o voze Škoda Octavia II: Co vše prozradila rozborka?

Rozebrali jsme Škodu Octavia 2.0 TDI po půl milionu kilometrů. Ne obrazně, ale doslova. Hnací agregát jsme již popsali podrobně, co však zbytek auta?

Druhá generace vozu Škoda Octavia z let 2004 až 2013 je jedním z nejrozšířenějších aut na našich silnicích i v bazarech. Následující zjištění z rozborky půlmilionového vozu jsou charakteristická i pro ostatní motorizace.

Podvozek

Zatímco zadní silentbloky předních ramen se u octavií pravidelně mění (jsou samostatné a není to velká práce), výměna předních je náročnější – rameno musíte vyndat, starý díl „vydlabat“ a nový nalisovat. U zkoušeného vozu byly původní a pravý neměl viditelné poškození, ale byl měkký jako želé. Statisíce kilometrů na něj totiž šla olejová mlha z hadic turbodmychadla, i celé rameno vypadalo jako obalené asfaltem. A olej pryž leptá. Právě zde byla hlavní příčina směrové nestability auta. Pokud u vlastního vozu hledáte vůle v přední nápravě, vězte, že zadní silentbloky typicky klepou, přední zase vržou. Právě vrzání se u rozebraného auta projevovalo.

Škoda Octavia: Kompletní rozborka po 500.000 km

Ve vybrání spodního příčného ramene zadní nápravy se drží vlhkost a špína. Časem probrousí ochranný nátěr péra, oslabí jej a to pak praskne v posledním závitu. U zkoušeného vozu byla takto poškozena obě dvě (byť stále původní) zadní péra.

Rada pro vás: Každé turbodmychadlo propouští olejovou mlhu. Proto pravidelně nechte umýt spodek vozu včetně agregátu. Samozřejmě je nutné odmontovat kryt. Prostor zadního péra také pravidelně vymývejte. Neuděláte chybu, když sem nastříkáte trochu protikorozního vosku.


Podvozek
 

Koroze

Originální výfuky jsou na vozech koncernu VW nerezové. Velmi rychle se pokryjí tenkou zoxidovanou vrstvou, ale pak se léta jejich vzhled ani stav nemění. Pokud je vyměníte za neoriginální z pohliníkovaného plechu, vydrží už vždy jen dva až pět let podle způsobu používání. Nejvíce koroze jsme našli na horní části přední nápravy, tedy nejblíže u karoserie. Rotuje zde slaná mlha a v těsných prostorech poté jen velmi pomalu vysychá. Spíš než ke skutečnému ohrožení pevnosti zde dochází k zarezání excentrů, jimiž se seřizuje geometrie. Bohužel jsou to místa, na něž i specialisté zaměření na protikorozní nátěry podvozku snadno zapomenou. U této práce vůbec platí, že když vynecháte jedno nejhůře přístupné místo, nemuseli jste to dělat vůbec.

Dutiny prahů jsme zkontrolovali endoskopem. Nástřik vosku z výroby je nepravidelný a odvětrávacím otvorem se sem za půl milionu kilometrů (zejména na pravé straně vozidla, jež jede často po znečištěné krajnici) dostane značné množství písku, štěrku a hlíny. V nich se drží vlhkost a výsledkem je koroze. Ač octavia platí za protikorozní etalon, kdo ji chce mít doma dvacet let, měl by její karoserii věnovat staromilnou péči po vzoru našich otců.

Rada pro vás: Vystříkání prahových dutin voskem není žádná blbost. Nechte to udělat klidně hned u nového vozu. Doporučujeme letní období, kdy vosk lépe zateče. V opačném případě je nutno karoserii nechat i den před voskováním ve vytápěné dílně.


Koroze
 

Další zjištění

V servisní historii vozu se několikrát opakuje problém s náhlou ztrátou plnicího tlaku turbodmychadla. Příruby tlakových hadic totiž mají jen titěrné zajištění vylisovanými klíny – smyslem je snadná montáž (doslova jen naražení) při výrobě.

Rada pro vás: S tím nic nenaděláte. Počítejte však, že pokud hadice jednou vystřelí a znovu ji nasadíte, příště vystřelí ještě snáze. Vyhněte se úpravám s výrazným zvýšením plnicího tlaku. Byť byla klimatizace doplňována před rokem, místo původních pěti set jsme už z okruhu odsáli jen 130 g chladiva R134. I od pohledu je jasné, že ostřelování posypovými materiály a hmyzem napáchalo na výměníku klimatizace značné škody.

Rada pro vás: Pro Rusko, kde jsou provozní podmínky ještě krušnější, existují přídavné kryty, jimiž se na zimu zaslepí spodní otvory v nárazníku. I v Čechách podobné koupíte, byť bez garance výrobce. Daleko častěji však vídáme kryty horní (do masky), které nejsou k ničemu potřeba a chladič klimatizace neochrání. Když ještě bylo celé a jezdili jsme s ním, projevovalo se auto při každém přidání a ubrání plynu zaškubáním. Motor měl v závěsech větší vůli. Objevili jsme ji až po demontáži agregátu, kdy bylo možné pořádně vzít za reakční vzpěru převodovky. Roztržení třetího silentbloku totiž není bez napětí vidět. Tato část utrpí buď statisíci kilometrů, nebo při nárazu, kdy musí zachytit setrvačnost motoru.

Rada pro vás: Důsledná kontrola s „pajcrem“ v ruce při každém podezření na vůli v uloženích agregátu. Dlouhodobé ignorování tohoto stavu může poškodit například výfukové potrubí, které pak je stále namáháno ohybem.


Další zjištění
 

Co by stála oprava: Vůz s ukončenou životností?

Mnohé z vás zajímalo, kolik by stálo uvedení octavie do bezvadného stavu, samozřejmě kdybychom ji nerozebrali.

Hlava válců

Pohodlnou a zaručeně kvalitní cestou je nákup celé kompletně nastrojené hlavy válců ve značkovém servisu za 46.056 Kč. Je to však trochu zbytečné plýtvání, neboť třeba vačkové hřídele byly v pořádku a i sám odlitek hlavy zatím byl těsný, což jsme si ověřili měřením přítomnosti glykolu v oleji (nebyl tam) a specialisté by dokázali udělat i tlakovou zkoušku hlavy. Motorservis Kasl by za generální opravu současné hlavy, tedy obnovu ventilových sedel, montáž nových ventilů, jejich vodítek a hydraulických zdvihátek (u specialistů se dají objednat samostatně za 190 Kč/kus, u automobilky jen dohromady s vahadly za 1100 Kč/kus) účtoval 13.000 Kč. Pokud bychom chtěli mít jistotu životnosti nového odlitku, pak by nám hlavu s použitím původních bezvadných vaček a pružin sestavil za 24.000 Kč.

Hlava 13 000 Kč
Pomocný materiál (těsnění, šrouby) 4402 Kč
Práce 8,5 h (4267 Kč)

Vůle vpředu

Výměna silentbloku reakční vzpěry (vůle v zavěšení agregátu) je relativně náročná – musí se demontovat celý podmotorový rám. Poté je nutné seřízení geometrie, takže doporučujeme tuto práci spojit s výměnou silentbloků přední nápravy – ať se geometrie seřizuje jen jednou.

Silentbloky přední nápravy - 2 kusy 784 Kč
Vzpěra motoru 1063 Kč
Práce dohromady 4,1 h (2058 Kč)

Vůle vzadu

Silentbloky zadní nápravy neexistují jako náhradní díl, mění se s celými rameny. Jejich ceny jsou však nastaveny v únosných mezích kolem 2700 Kč. Při této opravě by se vyměnila též prasklá zadní péra.

Ramena - 6 kusů 16 294 Kč
Péra - 2 kusy 3776 Kč
Práce 3,3 h (1657 Kč)

Klimatizace

Ke zprovoznění automatické klimatizace by bylo nutné vyměnit chladič v přídi, znovu ji naplnit a též vyměnit krokový motorek automatické klimatizace, který způsoboval, že na straně spolujezdce nedokázala topit. To je u samočinných klimatizací koncernu VW po letech poměrně časté.

Chladič klimatizace 6480 Kč
Chladivo R134 500 Kč
Krokový motorek klimatizace2995 Kč
Práce 2,8 h (1406 Kč)

Celkem 58.682 Kč

Závěr: Důsledná oprava automobilu by takřka zdvojnásobila jeho cenu (60 000 Kč). Přesto se z našeho pohledu vyplatí, protože vzhledem k užitným vlastnostem vozu je 120.000 Kč dobrá cena.

Video: Kompletní rozborka vozu Škoda Octavia po 500.000 km

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nové poznatky o voze Škoda Octavia II: Co…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…