Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové poznatky o voze Škoda Octavia II: Co vše prozradila rozborka?

Martin Vaculík
Diskuze (59)
Rozebrali jsme Škodu Octavia 2.0 TDI po půl milionu kilometrů. Ne obrazně, ale doslova. Hnací agregát jsme již popsali podrobně, co však zbytek auta?

Druhá generace vozu Škoda Octavia z let 2004 až 2013 je jedním z nejrozšířenějších aut na našich silnicích i v bazarech. Následující zjištění z rozborky půlmilionového vozu jsou charakteristická i pro ostatní motorizace.

Podvozek

Zatímco zadní silentbloky předních ramen se u octavií pravidelně mění (jsou samostatné a není to velká práce), výměna předních je náročnější – rameno musíte vyndat, starý díl „vydlabat“ a nový nalisovat. U zkoušeného vozu byly původní a pravý neměl viditelné poškození, ale byl měkký jako želé. Statisíce kilometrů na něj totiž šla olejová mlha z hadic turbodmychadla, i celé rameno vypadalo jako obalené asfaltem. A olej pryž leptá. Právě zde byla hlavní příčina směrové nestability auta. Pokud u vlastního vozu hledáte vůle v přední nápravě, vězte, že zadní silentbloky typicky klepou, přední zase vržou. Právě vrzání se u rozebraného auta projevovalo.

Ve vybrání spodního příčného ramene zadní nápravy se drží vlhkost a špína. Časem probrousí ochranný nátěr péra, oslabí jej a to pak praskne v posledním závitu. U zkoušeného vozu byla takto poškozena obě dvě (byť stále původní) zadní péra.

Rada pro vás: Každé turbodmychadlo propouští olejovou mlhu. Proto pravidelně nechte umýt spodek vozu včetně agregátu. Samozřejmě je nutné odmontovat kryt. Prostor zadního péra také pravidelně vymývejte. Neuděláte chybu, když sem nastříkáte trochu protikorozního vosku.


Koroze

Originální výfuky jsou na vozech koncernu VW nerezové. Velmi rychle se pokryjí tenkou zoxidovanou vrstvou, ale pak se léta jejich vzhled ani stav nemění. Pokud je vyměníte za neoriginální z pohliníkovaného plechu, vydrží už vždy jen dva až pět let podle způsobu používání. Nejvíce koroze jsme našli na horní části přední nápravy, tedy nejblíže u karoserie. Rotuje zde slaná mlha a v těsných prostorech poté jen velmi pomalu vysychá. Spíš než ke skutečnému ohrožení pevnosti zde dochází k zarezání excentrů, jimiž se seřizuje geometrie. Bohužel jsou to místa, na něž i specialisté zaměření na protikorozní nátěry podvozku snadno zapomenou. U této práce vůbec platí, že když vynecháte jedno nejhůře přístupné místo, nemuseli jste to dělat vůbec.

Dutiny prahů jsme zkontrolovali endoskopem. Nástřik vosku z výroby je nepravidelný a odvětrávacím otvorem se sem za půl milionu kilometrů (zejména na pravé straně vozidla, jež jede často po znečištěné krajnici) dostane značné množství písku, štěrku a hlíny. V nich se drží vlhkost a výsledkem je koroze. Ač octavia platí za protikorozní etalon, kdo ji chce mít doma dvacet let, měl by její karoserii věnovat staromilnou péči po vzoru našich otců.

Rada pro vás: Vystříkání prahových dutin voskem není žádná blbost. Nechte to udělat klidně hned u nového vozu. Doporučujeme letní období, kdy vosk lépe zateče. V opačném případě je nutno karoserii nechat i den před voskováním ve vytápěné dílně.


Další zjištění

V servisní historii vozu se několikrát opakuje problém s náhlou ztrátou plnicího tlaku turbodmychadla. Příruby tlakových hadic totiž mají jen titěrné

zajištění vylisovanými klíny – smyslem je snadná montáž (doslova jen naražení) při výrobě.

Rada pro vás: S tím nic nenaděláte. Počítejte však, že pokud hadice jednou vystřelí a znovu ji nasadíte, příště vystřelí ještě snáze. Vyhněte se úpravám s výrazným zvýšením plnicího tlaku. Byť byla klimatizace doplňována před rokem, místo původních pěti set jsme už z okruhu odsáli jen 130 g chladiva R134. I od pohledu je jasné, že ostřelování posypovými materiály a hmyzem napáchalo na výměníku klimatizace značné škody.

Rada pro vás: Pro Rusko, kde jsou provozní podmínky ještě krušnější, existují přídavné kryty, jimiž se na zimu zaslepí spodní otvory v nárazníku. I v Čechách podobné koupíte, byť bez garance výrobce. Daleko častěji však vídáme kryty horní (do masky), které nejsou k ničemu potřeba a chladič klimatizace neochrání. Když ještě bylo celé a jezdili jsme s ním, projevovalo se auto při každém přidání a ubrání plynu zaškubáním. Motor měl v závěsech větší vůli. Objevili jsme ji až po demontáži agregátu, kdy bylo možné pořádně vzít za reakční vzpěru převodovky. Roztržení třetího silentbloku totiž není bez napětí vidět. Tato část utrpí buď statisíci kilometrů, nebo při nárazu, kdy musí zachytit setrvačnost motoru.

Rada pro vás: Důsledná kontrola s „pajcrem“ v ruce při každém podezření na vůli v uloženích agregátu. Dlouhodobé ignorování tohoto stavu může poškodit například výfukové potrubí, které pak je stále namáháno ohybem.


Co by stála oprava: Vůz s ukončenou životností?

Mnohé z vás zajímalo, kolik by stálo uvedení octavie do bezvadného stavu, samozřejmě kdybychom ji nerozebrali.

Hlava válců

Pohodlnou a zaručeně kvalitní cestou je nákup celé kompletně nastrojené hlavy válců ve značkovém servisu za 46.056 Kč. Je to však trochu zbytečné plýtvání, neboť třeba vačkové hřídele byly v pořádku a i sám odlitek hlavy zatím byl těsný, což jsme si ověřili měřením přítomnosti glykolu v oleji (nebyl tam) a specialisté by dokázali udělat i tlakovou zkoušku hlavy. Motorservis Kasl by za generální opravu současné hlavy, tedy obnovu ventilových sedel, montáž nových ventilů, jejich vodítek a hydraulických zdvihátek (u specialistů se dají objednat samostatně za 190 Kč/kus, u automobilky jen dohromady s vahadly za 1100 Kč/kus) účtoval 13.000 Kč. Pokud bychom chtěli mít jistotu životnosti nového odlitku, pak by nám hlavu s použitím původních bezvadných vaček a pružin sestavil za 24.000 Kč.

Hlava 13 000 Kč
Pomocný materiál (těsnění, šrouby) 4402 Kč
Práce 8,5 h (4267 Kč)

Vůle vpředu

Výměna silentbloku reakční vzpěry (vůle v zavěšení agregátu) je relativně náročná – musí se demontovat celý podmotorový rám. Poté je nutné seřízení geometrie, takže doporučujeme tuto práci spojit s výměnou silentbloků přední nápravy – ať se geometrie seřizuje jen jednou.

Silentbloky přední nápravy - 2 kusy 784 Kč
Vzpěra motoru 1063 Kč
Práce dohromady 4,1 h (2058 Kč)

Vůle vzadu

Silentbloky zadní nápravy neexistují jako náhradní díl, mění se s celými rameny. Jejich ceny jsou však nastaveny v únosných mezích kolem 2700 Kč. Při této opravě by se vyměnila též prasklá zadní péra.

Ramena - 6 kusů 16 294 Kč
Péra - 2 kusy 3776 Kč
Práce 3,3 h (1657 Kč)

Klimatizace

Ke zprovoznění automatické klimatizace by bylo nutné vyměnit chladič v přídi, znovu ji naplnit a též vyměnit krokový motorek automatické klimatizace, který způsoboval, že na straně spolujezdce nedokázala topit. To je u samočinných klimatizací koncernu VW po letech poměrně

časté.

Chladič klimatizace 6480 Kč
Chladivo R134 500 Kč
Krokový motorek klimatizace2995 Kč
Práce 2,8 h (1406 Kč)

Celkem 58.682 Kč

Závěr: Důsledná oprava automobilu by takřka zdvojnásobila jeho cenu (60 000 Kč). Přesto se z našeho pohledu vyplatí, protože vzhledem k užitným vlastnostem vozu je 120.000 Kč dobrá cena.

Martin Vaculík
Diskuze (59)
9. 12. 2014 17:35
Re: fakt maji VW
Mohu Vas ujistit ze se na něj celou dobu nesahlo. Jak to tam ve fabrice namontovali tak to tam beha.
9. 12. 2014 09:53
Re: Mentalita bazarových kovbojů
C5 Avant 2.4 30v 121kW z ledna 1999, poslednich cca 50k km jezdim na E85 (bez upravy) sic zakladni V6, ale plne vybavena krome kuze (a za to jsem rad ze mam tu klasickou kostickovanou latku)

jj problemy jsem mel s C5 2.7T 169kW, to se motoricky sipalo jak domecek z karet :'-( co me ale trosku schazi je ten podvozek co mela prave ta 2.7T, byl pohodlnejsi, ale i tak to neni spatne ani u te soucasne co mam, pocitam ze ume jeste tak 2 roky vydrzi a pak pujdu do neceho bud extra brutalniho (Raptor) nebo rovnou do elektra treba v podobe TeslyS
9. 12. 2014 09:08
Re: protikorozní etalon
Já to asi špatně napsal. Samozřejmě, že při určitý péči vydrží i přes 20 let.
Avatar - Ada je zase tady
9. 12. 2014 00:41
Re: fakt maji VW
původní turbo asi jo, ale repasované
Avatar - KubikCv
8. 12. 2014 23:11
Re: Dotaz...
dneska je hlavní výhodou mít někoho známýho a nemusí bejt zrovna v autorizáku. Já mám díkybohu kamaráda,kterej mi s autama pomáhá několik let. Mladej kluk cca 35,má malou ale slušně vybavenou dílnu,ale hlavně zlatý ruce,zkušenosti a kontakty (třeba na autoelektrikáře apod) Servisuje od 4T Warťase až po A8,ale hlavně koncern...nepohrdne ani Renckama,i když u nich strašně nadává >:D Je to poctivej a šikovnej kluk a takovejch je dneska jako šafránu. Jako příklad můžu dát poškozenej zámek na Fabii 1-centrál v klíči,kámošovi šla jen odemknout,zamykat musel zevnitř, jeden mechanik mu nabídl krabičku na dálkovej centrál za 1500,- + práce, druhej mu nabídnul novej zámek za 2.000,- + práce, přijeli jsme s tím ke kamarádovi, rozebral zámek,zjistil prasklej kroužek,rozebral spolujezdcův zatuhlej zámek a použil kroužek,spolujezdcův zaslepil,řidičův zprovoznil a kámoš jel domů lehčí jen o dvě stovky.