11.8. 2016 Jan Mička Jan Mička

Nové tlumiče od Audi: Čím více hrbolů, tím nižší spotřeba!

 

Rekuperace energie je nedílnou součástí systémů snižujících spotřebu paliva. Nové tlumiče od Audi budou umět využívat dříve pouze ztrátovou kinetickou energii.

Že umějí nové automobily rekuperovat kinetickou energii a využívat ji v zájmu snížení spotřeby paliva, je stará známá věc. Vozy rekuperují například při brzdění, to ale ani zdaleka není jediná oblast, odkud se dá jindy ztrátová energie brát. V Audi přišli na to, že když budou umět přeměnit ztrátovou energii tlumičů na energii elektrickou, sníží se spotřeba paliva a jejich vozy budou ještě pohodlnější.

Jak je to možné? Odpovědí je systém s označením eROT, které zatím Audi testuje ve formě prototypu. V podstatě jde o horizontálně umístěné točivé stroje nahrazující klasické teleskopické tlumiče. Jejich charakteristika lze plynule měnit (teoreticky je k dispozici nekonečné množství nastavení) a odpadá „podupávání“ způsobené příliš měkkým nastavením standardních nastavitelných tlumičů. Systém eROT dokáže pohodlně filtrovat nerovnosti, aniž by došlo k „prásknutí“ odpruženého kola o vozovku jako u některých adaptivních tlumičů, které umějí i při tužším nastavení přejít do uvolněného režimu.

Při každém zdvihu tlumiče vzniká energie, kterou umí systém přeměnit na energii elektrickou. Ta je následně prostřednictvím převodovky přenášena do elektromotoru, který ve funkci generátoru vyrábí elektrickou energii. Audi říká, že během testování na německých silnicích bylo dosahováno průměrného rekuperačního výkonu až 150 W, v závislosti na stavu vozovky se však šrouboval až na 613 W (hrbolatá silnice nižší třídy). V reálném provozu to odpovídá průměrnému snížení emisí až o tři gramy na kilometr, což je po přečtení asi 0,13 l/100 km. Laicky řečeno - čím více výmolů, tím menší spotřeba!

„Každý výmol, každá nerovnost, každá zatáčka je zdrojem pohybové energie, která je pohlcována současnými tlumiči a přeměňována na ztrátové teplo. Tuto energii se nyní chystáme využívat pomocí nového systému elektromechanických tlumičů, který je součástí palubní elektrické sítě s napětím 48 V (tu už má kvůli elektrickému dmychadlu Audi SQ7, pozn. red.). Navíc tím společně s našimi zákazníky získáváme zcela nové možnosti pro regulaci podvozku.“ říká Dr.-Ing. Stefan Knirsch, člen představenstva společnosti Audi AG zodpovědný za technický vývoj.

Audi v současnosti testuje první evoluční stupeň s lithium-iontovým akumulátorem o kapacitě 0,5 kWh a výkonu 13 kW, už příští rok však Audi přijde s modelem, u něhož bude 48 voltová síť plnit funkci hlavní elektrické sítě a zároveň bude napájet hybridní soustavu. Půjde o mild-hybrid bez možnosti jet čistě na elektřinu, dle všeho o novou generaci vlajkové lodě A8 nebo crossover Q6.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nové tlumiče od Audi: Čím více hrbolů, tím…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

 






 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…