Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové tlumiče od Audi: Čím více hrbolů, tím nižší spotřeba!

Jan Mička
Diskuze (67)
Rekuperace energie je nedílnou součástí systémů snižujících spotřebu paliva. Nové tlumiče od Audi budou umět využívat dříve pouze ztrátovou kinetickou energii.

Že umějí nové automobily rekuperovat kinetickou energii a využívat ji v zájmu snížení spotřeby paliva, je stará známá věc. Vozy rekuperují například při brzdění, to ale ani zdaleka není jediná oblast, odkud se dá jindy ztrátová energie brát. V Audi přišli na to, že když budou umět přeměnit ztrátovou energii tlumičů na energii elektrickou, sníží se spotřeba paliva a jejich vozy budou ještě pohodlnější.

Jak je to možné? Odpovědí je systém s označením eROT, které zatím Audi testuje ve formě prototypu. V podstatě jde o horizontálně umístěné točivé stroje nahrazující klasické teleskopické tlumiče. Jejich charakteristika lze plynule měnit (teoreticky je k dispozici nekonečné množství nastavení) a odpadá „podupávání“ způsobené příliš měkkým nastavením standardních nastavitelných tlumičů. Systém eROT dokáže pohodlně filtrovat nerovnosti, aniž by došlo k „prásknutí“ odpruženého kola o vozovku jako u některých adaptivních tlumičů, které umějí i při tužším nastavení přejít do uvolněného režimu.

Při každém zdvihu tlumiče vzniká energie, kterou umí systém přeměnit na energii elektrickou. Ta je následně prostřednictvím převodovky přenášena do elektromotoru, který ve funkci generátoru vyrábí elektrickou energii. Audi říká, že během testování na německých silnicích bylo dosahováno průměrného rekuperačního výkonu až 150 W, v závislosti na stavu vozovky se však šrouboval až na 613 W (hrbolatá silnice nižší třídy). V reálném provozu to odpovídá průměrnému snížení emisí až o tři gramy na kilometr, což je po přečtení asi 0,13 l/100 km. Laicky řečeno - čím více výmolů, tím menší spotřeba!

„Každý výmol, každá nerovnost, každá zatáčka je zdrojem pohybové energie, která je pohlcována současnými tlumiči a přeměňována na ztrátové teplo. Tuto energii se nyní chystáme využívat pomocí nového systému elektromechanických tlumičů, který je součástí palubní elektrické sítě s napětím 48 V (tu už má kvůli elektrickému dmychadlu Audi SQ7, pozn. red.). Navíc tím společně s našimi zákazníky získáváme zcela nové možnosti pro regulaci podvozku.“ říká Dr.-Ing. Stefan Knirsch, člen představenstva společnosti Audi AG zodpovědný za technický vývoj.

Audi v současnosti testuje první evoluční stupeň s lithium-iontovým akumulátorem o kapacitě 0,5 kWh a výkonu 13 kW, už příští rok však Audi přijde s modelem, u něhož bude 48 voltová síť plnit funkci hlavní elektrické sítě a zároveň bude napájet hybridní soustavu. Půjde o mild-hybrid bez možnosti jet čistě na elektřinu, dle všeho o novou generaci vlajkové lodě A8 nebo crossover Q6.

Jan Mička
Diskuze (67)
12. 8. 2016 17:20
Re: "Laicky řečeno - čím více výmolů, tím menší spotřeba!"
sorry, double
12. 8. 2016 17:15
Re: "Laicky řečeno - čím více výmolů, tím menší spotřeba!"
Cituji : "Auto bez eROT na hrbolech - nějaká spotřeba. Auto bez eROT na hrbolech - vyšší spotřeba."

Tak tomu, co jste chtěl říci těmito dvěma větami, už vůbec nerozumím.

"Menší spotřeba bude ve sportovnání s autem bez....." sportovnání - doufám, že asi jen nějaký prapodivný překlep. :-)
Avatar - O5kar
12. 8. 2016 10:07
princip
Na tomto principu jsem kdysi dostal do auta na svícení baterku. Byla to zábava, než jsem ji vyhodil.
12. 8. 2016 09:57
Re: "Laicky řečeno - čím více výmolů, tím menší spotřeba!"
asi to problem je - podivej se na jakoukoliv prumernou politickou debatu - jeden kvakne kravinu (treba to jenom nedomyslel), ale pak to do krve obhajuje. preci neprizna, ze se zmylil nebo ze by opnent mohl mit rozumny argument, pricemz zejmena v politice by mel byt cilem debaty konsensus a ve svete fyzky o to vice. no nic, skoda mluvit.
12. 8. 2016 08:48
Re: "Laicky řečeno - čím více výmolů, tím menší spotřeba!"
Pane Mička také přeji dobrý den. Jak název článku tak i nadpis tohoto vlákna jasně tvrdí, že se na výmolech spotřeba auta sníží. Takhle jsem to pochopil nejen já, ale i většina ostatních diskutujících a o nějakém srovnání s autem nevybaveným eROTem není v obou větách ani zmínka. Informace jsou proto zavádějící a člověk neorientující se v technice Vám je klidně uvěří.

Je takový problém prostě říct ano chlapi, máte pravdu, napsal jsem to nejasně a srozumitelnou opravou textů uvést věci na pravou míru ?