11.8. 2016 Jan Mička Jan Mička

Nové tlumiče od Audi: Čím více hrbolů, tím nižší spotřeba!

 

Rekuperace energie je nedílnou součástí systémů snižujících spotřebu paliva. Nové tlumiče od Audi budou umět využívat dříve pouze ztrátovou kinetickou energii.

Že umějí nové automobily rekuperovat kinetickou energii a využívat ji v zájmu snížení spotřeby paliva, je stará známá věc. Vozy rekuperují například při brzdění, to ale ani zdaleka není jediná oblast, odkud se dá jindy ztrátová energie brát. V Audi přišli na to, že když budou umět přeměnit ztrátovou energii tlumičů na energii elektrickou, sníží se spotřeba paliva a jejich vozy budou ještě pohodlnější.

Jak je to možné? Odpovědí je systém s označením eROT, které zatím Audi testuje ve formě prototypu. V podstatě jde o horizontálně umístěné točivé stroje nahrazující klasické teleskopické tlumiče. Jejich charakteristika lze plynule měnit (teoreticky je k dispozici nekonečné množství nastavení) a odpadá „podupávání“ způsobené příliš měkkým nastavením standardních nastavitelných tlumičů. Systém eROT dokáže pohodlně filtrovat nerovnosti, aniž by došlo k „prásknutí“ odpruženého kola o vozovku jako u některých adaptivních tlumičů, které umějí i při tužším nastavení přejít do uvolněného režimu.

Při každém zdvihu tlumiče vzniká energie, kterou umí systém přeměnit na energii elektrickou. Ta je následně prostřednictvím převodovky přenášena do elektromotoru, který ve funkci generátoru vyrábí elektrickou energii. Audi říká, že během testování na německých silnicích bylo dosahováno průměrného rekuperačního výkonu až 150 W, v závislosti na stavu vozovky se však šrouboval až na 613 W (hrbolatá silnice nižší třídy). V reálném provozu to odpovídá průměrnému snížení emisí až o tři gramy na kilometr, což je po přečtení asi 0,13 l/100 km. Laicky řečeno - čím více výmolů, tím menší spotřeba!

„Každý výmol, každá nerovnost, každá zatáčka je zdrojem pohybové energie, která je pohlcována současnými tlumiči a přeměňována na ztrátové teplo. Tuto energii se nyní chystáme využívat pomocí nového systému elektromechanických tlumičů, který je součástí palubní elektrické sítě s napětím 48 V (tu už má kvůli elektrickému dmychadlu Audi SQ7, pozn. red.). Navíc tím společně s našimi zákazníky získáváme zcela nové možnosti pro regulaci podvozku.“ říká Dr.-Ing. Stefan Knirsch, člen představenstva společnosti Audi AG zodpovědný za technický vývoj.

Audi v současnosti testuje první evoluční stupeň s lithium-iontovým akumulátorem o kapacitě 0,5 kWh a výkonu 13 kW, už příští rok však Audi přijde s modelem, u něhož bude 48 voltová síť plnit funkci hlavní elektrické sítě a zároveň bude napájet hybridní soustavu. Půjde o mild-hybrid bez možnosti jet čistě na elektřinu, dle všeho o novou generaci vlajkové lodě A8 nebo crossover Q6.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nové tlumiče od Audi: Čím více hrbolů, tím…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

Sexuolog Radim Uzel o erotických výplodech exmilence Gregorové: Je to člověk mdlé inteligence!

Sexuolog Radim Uzel o erotických výplodech exmilence…

Láska má pouhý krok k nenávisti. To se potvrdilo v případě herečky Hany Gregorové (65), která dala kopačky…

 

iSport.cz

Pavelec má jasno: Do NHL patřím! Kouč věří, že ho našli v pravý čas

Pavelec má jasno: Do NHL patřím! Kouč věří, že ho…

Ondřej Pavelec po úspěšné premiéře v dresu slavných New York Rangers věří, že stejně úspěšně si povede i v celé…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…