Nový Ford Focus ST si už protahuje plíce (audio)
Automobilka Ford představila podobu nového Focusu ST již na podzim loňského roku a zároveň zveřejnila i řadu informací o technice ukryté pod jeho kapotou. Některé speciality nového ostrého Fordu pro evropský i severoamerický trh jsou ale ještě udržovány pod pokličkou a odhalovány teprve v letošním roce, kdy má být zahájen jeho prodej.
Právě k těmto novinkám patří i systém, který má zajistit řádný zvukový projev zážehového čtyřválce Ford EcoBoost 2,0 l s výkonem 184 kW a maximálním točivým momentem 360 Nm. Tento vrchol čtyřválcové nabídky motorů Fordu využívá vysokotlaké přímé vstřikování benzinu, přeplňování turbodmychadlem s nízkou setrvačností a proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT).
Ford ví, že čtyřválec nemůže nabídnout takový zvuk jako pětiválec z předchozího Focusu ST, konstruktéři proto zapracovali i na zvukovém projevu nového Focusu ST.
Ford celý systém označuje jako sound symposer a jeho hlavní částí je elektronicky ovládáný ventil ve zvukové trubici napojené na sání motoru. Ventil se otevírá a zavírá na základě otáček motoru, poloze pedálu akcelerátoru, řazení a vibruje s impulsy nasávaného vzduchu. Zesilován je především nižší rozsah frekvencí motoru mezi 200 až 450 Hz.
Celý systém má přispět k dosažení agresivnějšího zvukového projevu při rychlé akceleraci a jízdě na nižší převodové stupně. Naopak při jízdě na vyšší převodové stupně má být zvukový projev umírněn a Focus ST se má proměnit v příjemný cestovní automobil, který svou posádku neobtěžuje hlukem motoru například při delších přesunech po dálnici.
Ford kromě informací o systému a jeho funkci zveřejnil i krátký zvukový záznam nového Focusu ST, který si můžete poslechnout v přehrávači.
Nový Focus ST se stane globálním modelem, který se bude prodávat na více než 40 světových trzích. O jeho vývoj se postarala speciální skupina Global Performance Vehicles, v níž pracují zaměstnanci evropské divize Ford Team RS a americké Special Vehicles Team (SVT).
Nová generace Focusu ST se ve variantě pro evropské trhy poprvé představila na loňském frankfurtském automobilu. Jeho koncept byl k vidění už předloni v Paříži.