Nový Mercedes-Benz GL (X166): První jízdní dojmy

Nový Mercedes-Benz GL (X166): První jízdní dojmy

 
 

Minulá generace GL se v Česku prodávala nadmíru dobře. Druhá má nakročeno minimálně ke stejným číslům, je totiž o hodně lepší.

Ačkoliv se nejvíc Mercedes-Benzů GL prodá v USA, Česko na velká a luxusní SUV slyší a zdejší trh jich celosvětově pojme desáté největší množství. Ultimativně totiž kombinují prestiž, prostor a terénní potenci s komfortem blížícím se sedanům třídy S. A společenskou nadřazenost vyjadřují ještě lépe, než sice opulentní, ale příliš nízké sedany.

Nová generace se proti ostře řezanému předchůdci vydala módnějším směrem, trochu se zakulatila a podle očekávání narostla. Díky lepším materiálům a pečlivé dietě však zároveň shodila 90 kg, na čemž se kromě jiného podílely jak hliníkové blatníky a kapota, tak třeba hořčíková příčná výztuha pod palubní deskou.

Menu se musí obejít bez přetechnizovaného vznětového osmiválce, částečně jej nahradil na 190 kW/620 N.m posílený třílitrový šestiválec 350 Bluetec, zatím jediný diesel v nabídce. Benzin nyní spaluje přímovstřikové V8 biturbo ve dvou zdvihových objemech. Pro GL 500 má 4,7 l, pro vrcholné GL 63 AMG potom 5,5 l. Američané se mohou těšit na verze GL 450 a 550, přičemž v obou případech jde rovněž o V8 4,7 l, naladěné na různé výkony. Sestavení podvozku slabší z nich je specifické pro tamější klidnější provoz, silnější se podobá evropské pětistovce.

Standardem je sedmistupňový automat druhé generace 7G-tronic Plus s integrovanou rozvodovkou pohonu všech kol, pro AMG přepracovaný a posílený. Dokoupit lze ON&OFFroad paket se závěrem centrálního diferenciálu a dvoustupňovou redukční převodovkou. Zde je znát posun ve filozofii, protože dosavadní generace GL měla tuto výzbroj včetně závěru zadního diferenciálu (ten už nezískáte vůbec) standardně. Nové GL už je asfaltovější, „špéry“ nahradilo elektronickými závěry ETS. Nemá také tolik omezenou rychlost jako některá jiná auta tohoto formátu. Už se základním osmiválcem GL 500 si bez větších problémů sáhnete na 250 km/h, připepřená GL 63 AMG se může za příplatek 81 648 Kč rozletět až na 280 km/h. Dimenze brzd sice odpovídá, přesto se vzhledem k pohotovostní hmotnosti přes 2,5 tuny nelze ubránit lehkému mrazení...

Podvozek přidal ke standardnímu vzduchovému pérování Airmatic s nastavitelnou světlostí, aktivním potlačováním bočního větru a asistentem jízdy s vlekem ještě adaptivní tlumiče ADS a volitelně také hydraulicky ovládané aktivní stabilizátory. Ty se starají o široký rozsah jízdních kvalit od plavného cestovního komfortu na nespěchavých rovinkách po stabilitu a omezení náklonů v rychlé zatáčce. A v těžkém terénu se dokážou s pomocí rotačního hydroaktuátoru po vzoru ryzích off-roadů rozpojit a usnadnit křížení náprav. Náhrada hydraulického serva elektromechanickým posilovačem řízení nejen ušetřila další kilogramy, ale přinesla i proměnný převod a aktivní intervence při hrozícím smyku.

Architekti dostali za úkol srovnat míru komfortu s třídou S. Zadání splnili - až na detaily typu chybějící plynulé aretace otevřených dveří a jednoduššího přístrojového štítu. Jinak výběr a kvalita materiálů dosahují na nejvyšší známky včetně typické vůně jakostní kůže. A k tomu přidali prostorovou velkorysost, v „nízkém“ sedanu nedosažitelnou. Naprosto v pořádku je také relaxovaný posaz a výhled, kterému pomáhá 360stupňová kamera s virtuální ptačí perspektivou. Ergonomie nebudí pozornost, jen zkušení „sternfahreři“ musí překousnout prohozenou pozici multifunkční páčky a tempomatu – jako u všech nových mercedesů. Rovněž parkovací brzda už se neaktivuje pedálem, ale tlačítkem. Aspoň že umístěným tradičně vlevo dole pod volantem.

Jízda je ještě plavnější a tišší než u předchozí generace, která v tomto ohledu nasadila vskutku hvězdná měřítka. Zasloužilo se o to důsledné omezení neodpružených hmot a standardní akustické čelní okno, doplnitelné o dvojitá boční skla. Americké dálnice s hrubým povrchem, strupaté okresky ani šotolina nenarušily luxusní ticho. A vždy byl pod dokonalou kontrolou i směr jízdy, poctivých 2,5 tuny vůbec nebylo znát. Ostatně dimenzace náprav, až 21palcových kol i brzd je zcela odpovídající. Asi nejpůsobivější je ovšem celkové sladění, převodovka si skvěle rozumí s motorem, řízení se chová přesně tak jak čekáte a brzdy jsou jedovaté tak akorát.

Svezení s relativně slabým dieselem nestrhávalo rysy z tváře, ale udržení vysokých rychlostních průměrů mu nedělá problém, stejně jako skvělá, zhruba sedmilitrová spotřeba, pokud se naopak rozhodnete za volantem relaxovat. Ideální volba rozumu a s vysokým točivým momentem i schopnost tahat 3,5tunový vlek. Přesto je znát deficit výkonu i suverenity proti starému 420 CDI. Tu správnou nadřazenost tak zajistí až benzinové biturbo GL 500. Spotřeba je sice při spěchu proti dieselu téměř dvojnásobná, avšak přívaly dominantní síly připomínají uragán a nechybí ani podmanivé „vé-osmičkové“ bublání. Dynamika vzhledem k mastodontním rozměrům překvapí a správnou tabulkou pro obří mercedes je V8. Co předvede ještě daleko dynamičtější verze 63 AMG, trochu nahání hrůzu.

Plusy

Styl, design, vznešenost

Komfort a plavná jízda

Agilita a stabilita

Komplexně řešený pohon

Minusy

Off-road paket za příplatek

Chybí opravdu silný diesel

Vyšlo v časopisu AutoTip 16/2012

Mercedes-Benz třída GL 2013 - technická data
MotorGL 350 BlueTEC 4MaticGL 500 4Matic
Převodovka7A 4x47A 4x4
Zdvihový objem [cm3]29874663
Válce/ventily6/48/4
Největší výkon [kW/min-1]190/3600320/5250
Největší toč. mom. [Nm/min-1]620/1600-2400700/1800-3500
Max. rychlost [km/h]220250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,95,4
Komb. spotřeba [l/100 km]7,411,3
Emise CO2 [g/km]192262

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Google spustí své mobilní platby Android Pay již brzy i v Česku Google spustí své mobilní platby Android Pay již brzy i v Česku

Tuzemský trh se letos na podzim dočká další významné…

Vyhledávač Baidu investuje do vývoje samořiditelných aut. Chce konkurovat rivalům z USA Vyhledávač Baidu investuje do vývoje samořiditelných aut. Chce konkurovat rivalům z USA

Čínský internetový vyhledávač Baidu Inc hodlá investovat…

Lékárny Dr. Max míří do Srbska. Koupí desítku poboček sítě Farmanea Lékárny Dr. Max míří do Srbska. Koupí desítku poboček sítě Farmanea

Lékárny Dr. Max skupiny Penta minulý týden uzavřely…

Stát vydělal na záporných úrocích, refinancování dluhu však přijde draho Stát vydělal na záporných úrocích, refinancování dluhu však přijde draho

Období, kdy byli investoři ochotni platit za nákup…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

 



Mercedes GL 63 AMG je o 430 tisíc dražší než ML 63 AMG Mercedes GL 63 AMG je o 430 tisíc dražší než ML 63 AMG

GL 63 AMG je sice silnější, díky své velikosti je však…

Mercedes zvažuje superluxusní SUV s logy Maybach Mercedes zvažuje superluxusní SUV s logy Maybach

Ve světle novinek u Jaguaru, Bentleye a Rolls-Royce…

 



 
Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Dnes 08:00

Skoro každý, kdo se trochu zajímá o auta, se při vyslovení spojení „Renault 1.9 dCi“ škodolibě usměje a řekne něco ve smyslu, že je to jeden z nejhorších dieselů na trhu. Ale je to skutečně tak?




Blesk.cz

Vulgární Štěpán v Prostřeno zmrazí soupeřku: Jsi pipka a pěkně mě se*eš!

Vulgární Štěpán v Prostřeno zmrazí soupeřku: Jsi…

Provokatér Štěpán se ani ve čtvrtek v Prostřeno nezastaví. Naopak. Rozjede tvoji taktiku poštvávání lidí proti…

Rakev s Masarykem provázelo přes půl milionu lidí. Na průvod čekali celou noc

Rakev s Masarykem provázelo přes půl milionu lidí.…

Pohřeb prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, který se stal velkou manifestací národní…

 

iSport.cz

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání vtipů o Kimovi

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání…

Fotbalisté indického klubu FC Bengaluru vyrazili minulý týden do Severní Koreje kvůli odvetě v AFC Cupu, asijské…

Jágr za Kladno? Když se nedohodne v NHL, nastoupit by mohl příští týden

Jágr za Kladno? Když se nedohodne v NHL, nastoupit…

Jaromír Jágr opět v kladenském dresu? Že by si legendární útočník poprvé od ledna 2013 zahrál za svůj klub?…

 

Reflex.cz

Zeman má rétoriku jako Hitler. Prosím Nohavicu, aby vyznamenání nepřijal, říká Kroupa

Zeman má rétoriku jako Hitler. Prosím Nohavicu, aby…

Vynikající muzikant, který píše písně plné naděje. Tak o Jaromíru Nohavicovi mluví tvůrce rozhlasových a nově i…

Projevy politiků (včetně Zemana) na Valném shromáždění OSN jsou k ničemu. Vůbec nic neřeší

Projevy politiků (včetně Zemana) na Valném…

Jako každý rok se do New Yorku slétnou na Valné shromáždění OSN prezidenti a premiéři mnoha zemí světa. Tam…