Nový turbodiesel 2,9 V6: Cadillac a nafta - časová smyčka

Nový turbodiesel 2,9 V6: Cadillac a nafta - časová smyčka

 
 

Má pro vás naftový Cadillac stejnou příchuť jako dietní steak s nealkoholickou whisky? Zvykejte si, protože i vy, evropští zákazníci, jste přispěli k tomu, že bašta americké automobilové kultury podlehla vašim dieselovým choutkám.

Když se ke konci 70. let objevil dieselový Cadillac, byla z toho málem národní tragedie, ale jinak to nešlo. Ještě stále tady byly dozvuky ropné krize a co bylo horší, po iránské revoluci v roce 1979 nastalo další zvyšování ceny ropy. Nebylo tak drastické jako v roce 1973-74, ale kvůli panice bylo vyšší, než mělo podle vážnosti situace být.

Naftový motor V8 vznikl z nouze, což dokládá i fakt, že se původně jednalo o benzinový osmiválec Buick, který tato značka vyráběla pro další dcery koncernu GM. Měl objem 350 kubických palců, tedy 5,7 litru a ponurý výkon 125 kW. Po přestavbě se jeho potenciál snížil na směšných 92 kW, poskytoval ovšem slušný točivý moment 304 Nm a jeho spotřeba byla o 20 procent nižší než v zážehové verzi.

Cadillac si dělal zálusk na dieselové Mercedesy, ale postupem času si vedení GM uvědomilo, že Mercedesy se neprodávají kvůli naftovým motorům nebo nižší spotřebě, ale kvůli prestiži, kterou majiteli přinášela třícípá hvězda na kapotě. Dnes se na toto období vzpomíná jako na nejsmutnější éru americké automobilové historie, přestože se auta Cadillac staly prvními americkými automobily se sériovým dieselovým motorem.

Přesuňme se teď do současnosti a s překvapením zjistíme, jak se některé historické souvislosti opakují. Rozhodnutí GM, zavést pod kapoty vozů značky Cadillac naftové motory, opět souvisí s nepřívětivou ekonomickou situací a globálním vývojem. Na domácím trhu tlačí „Velkou trojku“ Japonci a ve snaze prosadit se za oceánem nezůstala firmě General Motors jiná možnost, než použít naftové zbraně. Vloni se v Evropě prodalo o 40 procent více Cadillaků než v roce 2005, což je na první pohled vynikající úspěch, ale v absolutních číslech jde pouze o 3000 automobilů a to je stále zoufale málo.

Pomocnou ruku při vývoji naftového šestiválce podala italská firma VM Motori SpA, která z 51 procent patří společnosti Penske Group, zbytek drží ve správě DaimlerChrysler AG. Agregát pracuje se vstřikováním common-rail, má objem 2,9 l, výkon 184 kW (250 koní) a maximální točivý moment 550 Nm. Bude pohánět všechny modely kromě nejmenšího BLS a SUV Escalade a stane se také alternativou k řadovému pětiválci Vortec 3700 v Hummeru H3. Časem si najde cestu i do vozů Opel, Saab a Vauxhall, díky možnosti montovat je příčně i podélně.

Motor, jehož dvě řady válců svírají úhel 60° a válce mají vrtání 83,0 mm a zdvih 90,4 mm, má celkový objem 2935 cm³. Nejvyšší vstřikovací tlaky dosahují až k magickým 2000 bar.

Ale zpátky ke Cadillaku. Jako první budou do hrdla nádrže vsouvat černé tankovací pistole majitelé sedanu CTS. Možná by byli překvapeni, kdybyste jim řekli, že bez jediného nastartování mají motory za sebou dvě cesty přes Atlantik. VM Motori je totiž bude přepravovat do Spojených států lodí a po finální montáži se vozy připraví na export na starý kontinent.

Pokud jste pozorně četli, možná jste se zamysleli nad tím, co bude s vlajkovou lodí Cadillaku – modelem Escalade (BLS má možnost využít, díky společným genům s Opelem Vectra a Saabem 9-3, menší diesely). Problém je v hmotnosti (2,5 t) a automatické převodovce. Této kombinaci by totiž nedokázalo poskytnout odpovídající dynamiku ani 550 Nm, natož „subtilních“ 184 kW, takže pro Escalade se připravuje hybridní pohon.

Cadillac, respektive GM, se snaží zachytit i stoupající zájem evropských zákazníků o limuzíny s pohonem všech kol, který nejlépe vystihuje obecná znalost tří systémů quattro, xDrive a 4Matic. Proto se již letos objeví nový model CTS s oběma poháněnými nápravami a s krátkým časovým odstupem i velká limuzína STS, jež zkombinuje systém AWD s motorem V8.

Spolupracujeme s TipCars.com
Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři

Reorganizační plán, který předložilo vedení těžební…

Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

Pobodaná Lenka (†36) v Egyptě zemřela. Příčinou byla zástava srdce

Pobodaná Lenka (†36) v Egyptě zemřela. Příčinou byla…

Češka, kterou zranil předminulý týden útočník na pláži v Egyptě, v noci na čtvrtek zemřela, oznámil na Twitteru…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít svůj den, věří kouč

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít…

Fotbalisty Sparty čeká ostrý vstup do sezony. Souboj s Crvenou Zvezdou Bělehrad v předkole Evropské ligy bude…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Jak „ohavný“ Trump vyměnil lidi se změněným pohlavím za peníze na hraniční zeď s Mexikem

Jak „ohavný“ Trump vyměnil lidi se změněným pohlavím…

Neuplyne snad jediný den, aby Donald Trump něčím nepřekvapil. A aby mnoho lidí pořádně nenaštval. Některé…