Nový turbodiesel 2,9 V6: Cadillac a nafta - časová smyčka

Nový turbodiesel 2,9 V6: Cadillac a nafta - časová smyčka

 
 

Má pro vás naftový Cadillac stejnou příchuť jako dietní steak s nealkoholickou whisky? Zvykejte si, protože i vy, evropští zákazníci, jste přispěli k tomu, že bašta americké automobilové kultury podlehla vašim dieselovým choutkám.

Když se ke konci 70. let objevil dieselový Cadillac, byla z toho málem národní tragedie, ale jinak to nešlo. Ještě stále tady byly dozvuky ropné krize a co bylo horší, po iránské revoluci v roce 1979 nastalo další zvyšování ceny ropy. Nebylo tak drastické jako v roce 1973-74, ale kvůli panice bylo vyšší, než mělo podle vážnosti situace být.

Naftový motor V8 vznikl z nouze, což dokládá i fakt, že se původně jednalo o benzinový osmiválec Buick, který tato značka vyráběla pro další dcery koncernu GM. Měl objem 350 kubických palců, tedy 5,7 litru a ponurý výkon 125 kW. Po přestavbě se jeho potenciál snížil na směšných 92 kW, poskytoval ovšem slušný točivý moment 304 Nm a jeho spotřeba byla o 20 procent nižší než v zážehové verzi.

Cadillac si dělal zálusk na dieselové Mercedesy, ale postupem času si vedení GM uvědomilo, že Mercedesy se neprodávají kvůli naftovým motorům nebo nižší spotřebě, ale kvůli prestiži, kterou majiteli přinášela třícípá hvězda na kapotě. Dnes se na toto období vzpomíná jako na nejsmutnější éru americké automobilové historie, přestože se auta Cadillac staly prvními americkými automobily se sériovým dieselovým motorem.

Přesuňme se teď do současnosti a s překvapením zjistíme, jak se některé historické souvislosti opakují. Rozhodnutí GM, zavést pod kapoty vozů značky Cadillac naftové motory, opět souvisí s nepřívětivou ekonomickou situací a globálním vývojem. Na domácím trhu tlačí „Velkou trojku“ Japonci a ve snaze prosadit se za oceánem nezůstala firmě General Motors jiná možnost, než použít naftové zbraně. Vloni se v Evropě prodalo o 40 procent více Cadillaků než v roce 2005, což je na první pohled vynikající úspěch, ale v absolutních číslech jde pouze o 3000 automobilů a to je stále zoufale málo.

Pomocnou ruku při vývoji naftového šestiválce podala italská firma VM Motori SpA, která z 51 procent patří společnosti Penske Group, zbytek drží ve správě DaimlerChrysler AG. Agregát pracuje se vstřikováním common-rail, má objem 2,9 l, výkon 184 kW (250 koní) a maximální točivý moment 550 Nm. Bude pohánět všechny modely kromě nejmenšího BLS a SUV Escalade a stane se také alternativou k řadovému pětiválci Vortec 3700 v Hummeru H3. Časem si najde cestu i do vozů Opel, Saab a Vauxhall, díky možnosti montovat je příčně i podélně.

Motor, jehož dvě řady válců svírají úhel 60° a válce mají vrtání 83,0 mm a zdvih 90,4 mm, má celkový objem 2935 cm³. Nejvyšší vstřikovací tlaky dosahují až k magickým 2000 bar.

Ale zpátky ke Cadillaku. Jako první budou do hrdla nádrže vsouvat černé tankovací pistole majitelé sedanu CTS. Možná by byli překvapeni, kdybyste jim řekli, že bez jediného nastartování mají motory za sebou dvě cesty přes Atlantik. VM Motori je totiž bude přepravovat do Spojených států lodí a po finální montáži se vozy připraví na export na starý kontinent.

Pokud jste pozorně četli, možná jste se zamysleli nad tím, co bude s vlajkovou lodí Cadillaku – modelem Escalade (BLS má možnost využít, díky společným genům s Opelem Vectra a Saabem 9-3, menší diesely). Problém je v hmotnosti (2,5 t) a automatické převodovce. Této kombinaci by totiž nedokázalo poskytnout odpovídající dynamiku ani 550 Nm, natož „subtilních“ 184 kW, takže pro Escalade se připravuje hybridní pohon.

Cadillac, respektive GM, se snaží zachytit i stoupající zájem evropských zákazníků o limuzíny s pohonem všech kol, který nejlépe vystihuje obecná znalost tří systémů quattro, xDrive a 4Matic. Proto se již letos objeví nový model CTS s oběma poháněnými nápravami a s krátkým časovým odstupem i velká limuzína STS, jež zkombinuje systém AWD s motorem V8.

Spolupracujeme s TipCars.com
Cigarety stále nesou, Philip Morris ČR měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, Philip Morris ČR měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

Borisov může potřetí získat bulharské premiérské křeslo Borisov může potřetí získat bulharské premiérské křeslo

Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB) expremiéra…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…