reklama


Nový turbodiesel 2,9 V6: Cadillac a nafta - časová smyčka

Nový turbodiesel 2,9 V6: Cadillac a nafta - časová smyčka

 
 

Má pro vás naftový Cadillac stejnou příchuť jako dietní steak s nealkoholickou whisky? Zvykejte si, protože i vy, evropští zákazníci, jste přispěli k tomu, že bašta americké automobilové kultury podlehla vašim dieselovým choutkám.

Když se ke konci 70. let objevil dieselový Cadillac, byla z toho málem národní tragedie, ale jinak to nešlo. Ještě stále tady byly dozvuky ropné krize a co bylo horší, po iránské revoluci v roce 1979 nastalo další zvyšování ceny ropy. Nebylo tak drastické jako v roce 1973-74, ale kvůli panice bylo vyšší, než mělo podle vážnosti situace být.

Naftový motor V8 vznikl z nouze, což dokládá i fakt, že se původně jednalo o benzinový osmiválec Buick, který tato značka vyráběla pro další dcery koncernu GM. Měl objem 350 kubických palců, tedy 5,7 litru a ponurý výkon 125 kW. Po přestavbě se jeho potenciál snížil na směšných 92 kW, poskytoval ovšem slušný točivý moment 304 Nm a jeho spotřeba byla o 20 procent nižší než v zážehové verzi.

Cadillac si dělal zálusk na dieselové Mercedesy, ale postupem času si vedení GM uvědomilo, že Mercedesy se neprodávají kvůli naftovým motorům nebo nižší spotřebě, ale kvůli prestiži, kterou majiteli přinášela třícípá hvězda na kapotě. Dnes se na toto období vzpomíná jako na nejsmutnější éru americké automobilové historie, přestože se auta Cadillac staly prvními americkými automobily se sériovým dieselovým motorem.

Přesuňme se teď do současnosti a s překvapením zjistíme, jak se některé historické souvislosti opakují. Rozhodnutí GM, zavést pod kapoty vozů značky Cadillac naftové motory, opět souvisí s nepřívětivou ekonomickou situací a globálním vývojem. Na domácím trhu tlačí „Velkou trojku“ Japonci a ve snaze prosadit se za oceánem nezůstala firmě General Motors jiná možnost, než použít naftové zbraně. Vloni se v Evropě prodalo o 40 procent více Cadillaků než v roce 2005, což je na první pohled vynikající úspěch, ale v absolutních číslech jde pouze o 3000 automobilů a to je stále zoufale málo.

Pomocnou ruku při vývoji naftového šestiválce podala italská firma VM Motori SpA, která z 51 procent patří společnosti Penske Group, zbytek drží ve správě DaimlerChrysler AG. Agregát pracuje se vstřikováním common-rail, má objem 2,9 l, výkon 184 kW (250 koní) a maximální točivý moment 550 Nm. Bude pohánět všechny modely kromě nejmenšího BLS a SUV Escalade a stane se také alternativou k řadovému pětiválci Vortec 3700 v Hummeru H3. Časem si najde cestu i do vozů Opel, Saab a Vauxhall, díky možnosti montovat je příčně i podélně.

Motor, jehož dvě řady válců svírají úhel 60° a válce mají vrtání 83,0 mm a zdvih 90,4 mm, má celkový objem 2935 cm³. Nejvyšší vstřikovací tlaky dosahují až k magickým 2000 bar.

Ale zpátky ke Cadillaku. Jako první budou do hrdla nádrže vsouvat černé tankovací pistole majitelé sedanu CTS. Možná by byli překvapeni, kdybyste jim řekli, že bez jediného nastartování mají motory za sebou dvě cesty přes Atlantik. VM Motori je totiž bude přepravovat do Spojených států lodí a po finální montáži se vozy připraví na export na starý kontinent.

Pokud jste pozorně četli, možná jste se zamysleli nad tím, co bude s vlajkovou lodí Cadillaku – modelem Escalade (BLS má možnost využít, díky společným genům s Opelem Vectra a Saabem 9-3, menší diesely). Problém je v hmotnosti (2,5 t) a automatické převodovce. Této kombinaci by totiž nedokázalo poskytnout odpovídající dynamiku ani 550 Nm, natož „subtilních“ 184 kW, takže pro Escalade se připravuje hybridní pohon.

Cadillac, respektive GM, se snaží zachytit i stoupající zájem evropských zákazníků o limuzíny s pohonem všech kol, který nejlépe vystihuje obecná znalost tří systémů quattro, xDrive a 4Matic. Proto se již letos objeví nový model CTS s oběma poháněnými nápravami a s krátkým časovým odstupem i velká limuzína STS, jež zkombinuje systém AWD s motorem V8.

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama