Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový turbodiesel 2,9 V6: Cadillac a nafta - časová smyčka

Miro Mihalik
Diskuze (6)
Má pro vás naftový Cadillac stejnou příchuť jako dietní steak s nealkoholickou whisky? Zvykejte si, protože i vy, evropští zákazníci, jste přispěli k tomu, že bašta americké automobilové kultury podlehla vašim dieselovým choutkám.

Když se ke konci 70. let objevil dieselový Cadillac, byla z toho málem národní tragedie, ale jinak to nešlo. Ještě stále tady byly dozvuky ropné krize a co bylo horší, po iránské revoluci v roce 1979 nastalo další zvyšování ceny ropy. Nebylo tak drastické jako v roce 1973-74, ale kvůli panice bylo vyšší, než mělo podle vážnosti situace být.

Naftový motor V8 vznikl z nouze, což dokládá i fakt, že se původně jednalo o benzinový osmiválec Buick, který tato značka vyráběla pro další dcery koncernu GM. Měl objem 350 kubických palců, tedy 5,7 litru a ponurý výkon 125 kW. Po přestavbě se jeho potenciál snížil na směšných 92 kW, poskytoval ovšem slušný točivý moment 304 Nm a jeho spotřeba byla o 20 procent nižší než v zážehové verzi.

Cadillac si dělal zálusk na dieselové Mercedesy, ale postupem času si vedení GM uvědomilo, že Mercedesy se neprodávají kvůli naftovým motorům nebo nižší spotřebě, ale kvůli prestiži, kterou majiteli přinášela třícípá hvězda na kapotě. Dnes se na toto období vzpomíná jako na nejsmutnější éru americké automobilové historie, přestože se auta Cadillac staly prvními americkými automobily se sériovým dieselovým motorem.

Přesuňme se teď do současnosti a s překvapením zjistíme, jak se některé historické souvislosti opakují. Rozhodnutí GM, zavést pod kapoty vozů značky Cadillac naftové motory, opět souvisí s nepřívětivou ekonomickou situací a globálním vývojem. Na domácím trhu tlačí „Velkou trojku“ Japonci a ve snaze prosadit se za oceánem nezůstala firmě General Motors jiná možnost, než použít naftové zbraně. Vloni se v Evropě prodalo o 40 procent více Cadillaků než v roce 2005, což je na první pohled vynikající úspěch, ale v absolutních číslech jde pouze o 3000 automobilů a to je stále zoufale málo.

Pomocnou ruku při vývoji naftového šestiválce podala italská firma VM Motori SpA, která z 51 procent patří společnosti Penske Group, zbytek drží ve správě DaimlerChrysler AG. Agregát pracuje se vstřikováním common-rail, má objem 2,9 l, výkon 184 kW (250 koní) a maximální točivý moment 550 Nm. Bude pohánět všechny modely kromě nejmenšího BLS a SUV Escalade a stane se také alternativou k řadovému pětiválci Vortec 3700 v Hummeru H3. Časem si najde cestu i do vozů Opel, Saab a Vauxhall, díky možnosti montovat je příčně i podélně.

Motor, jehož dvě řady válců svírají úhel 60° a válce mají vrtání 83,0 mm a zdvih 90,4 mm, má celkový objem 2935 cm³. Nejvyšší vstřikovací tlaky dosahují až k magickým 2000 bar.

Ale zpátky ke Cadillaku. Jako první budou do hrdla nádrže vsouvat černé tankovací pistole majitelé sedanu CTS. Možná by byli překvapeni, kdybyste jim řekli, že bez jediného nastartování mají motory za sebou dvě cesty přes Atlantik. VM Motori je totiž bude přepravovat do Spojených států lodí a po finální montáži se vozy připraví na export na starý kontinent.

Pokud jste pozorně četli, možná jste se zamysleli nad tím, co bude s vlajkovou lodí Cadillaku – modelem Escalade (BLS má možnost využít, díky společným genům s Opelem Vectra a Saabem 9-3, menší diesely). Problém je v hmotnosti (2,5 t) a automatické převodovce. Této kombinaci by totiž nedokázalo poskytnout odpovídající dynamiku ani 550 Nm, natož „subtilních“ 184 kW, takže pro Escalade se připravuje hybridní pohon.

Cadillac, respektive GM, se snaží zachytit i stoupající zájem evropských zákazníků o limuzíny s pohonem všech kol, který nejlépe vystihuje obecná znalost tří systémů quattro, xDrive a 4Matic. Proto se již letos objeví nový model CTS s oběma poháněnými nápravami a s krátkým časovým odstupem i velká limuzína STS, jež zkombinuje systém AWD s motorem V8.

Miro Mihalik
Diskuze (6)
23. 5. 2007 17:54
Re: VM-NEVITE ČO Sú TO ZA MOTORY???
Jsou to italské motory vyráběné firmou VM Motori. Co bys rád věděl konkrétně? Jinak diesely od této fitmy používal například Voyager TD (což teda nebyl příklad vyložené spolehlivosti co čtu, ale doba pokročila).
Avatar - Ricardo
23. 5. 2007 09:42
Snad - pro Cadillac
To už zní lépe než Cadillac kombi. Možná z nouze ctnost, ale pokud chce Caddy uspět v Evropě, musí jít místním zákazníkům naproti :yes: