Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo – Víc než jen americká alternativa?

David Bureš
Diskuze (78)

Cadillac by opět rád prorazil v Evropě. Zkusí to mimo jiné středně velkým SUV, které jsme na českých silnicích exkluzivně otestovali ještě před oficiálním zahájením prodeje.

Design, interiér


Mimoevropské automobilky nemají na starém kontinentu zrovna na růžích ustláno. Evropský zákazník je nadmíru konzervativní, navíc velice náročný co se týče jízdních vlastností i kvality, což spolu se stále přísnějšími regulemi ohledně bezpečnosti a emisí znamená, že některé značky evropský trh raději opouští, protože se jim zdejší působení nevyplatí. Naposledy takový krok učinilo Infiniti, zatímco třeba Acura ani na trh nakonec nevstoupila a Qoros svoji evropskou expanzi zcela zrušil. Přesto se najdou zaoceánské značky, které to v Evropě zkoušejí.

Jednou takovou je Cadillac, luxusní divize amerického General Motors. Koncern sice po stažení se Chevroletu a prodeji Saabu i Opelu Evropu víceméně opustil, v omezených podmínkách tu ale stále funguje – prodává tu sporťáky Chevroletu (Camaro a Corvette) a najdou se tu i prodejci Cadillacu. Právě americký konkurent pro Audi a Mercedes by rád své aktivity na starém kontinentu oživil a stal se plnohodnotnou alternativou pro v Evropě působící prémiové značky.

Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo

Má se tak stát na konci roku, kdy má být představena nová struktura evropského zastoupení. Spolu s tím mají být pro Evropu homologovány i jednotlivé modely. Jak by to mohlo vypadat, jsme zjišťovali prostřednictvím exkluzivního testu Cadillacu XT4.

Do Česka ho dovezla společnost Tucar, která spolu s dalšími firmami prodává na českém trhu vozy amerických značek dovážené ze zámoří. Konkrétně vyzkoušený bílý Cadillac XT4 přivezla z Kanady jako ochutnávku toho, co od americké značky můžeme čekat.

A jak naše týdenní testování ukázalo, Cadillac XT4 by mohl na trhu vzbudit hodně pozornosti. Kdekoliv jsme se s autem objevili, XT4 si chodci i okolní řidiči prohlíželi a řešili, o co se vlastně jedná. A tak si to pojďme detailněji říci.

Originální design

V nabídce Cadillacu jde o úplnou novinku, nejmenší SUV stojící pod XT5, XT6 a Escalade, které se začalo vyrábět v roce 2018. Americkým pohledem je XT4 kompaktní SUV, v evropském měřítku jde ale o „středně velké SUV,“ které velikostně víceméně odpovídá modelům Audi Q5, Alfa Romeo Stelvio, Jaguar F-Type nebo Mercedes-Benz GLC, oproti nimž je však s délkou 4.599 mm a rozvorem 2.779 mm o něco kratší.

*Se sklopenými vnějšími zpětnými zrcátky
Cadillac XT4 – srovnání rozměrů s konkurencí
Model Cadillac XT4 Audi Q5 Alfa Romeo Stelvio BMW X3 Jaguar F-Pace Mercedes-Benz GLC Volvo XC60
Délka (mm) 4599 4663 4687 4708 4731 4669 4690
Šířka (mm) 1881 1893 1903 1891 2071* 1890 1902
Výška (mm) 1627 1659 1671 1676 1666 1644 1650
Rozvor (mm) 2779 2819 2818 2864 2874 2873 2865

Design kráčí v aktuálním směru Cadillacu, což znamená originální, sebejistou příď s masivní maskou chladiče a světlomety protaženými daleko k čelnímu sklu, což je ve výsledku hodně chlapácké vzezření. Je to osobitý výraz, který si s autem jiné značky rozhodně nespletete. Svébytná je i záď s vertikálně orientovanými koncovými světly protaženými do víka kufru. Právě těmi se XT4 odlišuje proti většímu SUV XT5 s obdobně řešenou přídí. Testovaná verze Sport se pak liší černým orámováním oken, originálními koly nebo specifickou maskou inspirovanou sportovním sedanem ATS-V.

Luxusní, ale...

To samé platí také pro interiér, byť třeba grafiku symbolů na tlačítkách známe z modelů Opel. Cadillac přitom razí klasickou cestu. Před řidičem jsou hezky čitelné analogové ukazatele, žádný digitální přístrojový štít, není tu pak ani volně stojící displej multimediálního systému. Místo něj je tu osmipalcová obrazovka zakomponovaná do palubní desky, avšak originálně naklopená. Že je na dnešní poměry nízko, by ani tolik nevadilo, jde spíše to, že se v ní na slunci leskne okolí. Oceňujeme ale zachování mechanických tlačítek pro ovládání některých funkcí.

Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo

Chválíme také palubní počítač, který zobrazuje i takové informace, které byste u konkurence hledali marně. V menu se tak dozvíte údaje o teplotě oleje v převodovce, napětí v autobaterii nebo stav vzduchového filtru. Líbí se nám též skvělý obraz parkovací kamery s vysokým rozlišením, který navíc nabízí funkci virtuálního autíčka podobně jako v aktuálních BMW, což pomůže orientaci v prostoru. Zajímavou funkci pak mají masážní sedačky – při parkování vrněním upozorní řidiče na přibližující se překážku.

Přední sedadla jsou „po americku“ pěkně širokánská, lze se v nich pohodlně rozvalit. Vedle dnes už obligátního vyhřívání si navíc lze připlatit i za ventilaci nebo masážní funkci. Palubní deska je v testovaném kusu čalouněná kůží, úroveň použitých materiálů evropské konkurence je ale pořád o krok napřed. Zkrátka to v XT4 vypadá pořád o něco laciněji než třeba v Q5. Všimnete si toho přitom již při nastupování, kdy bouchnutí při zavírání dveří má zkrátka blíže mainstreamovým vozům než prémiovkám.

Na zadních sedadlech je tak akorát místa, v tomto ohledu je znát, že je XT4 kratší než evropská konkurence. Se svými 185 centimetry výšky mám při posazení se „za sebe“ jen minimální rezervu, a to jak před koleny, tak nad hlavou, kvůli hraně panoramatické střechy. Lavice pěkně podpírá stehna, podivný tvar opěradla ale poněkud tlačí do hýždí.

To zavazadelník není příliš velký. Udávaných 637 litrů se sice jeví jako skvělé číslo, jenže po otevření víka zavazadelníku se budete podivovat nad tím, kde se vzaly. Započten je sem patrně i prostor pro náhradní kolo, zaplněný v testovaném kusu právě rezervou a napevno instalovanými schránkami kolem ní. Šířkou mezi podběhy ani délkou auto nevybočuje ze standardů, nápadná je ale nízká výška mezi podlahou a krycí roletkou.

Motor, jízdní vlastnosti


Jediný, ale povedený motor

Nabídka motorů je jednoduchá, Cadillac XT4 je k dispozici výhradně s benzinovým čtyřválcem 2.0 Turbo. V Evropě možná bude zájemcům chybět nějaká naftová alternativa, jenže ono je XT4 i v domovské Americe dostupné s jediným agregátem.

On ale jiný ani vlastně není potřeba. Nově vyvinutý dvoulitr s proměnným zdvihem ventilů a vypínáním poloviny válců (tzv. ventilový rozvod DOHC TriPower), přeplňovaný turbodmychadlem typu twin-scroll a sběrným výfukovým potrubím integrovaným do hlavy válců je totiž povedeným motorem.

Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo

Přímovstřikový čtyřválec s hliníkovým blokem i hlavou válců dosahuje výkonu 177 kW a točivého momentu 350 N.m v širokém pásmu 1500 až 4000 otáček, což už je více než dostatečná síla pro slušný odpich. Jednotka se nechává snadno vytáčet, v nízkých otáčkách neprotestuje, v těch vysokých se projeví jadrnějším zvukem, který je však pro benzinové čtyřválce typický. Vypínání válců ale nepostřehnete.

Cadillac XT4 – srovnání benzinového dvoulitru s konkurencí
Model Cadillac XT4 Audi Q5 Alfa Romeo Stelvio BMW X3 Jaguar F-Pace Mercedes-Benz GLC Volvo XC60
Motor 2.0 Turbo AWD 45 TFSI quattro 2.0 Benzin Q4 xDrive30i 25t 200 4Matic T5 AWD
Zdvihový objem [cm3] 1998 1984 1995 1998 1997 1991 1969
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 177/5000 180/5000-6500 148/5250 185/5200-6500 184/5500 145/5500-6100 184/5500
Točivý moment [N.m/min]  350/1500-4000 370/1600-4300 330/1750 350/1450-4800 365/1300-4500 320/1650-4000 350/1800-4800
Převodovka 9A 7DS 8A 8A 8A 9A 8A
Max. rychlost [km/h] 210 237 215 240 217 215 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 6,4 7,2 6,3 7,0 7,9 6,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,7 7,5 7,0 7,2 7,5 7,1 7,3

Líbí se nám též sladění s devítistupňovým automatem Hydra-Matic 9T50, který je jedinou možností – jak také jinak u vozu americké provenience. Planetová převodovka s měničem se chová přesně tak, jak byste od Američana čekali. Převod mění možná sice poněkud pomalu, avšak naprosto hladce, že změnu ani nepostřehnete. K dispozici tak sice jsou páčky pod volantem pro ruční řazení, k pohodovému charakteru auta se ale vůbec nehodí. Na manuální pokyn navíc převodovka nereaguje zrovna hbitě, ani samotná práce převodovky pak není tolik jemná. A tak jsme raději nechávali změnu převodu plně v režii automatiky.

Spotřeba je pak očekávatelná s ohledem na kombinaci benzinového motoru s automatem a pohonem všech kol ve vysokém SUV – nízká zkrátka není, nejčastěji se pohybuje kolem deseti litrů. Na okreskách se sice můžete dostat k devíti litrům, spíše ale počítejte s 9,5 l/100 km, a to i s lehkou nohou. Svižnější tempo pak zvýší apetit k jedenáctilitrové hranici. Na dálnici si auto řekne o nějakých devět litrů.

Houpavá krabice? Ale kdeže...

Testovaná varianta využívá pohon všech kol s dvojicí spojek, umožňující odpojit pohon zadní nápravy – kardan se odpojí nejen od zadního diferenciálu, ale také od motoru. Cadillac dokonce využívá tři nezvyklé režimy nastavení vozu – výchozí Tour sází výhradně na pohon předních kol, aby šetřil palivo, zbývající módy (AWD a Sport) už využívají pohon obou náprav. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a pětiprvkové zavěšení vzadu, k dispozici jsou za příplatek též adaptivní tlumiče, ty ale zkoušený vůz neměl.

Od amerických aut obvykle očekáváme houpavý charakter a ne příliš jisté chování, to však pro XT4 rozhodně neplatí. Ano, ve výchozím režimu Tour s poháněnou přední nápravou automobil na limitu znejistí a nepůsobí v zatáčce tak odhodlaně jako evropská konkurence, ve čtyřkolkových módech však nabídne až nečekaně agilní chování. A houpání karoserie? Na poměry SUV nijak nevybočuje z průměru.

Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo Cadillac XT4 Sport 2.0 Turbo

Naladění je spíše tužšího ražení, nerovnosti českých silnic dá XT4 posádce přece jen občas pocítit. Spíše bychom však ocenili lepší odhlučnění podvozku, občasné tupé rány jsou bližší mainstreamovým vozům než konkurenci z řad prémiových značek. A to testovaný kousek měl 18palcová kola se slušně vysokým profilem (235/60). Také brzdy by mohly být účinnější, právě při zpomalování se nejvíce projeví přece jen vysoká hmotnost 1,7 tuny. V tomto ohledu se tak nedivíme, že třeba Lexus ES speciálně pro evropskou specifikaci dostal silnější brzdový systém.

Na konci roku už snadněji

V tuto chvíli je nákup Cadillacu XT4 na českém trhu omezený, kvůli jeho improvizovanému dovozu. Proto zatím nemáme ani oficiální ceny, zástupci Tucaru pouze uvádějí, že základní cena XT4 se pohybuje kolem milionu.

Z uživatelského hlediska ale není problém. Na automobil se vztahuje tříletá záruka, ukazatele jsou díky dovozu z Kanady v kilometrech za hodinu. Stačí jen nahrát navigační podklady. Negativem tak může být pouze „americké“ zpětné zrcátko s obrazem v poměru 1:1 nebo angličtina v multimediálním systému. Od objednání k převzetí vozu to pak obvykle trvá zhruba tři měsíce.

Před koncem roku by ale tyto problémy měly být vyřešeny a dodávky by se měly urychlit spolu s tím, jak se bude konsolidovat evropské zastoupení Cadillacu.

Závěr


Závěr

Německá prémiová trojka má na evropských trzích neochvějnou pozici, Cadillac XT4 je ale k jejím středně velkým SUV originální alternativou, která si najde své fanoušky. Nesnaží se s německou konkurencí bojovat jejími zbraněmi, místo toho kráčí typicky americkou cestou. Nabízí pohodlné široké sedačky, které ocení řidiči nejen rozvalitých postav, bohatou výbavu, osobitý vzhled a slušný komfort.

Navíc má i nečekaně agilní podvozek, když si sepnete režim s pohonem všech kol. Tohle není žádná uhoupaná americká krabice, jak by někdo možná očekával. Stále má ale auto nejraději pohodový styl, tak typický pro americké automobily.

Takový charakter se v dnešní uspěchané době leckomu zalíbí, a tak věříme, že si svoji klientelu XT4 najde, i bez turbodieselu, který by v dané kategorii Evropany nepochybně zaujal více. Držíme Cadillacu na evropském trhu všechny palce!

Nejlevnější verze modelu Okolo 1.000.000 Kč (2.0 Turbo/177 kW)

Plusy

  • Slušně silný motor
  • Pohodlné sedačky
  • Hladce řadící převodovka
  • Bohatá výbava
  • Originální vzhled

Minusy

  • Průměrné brzdy
  • Nízký zavazadelník
  • Oproti německé konkurenci průměrné materiály
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (78)

Doporučujeme

Cadillac XT4 2.0 Turbo (177 kW)
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy 18palcová kola z lehkých slitin, kožené čalounění, kožený multifunkční volant s vyhříváním, přední sedadla s elektrickým ovládáním, vyhříváním, ventilováním a masážní funkcí, vyhřívaná sedadla vzadu, head-up displej, kamerový parkovací systém sledující okolí vozidla, parkovací čidla vpředu a vzadu, multimediální systém včetně navigace, panoramatické střešní okno, aktivní parkovací asistent, hlídání mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích, elektricky ovládané víko zavazadelníku, dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, hudební systém Bose se 13 reproduktory, diodové světlomety, osm airbagů, rezervní kolo, bezdrátové nabíjení, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, bezklíčový vstup, atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 177 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 7.8 / 8.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 637 / 1385
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1767 / 0
Rozměr pneu: 235/60 R18
Cadillac XT4 2.0 Turbo (177 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4599
b) šířka (mm): 1881
c) výška (mm): 1627
d) rozvor (mm): 2779
e) rozchod vpředu (mm): 1606
f) rozchod vzadu (mm): 1603
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ozzman
8. 8. 2019 13:38
Re: Cadillac v Evropě
Takhle nějak funguje i podvozek Fordu, poznáš rozdíl hlavně na rozbité silnici... samozřejmě v rámci mainstreamu.
Avatar - Ozzman
8. 8. 2019 13:37
Re: Cadillac v Evropě
Však jsme si spolu o F30 přesně před rokem psali, jestli pamatuješ, chvíli jsem o ní uvažoval ;) Jenže pro mne by to byl obyčejný kousek a nechtěl jsem být za trotla, aby mi to natřela každá Oktávka :D (což jsem se tedy dozvěděl až dávno po tom, co jsem od úvah o F30 opustilú.

Já si myslím, co jsem pak ještě zjišťoval dále u kamaráda z BMW, že pro roky výroby, které jsem já uvažoval, byl největší průser motor, který jsem sháněl a jeho údržba ( rozvody u kabiny + problémový řetěz). Podvozek mi komfortní nevadí, ba naopak... :)

Pro mne je pak F30 zatím asi hezčí, než novější generace, takový návrat k E46
Avatar - Ozzman
8. 8. 2019 13:34
Re: Cadillac v Evropě
No, tak zrovna Páju znám osobně a vím, že má taky dost odjeto a ve velké části názorů na auta se shodneme, otázkou je, že třeba opravdu hodně ojeté trojky nezkoušel, nevím.... nechci soudit.

Já teď radši diskutuju na MACZ o spotřebě ve městě :D Dost lidí se diví že i diesel umí jezdit skoro za 10 na sto, když se jedná o centrum Prahy ve špičce :D
Avatar - Hammunasakra
8. 8. 2019 11:43
Re: Cadillac v Evropě
Nesouhlasim že většina = tam se sakra poznaj ROZDÍLY

Že když odflákneš poddimenzuješ některý díly podvozku = a tys to slyšel teď tak máš v hlavě co to přesně bylo = je to špatně akdyž si drahá prémie ultrašpatně. Může to bejt na složitějších myslim nekvalitnějších vozovkách znát = no tak to prostě je. A je fakt hodně špatně jestli na nějaký byť problematický vozovce se ty poddimenzovaný díly chovaj hůř než Okta

Já to nemyslel jako chválu Pirátů i když HODNĚ věcí co fakt asi chtěj prosazovat je SAKRA dobře a sakra potřeba = docela sme zaostali = ale šlo mi čistě o ten princip = kritizovat když to JE NA MÍSTĚ. Za což to = od části lidí = schytali :-)

No jak vidno sou lidi který místo BMW a Andreje budou radši kritizovat = ty co na nějaký nedostatky upozornili

Kouk ses na tu diskuzi o případnym použití MQB pro Audi A4? To byla velká jízda :-!
8. 8. 2019 11:38
Re: Cadillac v Evropě
Ozzy ale fakt je ten, že F30 jak píšu výše jezdila na nekvalitní vozovce až nemnichovsky klidně. To naladění ji ubralo na sportovnějších vlastnostech všude jinde. ;-)