Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac 1963: Prý byl tichý jako Rolls-Royce!

Karel Haas
Diskuze (1)

Luxusní americké křižníky silnic značky Cadillac se v modelovém roce 1963 vyráběly ve verzích 62, Sixty-Special a Fleetwood 75. Zadní kola všech verzí poháněly motory V8 s objemem 6,4 a 7 litrů.

Sedmá generace vozů Cadillac série 62 se vyráběla v letech 1961 až 1964 a navazovala na šestou generaci z let 1959 a 1960. Cadillac modelového ročníku 1961 dostal novou mřížku chladiče skloněnou dozadu jak dolů k nárazníku, tak nahoru k okraji kapoty. Typické pro celou sedmou generaci byly dvojité kruhové světlomety. Zatímco ročníky 1961 a 1962 měly střešní sloupky A zahnuté ve tvaru bumerangu, od roku 1963 už měly vozy Cadillac tyto sloupky rovné a přední okno více skloněné. Zadní skupinové svítilny byly od ročníku 1963 uspořádány svisle v rozích karoserie.

Motory

Základním motorem ročníku 1963 byl vidlicový osmiválec s rozvodem OHV a objemem 6,4 litru (390 kubických palců). S karburátorem Rochester měl nejvyšší výkon 329 k (242 kW) při 4 800 ot/min a točivý moment 583 Nm při 3.100 ot/min. V roce 1963 došlo k prvním výrazným úpravám po dlouhých 14 letech. Vrtání a zdvih (101,6 x 98,4 mm) zůstaly beze změn, stejně jako ventily, vahadla, hlavy válců a kompresní poměr (10,5:1). Skoro všechno ostatní však bylo odlišné. Pětiložiskový klikový hřídel byl lehčí a pevnější, blok válců byl o 25 kg lehčí a pomocná zařízení byla přemístěna tak, aby se k nim zlepšil přístup při servisu. Nový motor byl o něco menší a měl hladší a tišší běh. Cadilac s ním dosahoval rychlost až 190 km/h a z 0 na stovku to zvládl za 10 s. Cadillac měl mimořádně tichý běh při vysokých rychlostech, takže byl často srovnáván s vozy Rolls-Royce. Pokud někomu výkon motoru 390 V8 nestačil, mohl zvolit motor 429 V8 s objemem 7 litrů a nejvyšším výkonem 344 k (253,5 kW).  

Cadillac modelového ročníku 1963 se vyráběl ve třech sériích: 62 (Sixty-Two, od roku 1959 s továrním značením 6200), Sixty Special a Fleetwood série 75. Ze základní série 62 vycházely verze Coupe de Ville, Sedan de Ville Park Avenue a kabriolet Eldorado Biarritz.

Série 62 (Sixty-Two)

Cadillac série 62 se v modelovém roce 1963 nabízel ve dvoudveřových verzích hardtop (bez střešních sloupků B) a kabriolet, čtyřdveřových hardtopů (foto) se čtyřmi a šesti bočními okny a v provedení Town Sedan. Všechny modely kromě Fleetwoodu 75 měly rozvor náprav 3.289 mm. Cadillac 62 byl dlouhý 5.664 mm, široký 2.024 mm a vysoký 1.438 mm. Proti ročníku 1962 měl Cadillac 1963 novou masivní „dvoupatrovou“ přední masku, sahající až pod dvojité světlomety a do boků. Pod světlomety byla umístěna malá kruhová parkovací světla. O něco nižší zadní ploutve byly zakončené svítilnami a pod nimi byla svisle umístěna zadní sdružená světla.

Prvním modelem sedmé generace vozů Cadillac série 62 byl ročník 1961. Na obrázku je Hardtop Sedan. Prvním modelem sedmé generace vozů Cadillac série 62 byl ročník 1961. Na obrázku je Hardtop Sedan.

Příplatkový seznam měl rekordních 143 položek, včetně klubovkových předních sedadel s potahem z vlny, kůže nebo nylonu a dřevěných dýhových obkladů na palubní desce, dveřích a opěradlech sedadel. Klimatizace stála 474 dolarů navíc, tempomat necelou stovku, elektrické zamykání dveří 46 $, rádio 191 $, nastavitelný volant 46 $ atd. Dvoudveřové kabriolety (foto) měly ještě bohatší výbavu, ale v následujícím roce 1964 byly stažené z nabídky.

Kabriolet Cadillac 62 měl ploutve na zadních blatnících protažené až ke dveřím. Kabriolet Cadillac 62 měl ploutve na zadních blatnících protažené až ke dveřím.

Ceny vozů Cadillac ročníku 1963 vzrostly proti ročníku 1962 jen mírně, Cadillac 62 začínal na 5.026 $.  Do standardní výbavy přitom patřila automatická čtyřstupňová převodovka Hydra-Matic, posilovač řízení, samočinně nastavitelné brzdy s posilovačem, topení nebo zpětné zrcátko na levé straně s dálkovým ovládáním.

Sixty-Special

Designeři GM Bill Mitchell (1912–1988) a Harvey Earl (1893–1969) dali už v roce 1938 vozu Cadillac s prodlouženým rozvorem, odvozenému z modelu série 60 jméno Sixty Special, později označovaný také jako Fleetwood Sixty Special. V jeho osmé generaci dal Bill Mitchell tomuto luxusnímu čtyřdveřovému hardtopu (foto) karoserii se stejným rozvorem a rozměry jako série 62. Karoserie se lišila jen v detailech, nejviditelnější byla absence vodorovných lišt na bocích (boční lišty se hned za podběhy předních kol stočily dolů a pokračovaly na prazích až k zádi), trojúhelníkovými okénky v zadních dveřích a větracími otvory v sloupcích C. Za vinylovou střechu bylo nutné připlatit 125 dolarů. Vozů Sixty Special bylo v roce 1963 vyrobeno 14 tisíc a jejich cena začínala na 6.300 dolarech.  

Boční lišty modelu Sixty Special se hned za podběhy předních kol stočily dolů a pokračovaly na prazích až k zádi. Boční lišty modelu Sixty Special se hned za podběhy předních kol stočily dolů a pokračovaly na prazích až k zádi.

Fleetwood 75

Luxusní limuzína Cadillac Fleetwood Seventy-Five 1963 (foto) měla rozvor prodloužený na 3 805 mm a měla úctyhodnou délku 6.180 mm. Šířkou 2.029 mm a výškou 1.504 mm se už tolik od ostatních modelů nelišila. Vůz s pohotovostní hmotností 2.495 kg poháněl stejný motor V8 s objemem 6.384 cm3 a výkonem 329 k (242 kW) jako u ostatních modelů 1963. Osmimístný vůz dosahoval rychlost až 195 km/h a spotřeboval přes 20 litrů benzinu na 100 km.

Cadillac Fleetwood 75 měl panoramatické přední okno a sloupky A se záporným sklonem. Dveře zasahovaly do střechy. Cadillac Fleetwood 75 měl panoramatické přední okno a sloupky A se záporným sklonem. Dveře zasahovaly do střechy.

Cadillac Fleetwood 75 měl panoramatické přední okno a sloupky A se záporným sklonem. Dveře zasahovaly do střechy, což usnadňovalo nastupování. Limuzína měla přední sedadla oddělená přepážkou. Před zadní lavicí bylo tolik místa, že se tam vešla přídavná sklápěcí sedadla. Série 75 sloužila také k přestavbě na pohřební vozy a sanitky.

Kabriolet Eldorado Biarritz

Vrcholem luxusu byl v modelovém roce 1963 čtyřmístný kabriolet Cadillac Eldorado Biarritz (foto), standardně dodávaný s elektricky nastavitelnými předními sedadly, koženým čalouněním, elektrickým ovládáním oken dveří a dalšími vymoženostmi. To vše se nabízelo za přijatelnou cenu od 6.608 $. Karoserie kabrioletu Eldorado Biarritz se podobala modelu Sixty-Special a měla textilní stahovací střechu uloženou za zadními sedadly pod plátěným krytem, nerezové prahy dveří a pneumatiky s bílými boky.

Vrcholem luxusu byl v modelovém roce 1963 čtyřmístný kabriolet Cadillac Eldorado Biarritz. Vrcholem luxusu byl v modelovém roce 1963 čtyřmístný kabriolet Cadillac Eldorado Biarritz.

Sedan De Ville Park Avenue

Park Avenue, vyráběný pouze v letech 1961 až 1963, byl vzácnou verzí sedanu De Ville se zkrácenou zádí. Byl odpovědí na výtky, že stále se zvětšující vozy Cadillac mají potíže najít v New Yorku místo k parkování v garážích. Park Avenue byl zhruba o 30 cm kratší než standardní Cadillac. Zájem o tyto vozy ale nesplnil očekávání, takže v roce 1963 jich bylo vyrobeno jen 1.575 kusů. Dvoudveřových Coupe De Ville bylo v modelovém roce 1963 vyrobeno necelých 32 tisíc. V některých našich autobazarech jsou v dobrém stavu na prodej za cca 800.000 Kč.

V následujícím modelovém roce 1964 se Cadillac změnil jen nepatrně. Jen nová přední maska dostala šípovitý tvar do písmene V ve svislém i vodorovném směru. Vodorovná půlicí lišta masky byla protažena do boků až k zádi a zmenšilo se zadní okno. Vnější rozměry zůstaly bez větších změn.

Karel Haas
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
5. 1. 2023 15:30
Nádhera
krásný design, poctivé motory, všude spousty místa a pohodlí. Pravý americký koráb silnic jak má být. Nádherné stroje, dodnes je vídám na srazech amerik. :yes: