Obytný Ford Transit Custom Nugget je v Čechách: Na cesty!
Čeští zájemci nebo jen obdivovatelé nového obytného vozu Ford Transit Custom Nugget si jej mohli poprvé prohlédnout na výstavě For Caravan v pražských Letňanech o uplynulém víkendu. V Evropě se však vůz poprvé předvedl na autosalonu v Bruselu v lednu tohoto roku. V současné době ještě nejsou stanoveny ceny na českém trhu. Očekává se, že budou k dispozici ve třetím až čtvrtém čtvrtletí tohoto roku.
Dvě délky, dvě střechy
Transit Custom Nugget coby obytná verze populárního užitkového Fordu kupodivu nemá základ v osobní variantě Tourneo, ale v užitkové Transit Custom. Tento zdánlivý nesoulad má svůj důvod. Nugget totiž představuje poměrně výraznou přestavbu původního auta. Současný Transit se pro Evropu vyrábí v tureckém závodě v Kocaeli.
Z Turecka vyjede prosklená karoserie bez druhé a třetí řady sedadel, která putuje do Německa ke známé firmě Westfalia. Ta zajišťuje kompletní přestavbu vozu, přičemž se podílela i na vývoji této obytné verze.
Vůz je nabízen ve dvou odlišných verzích. Coby kratší varianta Nugget, respektive o 367 mm prodloužená Nugget Plus. Obě varianty se ale neliší jen délkou, ala na první pohled také střechou. Kratší Nugget ji má výklopnou, delší verze Plus pevnou a zároveň výrazně zvýšenou. U firmy Westfalia je auto vybaveno předními otočnými sedadly a dále lavicí ve druhé řadě. Nugget i Nugget Plus tak může včetně řidiče přepravovat až pět cestujících.
Takové malé 3+1
Pokud se zaměříme na obytný prostor, který je tím hlavním u Transitu Custom Nugget, Westfalia jej koncipovala do tří zón. Zcela vzadu se nachází kuchyňka s linkou ve tvaru písmene L. Zároveň jsou zde šatní skříně.
Před ní, tedy tam, kde běžně najdete druhou řadu sedadel, je obytná část s jídelním koutem. Ve výsuvné, respektive pevné zvýšené střeše u verze Plus se nachází ložnice s lůžkem pro dvě osoby. Přístup zde je z kuchyňky. V případě potřeby lze druhou řadu sedadel, tedy vlastně obytný prostor, rozložit tak, že se vytvoří další lůžko, na němž se při troše uskromnění bez problému vyspí dva lidé. Kuchyňská linka je vybavena plynovým dvouvařičem, kdy každý z vařičů má vlastní 2,8 kilogramovou bombu s propan-butanem. Vedle sporáku je malý dřez. Součástí kuchyňky je také chladnička o objemu 40 litrů.
Prodloužená verze Nugget Plus nabízí navíc výklopné umyvadlo, umístěné v zadním levém rohu kabiny, hlavně však toaletu, které je naproti umyvadlu. U kratší verze Nugget ale lze mít toaletu rovněž, ale pouze přenosnou chemickou v rámci příslušenství.
Zajímavostí je přípojná sprcha. Tu lze napájet od vývodu vody zcela vzadu v podstatě z čela kuchyňské linky. Sprchovat se samozřejmě musíte venku, přičemž k dispozici máte nádrž s pitnou vodou o objemu 42 litrů a stejně objemnou na užitkovou vodu.
Dva výkony, dvě převodovky
K pohonu Transitu Custom Nugget bude sloužit dvojice vznětových přeplňovaných čtyřválců Ford 2.0 EcoBlue s výkonem 96, respektive 125 kW. Obě verze se standardně párují se šestistupňovou manuální převodovkou. Alternativně za příplatek bude k dispozici šestistupňová samočinná převodovka SelectShift. Jedná se o planetové ústrojí s měničem momentu. Transit Custom Nugget, respektive Nugget Plus má poháněná výhradně přední kola.
Standardní výbava vozu zahrnuje systém SYNC 3 s osmipalcovou obrazovkou a hlasovým ovládáním. Nechybí adaptivní tempomat či předkolizní asistent s detekcí chodců. V rámci příplatků pak bude možné dovybavit obytnou část vozu například stínítky, markýzou či ohřívačem teplé vody. O vytápění kabiny v zimě se stará nezávislé topení Eberspacher o výkonu 3 kW s dálkovým ovládáním, které je samozřejmě programovatelné. I to je součástí přestavby vozu od Westfalia.