Ohlédnutí: Goodwood Festival of Speed 2013 (320 fotografií)
Prestižní svátek rychlosti pořádá Lord Earl of March na svém hrabství v jihoanglickém Goodwoodu již dvacet let. Letošní jubilejní ročník se nesl ve znamení oslav a návratu mnoha hvězd, které pokládaly základy jedné z největších motoristických událostí světa. Ve výroční brožuře k letošní akci vzpomíná trefně na první ročník sám Lord March: „Návrat do roku 1993 se zdá být neuvěřitelný. Alain Prost vyhrál čtvrtý titul mistra světa F1, Kevin Schwantz se stal šampionem ve třídě 500 cm3, Bill Clinton usedl do prezidentského křesla USA a nikdo neznal Google, který v té době neexistoval.“
Výročím samotného festivalu to ale nekončí. Padesáté narozeniny přijelo do Británie velkolepě oslavit Porsche 911, a tak jsme expozici německé značky potkávali na každém kroku. A aby bylo na první pohled jasné, kdo je tu letos hlavní hvězda, dohlížela na celou akci z náležité výšky tři Porsche ukotvená na dech beroucí skulptuře.
Našlapanou expozicí připomněl své padesátiny domácí McLaren a na lesní rallyeové vložce vzdávala ta nejslavnější jména hold čtyřicetiletému fenoménu WRC. Výjimečnost goodwoodského festivalu spočívá v jeho pestrosti a kombinaci statické krásy a rychlosti. Abyste si udělali stručnou představu, pojďme se projít po lordově panství. Vezměme to třeba od motokrosové tratě, kde se letos v rámci freestylové show představil i náš Petr Pilát.
Cathedral Paddock nás nadchl fantasticky zrenovovaným Bugatti typu 59 nebo skupinkou vítězů amerického závodu Pikes Peak. Vedle Toyoty Tacoma Roda Millena tu nenápadně stál Vatanenův Peugeot 405, kterému dělalo doprovod letošní monstrum Sébastiena Loeba.
Supercar Paddock dostál svému jménu a kromě přehlídky Astonů, Jaguarů, Lamborghini a exotů, jako je španělské GTA Spano nebo Pagani, jste tu mohli v permanentním obležení diváků objevit zakázkové Ferrari SP12EC zpěváka Erica Claptona. Že už je toho nějak moc? A to zdaleka nekončíme. Čeká nás ještě depo okruhových speciálů z Le Mans a jiných slavných závodů, paddock Formule 1, motocykly a rallye. To vše v kombinaci moderních a historických vozů, naředěno nejvzácnějšími veterány, na jaké jen dokážete pomyslet.
Bugatti typ 41 Royale? Žádný problém. Parkuje hned vedle McLarenu F1 herce Rowana Atkinsona, Jaguaru XJ 220 a Ferrari F40. Přesně tam, co najdete také Ferrari 250 LM, Jaguar XKSS a několik konceptů v čele se špičatým Mercedesem C111/2. Aby toho nebylo málo, většina exponátů nahodí během čtyřdenního festivalu motory, aby se 150 000 divákům představila ve své přirozenosti, tedy jízdě. Součástí slavnosti je tradiční závod do vrchu, kterého se účastní jinde nevídaný mix motorek, placek, monopostů F1, WRC, supersportů a historických aut. A nemyslete si, že se jezdí výletním tempem. Závodníci v sobě jen těžko dokážou potlačit soutěživost, o čemž svědčí až nezdravé množství letošních bouraček.
Přímo před naším objektivem si to do bariéry namířilo okruhové Porsche 962C posádky Stuck/Pescarolo. Chvíli nato odtahovka nakládala zbořený koncept Giugiaro Parcour a v levotočivé zatáčce poctivě rozebral svou pikespeakovou Toyotu Rod Millen. Holt i mistr tesař se někdy utne.