3.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Honda Civic 8. generace: Radikální změna k dobrému i horšímu

 

Na sklonku roku 2005 Honda šokovala motoristický svět. Představil se Civic osmé generace. Zatímco předchozí řada připomínala spíše MPV, tato pro změnu vypadala, jak kdyby přiletěla z vesmíru. Pro své avantgardní tvary si zakrátko vysloužila přezdívku UFO.

Nedávno Honda představila už desáté vydání civicu. To znamená, že recenzovaná generace je vlastně už v seniorském věku. Toto budiž příslibem dalšího snížení cen. Nabízí se však otázka, jak tato honda funguje s přibývajícími léty. Pokusíme se to v následujících řádcích popsat.

Futuristické tvary, za něž by se v době uvedení nemusel stydět ani lecjaký koncept, ale nebyly jedinou novinkou, kterou Honda v řadě civic přinesla. Za zmínku stojí také nové uspořádání kabiny. Aby vůz nabídnul maximum praktičnosti, musel výrobce chtě nechtě udělat některé technické ústupky. Řeč je o řešení zadní lavice, takzvaných Magic seats, jejichž sedák lze vztyčit vzhůru a vytvořit tak nebývalý prostor, třeba pro přepravu jízdních kol. Celé je to vymyšleno velice zdařile, takže ani křehká žena nebude mít s přestavbou kabiny problém.

Praktičnost si vybrala daň jinde

Uplatnění Magic seats znamenalo, že konstruktéři museli palivovou nádrž vozu posunout více dopředu. Ta tudíž není pod zadním sedadlem, jak je obvyklé, nýbrž mnohem více vpředu, pod předními sedadly. Proto i v nejnižší poloze sedíte na předních sedačkách poněkud výše.

Video

A zatímco změna polohy nádrže může být ve skutečnosti vítaná, třeba z důvodu lepšího rozložení hmotnosti, jiná novinka, související s Magic seats, v době vzniku tolik nadšení nebudila. Civic 8. generace je tak prvním modelem své řady, který namísto sofistikovaného zcela nezávislého zavěšení zadních kol přinesl obyčejnou zkrutnou příčku – tedy polonezávislé zavěšení kol. Honda tímto počinem jakoby šla proti proudu. Na druhou stranu, tento typ nápravy dodnes používají v této třídě všechna francouzská auta.

Ač jednoduché zavěšení bývalo v době uvedení terčem kritiky novinářů, ve skutečnosti je pro pozdější kupující ojetiny přínosné. V okamžiku, kdy se to množství ramen změní v hromadu šrotu, to může pěkně provětrat rodinný rozpočet.

Popsané řešení se týká pouze hatchbacků. Sedan, jenž se pro Evropu vyráběl v Turecku (s výjimkou hybridu), se překvapivě liší. A to jak po vzhledové stránce (jiná palubní deska, panely karoserie), tak i výbavou (nenabízel dvouzonovou klimatizaci), tak také technicky. Tady jsou změny asi nejvýraznější. Vzadu je víceprvková náprava, přední modifikovaný McPherson sice zůstal, ovšem používá odlišná spodní příčná ramena. Po jízdní stránce je sedan mnohem lepší než hatchback, a to zejména při jízdě na rozbité silnici.

A je to právě zcela nový podvozek těchto civiků, který už v průběhu produkce majitele auta trápil. Spíše než o fatální závady se jednalo o banality, které jakoby ukazovaly na to, že po kvalitativní stránce už civic není, to co býval. Zejména v prvních dvou letech si zákazníci stěžovali na hluky od podvozku. Ty měly různé příčiny. Od vůle v táhlech stabilizátoru až po uvolněné horní dorazy předních tlumičů. A pokud zepředu něco cvakalo, měly to zpravidla na svědomí nečistoty, usazené mezi přední nápravnicí a skeletem karoserie. Stačilo povolit její šrouby a prostor mezi ní a karoserií vyčistit. Ani zadní náprava, i když jednoduchá, nebyla prosta problémů. V průběhu produkce se třeba modifikovaly zadní tlumiče, které v prvovýrobě dodával Sachs. Ty původní totiž vydávaly nepříjemné cvakavé zvuky.

Horší než to jsou problémy s elektromechanickým posilovačem řízení. Civic používá vyspělejší řešení posilovače s elektromotorem na ozubené tyči řízení. Zejména u aut vyrobených do roku 2006 hrozilo jeho selhání. Na vině byla jeho řídicí jednotka. Před její výměnou Honda uplatňovala speciální servisní postu, při níž k tomu určenou diagnostikou jednotku kontrolovala. Zdroje z Hondy uvádějí, že v rámci svolávací akce se do servisů vrátilo 2800 hatchbacků a sedanů a 190 hybridů.

Dnes by se již tato závada vyskytnout neměla. Přesto i v současnosti mnohým servo zlobí. Děje se tak zejména za nízkých teplot. Krátkodobý výpadek posilovače doprovázený rozsvícením oranžové kontrolky „volantu“ se obvykle napraví po vypnutí motoru a jeho opětovném natočení. Horší je, když se to stane při jízdě. Příčinou bývá nízké napětí na akumulátoru. Ten je v této hondě běžných rozměrů, nikoliv menší specifický, jaký tato značka používala ještě u předchozí generace.

Dvakrát „čtrnáctka“

Honda Civic, kterou zde zmiňujeme, měla pod přední kapotou několik pohonných jednotek. Celkem často můžete narazit na nejmenší motor o objemu 1,4 litru. Ty jsou ve skutečnosti dva. Auta do modernizace v roce 2009 mají osmi ventilovou verzi s unikátním zapalováním se dvěma svíčkami i-DSI na válec a pouze osmi ventily. Svíčky tady pálí postupně, nebo současně. V závislosti na jízdních podmínkách. Jde o motor označený L13A7 a známý je zejména z první generace menšího jazzu. Nabízí vynikající hospodárnost, jízdní projev ovšem už tak slavný není. Nejde ani o vyšší hmotnost vozu, jako spíš o chování motoru. Dole zabere, vytáčet se však nechce. Dřívější problémy se zanesenými kanály výfukových plynů od EGR ventilu známé z jazzu se tady nevyskytují.

I tak je lepší volbou novější motor L13Z1. Pracuje už se 16 ventily a konvenčním zapalováním a hlavně soustavou i-VTEC. Nabízí nejen více výkonu, nýbrž i jeho skvělou gradaci s otáčkami. Opět však platí, že na civic je tento motor slabý. Obě čtrnáctistovky se pojily se šestistupňovou manuální převodovkou, alternativou k ní byl automatizovaný manuál i-Shift. Ač s ním problémy nebývají, přesto bychom se mu vyhnuli. Už jen kvůli tomu, že pouhá výměna spojky se může docela prodražit. Je při tom totiž třeba naučit ovládací mechanismus kombinující elektromotor s hydraulickým ovládáním prahové hodnoty.

Tím nejlepším a zároveň i nejrozšířenějším motorem pro Civic je zážehová 1.8 i-VTEC. Jde o motor z řady R (R18A2). Je spolehlivý, úsporný a jízdně svižný. I ve městě se spokojí s 6,5 litry na 100 km. Stejně jako v případě menšího motoru i tady pohání rozvody řetěz. Z problémů, které se u tohoto agregátu vyskytují, můžeme zmínit snad jen občasné zhasínání či nemožnost motor opětovně natočit. Příčinou problému je nízký tlak paliva z důvodu nefunkčního nebo vynechávajícího palivového čerpadla. Zřejmě voda v benzínu způsobuje vznik koroze na jeho napájecí svorkovnici. Pomůže vyčištění, případně výměna palivové pumpy, což je ale dražší.

Jen v sedanu, který byl u nás poháněn pouze motorem 1.8 i-VTEC, případně hybridním pohonem IMA, můžete narazit také na plně samočinnou pětistupňovou převodovku s měničem momentu. Jde o originální ústrojí HBK, o němž jsme již psali jak v souvislosti s profilem accordu, nedávno i legendu.

Na první dobrou

Civic 8. generace byl prvním vozem značky, jehož kola roztáčel vznětový agregát vyvinutý vlastními silami. Jde o čtyřválec N22A, tedy o objemu 2,2 litru a výkonu 103 kW, označený i-CDTi. Z pohledu uživatele zaslouží pochvalu fakt, že jednotka plní normu Euro4 i bez filtru pevných částic. Rozvody tady pohání řetěz v kombinaci s tichým ozubeným převodem s vymezováním vůle v zubech. O dodávku nafty se stará common-rail CP3 od Bosche. Z hlediska údržby musíme pochválit použití hydraulických vymezovačů ventilové vůle. Zážehové motory používají mechaniku, přičemž vůle by se měla kontrolovat po ujetí 40.000 km nebo dvou letech.

První diesel od Hondy platí za spolehlivý a odolný motor. Přesto nějaké závady vykazuje. Pokud se z motorového prostoru ozývá podivný hluk, mohou být na vině prasklé výfukové svody. V případě, že se je nepodaří zavařit, jde o drahou závadu. Za ztrátu výkonu při akceleraci, případně zhasínání motoru, zase obyčejně stojí váznoucí EGR ventil, který se prostě s léty zanese usazeninami. Při jeho výměně je třeba současně aktualizovat ovládací software řídicí jednotky motoru. Proto tento úkon svěřte někomu, kdo má potřebné diagnostické vybavení.

Jinak zde platí to, co u jiných dieselů. Vstřikovače common-railu mají omezenou životnost. Do budoucna je tak třeba počítat s výdajem na jejich repasi. To však není nic specifického pro civic. Souhrnně však jde o spolehlivý a jízdně zdařilý diesel. A to je asi ta nejlepší zpráva.

Jak šel čas

2005: Na podzim představení osmé generace Hondy Civic. Karosérie tří, nebo pětidveřová, případně čtyřdveřový a výrazně technicky odlišný sedan, z něhož vychází verze Hybrid. Zážehové motory 1,4 i-DSI, 1,6 16V (na některých trzích – u nás ne), 1,8 16V, 2,2 i-CTDI a 1,3 IMA (Hybrid) a 2,0 16V pro Type-R.

2009: Na jaře modernizace vozu. Inovovaná přední část. Původní motor 1,4 i-DSI nahrazen jinou verzí s šestnáctiventilovou hlavou a běžným zapalováním. Ostatní motory beze změn.

2010: Pro modelový rok 2011 další modernizace. Opět změněný tvar masky chladiče.

2011: Ukončení produkce osmé generace. Představení nástupce na stejném technickém základu.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Osmá generace Hondy Civic, je automobil, kterým svým atraktivním a moderním vzhledem dokáže i mnoho let od svého uvedení na trh upoutat zájem zákazníků, pro které je atraktivní vzhled vozů jednou z priorit. První dva roky byl vůz vyráběn pouze v pětidvéřovém provedení, třídveřová varianta se dostala na trh až v roce 2007. Facelift dostal vůz v roce 2009 a mimo drobných kosmetických změn, byla vylepšena i bezpečnost vozu a vůz prošel nárazovými testy Euro NCAP s plným počtem pěti hvězdiček. Dobrou pověst Hondy, co se spolehlivosti týče, si udržela i tato generace Civicu a obecně lze tento vůz zařadit ve své kategorii k velmi spolehlivým vozům. K nejoblíbenějším a v autobazarech k nejžádanějším motorizacím patří výkonný a spolehlivý agregát 1,8 s výkonem 103 kW, který vozu dokáže poskytnout dostatečný výkon a jízdní dynamiku, ale rozhodně nezarmoutí ani spotřebou, která se dá při městském provozu udržet pod sedm litrů benzínu. Na opačné straně oblíbenosti pak stojí benzínové čtrnáctistovky, které neoplývají výkonem a spotřebou se příliš neliší od již zmiňované osmnáctistovky. Při nákupu ojetého vozu, je dobré věnovat pozornost stavu dvouhmotového setrvačníku a vstřikovačů, které jsou poměrně náchylné na kvalitu paliva. Antikorozní úprava Civicu je na velmi vysoké úrovní, takže s korozí karoserie se setkáte málokdy. Hlavními konkurenty tohoto vozu jsou Volkswagen Golf, Ford Focus a v neposlední řadě také Mazda 3.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Honda Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Honda Civic 8. generace: Radikální…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ojetá Honda Civic VIII: Chtějte výhradně 1.8 VTEC Ojetá Honda Civic VIII: Chtějte výhradně 1.8 VTEC

Honda Civic osmé generace z roku 2005 šokovala designem.…

Video z Ruska: Po silnici na vodních lyžích Video z Ruska: Po silnici na vodních lyžích

Zaplavené silnici se většina řidičů raději vyhne, ale…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…