Ojetý Hyundai Accent 1.4 16V: Jenom pro nenáročné
Mezi malými sedany bojuje o přízeň motoristů poslední řada vozu Hyundai Accent od roku 2006. Nevýrazný automobil oblých tvarů se prodával do roku 2010 a mnoho příznivců si nezískal, konkurence v daném segmentu byla celkem silná. Totéž platí i nyní pro trh s ojetinami. I proto se Accent většinou nabízí za příznivou cenu a ta bývá u zájemců o malý sedan jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru.
Nás zaujal Accent s cenou 92 000 Kč v nabídce autocentra Auto ESA. Vozy z roku 2006 se sice dají sehnat levněji, tenhle však disponuje bohatou výbavou a sadou pneumatik na discích navíc. První čeho si však zájemce všimne je stav - automobil od pohledu vypadá jako nový. Udávaný proběh 87 237 kilometrů se na vozidle významněji nepodepsal. Jeho baculatá karoserie oblečená do stříbrné metalízy nemá snad jediný viditelný škrábanec.
Prostor pro posádku
Nejen exteriér, ale také interiér působí velice zachovale. Jedním z důvodů je odolný plast použitý na jednoduše řešenou palubní desku. Ta svým tvarem v dnešní době neohromí, současně však nelze říci, že by působila nějak zvlášť zastarale. Výtku nemáme ani ke stavu sedadel, či k jejich pohodlí, v tomto směru se není třeba obávat nějakého zklamání. Vzadu nečekejte nadbytek prostoru v oblasti kolen, nakonec jedná se o malý vůz. Vyloženě těsno zde ale není, pokud na předním sedadle nesedí dlouhán, který by si sedačku musel posunout výrazně dozadu. Zavazadlový prostor je dobře přístupný, což nebývá u sedanů pravidlem. Objem 390 litrů shledáváme jako vyhovující.
Vraťme se ale ještě na skok do interiéru, konkrétně na místo řidiče. Ten ocení intuitivní rozmístění ovladačů, u kterých se díky odolnému materiálu nemusíte bát nadměrného opotřebení. Barva nebo potisk neslézají a to ani u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem. Naše výtka ale míří k přístrojovému štítu. Ten totiž postrádá teploměr chladicí kapaliny, je zde zastoupen pouze kontrolkou.
Motor a převodovka
Hyundai Accent se na tuzemský trh dostal s trojicí pohonných jednotek. Základním motorem je 1.4 16V o výkonu 71 kW, následuje 1.6 16V nabízející 81 kW a čtyřválcový turbodiesel 1.5 CRDi disponující 81 kW. Tento agregát se vstřikováním common rail platí za velice úsporný a dostatečně živý, avšak nepotěší vibracemi přenášejícími se do interiéru. Nicméně, proti tříválcovému turbodieselu montovanému do předchozí generace je tento motor nesrovnatelně kultivovanější.
Srdcem testovaného automobilu je ale základní zážehová čtrnáctistovka. Ta potěší tichým během i rozumnou spotřebou, která činí přibližně 6,5 litru na 100 kilometrů jízdy. Necelá stovka koňských sil se vzhledem ke třídě vozu zdá být dostačující. Jistě, závratné výkony nenabídne, na druhou stranu typickému zájemci o vozidlo daného segmentu bude vyhovovat. Jenom těžko sáhne po Accentu sportovně založený řidič, vždyť svým zaměřením jde o zcela jiný vůz.
Kladem základního motoru je také spolehlivost, jejíž kořeny vidíme v celkem jednoduché technice. Standardně se do automobilu montovala pětistupňová manuální převodovka, což je také případ testovaného vozu. Automat můžeme označit za vzácnost. Sice se nabízel, ale zájemci o Accent vždycky kladli důraz na cenu, a ta přirozeně mluvila pro manuál. Automobil s automatickým řazením tedy na trhu potkat můžete, bude ale naprostou výjimkou.
Jízdní vlastnosti a komfort
Motoristé vyžadující především pohodlí budou potěšeni komfortním odpružením, díky kterému se Accent doslova přenáší přes nerovnosti. Měkce naladěný podvozek ale znamená i velké náklony karoserie v zatáčkách. Držení jízdní stopy rozhodně není oblíbenou disciplínou vozu, směrovou stabilitou nevyniká v zatáčkách, ale ani při jízdě rovně vysokou rychlostí.
Výrobcem udávaná maximální rychlost 176 km/h nám přijde hodně za možnostmi podvozku. Již běžná dálniční jízda sto třicítkou vyžaduje neustálou korekci směru. Nepotěšilo ani řízení bez zpětné vazby či nepříliš přesné řazení, na druhou stranu mile překvapily brzdy s rychlým nástupem a výrazným účinkem. Přesto hodnotíme jízdní vlastnosti jako podprůměrné. Vyznavači poklidné jízdy vyžadující především komfort odpružení a nízké náklady ale vyjmenované nedostatky Accentu odpustí.
Výbava a cena testovaného vozu
Testovaný Hyundai Accent z roku 2006 nabízí Auto ESA za 92 000 korun. Jde o vozidlo ve výborném stavu, s 87 237 ujetými kilometry. Automobil disponuje dobrou výbavou, tedy vezmeme-li v úvahu třídu, do níž patří. Nechybí klimatizace, ABS, centrální zamykání, elektrické ovládání zpětných zrcátek a všech bočních oken či dokonce šest airbagů. Výhodou jsou také přední mlhovky nebo druhá sada kol včetně plechových disků. Autorádio s přehrávačem CD už můžeme v dnešní době považovat za samozřejmost.
Expert Auto ESA radí
Slabinou testovaného Accentu je korodující koncový tlumič výfuku. To není u tohoto modelu žádná výjimka, ostatně ani u jiných vozidel nepatří výfuk k součástem, které vydrží věčně. Dalším slabým místem jsou tlumiče pérování. Ty mají krátkou životnost a tak jsou u řady ojetin již za zenitem. Nezřídka se lze setkat také s vůlemi v uložení ramen či v táhlech stabilizátoru. Občas se vyskytují poruchy elektrické výbavy, zejména centrálního zamykání a elektrického ovládání zpětných zrcátek. U turbodieselu dejte pozor na stav vstřikovačů.
Zatím se neobjevují potíže s korozí karoserie, která vykazuje dobrou odolnost, a také benzinové motory se zdají být opravdu spolehlivé. Na trhu lze najít vozidla s relativně nízkým proběhem, kde je předpoklad skutečně zachovalého stavu. Právě tato auta pak mohou být dobrým tipem pro řidiče hledající malý sedan za příznivou cenu.
Hyundai Accent 1.4 16V | |
Objem motoru (cm3): | 1399 |
Maximální výkon (kW/ot. za min.): | 71/6000 |
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): | 125/4700 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 12,3 |
Největší rychlost (km/h): | 176 |
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): | 6,2 |
Rok výroby testovaného vozu: | 2006 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: | 87 237 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): | 92 000/92 000 |