29.10. 2013

Ojetý Opel Astra GTC 1.9 CDTi: Rychle a spořivě

 

Sportovně střižený Opel Astra GTC zaujme atraktivními tvary a pokud má pod kapotou silný turbodiesel, potěší i mrštností a úsporným provozem. Z těchto důvodů jej vyhledávají především mladší řidiči.

Atraktivních třídveřových hatchbacků nebo kupé není na trhu s ojetými vozy zase tolik. Zejména pokud budeme hledat mezi automobily s přijatelnější cenou. K těm pohlednějším patří Citroën C4 nebo Kia Cee´d, řadě motoristů se líbí také Opel Astra GTC. Generace, jež vyjela pod interním označením H, vstoupila na trh v roce 2004, provedení GTC se však objevilo až následující rok. Dnes se s ním setkáme už jenom v autobazarech. Nám se tento vůz podařilo najít v nabídce autocentra Auto ESA.

Jedná se o automobil z roku 2007 se 121 761 ujetými kilometry. Pod kapotou má turbodiesel o výkonu 110 kW, který slibuje jak skutečně svižné svezení, tak úsporný provoz. Výhodou je také bohatá výbava, atraktivní černý lak a vzhled podtrhující kola z lehkých slitin.

Prostor pro posádku

Provedení GTC nabízí dostatek místa pro cestující vpředu, avšak na zadních sedadlech je ho o něco méně. Vstupní prostor do oblasti zadních sedadel je po odklopení přední sedačky celkem velký. Samotné odklopení lze provést jedním tahem, avšak do původní polohy se sedadlo tak snadno nevrátí. Opěradlo se překlopí zpět, posun sedáku je ale nutné znovu seřídit.

Možná detail, při častějším využívání zadních sedadel ale rozčiluje. Za pohodlí sedačky můžeme pochválit, navíc v testovaném voze nevykazují známky nadměrného opotřebení - i čalounění je bez vad. U této generace Astry se přitom nezřídka čalounění sedadel rozpadá ve švech, což připisujeme přílišnému šetření a z toho plynoucím malým přesahům látky.

Při prohlídce celkem pohledné palubní desky nacházíme malé poškození v podobě chybějící části mřížky výdechu ventilace. To je jediné, co trochu kalí dojem z jinak zachovalého vozu. Zavazadelník o objemu 340 litrů nepatří v rámci třídy k největším, ale to snad nikdo od provedení GTC ani nečeká. Nevýhodu při manipulaci s věcmi představuje vysoká nákladová hrana zavazadelníku.

Motor a převodovka

V atraktivní sportovně střižené karoserii by asi kde kdo čekal výkonnější benzinový motor, jenže testovaný automobil ukrývá pod kapotou turbodiesel. Ani tak se za volantem nudit nebudete. Pohonná jednotka 1.9 CDTi pracuje se zmíněným výkonem 110 kW a točivým momentem 320 Nm. Žádného loudu tedy nečekejte.

Astra se vznětovou devatenáctistovkou se nenechá dvakrát pobízet a směle plní řidičovi pokyny. Výhodou je přitom poměrně přesná šestistupňová manuální převodovka. Motor běží hladce a tiše, takže posádka není rušena nadměrným hlukem ani při jízdě vyšší rychlostí na dálnici. Zde odvádí dobrou práci šestý rychlostní stupeň.

Samozřejmě hlavní předností turbodieselu, jíž od naftového motoru očekává snad každý, je nízká spotřeba. V případě tohoto vozu se může držet těsně kolem šestilitrové hranice, takže průvan v peněžence nenastane. Ani pokud se řidič nechá trochu unést na klikatých okreskách, nevyšplhá se spotřeba turbodieselu do nějakých výšin.

Jízdní vlastnosti a komfort

Astra je sice klasickým rodinným vozem, ale verze GTC sportovní náboj nezapře. Třídveřová karoserie zkrátka působí jinak, než praktičtější varianta. Auto má na pohled o krůček blíže ke sportovnímu než k rodinnému vozu a nic na tom nezmění ani dojmy, které načerpáte za volantem. Podvozek totiž pracuje skutečně dobře. V zatáčkách neztrácí na jistotě, i když naladění odpružení není nijak tuhé.

Brzdy odvádějí adekvátní práci a jediné, co člověku na klikaté okresce bleskne hlavou je, že by sedadla mohla mít o něco lepší boční vedení těla. Ale s tím se dá žít. Naladění podvozku není žádnou pohromou, ani pokud vjedete na zvlněnou městskou dlažbu. Automobil zde působí dostatečně komfortně, což jistě ocení každý člen posádky.

Výbava a cena testovaného vozu

Zkoušený automobil se nemusí stydět ani za svou výbavu. V případě nutnosti je připraveno zasáhnout šest airbagů, komfort pozitivně ovlivňuje klimatizace nebo originální autorádio s přehrávačem CD zvládající i formát MP3. Volant a sedadlo řidiče jsou stavitelné, takže ideální polohu ve vozidle najde snad každý motorista. Samozřejmostí je dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek. Vzhled černého vozu vylepšují litá kola, výhodou je také servisní knížka.

Prodejce Auto ESA za testovaný Opel Astra GTC 1.9 CDTi požaduje 169 900 korun při platbě v hotovosti. Automobil z roku 2007 přitom dosud ujel podle palubních přístrojů 121 761 kilometrů. Jak se ukázalo, je vůz v dobrém stavu, jenom škoda zmiňovaného lehkého poškození mřížky výdechu ventilace. V průběhu testu praskla žárovka v levém předním světlometu – tento nešvar přitom není u dané generace Astry ničím neobvyklým.

Expert Auto ESA radí

U turbodieselu 1.9 CDTi si dejte pozor na stav dvouhmotového setrvačníku, který může být nadměrně opotřebený, občas se vyskytují potíže s ventilem EGR. Malý vznětový motor 1.3 CDTi se může potýkat s celkovým nadměrným opotřebením, turbodieselové sedmnáctistovky jsou poměrně spolehlivé.

Automobil před koupí dobře prohlédněte, zda nenese známky koroze. Ta postihuje především výfuk, povrchově případně ramena náprav, což není takový problém. Horší je, pokud se objeví na karoserii - i to se občas stává. Sice ne často, ale někdy se s korozí setkáte na dveřích vozu. Všimněte si také palubního displeje - může se stát, že nebude dopisovat. Důkladně prohlédněte všechna sedadla, a to ve švech, kde se někdy rozpadá čalounění. S nějakými nadměrnými vůlemi na nápravách nebývají potíže, ale vyloučit je samozřejmě nelze. Vždyť podvozek přirozeně podléhá opotřebení.

Opel Astra GTC 1.9 TDCi
Objem motoru (cm3):1398
Maximální výkon (kW/ot. za min.):110/4000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):320/2000
Zrychlení 0-100 km/h (s):8,9
Největší rychlost (km/h):210
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):5,8
Rok výroby testovaného vozu:2007
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:121 761
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):169 900/129 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Místopředseda německé vlády vyzval k přísnější kontrole prodeje zbraní Místopředseda německé vlády vyzval k přísnější kontrole prodeje zbraní

Vicepremiér a předseda SPD Sigmar Gabriel dnes vyzval ke…

Olympiáda láká i sváteční sázkaře, fotbalové Euro však nepřekoná Olympiáda láká i sváteční sázkaře, fotbalové Euro však nepřekoná

Letní olympijské hry v Brazílii budou příležitostí pro…

Švýcaři financují v Polsku nádraží i domy na stromech Švýcaři financují v Polsku nádraží i domy na stromech

Vlak a ultramoderní příměstské nádraží, sluneční…

Elektromobilem přes Evropu. Evropská komise chce více nabíjecích stanic Elektromobilem přes Evropu. Evropská komise chce více nabíjecích stanic

Evropská komise chce snížit emise oxidu uhličitého,…

 
 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Extrémní příplatky: Lak za cenu Fabie, sedačky v hodnotě Insignie [galerie] Extrémní příplatky: Lak za cenu Fabie, sedačky v hodnotě Insignie [galerie]

Co si koupíte za 700 000 korun? Celého nového Superba,…

Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep? Willys MB (1941 - 1945/1968): Jak vlastně vzniklo jméno Jeep?

Lehké průzkumné vozidlo automobilek Willys a Ford značně…

 




Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

 

Související články
Opel Astra 1.6 CDTI vs. Renault Mégane 1.6 dCi – Má Francouz šanci? Opel Astra 1.6 CDTI vs. Renault Mégane 1.6 dCi – Má Francouz šanci?

Astra i mégane nedávno prošly mezigenerační obměnou,…

Video: Renault Mégane vs. Opel Astra. Jak jezdí? A co vnitřní prostor? Video: Renault Mégane vs. Opel Astra. Jak jezdí? A co vnitřní prostor?

Mégane a astra mají podobně dlouhé rozvory, i tak je…

 



 
Video: To nejhorší z obytných přívěsů. Už chápete Clarksona?

Video: To nejhorší z obytných přívěsů. Už chápete Clarksona?

Dnes 12:38

Auto s obytným přívěsem je ostaními motoristy vnímán jako pomalý a neohrabaný a nebudeme daleko od pravdy, že většina karavanistů si chce především v klidu užít dovolenou a nemá potřebu trhat rychlostní rekordy.




Blesk.cz

V pražské třídírně plastů našli zavražděné novorozeně. Bylo zabalené do igelitu

V pražské třídírně plastů našli zavražděné…

Pracovníci třídírny plastů v Praze 10 našli v noci z pátku na sobotu mrtvé novorozeně. To podle prvních…

Unikátní mapa radí turistům: Dělejte si srandu z Blanky a choďte „na jedno“

Unikátní mapa radí turistům: Dělejte si srandu z…

Praha se může pyšnit novou turistickou mapou USE-IT, která se snaží zbořit veškerá klišé, která se ve spojitosti…

 

iSport.cz

ONLINE: Siniaková - Siegemundová, mladá Češka bojuje o první titul

ONLINE: Siniaková - Siegemundová, mladá Češka bojuje…

Dvacetiletá česká tenistka Kateřina Siniaková ve švédském Bastadu hraje o svůj první titul na okruhu WTA v…

Kreuziger byl 13 vteřin od sedmého místa: Nibali říkal, že mi pomoct nesmí

Kreuziger byl 13 vteřin od sedmého místa: Nibali…

PŘÍMO Z FRANCIE | Spokojenost s vlastním umístěním na desátém místě, velký vděk Peteru Saganovi a nutkavé…

 

Reflex.cz

Vraždění je prostě in!

Vraždění je prostě in!

Když jsem psal včerejší komentář k mnichovským útokům, ještě jsem nevěděl, zda se jedná o islamistický…

Pravidelné pití alkoholu zvyšuje nebezpečí onemocnění rakovinou

Pravidelné pití alkoholu zvyšuje nebezpečí…

Lidi, kteří pravidelně konzumují alkohol i v poměrně malých dávkách, jsou ve větším ohrožení, že onemocní sedmi…