28.7. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Corvette C5 (1996-2004): Supersport za půl mega

 

Corvette je jedním ze dvou amerických supersportů. Tím druhým je Dodge Viper. Dodnes úžasnou pátou generaci označenou C5 pořídíte už za cenu dobře vybavené Fabie 1.2 TSI.

Jméno vozu bylo inspirováno rychlou bitevní lodí. Poprvé se auto objevilo v roce 1953 na výstavě Motorama v New Yorku ještě coby koncept. Netrvalo dlouho a vůz se dostal do výroby. Od roku 1963 je v nabídce druhá generace známá jako Sting Ray. Ta už měla zcela nezávislé zavěšení všech kol a také čtyři kotoučové brzdy. Tedy prvky, které si do amerických automobilů hledaly cestu relativně dlouho. Třetí generace z let 1968 až 1982 pokračovala v duchu nastoleném předchůdcem. Zachovala si i označení „Stingray“ (rejnok), ovšem psáno už dohromady.

V roce 1983 se údajně žádná Corvette nevyrobila. Až v následujícím. Ten se stal pro tento vůz přelomovým, neboť na trh dorazila čtvrtá generace (C4). Namísto obvodového rámu, na nějž se při výrobě upevňovaly krycí panely karoserie z plastů, přinesla poprvé odlišný, technicky mnohem vyspělejší prostorový rám. A k tomu masivní nasazení elektroniky. Třeba tlumiče už byly adaptivní a dále interiér nabídl dosud nevídanou modernu. Přístrojový štít tvořily LCD displeje, vše se nastavovalo elektricky…

Koncepce vozu se však nezměnila. Novinkou ovšem bylo pevné spojení hnacího řetězce. Klasický kloubový hřídel zůstal, avšak nad ním umístili konstruktéři tuhý nosník, jímž napevno spojili diferenciál s převodovkou (motorem). Jde o takzvaný rám poháněcí soustavy. To stejné používá také Mazda u všech MX-5 a dále RX-7 třetí generace a také RX-8. Výroba C4 probíhala až do roku 1996.

Transaxle je nejlepší koncepce

Na sklonku roku 1996 vyjelo recenzované páté vydání modelu. Zachovalo si řešení s rámem poháněcí soustavy, avšak poprvé změnilo koncepci pohonu. Převodovka se u něj už nenachází za motorem, nýbrž až u zadní nápravy, přesněji před ní. Jde tedy o řešení pohonu známé jako Transaxle. Jím proslulo zejména Porsche u modelů se čtyř a osmiválcovými motory v přídi z let 1975 až 1995. A dále to používá také Ferrari či Maserati. Tedy výrobci těch nejvěhlasnějších a nejlépe jezdících sportovních vozů světa.

Transaxle je z pohledu jízdní dynamiky jednoznačně nejlepším uspořádáním pohonu. Jeho moment setrvačnosti je ještě dost velký, takže auto se do smyku stáčí plynule, ale zároveň i malý, tudíž vozidlo rychle reaguje na pokyny řízení. A je tedy agilní.

Pátá generace si zachovala prostorový rám s krycími panely z plastů. Nově byl však vyráběný hydroformováním, čímž se dále zvýšila už tak vysoká torzní a ohybová tuhost šasi.

„Corvette C5 má motor uložený celý za přední nápravou. Na rozdíl od mercedesů či BMW,“ říká na úvod Ondřej Fencl z Vettepointu v Koněprusech u Berouna, který se na Corvetty již léta specializuje. „K tomu vůz nabízí mimořádně vyspělou konstrukci podvozku. Jeho zvláštností jsou dvě příčné listové pružiny z kompozitů, které ale funguje současně i jako stabilizátor. Ten je zde ale také v obvyklém uspořádání.“

Vpředu je použito lichoběžníkové zavěšení, stejně jako vzadu. Ramena i těhlice jsou hliníkovými výkovky. „Za jedno rameno zaplatíte asi 12.000 korun. Navíc lze koupit samostatně i jeho uložení. Výdrž silentbloků je však na tomto voze příkladná,“ informuje Fencl. Za přední brzdy komplet, tedy destičky a oba kotouče, dáte překvapivě stejnou částku, ovšem bez práce.

Horší to je třeba s tlumiči. „Corvette mohla mít adaptivní odpružení, které ale dle mého názoru není nezbytné,“ říká Fencl. Navíc adaptivní tlumič vyjde na asi 55.000 korun, konvenční je za patnáct tisíc. Jeho zajímavostí je, že lze měnit světlou výšku vozu v rozsahu 30 mm. Zapomeňte na řešení citroënů, tady se ke změně musí otáčet šroubem na každém z tlumičů. „Není to tedy uživatelsky zcela přívětivé. Platí, že čím vyšší je světlá výška vozu, tím jsou tlumiče měkčí a auto tedy jezdí komfortněji. Naopak nejnižší nastavení se hodí třeba pro jízdy na okruhu,“ vysvětluje Ondřej Fencl.

Od roku 2003 může mít Corvette C5 dokonce adaptivní odpružení Magnetic Selective Ride, pracující na bázi magnetoreologického jevu. Jde o stejnou technologii, jakou se tak rádo chlubí třeba Audi. A používá ji také Cadillac.

Jsou ovšem díly, které vám složitost celého voze připomenou. Jde zejména o ty karosářské, neboť použitá technologie rozhodně není levná. „Jen dveře vyjdou na 110.000 korun. GM totiž převedlo výrobu karosářských součástek své dceřiné společnosti, která si diktuje ceny, jak chce,“ posteskne si Ondřej Fencl. A zasvěcuje nás do tajů oprav karoserie vozu.

Rám „vette“ C5 je hodně tuhý, takže opravy po haváriích jsou značně obtížné. Technologie výroby karoserie počítá s metodami spojování dílů, běžnými spíše v leteckém a kosmickém průmyslu. Tady se Američané nezapřou. „Třeba přední podběhy jsou do rámu lepeny speciálním dvousložkovým lepidlem. A jen na jednu stranu vyjde lepidlo na 8.000 korun. To je pak docela těžké vůz po havárii vyrovnat tak, aby to nebylo vidět,“ vypráví Fencl.

Hliník z Kentucky

V rámci přechodu ze čtvrté na pátou generaci se inovovalo také pod dlouhou kapotou. Pod ní se ukrývá už třetí generace legendárního osmiválce small block. Označení je LS1, přičemž poprvé byl jeho blok vyrobený z hliníku v kombinaci se suchými ocelovými vloženými válci.

Rozvod zůstal i nadále OHV - s centrálním vačkovým hřídelem v bloku. K jeho pohonu stačí kraťoučký řetěz. Obejde se bez napínáku a v uspokojivé kvalitě jej seženete od 12 USD (amerických dolarů). Vydrží stovky tisíc kilometrů, pardon mil, přičemž motor jako takový je rovněž mimořádně spolehlivý a odolný. Na to u Ferrari z 90. let zapomeňte, stejně jako u Porsche 911 s kódovým označením 996.

Když už se na motoru LS1 něco řeší, pak většinou spodní řemenice pohonu motorového příslušenství. „Řemenice je na čepu klikového hřídele uložena s přesahem bez obvyklé drážky s perem. Zajištěna je pouze axiálním šroubem v kombinaci s přesným lícováním. Dotahuje se předepsaným vysokým momentem. Původně se coby pojistka proti povolení šroubu používalo červené lepidlo, později modré,“ vysvětluje Ondřej Fencl. „Součástí řemenice je tlumič torzních kmitů. Je to vlastně guma, která rozděluje řemenici na dvě části (úplně stejně to mají třeba motory PSA HDi). Mnozí se při pohledu na spuštěný motor zaleknou, když vidí, jak řemenice kmitá. Pokud ale hází axiálně 2 mm, je to úplně normální.“

Corvette C5 je objektivní optikou opravdu mimořádným sportovním vozem. Jak vidíte, její technická úroveň je stejná jako u nejlepších evropských supersportovních vozů renomovaných značek. Zapomeňte na americká auta pro masy, tohle je něco úplně jiného.

I přes tu technickou a technologickou nálož si vůz stále zachovává jistou servisní přívětivost. Pro zajímavost, běžný servis, čítající výměnu oleje (je ho v motoru 6,5 litru s filtrem) včetně diagnostiky vozu, vyjde ve Vettepointu na 5.000 korun. Olej by měl plnit specifikaci GM4718M případně API Starburst. V Evropě jde o relativně obtížně sehnatelné mazivo, takže výrobce uvádí jako alternativu API SJ případně SAE A3-96.

Jak šel čas

1996 Představení vozu coby nástupce generace C4. Nová, v pořadí již třetí generace motoru V8 small block, poprvé s hliníkovým blokem. Výkon 257 kW. Převodovka čtyřstupňová samočinná nebo šestistupňová manuální. Dvoumístné kupé.

1997 Technické změny. Jednotka ABS se přesunula dopředu. Namísto dvou řídicích jednotek u verze se samočinnou převodovkou je pouze jedna, sdružující řízení motoru i převodovky.

1998 Představení verze kabriolet C5 Convertible. Do příplatkové výbavy se dostává Active Handling systém.

2001 Představení ostřejší sportovní verze Z06 s osmiválce LS6 o objemu 5,7 litru o výkonu 287 kW. Karoserie kupé se seseknutou zádí namísto klenutého zadního okna. Výkon běžného provedení LS1 zvýšen na 261 kW.

2002 Výkon motoru LS6 v Z06 zvýšen na 302 kW.

2003 Představena jubilejní Corvette 50th Anniversary Edition u příležitosti půl století modelu. Novým prvkem výstroje se stává adaptivní odpružení Magnetic Selective Ride, pracující na principu magnetoreologického jevu.

2004 Ukončení výroby Corvette C5. Představen nástupce C6, poprvé bez „spících“ světlometů.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Pátá generace Corvetty, vyráběná od roku 1997, se svým pojetím a změnami oproti předchozímu modelu přiblížila více ke kategorii supersportů. Již rok po uvedení verze kupé byla nabídka obohacena o karosářské provedení kabrio v Americe pojmenované Convertible. Faceliftem prošel vůz v roce 2001 a ve stejném roce spatřila světlo světa i nejvýkonnější verze disponující výkonem 385 koní, jejíž výkon byl po roce výroby zvýšen na 405 koní. Navýšení výkonu se ve stejném roce dočkala i základní verze (na 350 koní) a do standardní výbavy byl zařazen i stabilizační systém. I přes stále vyšší ceny si tento model téměř vždy najde poměrně brzy svého majitele. Nástupce páté generace se na trhu objevil v roce 2005 a vyráběl se až do roku 2013.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Hračka pro dospělé: Ke Corvettě vyrobil dálkové ovládání! Hračka pro dospělé: Ke Corvettě vyrobil dálkové ovládání!

Do hodně netradiční úpravy se pustil majitel Chevroletu…

Chevrolet Corvette Stingray se připravuje na oslavy výročí Chevrolet Corvette Stingray se připravuje na oslavy výročí

Chevrolet Corvette do roku 2018, v němž oslaví 65 let od…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…