reklama


28.7. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Corvette C5 (1996-2004): Supersport za půl mega

 

Corvette je jedním ze dvou amerických supersportů. Tím druhým je Dodge Viper. Dodnes úžasnou pátou generaci označenou C5 pořídíte už za cenu dobře vybavené Fabie 1.2 TSI.

Jméno vozu bylo inspirováno rychlou bitevní lodí. Poprvé se auto objevilo v roce 1953 na výstavě Motorama v New Yorku ještě coby koncept. Netrvalo dlouho a vůz se dostal do výroby. Od roku 1963 je v nabídce druhá generace známá jako Sting Ray. Ta už měla zcela nezávislé zavěšení všech kol a také čtyři kotoučové brzdy. Tedy prvky, které si do amerických automobilů hledaly cestu relativně dlouho. Třetí generace z let 1968 až 1982 pokračovala v duchu nastoleném předchůdcem. Zachovala si i označení „Stingray“ (rejnok), ovšem psáno už dohromady.

V roce 1983 se údajně žádná Corvette nevyrobila. Až v následujícím. Ten se stal pro tento vůz přelomovým, neboť na trh dorazila čtvrtá generace (C4). Namísto obvodového rámu, na nějž se při výrobě upevňovaly krycí panely karoserie z plastů, přinesla poprvé odlišný, technicky mnohem vyspělejší prostorový rám. A k tomu masivní nasazení elektroniky. Třeba tlumiče už byly adaptivní a dále interiér nabídl dosud nevídanou modernu. Přístrojový štít tvořily LCD displeje, vše se nastavovalo elektricky…

Koncepce vozu se však nezměnila. Novinkou ovšem bylo pevné spojení hnacího řetězce. Klasický kloubový hřídel zůstal, avšak nad ním umístili konstruktéři tuhý nosník, jímž napevno spojili diferenciál s převodovkou (motorem). Jde o takzvaný rám poháněcí soustavy. To stejné používá také Mazda u všech MX-5 a dále RX-7 třetí generace a také RX-8. Výroba C4 probíhala až do roku 1996.

Transaxle je nejlepší koncepce

Na sklonku roku 1996 vyjelo recenzované páté vydání modelu. Zachovalo si řešení s rámem poháněcí soustavy, avšak poprvé změnilo koncepci pohonu. Převodovka se u něj už nenachází za motorem, nýbrž až u zadní nápravy, přesněji před ní. Jde tedy o řešení pohonu známé jako Transaxle. Jím proslulo zejména Porsche u modelů se čtyř a osmiválcovými motory v přídi z let 1975 až 1995. A dále to používá také Ferrari či Maserati. Tedy výrobci těch nejvěhlasnějších a nejlépe jezdících sportovních vozů světa.

Transaxle je z pohledu jízdní dynamiky jednoznačně nejlepším uspořádáním pohonu. Jeho moment setrvačnosti je ještě dost velký, takže auto se do smyku stáčí plynule, ale zároveň i malý, tudíž vozidlo rychle reaguje na pokyny řízení. A je tedy agilní.

Pátá generace si zachovala prostorový rám s krycími panely z plastů. Nově byl však vyráběný hydroformováním, čímž se dále zvýšila už tak vysoká torzní a ohybová tuhost šasi.

„Corvette C5 má motor uložený celý za přední nápravou. Na rozdíl od mercedesů či BMW,“ říká na úvod Ondřej Fencl z Vettepointu v Koněprusech u Berouna, který se na Corvetty již léta specializuje. „K tomu vůz nabízí mimořádně vyspělou konstrukci podvozku. Jeho zvláštností jsou dvě příčné listové pružiny z kompozitů, které ale funguje současně i jako stabilizátor. Ten je zde ale také v obvyklém uspořádání.“

Vpředu je použito lichoběžníkové zavěšení, stejně jako vzadu. Ramena i těhlice jsou hliníkovými výkovky. „Za jedno rameno zaplatíte asi 12.000 korun. Navíc lze koupit samostatně i jeho uložení. Výdrž silentbloků je však na tomto voze příkladná,“ informuje Fencl. Za přední brzdy komplet, tedy destičky a oba kotouče, dáte překvapivě stejnou částku, ovšem bez práce.

Horší to je třeba s tlumiči. „Corvette mohla mít adaptivní odpružení, které ale dle mého názoru není nezbytné,“ říká Fencl. Navíc adaptivní tlumič vyjde na asi 55.000 korun, konvenční je za patnáct tisíc. Jeho zajímavostí je, že lze měnit světlou výšku vozu v rozsahu 30 mm. Zapomeňte na řešení citroënů, tady se ke změně musí otáčet šroubem na každém z tlumičů. „Není to tedy uživatelsky zcela přívětivé. Platí, že čím vyšší je světlá výška vozu, tím jsou tlumiče měkčí a auto tedy jezdí komfortněji. Naopak nejnižší nastavení se hodí třeba pro jízdy na okruhu,“ vysvětluje Ondřej Fencl.

Od roku 2003 může mít Corvette C5 dokonce adaptivní odpružení Magnetic Selective Ride, pracující na bázi magnetoreologického jevu. Jde o stejnou technologii, jakou se tak rádo chlubí třeba Audi. A používá ji také Cadillac.

Jsou ovšem díly, které vám složitost celého voze připomenou. Jde zejména o ty karosářské, neboť použitá technologie rozhodně není levná. „Jen dveře vyjdou na 110.000 korun. GM totiž převedlo výrobu karosářských součástek své dceřiné společnosti, která si diktuje ceny, jak chce,“ posteskne si Ondřej Fencl. A zasvěcuje nás do tajů oprav karoserie vozu.

Rám „vette“ C5 je hodně tuhý, takže opravy po haváriích jsou značně obtížné. Technologie výroby karoserie počítá s metodami spojování dílů, běžnými spíše v leteckém a kosmickém průmyslu. Tady se Američané nezapřou. „Třeba přední podběhy jsou do rámu lepeny speciálním dvousložkovým lepidlem. A jen na jednu stranu vyjde lepidlo na 8.000 korun. To je pak docela těžké vůz po havárii vyrovnat tak, aby to nebylo vidět,“ vypráví Fencl.

Hliník z Kentucky

V rámci přechodu ze čtvrté na pátou generaci se inovovalo také pod dlouhou kapotou. Pod ní se ukrývá už třetí generace legendárního osmiválce small block. Označení je LS1, přičemž poprvé byl jeho blok vyrobený z hliníku v kombinaci se suchými ocelovými vloženými válci.

Rozvod zůstal i nadále OHV - s centrálním vačkovým hřídelem v bloku. K jeho pohonu stačí kraťoučký řetěz. Obejde se bez napínáku a v uspokojivé kvalitě jej seženete od 12 USD (amerických dolarů). Vydrží stovky tisíc kilometrů, pardon mil, přičemž motor jako takový je rovněž mimořádně spolehlivý a odolný. Na to u Ferrari z 90. let zapomeňte, stejně jako u Porsche 911 s kódovým označením 996.

Když už se na motoru LS1 něco řeší, pak většinou spodní řemenice pohonu motorového příslušenství. „Řemenice je na čepu klikového hřídele uložena s přesahem bez obvyklé drážky s perem. Zajištěna je pouze axiálním šroubem v kombinaci s přesným lícováním. Dotahuje se předepsaným vysokým momentem. Původně se coby pojistka proti povolení šroubu používalo červené lepidlo, později modré,“ vysvětluje Ondřej Fencl. „Součástí řemenice je tlumič torzních kmitů. Je to vlastně guma, která rozděluje řemenici na dvě části (úplně stejně to mají třeba motory PSA HDi). Mnozí se při pohledu na spuštěný motor zaleknou, když vidí, jak řemenice kmitá. Pokud ale hází axiálně 2 mm, je to úplně normální.“

Corvette C5 je objektivní optikou opravdu mimořádným sportovním vozem. Jak vidíte, její technická úroveň je stejná jako u nejlepších evropských supersportovních vozů renomovaných značek. Zapomeňte na americká auta pro masy, tohle je něco úplně jiného.

I přes tu technickou a technologickou nálož si vůz stále zachovává jistou servisní přívětivost. Pro zajímavost, běžný servis, čítající výměnu oleje (je ho v motoru 6,5 litru s filtrem) včetně diagnostiky vozu, vyjde ve Vettepointu na 5.000 korun. Olej by měl plnit specifikaci GM4718M případně API Starburst. V Evropě jde o relativně obtížně sehnatelné mazivo, takže výrobce uvádí jako alternativu API SJ případně SAE A3-96.

Jak šel čas

1996 Představení vozu coby nástupce generace C4. Nová, v pořadí již třetí generace motoru V8 small block, poprvé s hliníkovým blokem. Výkon 257 kW. Převodovka čtyřstupňová samočinná nebo šestistupňová manuální. Dvoumístné kupé.

1997 Technické změny. Jednotka ABS se přesunula dopředu. Namísto dvou řídicích jednotek u verze se samočinnou převodovkou je pouze jedna, sdružující řízení motoru i převodovky.

1998 Představení verze kabriolet C5 Convertible. Do příplatkové výbavy se dostává Active Handling systém.

2001 Představení ostřejší sportovní verze Z06 s osmiválce LS6 o objemu 5,7 litru o výkonu 287 kW. Karoserie kupé se seseknutou zádí namísto klenutého zadního okna. Výkon běžného provedení LS1 zvýšen na 261 kW.

2002 Výkon motoru LS6 v Z06 zvýšen na 302 kW.

2003 Představena jubilejní Corvette 50th Anniversary Edition u příležitosti půl století modelu. Novým prvkem výstroje se stává adaptivní odpružení Magnetic Selective Ride, pracující na principu magnetoreologického jevu.

2004 Ukončení výroby Corvette C5. Představen nástupce C6, poprvé bez „spících“ světlometů.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Pátá generace Corvetty, vyráběná od roku 1997, se svým pojetím a změnami oproti předchozímu modelu přiblížila více ke kategorii supersportů. Již rok po uvedení verze kupé byla nabídka obohacena o karosářské provedení kabrio v Americe pojmenované Convertible. Faceliftem prošel vůz v roce 2001 a ve stejném roce spatřila světlo světa i nejvýkonnější verze disponující výkonem 385 koní, jejíž výkon byl po roce výroby zvýšen na 405 koní. Navýšení výkonu se ve stejném roce dočkala i základní verze (na 350 koní) a do standardní výbavy byl zařazen i stabilizační systém. I přes stále vyšší ceny si tento model téměř vždy najde poměrně brzy svého majitele. Nástupce páté generace se na trhu objevil v roce 2005 a vyráběl se až do roku 2013.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní

Fotbal v Evropě vydělává nejvíce peněz v historii, kluby…

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti! Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Video: Největší automobilový motor má objem 16 litrů a neskutečný zvuk Video: Největší automobilový motor má objem 16 litrů a neskutečný zvuk

Dánský nadšenec postavil unikátní motor pro Chevrolet…

Sluchátka mají pořád. Co ale poslouchají dnešní jezdci formule 1? Sluchátka mají pořád. Co ale poslouchají dnešní jezdci formule 1?

Lidé mají různý hudební vkus a o pilotech formule 1 to…

 



 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale hrozí další

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale…

Počet nemocných s chřipkou a akutními respiračními onemocněními se v Praze v minulém týdnu nezměnil a nadále…

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií Galaxy Note 7. Zabrzdil novinku

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií…

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stály problémy…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní obdivuhodný rekord

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu, suverénně vede Merkelová

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu,…

Přestože na hlavu kancléřky Angely Merkelové se snáší tvrdá kritika za problémy způsobené migrací i radikalizaci…

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za studené války sovětští inženýři

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za…

Studená válka byla v oblasti vývoje vojenských vozů pro armádu Sovětského svazu časem velkých experimentů.…

 
 
reklama