30.8. 2015

Ojetá Škoda Yeti: Motor 2.0 TDI je nejlepší volbou

 

O problémech s rozvody turbomotorů TSI se popsaly již stohy papíru. Pro aerodynamicky nepříliš efektivní SUV Škoda Yeti je stejně nejlepší turbodiesel, navíc si dobře drží cenu.

Škoda Yeti je první pokus domácí automobilky o módní SUV a nutno říci, že se hned napoprvé povedl. Design je samozřejmě otázkou osobních preferencí, ale verzi před faceliftem, kterým model prošel v září 2013, se nedala upřít originalita a odvaha pro Škodovku ne zrovna typická.

Jenže ani technika pod povrchem nebyla špatná a pokud jde o jízdní vlastnosti a ovladatelnost, Škoda Yeti jenom těžko hledala konkurenci. A protože lze za kouli turbodieselů 2.0 TDI ve výkonech od 103 kW pověsit až dvě tuny, můžete Yeti používat i jako dříče a pracanta.

Tak k němu spousta lidí také přistupovala a na některých autech je to znát, i když vozy značky Škoda umí své opotřebení a stáří maskovat velmi dobře. Rozhodně ale před koupí automobil důkladně prohlédněte a pokuste se odhadnout způsob jeho používání.

Do těžkého terénu to není

Nutná je prohlídka podvozku, protože Yeti sice zvládne středně těžký terén, ale nápravnice a zavěšení převzaté z Octavie Scout nejsou stavěné na jízdu po skalách a brodění se kamenitým dnem potoka jako v Range Roveru.

Přesto je konstrukce podvozku na poměry silničních SUV robustní a odolná a ani po větších kilometrových nájezdech se neobjevují v zavěšení velké vůle, i když novou sadu tlumičů budete asi muset koupit. Jde především o to, že Škoda Yeti je na kvalitu podvozku a jeho seřízení citlivá, tak ať na vyklepaných tlumičích nepřijdete o jinak výborné jízdní vlastnosti a ovladatelnost.

Slabinou mohou být zadní příčná ramena, ale většinou na to trpí silně opotřebované a značně ojeté exempláře. Rozhodně nesmí Škoda Yeti při testovací jízdě po silnici plavat sem a tam. Pokud má auto pocitově rozevlátý zadek, je něco špatně, takže pátrejte, kde je chyba.

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 – Když zlatá není střední

Interiér vozu je kvalitní a odolný a to i když se bavíme o civilních verzích a ne o novinářských autech, která zpravidla vycházela z nejvyšších stupňů výbavy. Sice sem tam narazíte na slaběji vybavené auto, zejména modely s turbomotory 1.2 TSI takové být mohou, ale klimatizaci a elektrická okénka dostanete snad vždycky.

Pokud jde o jízdu a řízení, je Škoda Yeti jedno z nejlepších automobilů v segmentu. Stejně jako všechny ostatní Škodovky má příjemnou ergonomii a neotravuje lacinými chybami, pozice za volantem je dobrá a snadno nastavitelná a také výhled z auta je dostatečný.

Jedinou větší slabinou je snad odezva dotykového ovládání navigace, ale stejně je lepší kupovat automobil bez ní, pokud ho neparkujete jinde než v uzavřeném prostoru- kvůli případným nenechavcům. Originální škodovácká navigace působí na zloděje jako červený hadr na býka, takže nebrat, ať máte klid.

Také se vyhněte panoramatickému oknu. V létě působí jako skleník, což snižuje efektivitu klimatizace, a také jsou s pojezdem okna občas problémy. Zatuhne, nebo se úplně zkroutí. Jsou známy případy, kdy se okno zaseklo uprostřed pohybu a nejelo ani tam ani zpět.

Který motor vybrat?

Pokud jde o motory, asi nejrozumnější verzí je naftová jednotka 2.0 TDI. Klidně berte i slabší provedení o výkonu 81 kW s pohonem předních kol. Na Yeti to stačí a v našich podmínkách je stejně nutnost čtyřkolky takové lidové klišé. Ale když se chcete tahat s metrákem železa a elektroniky navíc, je to vaše věc.

Když berete verzi s pohonem 4x4, chtějte aspoň turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 103 kW. Tenhle motor je nejen pružný a silný, ale dá se u něj snést nárůst spotřeby více než u benzinového agregátu. Zatímco těch sedm a půl litru naftového SUV přežijete, u desetilitrové spotřeby benzinu už budete remcat.

U nafty pozor na spojku a dvouhmotový setrvačník, stejně tak na všechny obvyklé závady koncernových tédéíček. Pohon rozvodů už tak rizikový není jako u staršího 16V provedení motoru TDI PD, ale stejně se mějte na pozoru. Mazání je v tomto případě spolehlivější než u verzí s vyvažovacím hřídelem, tu Yeti nemá. Filtr DPF ale dostanete vždycky.

K turbodieselu se docela hodí automat DSG se šesti rychlostmi, který je spolehlivý. Pokud ale taháte přívěs nebo jezdíte hodně po městě, nebojte se zkrátit interval výměny oleje v převodovce na 40.000 km (standardně platí 60.000 km). Stejně tak měňte olej v Haldexu, ať vám vydrží. Když nechcete řadit, berte motor s šestistupňovým DSG. Sedmirychlostní skříň se suchými spojkami je továrnou na problémy.

Pokud se z převodovky nebo z Haldexu ozývá podivné drnčení, bručení a chrčení, nebrat! Výjimečně se objevuje i problém s vibracemi vozu při rychlejší jízdě po dálnici, což nemusí být způsobeno jen nevyváženými koly, ale právě problémem v pohonu 4x4. Tohle se ale spíše projevuje u Superbů 4x4, Yeti na to moc netrpí.

Turbomotory 1.2 TSI a 1.4 TSI jsou rizikové přes své rozvody a i když dostanete nový zesílený řetěz, stejně ho budete muset pravidelně měnit. A to se vyplatí, že? Jakkoli jsou benzinové jednotky příjemné, pružné a úsporné, ve více jetém autě představují sotva atraktivní nabídku.

Škoda Yeti 2.0 TDI/81 kW 4x4 – Dokonalá změna identity

Trochu stranou stojí turbomotor 1.8 TSI o výkonu 118 kW, shodou okolností byl i v testovaném autě. Pokud má najeto necelých 50.000 kilometrů, jako zkoušený exemplář, prakticky u něj (kromě rozvodů) nic nehrozí, ale vysoký proběh se na něm mohou podepsat.

Jednaosmička jede pěkně a příjemně zatahuje, i když si ve čtyřkolce s aerodynamicky nepříliš efektivní karoserií řekne o minimálně osm a půl litru. Jenže po velikém kilometrovém proběhu se u ní mohou objevit visící ventily a některé motory také trpí na spotřebu oleje. Nicméně pokud se k němu chováte s citem a nepodtáčíte ho, měl by vydržet.

Přesto je turbomotor 1.8 TSI velmi příjemný. Je tichý, kultivovaný a do interiéru neposílá vibrace jako jednotky 2.0 TDI, které nemají, na rozdíl od 1.8 TSI, vyvažovací hřídele. Navíc začne jednaosmička rychle topit, turbodiesel se přece jenom déle zahřívá. Je to o preferencích, ale na krátké trasy někde po zatočených horských silnicích je snad i benzinový motor lepší.

Zvláštností je tubodiesel 1.6 TDI, který jste koupili jenom s předním pohonem a ještě na sníženém podvozku. Jakkoli je to solidní a docela spolehlivá pohonná jednotka, zrovna do Yeti, který by se měl odlišovat aspoň nějakou průchodností terénem, se moc nehodí.

Celkové hodnocení

Na Škodě Yeti sotva najdete nějakou zásadní chybu, protože to je opravdu povedené auto. Když si dáte pozor na typické poruchy koncernových motorů, vlastně by vás nic špatného potkat nemělo. Kvalita je solidní a poruchovost elektroniky velmi nízká. Pozor si dejte hlavně na původ a historii vozu, protože Škodovky jsou nejoblíbenějším cílem podvodníků. Také se pro klid na duši vyhněte navigaci a panoramatickému střešnímu oknu.

Plusy

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Kvalita zpracování a spolehlivost
  • Torzní tuhost karoserie
  • Solidní zůstatková hodnota
  • Umí to i v terénu

Minusy

  • Proti Octavii hůře využitelný kufr<
  • Problémy s rozvody turbomotorů TSI
  • Některá auta toho mají hodně za sebou
  • Originální navigace je lepidlo na zloděje
  • Často slabší výbava základních verzí

Škoda Yeti 1.8 TSI 4x4 – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1798
Největší výkon (kW/min)118/5000
Točivý moment (N.m/min)250/1500
Převodovka6 MT
Pohotovostní hmotnost1520 kg
Palivová nádrž60 l
Zavazadlový prostor405/1760 l
Největší rychlost (km/h)200
Zrychlení 0-100 km/h (s)8,4
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)8
Rok výroby testovaného vozu2010
Počet ujetých km dle tachometru48 870
Cena vozu (financování/hotovost v Kč)270 000/320 000

Testovaný vůz

Turbomotor 1.8 TSI uděluje Škodě Yeti slušnou dynamiku a ve srovnání s turbodieselem je příjemný především plynulý nástup výkonu a širší spektrum použitelných otáček. Čtyřválec je velmi kultivovaný, ale velkou část potenciálních kupců asi odradí reálná spotřeba mezi 8,5 až 9,0 litru na 100 km. Zkoušený vůz měl najeto necelých 50.000 km, takže uvnitř vypadal pořád pěkně, téměř jako nový. Nešlo ale přeslechnout vzdálené povrzávání z hloubi palubní desky a svist vzduchu okolo vnějších zrcátek a oken. Z uživatelského hlediska byly snad nejhorší jen extrémně pomalé a opožděné reakce dotykové obrazovky audio systému a navigace.

Škoda Yeti 1.4 TSI (90 kW) Monte Carlo – Naposledy bez šestky

Na co se zaměřit?

  • Spodek vozu nesmí vykazovat známky poškození z těžkého terénu
  • Zkontrolujte stopy po úniku oleje z motoru, převodovky a Haldexu
  • Prověřte důkladně servisní historii vozu a jeho původ
  • Poslouchejte, zda turbomotorům TSI nechrastí rozvodový řetěz
  • Poslouchejte, jestli u TDI nebouchá dvouhmotový setrvačník
  • Vybraní konkurenti

    Suzuki SX4

    Pokud potřebujete čtyřkolku a nemusí to být nutně SUV, je tohle kompaktní Suzuki dobrá a hlavně spolehlivá volba. Nenadchne sice příliš kultivovaností ani kvalitou interiéru, ale je to poctivý pracant, jehož provoz nestojí moc peněz. Pozor jenom na to, jestli někdo podvozek a pohon všech kol nezničil v těžkém terénu.

     [600×333]

    Ford Kuga

    Módní Kuga si dobře drží cenu, ale to se u povedeného SUV s dobrými turbodiesely tak nějak očekává. Kuga mívá slušnou výbavu a jezdí skutečně pěkně. Prověřte ale důkladně interiér a všechny elektronické hračky, jestli fungují. V tomhle má totiž Ford určité mezery. Nečekejte také praktičnost a prostornost Yeti, Kuga je totiž spíše stylovka a zvednutý hatchback.

     [600×366]

    Land Rover Freelander

    Zajímavou alternativou může být Freelander, který je poměrně schopný v terénu a kultivovaný a pohodlný na silnici. Turbodiesel 2.2 od Fordu je rozumná a spolehlivá varianta, ale přetěžované Freelandery trpí na opotřebované spojky a převodovky. Prověřte také funkci elektroniky. Celková spolehlivost hodně ojetých automobilů je ale diskutabilní.

     [600×323]

    Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu, pětina Čechů chce změnit práci Sázka na zvýšení platu, pětina Čechů chce změnit práci

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky Škoda Yeti Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Škoda Yeti: Motor 2.0 TDI je nejlepší volbou







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho

Že na to někdo přišel až teď... Expedice vozů Škoda Yeti…

Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč

Yeti Trumf je nová základní verze mladoboleslavského SUV.…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do větráku, skončila v slzách

Kuriózní skreč Plíškové. V Číně strčila palec do…

Po kuriózní zranění skončila ve 2. kole turnaje v čínském Nan-čchangu Kristýna Plíšková. Sestra nové světové…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…