30.8. 2015

Ojetá Škoda Yeti: Motor 2.0 TDI je nejlepší volbou

 

O problémech s rozvody turbomotorů TSI se popsaly již stohy papíru. Pro aerodynamicky nepříliš efektivní SUV Škoda Yeti je stejně nejlepší turbodiesel, navíc si dobře drží cenu.

Škoda Yeti je první pokus domácí automobilky o módní SUV a nutno říci, že se hned napoprvé povedl. Design je samozřejmě otázkou osobních preferencí, ale verzi před faceliftem, kterým model prošel v září 2013, se nedala upřít originalita a odvaha pro Škodovku ne zrovna typická.

Jenže ani technika pod povrchem nebyla špatná a pokud jde o jízdní vlastnosti a ovladatelnost, Škoda Yeti jenom těžko hledala konkurenci. A protože lze za kouli turbodieselů 2.0 TDI ve výkonech od 103 kW pověsit až dvě tuny, můžete Yeti používat i jako dříče a pracanta.

Tak k němu spousta lidí také přistupovala a na některých autech je to znát, i když vozy značky Škoda umí své opotřebení a stáří maskovat velmi dobře. Rozhodně ale před koupí automobil důkladně prohlédněte a pokuste se odhadnout způsob jeho používání.

Do těžkého terénu to není

Nutná je prohlídka podvozku, protože Yeti sice zvládne středně těžký terén, ale nápravnice a zavěšení převzaté z Octavie Scout nejsou stavěné na jízdu po skalách a brodění se kamenitým dnem potoka jako v Range Roveru.

Přesto je konstrukce podvozku na poměry silničních SUV robustní a odolná a ani po větších kilometrových nájezdech se neobjevují v zavěšení velké vůle, i když novou sadu tlumičů budete asi muset koupit. Jde především o to, že Škoda Yeti je na kvalitu podvozku a jeho seřízení citlivá, tak ať na vyklepaných tlumičích nepřijdete o jinak výborné jízdní vlastnosti a ovladatelnost.

Slabinou mohou být zadní příčná ramena, ale většinou na to trpí silně opotřebované a značně ojeté exempláře. Rozhodně nesmí Škoda Yeti při testovací jízdě po silnici plavat sem a tam. Pokud má auto pocitově rozevlátý zadek, je něco špatně, takže pátrejte, kde je chyba.

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 – Když zlatá není střední

Interiér vozu je kvalitní a odolný a to i když se bavíme o civilních verzích a ne o novinářských autech, která zpravidla vycházela z nejvyšších stupňů výbavy. Sice sem tam narazíte na slaběji vybavené auto, zejména modely s turbomotory 1.2 TSI takové být mohou, ale klimatizaci a elektrická okénka dostanete snad vždycky.

Pokud jde o jízdu a řízení, je Škoda Yeti jedno z nejlepších automobilů v segmentu. Stejně jako všechny ostatní Škodovky má příjemnou ergonomii a neotravuje lacinými chybami, pozice za volantem je dobrá a snadno nastavitelná a také výhled z auta je dostatečný.

Jedinou větší slabinou je snad odezva dotykového ovládání navigace, ale stejně je lepší kupovat automobil bez ní, pokud ho neparkujete jinde než v uzavřeném prostoru- kvůli případným nenechavcům. Originální škodovácká navigace působí na zloděje jako červený hadr na býka, takže nebrat, ať máte klid.

Také se vyhněte panoramatickému oknu. V létě působí jako skleník, což snižuje efektivitu klimatizace, a také jsou s pojezdem okna občas problémy. Zatuhne, nebo se úplně zkroutí. Jsou známy případy, kdy se okno zaseklo uprostřed pohybu a nejelo ani tam ani zpět.

Který motor vybrat?

Pokud jde o motory, asi nejrozumnější verzí je naftová jednotka 2.0 TDI. Klidně berte i slabší provedení o výkonu 81 kW s pohonem předních kol. Na Yeti to stačí a v našich podmínkách je stejně nutnost čtyřkolky takové lidové klišé. Ale když se chcete tahat s metrákem železa a elektroniky navíc, je to vaše věc.

Když berete verzi s pohonem 4x4, chtějte aspoň turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 103 kW. Tenhle motor je nejen pružný a silný, ale dá se u něj snést nárůst spotřeby více než u benzinového agregátu. Zatímco těch sedm a půl litru naftového SUV přežijete, u desetilitrové spotřeby benzinu už budete remcat.

U nafty pozor na spojku a dvouhmotový setrvačník, stejně tak na všechny obvyklé závady koncernových tédéíček. Pohon rozvodů už tak rizikový není jako u staršího 16V provedení motoru TDI PD, ale stejně se mějte na pozoru. Mazání je v tomto případě spolehlivější než u verzí s vyvažovacím hřídelem, tu Yeti nemá. Filtr DPF ale dostanete vždycky.

K turbodieselu se docela hodí automat DSG se šesti rychlostmi, který je spolehlivý. Pokud ale taháte přívěs nebo jezdíte hodně po městě, nebojte se zkrátit interval výměny oleje v převodovce na 40.000 km (standardně platí 60.000 km). Stejně tak měňte olej v Haldexu, ať vám vydrží. Když nechcete řadit, berte motor s šestistupňovým DSG. Sedmirychlostní skříň se suchými spojkami je továrnou na problémy.

Pokud se z převodovky nebo z Haldexu ozývá podivné drnčení, bručení a chrčení, nebrat! Výjimečně se objevuje i problém s vibracemi vozu při rychlejší jízdě po dálnici, což nemusí být způsobeno jen nevyváženými koly, ale právě problémem v pohonu 4x4. Tohle se ale spíše projevuje u Superbů 4x4, Yeti na to moc netrpí.

Turbomotory 1.2 TSI a 1.4 TSI jsou rizikové přes své rozvody a i když dostanete nový zesílený řetěz, stejně ho budete muset pravidelně měnit. A to se vyplatí, že? Jakkoli jsou benzinové jednotky příjemné, pružné a úsporné, ve více jetém autě představují sotva atraktivní nabídku.

Škoda Yeti 2.0 TDI/81 kW 4x4 – Dokonalá změna identity

Trochu stranou stojí turbomotor 1.8 TSI o výkonu 118 kW, shodou okolností byl i v testovaném autě. Pokud má najeto necelých 50.000 kilometrů, jako zkoušený exemplář, prakticky u něj (kromě rozvodů) nic nehrozí, ale vysoký proběh se na něm mohou podepsat.

Jednaosmička jede pěkně a příjemně zatahuje, i když si ve čtyřkolce s aerodynamicky nepříliš efektivní karoserií řekne o minimálně osm a půl litru. Jenže po velikém kilometrovém proběhu se u ní mohou objevit visící ventily a některé motory také trpí na spotřebu oleje. Nicméně pokud se k němu chováte s citem a nepodtáčíte ho, měl by vydržet.

Přesto je turbomotor 1.8 TSI velmi příjemný. Je tichý, kultivovaný a do interiéru neposílá vibrace jako jednotky 2.0 TDI, které nemají, na rozdíl od 1.8 TSI, vyvažovací hřídele. Navíc začne jednaosmička rychle topit, turbodiesel se přece jenom déle zahřívá. Je to o preferencích, ale na krátké trasy někde po zatočených horských silnicích je snad i benzinový motor lepší.

Zvláštností je tubodiesel 1.6 TDI, který jste koupili jenom s předním pohonem a ještě na sníženém podvozku. Jakkoli je to solidní a docela spolehlivá pohonná jednotka, zrovna do Yeti, který by se měl odlišovat aspoň nějakou průchodností terénem, se moc nehodí.

Celkové hodnocení

Na Škodě Yeti sotva najdete nějakou zásadní chybu, protože to je opravdu povedené auto. Když si dáte pozor na typické poruchy koncernových motorů, vlastně by vás nic špatného potkat nemělo. Kvalita je solidní a poruchovost elektroniky velmi nízká. Pozor si dejte hlavně na původ a historii vozu, protože Škodovky jsou nejoblíbenějším cílem podvodníků. Také se pro klid na duši vyhněte navigaci a panoramatickému střešnímu oknu.

Plusy

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Kvalita zpracování a spolehlivost
  • Torzní tuhost karoserie
  • Solidní zůstatková hodnota
  • Umí to i v terénu

Minusy

  • Proti Octavii hůře využitelný kufr<
  • Problémy s rozvody turbomotorů TSI
  • Některá auta toho mají hodně za sebou
  • Originální navigace je lepidlo na zloděje
  • Často slabší výbava základních verzí

Škoda Yeti 1.8 TSI 4x4 – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1798
Největší výkon (kW/min)118/5000
Točivý moment (N.m/min)250/1500
Převodovka6 MT
Pohotovostní hmotnost1520 kg
Palivová nádrž60 l
Zavazadlový prostor405/1760 l
Největší rychlost (km/h)200
Zrychlení 0-100 km/h (s)8,4
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)8
Rok výroby testovaného vozu2010
Počet ujetých km dle tachometru48 870
Cena vozu (financování/hotovost v Kč)270 000/320 000

Testovaný vůz

Turbomotor 1.8 TSI uděluje Škodě Yeti slušnou dynamiku a ve srovnání s turbodieselem je příjemný především plynulý nástup výkonu a širší spektrum použitelných otáček. Čtyřválec je velmi kultivovaný, ale velkou část potenciálních kupců asi odradí reálná spotřeba mezi 8,5 až 9,0 litru na 100 km. Zkoušený vůz měl najeto necelých 50.000 km, takže uvnitř vypadal pořád pěkně, téměř jako nový. Nešlo ale přeslechnout vzdálené povrzávání z hloubi palubní desky a svist vzduchu okolo vnějších zrcátek a oken. Z uživatelského hlediska byly snad nejhorší jen extrémně pomalé a opožděné reakce dotykové obrazovky audio systému a navigace.

Škoda Yeti 1.4 TSI (90 kW) Monte Carlo – Naposledy bez šestky

Na co se zaměřit?

  • Spodek vozu nesmí vykazovat známky poškození z těžkého terénu
  • Zkontrolujte stopy po úniku oleje z motoru, převodovky a Haldexu
  • Prověřte důkladně servisní historii vozu a jeho původ
  • Poslouchejte, zda turbomotorům TSI nechrastí rozvodový řetěz
  • Poslouchejte, jestli u TDI nebouchá dvouhmotový setrvačník
  • Vybraní konkurenti

    Suzuki SX4

    Pokud potřebujete čtyřkolku a nemusí to být nutně SUV, je tohle kompaktní Suzuki dobrá a hlavně spolehlivá volba. Nenadchne sice příliš kultivovaností ani kvalitou interiéru, ale je to poctivý pracant, jehož provoz nestojí moc peněz. Pozor jenom na to, jestli někdo podvozek a pohon všech kol nezničil v těžkém terénu.

     [600×333]

    Ford Kuga

    Módní Kuga si dobře drží cenu, ale to se u povedeného SUV s dobrými turbodiesely tak nějak očekává. Kuga mívá slušnou výbavu a jezdí skutečně pěkně. Prověřte ale důkladně interiér a všechny elektronické hračky, jestli fungují. V tomhle má totiž Ford určité mezery. Nečekejte také praktičnost a prostornost Yeti, Kuga je totiž spíše stylovka a zvednutý hatchback.

     [600×366]

    Land Rover Freelander

    Zajímavou alternativou může být Freelander, který je poměrně schopný v terénu a kultivovaný a pohodlný na silnici. Turbodiesel 2.2 od Fordu je rozumná a spolehlivá varianta, ale přetěžované Freelandery trpí na opotřebované spojky a převodovky. Prověřte také funkci elektroniky. Celková spolehlivost hodně ojetých automobilů je ale diskutabilní.

     [600×323]

    Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Škoda Yeti: Motor 2.0 TDI je nejlepší volbou







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho

Že na to někdo přišel až teď... Expedice vozů Škoda Yeti…

Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč

Yeti Trumf je nová základní verze mladoboleslavského SUV.…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Bizarní soutěž etiopského kmene: Svobodní muži závodí, kdo za půl roku nejvíc ztloustne!

Bizarní soutěž etiopského kmene: Svobodní muži…

Ať jsme tlustí na tři prsty! Toto pořekadlo je patrně životní mantrou příslušníků etiopského kmene Bodi. V tomto…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…