Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě

Bazarové Recenze
Diskuze (4)
Toyoty jsou obecně vyhlášené svojí spolehlivostí. Ne jinak je tomu v případě modelu Yaris s úsporným litrovým motorem. Ale počítejte s tím, že za kvalitu se platí…

Ojeté vozy značky Toyota si obecně dobře drží cenu. Důvodem je jejich vyhlášená spolehlivost, ale i přístup japonského výrobce. Ten se nebojí ani u několik let již nevyráběných automobilů v případě potřeby udělat svolávací akci a možné riziko problému odstranit na své náklady. Vysokou spolehlivost pak podtrhují nejrůznější statistiky, například v žebříčcích TÜV se jedná o nejspolehlivější značku vůbec. Podle TÜV Report 2013 je Yaris druhé generace třetí nejspolehlivější vůz ve své třídě a sedmý celkově.

Prostor pro posádku

Vzhledem k vnějším rozměrům je interiér malého vozu až překvapivě vzdušný. Yaris nabídne solidní prostor nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech, za což vděčí možnosti jejich posunu. Ale něco za něco. Pokud je posunete zcela vzad, mají cestující na danou třídu pěkný prostor v oblasti kolen. Jsou-li sedadla posunuta více dopředu, zvětší se objem zavazadelníku, avšak místo pro kolena citelně ubude. Kufr standardně nabízí 270 litrů prostoru, což není na daný automobil vůbec špatná hodnota, na nejlepší konkurenty ale v této konfiguraci několik litrů ztrácí.

Na předních sedadlech najdete dostatek místa. Překvapují nás škrábance na středovém panelu palubní desky testovaného vozu, protože díky jejímu tvarování je nepravděpodobné, že by zde docházelo ke kontaktu s pravým kolenem řidiče. Za vznikem drobných poškození nejspíše stojí blízký odkládací prostor, respektive jeho využívání a možná prsten na pravé ruce předchozího majitele. Další podobná poškození se objevit nepodařilo, zbytek interiéru působí zachovale. Nakonec přesně to by každý očekával, od auta s proběhem těsně přes padesát tisíc kilometrů.

Palubní desku chválíme za příkladné slícování jednotlivých dílů i jejich povrchovou úpravu. Naopak výtku máme k centrálně umístěné kapličce, která není v zorném poli řidiče (přístroje nelze sledovat periferně). Alespoň že samotný displej je hodně utopený a tak bude dobře čitelný i za slunce.

Motor a převodovka

Litrový tříválec působí nečekaně kultivovaně a navíc je na svůj objem celkem čilý. Žádné nechtěné vibrace od pohonné jednotky se neobjevují, přitom právě s jejich výskytem mají některé konkurenční tříválce potíže. Automobil startuje, jak se říká na ťuknutí, akumulátor má evidentně ve výborné kondici. Samotný běh motoru je hladký.

Za jízdy vůz působí svižně, ve městě se cítí doslova jako ryba ve vodě. Jeho 51 kW je zcela vyhovujících, a ani mimo městskou zástavbu výkon nebude zásadní překážkou. Celkově dobrý dojem z motoru je v neposlední řadě také zásluhou přesné pětistupňové manuální převodovky. Yaris se totiž nabízel také s robotizovanou převodovkou MMT. Její řazení zejména při rozjezdech je ale značně necitlivé, což přináší problémy při parkování nebo popojíždění na malém prostoru, kde je třeba více citu. Z tohoto důvodu je manuál jednoznačně lepší volbou.

Jízdní vlastnosti a komfort

Snad každý motorista ocení jízdní chování vozu, jeho nezáludnost a dobrá čitelnost pak nahrává i méně zkušeným řidičům. Testovaný Yaris těží z nízkého kilometrového proběhu a tím tedy i minimálního opotřebení. Díky absenci jakýchkoli nežádoucích vůlí jeho podvozek pracuje na jedničku. Dobře zvládá tlumení nerovností a skutečně velmi dobře si vede v zatáčkách, kde dává řidiči pocit jistoty, i když se na klikaté okresky vydá v ostřejším tempu.

Dalším příjemným zjištěním je spotřeba. Litrový tříválec není žádný Otesánek a tak se bez problémů vejdete do šesti litrů. Přitom to neznamená, že by se řidič musel nějak zásadně omezovat. Komu by byl agregát o výkonu 51 kW málo, může zvolit taktéž povedenou třináctistovku, jež bývá pro Yaris označována za ideální motor. Její výhody proti litru pocítíte hlavně při rychlé jízdě na dálnici - ve vyšších rychlostech reaguje pružněji, přitom platí stále za úspornou. Tím ale nechceme základní motor shazovat, to vůbec ne. Je velmi povedený a neuspěchaným řidičům bude naprosto stačit. Nakonec na svůj objem je velmi snaživý…

Výbava a cena testovaného vozu

Testovaná Toyota Yaris dostala v Auto ESA cenovku 164 900 Kč při prodeji za hotové. To není za malý automobil z roku 2009 úplně málo, ale je třeba vzít v potaz jeho nemalou cenu na trhu nových vozů a zachovalý stav plynoucí z nízkého kilometrového proběhu. Navíc pomalejší pokles hodnoty je pro vozy značky Toyota typický, důvod vidíme ve vynikající pověsti plynoucí z vysoké spolehlivosti.

Automobil potěší bohatou výbavou, která nabízí například klimatizaci, čelní airbagy, ABS, elektrické ovládání bočních oken vpředu, centrální zamykání či palubní počítač. Parkování ulehčují čidla v zadním nárazníku, vzhled vylepšují kola z lehkých slitin. Navíc je zde na ocelových discích sada zimních pneumatik ve výborné kondici.

Expert Auto ESA radí

Toyota Yaris je ve všech svých generacích velice spolehlivým vozem, kterému se zásadní problémy vyhýbají. Slabší místa přesto najdeme. Jedná se například o korodující výfukový systém. Na testovaném automobilu je koncový tlumič výfuku jako nový, ale zbytek potrubí korozi nezapře. Výjimkou není ani praskání žárovek v potkávacích světlometech. Opět nejde o nic zásadního, avšak ani příjemného. Zejména v případě žárovky v pravém světlometu, do něhož se poměrně těžko dostává.

Motory platí za spolehlivé a ani při větším kilometrovém nájezdu s nimi nebývají potíže. Vyskytuje se ale vrzání spojkového pedálu a někdy zlobí centrální zamykání. U některých ojetin se můžete setkat i s hučícími ložisky kol.

Toyota Yaris 1.0 VVT-i
Objem motoru (cm3)998
Maximální výkon (kW/ot. za min.):51/6000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):93/3600
Zrychlení 0-100 km/h (s):15,7
Největší rychlost (km/h):155
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):5,4
Rok výroby testovaného vozu:2009
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:50 496
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):164 900/124 900

Bazarové Recenze
Diskuze (4)
Avatar - twistedTSD
4. 9. 2013 12:27
Re: rozvody
Svolávačku na nic takového Yarisy 2008+ neměly.
4. 9. 2013 10:50
rozvody
petrumr, prosimta, ktory rocnik? Otec ma tusim 2010..z poslednych pred novym modelom, tiez vyrobene vo francuzsku.. A pri akom najazde odchadzaju tie rozvody?