reklama


24.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky

 

Ford Mondeo je spolu s Passatem a Insignií jednoznačně nejúspěšnějším manažerským vozem na starém kontinentě.

Z daného tria nabízí nejlepší jízdní vlastnosti a oproti sokovi z Rüsselsheimu nabízí více prostoru, v porovnání se zástupcem „vlčího hradu“ zase méně fatálních závad. A nad oběma vyniká jízdním projevem. Kde jsou tedy ty otazníky?

Mondeo přineslo evropskému Fordu v roce 1993 kýžený pokrok. Sierra, jakkoliv vynikajícím vozem, byla ještě tradičně řešeným autem z první poloviny 80. let. Mondeo přineslo revoluci v koncepci, stejně jako v designu. Oboje někdejší obdivovatelé fordů těžce nesli. Netrvalo ale dlouho a mnozí přišli Mondeu na chuť. Zejména ve Velké Británii bylo Mondeo od začátku fenomenálním úspěchem. Dokonce v souvislosti s tamními volbami se tehdy „na ostrovech“ mluvilo o „muži v Mondeu,“, symbolizujícího průměrného britského občana a zároveň voliče.

Přesuňme se však o 14 let dále. Na startu je zcela nová generace Mondea. Někteří ji považují za čtvrté vydání, jiní za třetí. Záleží na tom, zda vydání z roku 1996 považujete za novou generaci nebo pouhou, byť výraznou modernizaci.

Kolik to má budíků?

Zatímco předchozí Mondeo bylo vcelku konzervativně pojatým autem, je recenzované vydání o poznání modernější. Doslova hmatatelně se zvýšilo množství informací poskytovaných řidiči. Mondeo tak nabídlo z toho důvodu hned tři verze přístrojového štítu. Nižší verze se musely spokojit s klasickými „budíky“ s monochromatickým displejem. Vyšší verze do modernizace nabídla rozhraní Convers+. Jde o jakousi obdobu systému VW MaxiDOT. Rozměrný displej, který zobrazuje nejen údaje z palubního počítače, nýbrž i audia a také navigace, jeli na palubě. U raných modelů byla terčem kritiky nemožnost změnit jeho jas. Však už jsem psal o kolegovi, co jel jedním z prvních kusů vozu přes noc do Chorvatska, aby jej důkladně vyzkoušel. Aby nepřišel o oči, musel si dát přes displej peněženku…

Video

I verze s Convers+ obsahovala ručičkový ukazatel stavu paliva a teploty chladicí kapaliny. Od modernizace je přístrojový štít vyšších verzí opět odlišný. Grafika otáčkoměru a rychloměru se nezměnila. Palivoměr je od té doby ale elektronický v podobě grafického ukazatele a teploměr chladicí kapaliny zcela chybí. Sice existuje jakýsi grif, jímž lze teplotu motoru na Convers+ vyvolat, ale je to krajně uživatelsky nekomfortní. Asi jako, když jsem si chtěl u svého někdejšího starého VW Corrada G60 zobrazit na MFA plnicí tlak G-dmychadla…

Je to právě kabina vozu, jež budí trochu rozpaky. Design je v pořádku, avšak nad kvalitou a zejména vkusem se občas jeden pozastaví. Luxusní verze Ghia a Titanium byly „obdařeny“ imitací dřeva, které pokrývalo celý středový panel palubní desky. Ta byla bohužel snad ještě kýčovitější a méně zdařilá, než tomu bylo na první generaci vozu se šestiválcem případně posledním vydání velkého Scorpia přezdívaného klaun. Také slícování jednotlivých plastů mělo k „dokonalosti“ Passatu daleko. Postupem doby se ale toto zlepšovalo a vozy po modernizaci jsou již v tomto směru vlastně bez výhrad.

Ani ergonomie není bez chyb. Zatímco regulaci podsvícení přístrojového štítu měníte známým kolečkem nalevo od volantu, přitažením pravé multifunkční páčky nespustí oproti očekávání ostřik čelního skla, nýbrž aktivuje pouze stěrače. K omytí skla je třeba zmáčknout tlačítko v čele páčky. Jako u Škody 105/120/130…

Jediný „made in Ford“

Ačkoliv Mondeo přesvědčí i nabídkou zážehových agregátů, většina kupujících se zajímá o diesely. Do modernizace byly na výběr dva. Za pozornost stojí zejména ten menší o objemu 1,8 litru. Jedná se agregát známý jako Lynx. Jde o poslední evoluci vlastních a v minulosti kontroverzních motorů Endura-Di. V Mondeu se pohon jmenuje Duratorq TDCi, přičemž rozpaky už nejsou na místě. Naopak postupným vývojem se z tohoto motoru podařilo udělat skvělou pohonnou Jednotku. Tedy pokud se bavíme o spolehlivosti a odolnosti. Jízdním projevem sice trochu zaostává za větším dvoulitry, které už nejsou Puma, nýbrž PSA DW, ale i tak stojí Lynx rozhodně za pozornost. Motor 1.8 TDCi existoval v Mondeu ve dvou výkonových verzích: 74 kW a 92 kW. Slabší verze využívá Common-rail Delphi, výkonnější VDO/Siemens. V obou případech solenoid.

„Zvláštností motoru jsou jeho rozvody,“ říká Libor Hubálek, mistr autoservisu Auto Zier, který se na opravy vozů Ford v Ohrobci kousek za Prahou specializuje. „Ty jsou řešeny dvoustupňově. Motory vyráběné do října 2007 mají pohon vysokotlakého čerpadla řetězem a teprve od něj vede řemen k vačkovému hřídeli. Od uvedeného data je namísto řetězu řemen. Navíc v olejové lázni. Bez ohledu na to, co je použito, se po ujetí 200 000 km nebo 10 letech mění vše,“ vysvětluje Hubálek. A dodává jednu zajímavost: „Uvedené datum, tedy říjen 2007 je pouze orientační. Už jsme se ale setkali s auty, u nichž nám servisní systém Ford ETIS po zadání konkrétního VIN čísla ukázal obě možnosti. Okamžik pravdy nastal až p demontáži krytu,“ dodává s úsměvem Hubálek. Motor Lynx má ještě jednu zvláštnost. Tou je litinový hlava válců. Vinou toho se pomaleji ohřívá na provozní teplotu a je těžší.

Francouzská výpomoc

Původní dvoulitry TDDi, a zejména od roku 2002 vyráběné TDCi s Common-railem Ford hodně potrápily. Bylo to právě vstřikování, neboť mechanika motorů Puma je odolná a spolehlivá. Na TDDi bylo v některých verzích použito čerpadlo Bosch VP44, na Common-railech zase systém Delphi s radiální výtlačnou částí vysokotlakého čerpadla principu Lucas. U novějšího Mondea už modrý ovál nechtěl nic riskovat a tak vzal za vděk motory PSA DW10 (2.0 TDCi) a DW12. Do roku 2010 splňují normu Euro4, od něj dále Euro5. To s sebou přineslo také změny palivového systému. Původní verze využívala Common-rail piezo VDO/Simens, novější varianta se vrátila k Delphi. Tady ale již obavy nejsou na místě.

Filtr pevných části je tady na rozdíl od PSA bezúdržbový a problémy s ním při běžném užívání a zároveň dodržování určitých pravidel nejsou. Spíše se servisy potýkají s úniky oleje skrz netěsné gufero vačkových hřídelů, případně na klice. „Chybu spatřujeme v použití teflonových kroužků, které těsní na principu elektrostatiky namísto klasických simerinků,“ říká Hubálek.

Všichni jsme „Duratec“

Mondeo ale láká i na nabídku zážehových motorů. Když opomeneme pětiválec Volvo, který hraje opravdu pouze okrajovou roli a my bychom se mu vyhnuly, tak na opačné straně trůní atmosférická 1.6 Duratec Ti-VCT. Slovo „Duratec“ je odvozeno od „durability“, tedy životnost. V roce 1994 takto Ford pojmenovat svůj šestiválec 2,5 litru (později 3,0 litru), od roku 2000 také čtyřválcové 1.8 a dvoulitry. Všem zmíněným agregátům byl společný rozvodový řetěz.

Později se slovo Duratec stalo marketingovým názvem pro zážehové motory Fordu, tedy něco jako u Opela Ecotec. Motor 1.6 Ti-VCT však s původními durateky nemá pranic společného, neboť se jedná o agregát z řady Sigma. Spíše než z Mondea je známe z Focusu, či Fiesty. V Mondeu je pouze vylepšená verze. Pod spojením Ti-VCT (Twin independent-Variable Camshaft Timing) se ukrývá proměnné časování sací i výfukové strany rozvodu. V porovnání s původní 1.6 se 74 kW je projev motoru překvapivě mdlý. Navíc přesuvníky měnící časování ukryté do rozvodových kol podléhají opotřebení. Závada se navenek projevu padáním motoru do nouzového režimu. “V praxi se mění kolo spolu s přesuvníkem, což vyjde na asi 12.000 korun,“ říká Libor Hubálek. Někdy je ale podle Hubálka příčina banálnější, a to v pouhém nastavení rozvodu.

To větší dvoulitr je už pravým Duratekem. Odolný a spolehlivý motor má ve skutečnosti jediný problém. A tím jsou staré známé vířivé klapky v sání. Poté, co se podařilo tento rébus v letech 2002-2003 zcela vymýtit, objevil se znovu. „Klapky se v sacím potrubí otáčejí na kovové tyčce v plastovém pouzdru. Pouzdra se časem vymelou a klapky se uvolní. V extrému je může motor dokonce nasát a to nadělá pěknou paseku,“ vysvětluje Hubálek. „V minulosti klapky mnozí demontovali, čímž problém byť vyřešili. Tady to ale již tak jednoduché není, neboť u motorů 2.0 Duratec pro Euro 4 a Euro5 už řídící jednotka zná polohu klapek. Pokud je vyndáte, vyhodnotí to jako chybu, takže svítí elektronika motoru,“ dodává Libor Hubálek. Kompletní sací potrubí vyjde na 14.000 korun.

Jak šel čas

2007: Představení vozu. Karoserie čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a pětidveřové kombi. Zážehové čtyřválce 1.6 Duratec Ti-VCT (81 nebo 92 kW), 2.0 Duratec (107 kW), 2.3 Duratec (118 kW). Přeplňovaný pětiválec Volvo 2.5 Turbo (162 kW). Vznětové čtyřválce 1.8 TDCi (92 kW) a 2.0 TDCi (85 a 100 kW, verze se samočinnou převodovkou s měničem momentu 96 kW).

2008: Další verze motorů. 1.8 TDCi Econetic s pětistupňovou převodovkou a delšími převody a výkonem 92 kW, ale jen na některých trzích. Samočinná šestistupňová převodovka také pro motor 2.3 Duratec. Vrcholný diesel 2.2 TDCi o výkonu 129 kW. Motor 2.0 TDCi s automatem o výkonu 96 kW končí a je nahrazen verzí se 103 kW.

2009: Úsporná verze 2.0 TDCi Econetic s 85 kW a manuální šestistupňovou převodovkou je v nabídce tuzemského dovozce. Dále je našem trhu představena verze 1.8 TDCi 74 kW.

2010: Modernizace vozu. Nový vzhled přídě. Lepší kvalitativní dojem z kabiny. Diodové denní svítilny v nejvyšších výbavách, inovovaný přední nárazník. Příjezd nových motorů splňujících Euro 5: 2.0 EcoBoost se 149, respektive 176 kW. Zatím pouze s novou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou PowerShift (MPS6). Nová generace motoru 2.0 TDCi o výkonu 120 kW. Později nová verze agregátu 2.2 TDCi se 147 kW nyní spojená výhradně s měničovou převodovkou Aisin nahrazuje dosavadní se 129 kW. Ukončení produkce motorů 1.8 TDCi, 2.3 Duratec a 2.5 ST. Motor 1.6 Ti-VCT o výkonu 88 kW.

2011: Nový motor 1.6 EcoBoost s šestistupňovou manuální skříní o výkonu 118 kW. Přijíždí náhrada za 1.8 TDCi v podobě motoru 1.6 TDCi od PSA ve verzi s 85 kW.

2014: Ukončení produkce třetí generace. Představen nástupce na bázi už dva roky vyráběného amerického vozu Ford Fusion.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Třetí generace Fordu Mondea, patří v segmentu ojetých vozů k nejžádanějším modelům ve své třídě. I přes fakt, že je Mondeo dostupné ve třech karosářských provedeních, je největší poptávka po vozech ve verzi kombi, které si zákazníci vybírají jako rodinný vůz. Ve střední třídě patří Mondeo k nejprostornějším automobilům, což je jeden z důležitých faktorů, který berou privátní zákazníci při výběru rodinného vozu v potaz. Drtivou většinu nabídky tvoří vozy poháněné naftovými motory, mezi kterými se nejčastěji setkáte s dvoulitrovými TDCi o výkonu 103 kW který rovněž patří k nejžádanějším agregátům. Na opačné straně zájmu pak stojí slabší vozy s motory 1,8 TDCi v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou. Zájemci o výkonnější motorizace potěšila v roce 2008 zpráva o nové motorizaci, kterou se stal naftový agregát 2,2 TDCi disponující výkonem 129 kilowatt. Poměrně velké zklamání však vyvolal fakt, že Mondeo třetí generace nebylo nabízeno s pohonem 4x4, čímž Ford přišel o segment zákazníků, pro které je pohon všech čtyř kol nepostradatelný. Nabídku ojetých vozů tvoří poměrně velké množství vozů s původem v zahraničí, které jsou často v nejvyšších výbavových stupních, ale jejich nákup nese sebou rizika v podobě nesnadno dohledatelné servisní historie. Ceny nejstarších vozů, s rokem výroby 2007 začínají na hranici 150 tisíc korun, čímž se stávají velmi výraznými konkurenty pro ostatní vozy střední třídy. O kvalitách vozu svědčí o mnoho ocenění, které Mondeo třetí generace za dobu své výroby získalo jak v odborných, tak i zákaznických soutěžích.

1/3 Pokračovat ve čtení

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Einstein kvantovou fyziku odmítl. Ale tým Hagaie Eisenberga dokázal vyvolat foton ze záhrobí Einstein kvantovou fyziku odmítl. Ale tým Hagaie Eisenberga dokázal vyvolat foton ze záhrobí

Albert Einstein se ve své době nemohl smířit s koncepcí…

Kontrolní úřad: Armáda selhávala při nákupu techniky Kontrolní úřad: Armáda selhávala při nákupu techniky

Nákup techniky pro českou armádu v minulých pěti letech…

Malá kina vědí, jak ulovit diváka Malá kina vědí, jak ulovit diváka

S malými kiny se u nás před několika lety přestalo…

Výuka občanské výchovy má mezery, neučí respektu ke kulturním odlišnostem Výuka občanské výchovy má mezery, neučí respektu ke kulturním odlišnostem

Školní inspekce upozorňuje na velké rezervy v tom, jak…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014):…



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 




Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi: Bez filtru je klid Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi: Bez filtru je klid

Poslední generace Fordu Mondeo je mezi českými řidiči…

Ford Mondeo: První cena klesla pod 450.000 Kč Ford Mondeo: První cena klesla pod 450.000 Kč

Nová generace Mondea je ještě rok daleko, Ford se však už…

 



 
Tucet policejních speciálů: Takhle se pomáhá a chrání v Německu!

Tucet policejních speciálů: Takhle se pomáhá a chrání v Německu!

Dnes 08:00

Prohlédněte si ve velké galerii celkem dvanáct upravených automobilů v barvách německé policie!




Blesk.cz

Česko nemá kam dávat vězně, na každého vychází jen 3 metry. Co s tím?

Česko nemá kam dávat vězně, na každého vychází jen 3…

Situace v českých věznicích je kritická. Na jednoho vězně připadají v současnosti sotva čtyři čtvereční metry…

Šílenec (20) se řítil přes 180 km/h a natáčel si to: Po nehodě bojuje o život

Šílenec (20) se řítil přes 180 km/h a natáčel si to:…

Rychlostí skoro 190 km/h se svou Hondou Civic proplétal mezi vozy na dálnici v americkém Providence, až tvrdě…

 

iSport.cz

Šmicer věří Slavii. Šilhavý shodil z hráčů deku a tým má nyní na titul, říká

Šmicer věří Slavii. Šilhavý shodil z hráčů deku a…

Slavia zase mluví o titulu. U posledních dvou, které pražský klub získal v sezonách 2007/08 a 2008/09, byl i…

SESTŘIHY: Pražská S dotahují lídra, duel Plzně odložen, Příbram vydřela bod

SESTŘIHY: Pražská S dotahují lídra, duel Plzně…

Fotbalisté Sparty přezimují v ePojisteni.cz lize na třetím místě. Rozhodlo o tom jejich vítězství nad Teplicemi…

 

Reflex.cz

Novým rakouským prezidentem bude Alexander Van der Bellen, Hofer již porážku uznal

Novým rakouským prezidentem bude Alexander Van der…

Novým rakouským prezidentem bude nezávislý kandidát s podporou strany Zelených Alexander Van der Bellen, který…

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

 
 
reklama