Beránek Pepík
Páni šoféři chci se zeptat jak Vám chutná jídlo neni lepší to co vaří Jaroušek při závodech v Evropě děkuji Pepík
Tomáš Ouředníček: S jídlem od organizárotů jsem nespokojen, zdá se mi, že nás moc šetří. Po našem cateringu se mi stýská. Oproti jiným letům šla kvalita o 100 procent dolů.
Karel
Dobrý den, zajímalo by mě jak probíhá asistence vašich doprovodných vozidel ? To absolvují trasu závodu za vámi po stejné trati jako vy nebo je dovolena pouze asistence v depu ? Děkuji za odpověd.
Jan Veselý: Motorkáři jezdí speciál sami, akorát špičkoví jezdci mají za sebou druhého, takzvaného nosiče vody, který jede za nimi. Když se nosiči něco stane, jsou jezdci odkázáni sami na sebe. Martin Kolomý: U kamionů je to totéž, pokud nejede v závodě rychlá asistence, tak se kamiony i osobní auta musejí spolehnout samy na sebe.
Kozlus
Nazdar, mate s sebou dost piva? :)
Jan Veselý: Normálně pivo nepiji, ale po dojezdu speciálu musím mít připravenou židličku a musím si dát pivo. Ve velkých nadmořských výškách v Bolívii mělo naše české pivo úplně jinou chuť a nedalo se pít. Martin Prokop: Máme s sebou 300 kozlíků!
Havli
Dobry den. Zajimal by me jaky je aktualni vykon a tocivy moment vozu Buggyra? Popripade i jinych vozu. A jestli maji vsechny auta stejny vykon? Diky za odpoved.
Martin Prokop: Asi 400 koní a 600 N.m, je to pětilitrový motoru V8 Lexus. Martin Kolomý: Fat Boy má 870 koní a 4200 N.m točivého momentu. Motorkář Jiří Veselý: KTM 450 RR, výrobce výkon neudává, oficiálně není známý. Průměrně mají okolo 65 koní. Tomáš Ouředníček: V Hummeru máme motor Toyota V6 4.0, výkon s restriktorem okolo 300 koní a točifvý moment 600 N.m. Ve vysokých výškách nám to ale vůbec nejede.
vena271
Co v tech autech zustalo jeste od TATRY??Krome boudy a napisu??Je to pravda,ze agregaty jsou od jinych znamejsich firem??
Martin Kolomý: Koncepce Tatra je pořád stejná, jiné jsou akorát tlumiče a motor. Některé věci si upravujeme podle potřeby.
Mx
Zdravím, kolik pneumatik pro každé vozidlo s sebou berete?
Martin Kolomý: Máme zhruba 65 pneumatik, záleží, kolik jich použijeme.Jan veselý: Motorkáři mají na každý den jednu sadu. Tomáš Ouředníček: Celkově na Dakar máme 28 pneumatik. Martin Prokop: Na Dakar mámke 68 kol.
vabis
Dobrý den, 1) Co je na Vašem autě oproti loňsku nového? 2) Nechal by Martin K. řídit okolo bivaku i Honzu Mičku ostrý speciál ještě před ukončením soutěže?
Martin Kolomý: Oproti loňsku například sada tlumičů, zadní náprava, upravené chlazení. Honzu Mičku za volant nepustím, nevydělává tolik, aby pokryl pojistku :-).
Bohouš
Dobrý den, zajímalo by mě, kolik předních skel s sebou vezete na Dakar. Díky a držím palce. Bohouš
Martin Prokop: Mám výhodu, že je sklo sériové. Hilux je nejrozšířenějším pick-upem a na světě, proto mohu sklo koupit v každém servisu. Martin Kolomý: Mám k dispozici dva kusy. Jaroslav Valtr: Mám pouze jedno sklo. Motorkáři: Zhruba po deseti sklech pro každý motocykl, měníme i odstíny.
Peter Murarik
Ahoj, po 4. etape jsem zachytil info o pomoci M Prokopovi, jednalo se o dodani predneho skla z Vaseho doprovodniho/novinarskeho vozu. jak takova pomoc probiha kdyz jste v bivaku bez techniku a pristupu k vozum? Jake jsou vubec pravidla pro udrzbu vozu pocas maratonske etapy?
Dobrý den, na autě se nesmí měnit nic kromě předního skla. Je to jediná výjimka v pravidlech kvůli bezpečnosti. Ale dlouho mi trvalo, než jsem přesvědčil techniky, že takový předpis existuje.
Pepa z depa
Co děláte, když se vám chce na záchod?
Jaroslav Valtr: Nezastavujeme! Martin Prokop: Já mám smůlu, spolujezdec ale může v DZ ze dveří a vykonat potřebu. Motorkáři: Máme výhodu, protože v delších etapách máme 15minutovou přestávku na jedno natankování. U toho si můžeme mimo jiné dojít na toaletu. Motorkář si může na motorce stoupnout, což mu uvolní tlak na potřebu. Martin Macík junior: Zkoušel jsem to pustit, ale nejde to. Tomáš Ouředníček: Na prvním Dakaru jsem si vzal plínku, během jízdy ale tělo zkrátka nepovolí.
jan
Kolik máte času v bivaku a co při volném čase děláte? Díky
Jan Veselý: Dnes máme volný den, ale čas nemám vůbec žádný. Včera jsem mtoruku rozbil a dnes mám dost práce, abych ji dal dohromady a zítra mohl jet.
sima
Jsou nějáké určité velikostní a tvarové parametry pro auta soutěžící na dakaru? Např. udělat kapotu ve tvaru kapky a závodit (lepší aerodynamika)
Tomáš Ouředníček: Pro kategorii automobilů jsou rozměry dané dle homologace FIA. Martin Kolomý: Kamiony musí mít sériovou kabinu a musí vypadat jako kamiony.
jan
Můžete v průběhu závodu vůz upravovat z vnějšku?
Martin Macík: Musíme - kamiony nesmí mít porušený tvar. Pokud mají, organizátoři vůz vyloučí.
majda
Kolik stojí speciál Tatry na Dakar?
Martin Kolomý: Nedá se to vyčíslit, záleží na použítých dílech, práci a podobně. Je to v řádu desítek milionů korun. Záleží na síle týmu.
Ludva
Dobrý den, velice mě zajímá jak probíhá psychická, ale hlavně fyzická příprava na Rallye Dakar? Děkuji a přeji Vám mnoho úspěchů!
Martin Macík junior: člověk musí být hodně dobře psychicky připraven, aby byl dobrý. Martin Prokop: Psychika je pro nás velmi důležitá, ale nic s ní moc neuděláte. Fyzicky je připrava lehčí než na WRC - auto není tak silné a tolik nekope.
Hurta
dojedte hlavně v poradku,
Novák
Dobrý den, prosím o informaci, zda-li motor Gyrtech je prototyp, nebo zda-li vychází z nějakého sériového motoru. Jestliže ano, tak od kterého výrobce a jaké použiváte vstřikovací zařízení a od jakého výrobce. Děkuji.
Martin Kolomý: Jsou to věci, které jsou v utajení týmu Buggyra. Prototyp to ale není, protože se motor používá ve více než deseti kamionech.
Berťa
Na Martina Kolomého. Strašně moc vám přeji úspěch, ten nejvyšší, 30 let Tatrovky na Dakaru by si už zasloužilo "po-lopraisovský" triumf. Chci se zeptat na vaše ambice a jak vnímáte svůj progres na Dakaru (myšleno celou historii), stejně tak jako progres celého týmu. Zkušenosti už máte dost a celý tým Tatra-Buggyra na mě působí hodně profesionálně, tak se chci dále zeptat zda vnímáte ještě nějaké viditelné rezervy oproti ostatním týmům. Na závěr vám chci popřát ať se vám daří na výbornou zvládat vše, co máte mít pod kontrolou, no a pro ten zbytek mezi nebem a zemí přeji co nejvíce štěstí, držím palce.
Dobrý den: Jednou bych chtěl vyhrát beduína, ale jelikož to jsou maratonské soutěže, vývoj je vždycky nejistý. Snažíme se ale bojovat o mety nejvyšší. S velkýmim továrními týmy se těžko srovnává, určitě se ale nebudeme vzdávat.
Maulincio
Co všechno si (krom kol a nářadí) vezete sebou? Jinak vám přeju ať všechno vydrží a vy ať dojedete na co nejlepším místě! Ještě možná jedna otázečka: jako moc se liší novej Phoenix od 815 (stačí jen ňák stručně, ale co krom kabiny je tam jinak)? Popřípadě jestli pojedou příště dva Phoenixy a nebo bude stejná sestava?
Martin Kolomý: Drobné materiály, turbo, hadice, servo, pumpa... Motorkáři: Nářadí na motorku, propriety, pláštěnku, zimní rukavice. Pavel Vaculík: Rameno, tyčky řízení, kulové čepy, čepy řízení. Martin Prokop: Mimo tlumičů celý podvozek, všechno ostatní musí vydržet. Martin Macík: Turbo, hadice, náhradní volant a další drobnosti.
LUCAS
Kolik by stál Fat Boy, kdybych jej chtěl mít v garáži? :) Díky
Martin Kolomý: Jeho cena je nevyčíslitelná.
Franta
Rád bych se zeptal proč všichni čeští závodnici, kteří jednou na kamionech se společně nedomluví a nejdou všichni v jednom týmu jako má například ruský Kamaz.
Jaroslav Valtr: Protože konkurence je potřeba. Martin Kolomý: Pokusů byla spousta, nikdy to ale nevyšlo. Martin Macík: Kamaz je tovární tým podporovaný státem, my jsme oproti nim privátní sektor.
gargantua
Ahoj, moc vam fandim a diky za to co delate. Mohu vedet, jak KONKRETNE pripravujete motory pote, co koupite zaklad? Upravujete nejak blok? Hlavu? Kanaly? Vyvijite pisty, ojnice, rozvody? Co ohl. motoru nakupujete?
Martin Kolomý: Je to know-how týmu Buggyra. Martin Prokop: Máme sériový motor, upravujeme pouze elektroniku. Martin Macík: Máme motor Gyrtech, stejně jako Buggyra. Tomáš Ouředníček: Musíme mít závodní motor, ale tím pádem potřebujeme restriktor 32 mm. Motor by byl bez vzduchu a auto by se vlastně nerozjelo. Motorkáři: Sériový motor tak, jak vyjede z továrny. Můžeme ladit akorát elektroniku.
Gumid
Kdy se dostane Buggyra dostane do bodu, že budou na stratu 4 ostré kamiony ? Je tento stav v budoucnu reálný ? Dokážete si představit Václava Pecha za volantem Buggyry ? Děkuji.
Martin Kolomý: Každý má možnost dostat se do závodního kamionu, tedy i Václav Pech. Ke čtyřem ostrým kamionům na startu nemáme daleko, do budoucna tedy možná budou čtyři. Není to nemožné.
sudík
Zdravím dakaristy! Martin Kolomý si již dříve stěžoval, že Rusové s Kamazy moc nechtějí pouštět rychlejší jezdce a nyní to dokonce vyústilo v nehodu. Je podobná neochota vidět i u jiných týmů? Všem jezdcům přeji úspěšné dokončení s co nejlepším umístětím!
Martin Macík: Mezi TOP 10 se celkově moc nepouští. Když se za někým objevíš, přidá. Nikdo nechce jet v prachu... Martin Prokop: Už tři dny se potýkám se špatnou startovní pozicí a musím předjíždět auta před sebou. Pouštět mě nikdo nechce. Motorkáři: Ze začátku jsem měl problém se čtyřkolkami, už jsem se jich ale zbavil. Teď je má před sebou Honza Veselý. Tomáš Ouředníček: Potýkali jsme se s předjížděním už v prologu. Musím používat sentinel, probojovat se prachem je ale těžké.
Romca Romeo
Dobrý den, zajímalo by mě, kolik celkově hodin na Dakaru za volantem strávíte?
Martin Macík: Průměrně 12 hodin denně, máme to všichni jezdci stejně.
Karlos
Otázka pro pana Prokopa: Byl přestup od Fordu k Toyotě náročný? Vyhovuje vám početné zastoupení Hiluxů na Dakaru, a jaký je vlastně nový standardní Hilux po jízdní stránce? Děkuji za odpověď, ať se vám daří!
Dobrý den, automobily jsou diametrálně jiné. WRC je rychlejší, reaguje více, je obratnější a největší problém je zvyknout si na velkou váhu a setrvačnost auta. S týmem mám dobrou zkušenost, kdy mi kolega pomohl na kola, a druhou špatnou, kdy mě kolega nechtěl 100 kilometrů pustit. Se standardním Hiluxem má zkušenost jenom doprovodný tým a nemůže si stěžovat.
Mirouš
Dobrý den, na kolik zhruba vyjde účas jednoho týmu na Dakaru? Je mi jasné, že většina financí pochází od sponzorů, informace je to ale zajímavá. Díky moc!
Martin Macík: Záleží na velikosti týmu, jsou to desítky milionů korun.
Vital
Dobrý den, předně bych chtěl říci, že jste všichni neskuteční borci! A teď otázky: Jak se vyrovnáváváte s velkými nadmořskými výškami? Používáte nějaké speciální přípravky, nebo prostě jenom zatnete zuby a jedete? Díky moc za odpověď.
Tomáš Ouředníček: Připravovali jsme v kyslíkových stanech, jinak ale vozím jenom aspirin. Martin Macík: Když jsem byl v horách poprvé, tak mi to vadilo, nyní už je to v pořádku. Martin Prokop: Když jsme jednou stavěli auto na kola a nemohli jsme pak popadnout dech, byla to hrůza. Jinak je to ale v pořádku.
Zavodnik_Milda
Dobrý večer, chtěl bych se zeptat pana Prokopa. Asi je to těžké porovnat, ale zajímalo by mě, jak se liší jízdní styl v mistrovství světa rallye a dálkové soutěži? Jestli třeba na Dakaru musíte jet víc na jistotu, víc hlavou, kdežto v MS musíte neustále "tlačit na pilu", díky za odpověď!
Překvapilo mě, že se na Dakaru jede vysoké tempo celou dobu. Kdyby se tady jelo autem WRC, nešlo by to vydržet - Hilux méně unavuje a vydrží více.
johnny
dobry den, chteli byste si dakar vyzkouset i v africe?
Martin Kolomý: Nevím, možná bych to zkusil.
Ondřej Sekera
Dobrý den, otázky pro pana Kolomého: Jak se srovnáváte se včerejší havárií? Lze z ní vinit Kamaz, nebo jste pouze v inkriminovaném místě prostě jenom moc topil? Hezký večer, Ondra.
Dobrý den, oboje. Byli jsme příliš rychlí a rozhodovala tam spousta náhod.
Lada30
Zdravím všechny, pane Kolomý, ten náklaďák vám sluší! Ale kdybyste si mohl vybrat jiný stroj pro Dakar, jaký by to byl? Co třeba motorka?:)
Motorka, ale až mě přestane bavit kamion!
Terrano
Zdravím a ctím Martina Macíka. Budeš útočit na reálný 8 flek, nebo si zachováš rodinnou tradici /předvídavost + zdravý rozum/ a spokojíš se pro letošní WRC Dakar s TOP 10 ? Karginov a Sotnikov budou v úterý a ve čtvrtek blokovat Iveca a Many, tím pádem by tě neměli ohrozit. Posádku máš super, tak ať Líza vydrží a doveze vás zpět do Rosario. Držím palce
Dobrý den, na útočení je ještě času dost, zatím určitě rozhoduje rozum a budu se snažit držet v TOP 15.
MireckSupersonic
Dobrý večer přeju, jak dlouho se po Dakaru zotavujete? Tedy, jak dlouho odpočíváte a dáváte se dohromady?
Motorkáři: Pouze týden a jsme v pohodě. Martin Kolomý: po vystoupení z letadla nastupuji do pracovního procesu, takže vůbec. Martin Macík: Poslední den soutěže stačí, hned po návratu mi začíná fyzický trénink. Matrin Prokop: Jedu poprvé, bude to překvapení.
DivokejStrejda
Dobrý den pane Kolomý, nebudete mít teď už trochu problém s motivací? Ta časová ztráta je přece jenom dost velká...
Dobrý den, s motivací nemám problém nikdy, jelikož jsme teprve v půlce.
Terrano
Zdravím Martina Kolomého. Uvažoval jsi o podobné Čaginovo "taktice" na Merdeeva nebo Nikolaeva, viz sobotní manévr od Sotnikova ? V reálněm čase byl na PC1 14 sekund před tebou právě jeho Kamaz.
Dobrý den, jedu vlastní taktiku, nechejte se překvapit.
dzakobo
Můžou mít závodní kamiony omezovač rychlosti nebo automatické přibrzďování při jízdě z kopce, aby se zabránilo překročení rychlosti a následné penalizaci?
Martin Kolomý: Dobrý den, mohou mít retardéry, jsou ale dost těžké a nepoužívají se. Je to na samotném pilotovi - pokud nedobrzdí, dostane penalizaci.
Martin N.
Zdravím, co říkáte na možný přesun příštích ročníků zpět do Afriky? Máte s Afrikou nějaké zkušenosti? Jinak držím palce i na nohou Vám všem :-)
S Afrikou nemáme žádné zkušenosti, jen tak se to tam určitě nepřesune.
tomšica
A co klobásky?mate ještě? :D
Martin Kolomý: Máme jich ještě dost!
David Pilc
Zdravím chlapáci,gratulace k výsledkům a zajíma mě kolik klobás Martin ještě má?:-)
Katka
Ahoj Martine, co páteř po těch skocích?? Nová Ves Ti drží palce, tak se koukej stavit, až se vrátíš :-)
Záda jsou už po skocích úplně v pořádku!
Petra
Kolik hodin spánku denně v průběhu závodu máte?
Martin Kolomý: Jak který den. Martin Macík: Průměrně 5-6 hodin. Motorkáři: 6-7 hodin. Martin Prokop: Kolem 6 hodin, čekal jsem to horší. Tomáš Ouředníček: Musíme jít spát do 22:00, ani jednou jsme to ale nedodrželi.