Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Ampera: Technická data sériového vozu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (31)
Na autosalonu v Ženevě automobilka Opel ve světové premiéře představí produkční verzi modelu Ampera.

Opel Ampera, evropské dvojče amerického Chevroletu Volt, se světu poprvé představilo na autosalonu v Ženevě v roce 2009. Od té doby probíhal náročný vývoj, jehož cílem je spuštění sériové výroby a zahájení prodeje do konce letošního roku.

Automobilka průběžně informovala o pokrocích prototypů a předsériových vozů. Opel Ampera v loňském roce absolvoval i řadu propagačních jízd, z nichž mezi nejdůležitější patřila z Londýna do Brightonuuspořádaná v listopadu.

Rovněž vloni v listopadu začal Opel přijímat první objednávky a zveřejnil evropskou cenu Ampery. Ta začíná na částce 42.900 Euro včetně DPH (zhruba 1.060.000,- Kč). Tato cena zahrnuje vůz i akumulátory. Protože výbava se může lišit trh od trhu, může se lišit i konečná cena vozu. Do dnešních dnů si Amperu objednalo přes 1.000 zákazníků v celé Evropě.

Opel již dříve uváděl technická data prototypů a předprodukčních verzí Ampery, ale až nyní zveřejnil informace o technických datech sériového provedení. Ta se od dřívějších údajů prakticky neliší.

Elektromobil s prodlouženým dojezdem, jak Opel čtyřmístnou pětidveřovou Amperu nazývá, je poháněn elektromotorem o výkonu 111 kW (150 k) a točivém momentu 370 Nm. Pohonná jednotka je napájena z 220 lithiových článků uspořádaných ve tvaru písmene T. Ty mají celkovou kapacitu 16 kWh a váží 180 kg. Lze je samozřejmě nabíjet z běžné elektrické zásuvky o napětí 230 V.

Baterie vydrží v závislosti na provozních podmínkách od 40 do 80 km, poté se uvede v činnost zážehový motor o objemu 1,4 litru. Oproti běžným elektromobilům Ampera pochopitelně výhodu v delším dojezdu, který činí 500 km.

Maximální rychlost sériové Ampery Opel uvádí 161 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h okolo 9,0 s.

Prostřednictvím ovladače Drive Mode na středové konzole může řidič volit mezi jízdními režimy Normal, Sport, Mountain nebo City. Tyto režimy optimalizují hospodaření s energií v závislosti na stylu jízdy a stavu vozovky.

Režim Normal představuje výchozí nastavení a očekává se, že bude využíván po většinu času, kdy bude Ampera v provozu, aby zajistil maximální účinnost jejího pohonného systému.

Při spuštění režimu Sport se sice nedostaví vyšší výkon, ale rychlejší odezva na sešlápnutí akcelerátoru a například i citlivější reakce na pohyby řízením.

V režimu Mountain se spalovací motor spouští ještě dříve než jsou vybity baterie, aby měl elektromotor neklesající přísun energie. Opel doporučuje tento režim spouštět po plném nabití akumulátorů nebo 10 až 15 minut před tím než vůz vjede do kopcovitého terénu.

Režim City by měl být zapínán v příměstském provozu, protože se při něm spouští spalovací motor, aby se dobíjely baterie nebo ušetřila elektrická energie v nich uložena. Při vjezdu do centra města se má tento režim vypnout a spolu s ním se vypne i spalovací motor, takže Ampera se pohybuje pouze na elektřinu z baterií.

Zájemci o nový elektromobil Opel Ampera se mohou stále registrovat na stránkách www.opel-ampera.com a poté budou dostávat nejenom čerstvé informace o vývoji a výrobě jejich vozu, ale budou mít možnost si mezi prvními Amperu i otestovat a stát se jejími majiteli.

První Ampery se mají za svými majiteli vypravit ve čtvrtém čtvrtletí roku 2011.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (31)
28. 2. 2011 19:30
Pro koho?
Začnu tím, že když je nadpis "technická data", čekal bych technická data a ne nicneříkající omáčku. Kolik auto váží včetně baterií? Jaké má rozměry? Velikost kufru? Spotřeba po vybití baterií na dálnici/ve městě? Jak se řeší topení v zimě (a vytápění baterií aby neztratily kapacitu) a kde bere energii klimatizace v létě/jak ovlivní dojezd?
Další problém je s určením auta. Jak všichni ví, elektromobil a hybrid se hodí spíš do města, kde vyniknou jeho výhody. Proč se mám ale po městě tahat s takovou "krávou", když většinou jezdím sám? Jak se s něčím takovým bude parkovat? Proč nepostavili něco menšího lehčího na stejném principu?
23. 2. 2011 17:45
Re: Směšné!
rekce na predchozi post od uzivatele WinDiesel

Ampera ma mit 111kW/370Nm elektro, a ted me napis jak dlouho myslis ze budes vyuzivat tuhle silu behem jizdy po D1 nebo jakekoliv jine dalnici v EU?

myslim ze odpoved zname vsichni, pokud nejdi magor tak po dobu 0,0000 prd %

s nejvetsi pravepodobnosti ta 1.4ka bude mit 74 nebo 88kW, ale muze tam bejt klidne ona 103kW verze, tedy ve vsech 3 pripadech dostatecne vykonny motor k dodavani energie elektromotoru, ktery 99% ridicum bude stacit i na hodne sviznou jzdu :-)

navic kazdej kopec nahoru znamena i kopec smerem dolu, takze jednim smerem energii cerpas a druhym smerem ji naopak muzes dobijet ;-) rozumnej a myslici ridic asi dobre vi jak ma s autem jezdit a po nejake dobe uz vi co od sveho auta muze ocekavat, cos vetsina kratkodobich testu nemuze zminovat, protoze za 14 dni se proste neda s autem jezdit tak jak s nim bude jezdit drtiva vetsina majitelu kteri to auto budou mt treba nekolik let ;-)

--

pokud neni ridic uplnej magor, tak uvidi kolik energie v bateriich ma, a tedy jak moc si muze vyskakovat a jestli muze v dlouhem tahlem kopci predjizdet kamion ;-)
Avatar - Blue Sun
23. 2. 2011 07:47
Re: Směšné!
Když jede Prius po dálnici, tak baterie ani nepoužívá, jede jen na spalovací motor. Baterie pak mohou asistovat při předjíždění nebo v kopcích, protože jsou plně nabité celou dobu.
BlueMotion... to myslíte pneumatiky se sníženým odporem a adhezí, dlouhé převody a "lepší" aerodynamiku? Hm, radši auto, které mi v zatáčkách nebude chtít utíkat a nebude mu rozjezd trvat týden. K testu se nevyjadřuju. Když někdo nechápe smysl hybridů, nemá je ani testovat.
Avatar - WinDiesel
22. 2. 2011 23:03
Re: nechapem
Bohužel, není to pravda, Amíci lhali. Ve skutečnosti je to pouhý hybrid, protože v autě je planetový převod a motor může přímo hnát kola. Amíci 3 roky lhali a novináři v USA je za to pořádně sepsuli.
Avatar - WinDiesel
22. 2. 2011 23:01
Re: Směšné!
Na dálnici D1 je několik velkých kopců a tady doporučují 15 minut před velkým kopcem zapínat zvláštní režim, aby toto vozidlo nějak vyjelo bez ztráty kytiček. Tady souhlasím s Ádou. Podobně jako u Priusu, jamile to jede po dálnici, vyčerpá to baterie a motor nebude sto dodávat dostatek energie na dynamickou jízdu. Prostě to pojede jakoby v nouzovém režimu. mimochodem, diesel 1,6 TDi s paketem Bluemotion pobil v testu Auris HSD, jak na průměrnou spotřebu, tak na spotřebu mimo město a na dálnici. Auris vítězil jen ve městě, a to nijak závratně.