Opel Ampera: Technická data sériového vozu
Opel Ampera, evropské dvojče amerického Chevroletu Volt, se světu poprvé představilo na autosalonu v Ženevě v roce 2009. Od té doby probíhal náročný vývoj, jehož cílem je spuštění sériové výroby a zahájení prodeje do konce letošního roku.
Automobilka průběžně informovala o pokrocích prototypů a předsériových vozů. Opel Ampera v loňském roce absolvoval i řadu propagačních jízd, z nichž mezi nejdůležitější patřila z Londýna do Brightonuuspořádaná v listopadu.
Rovněž vloni v listopadu začal Opel přijímat první objednávky a zveřejnil evropskou cenu Ampery. Ta začíná na částce 42.900 Euro včetně DPH (zhruba 1.060.000,- Kč). Tato cena zahrnuje vůz i akumulátory. Protože výbava se může lišit trh od trhu, může se lišit i konečná cena vozu. Do dnešních dnů si Amperu objednalo přes 1.000 zákazníků v celé Evropě.
Opel již dříve uváděl technická data prototypů a předprodukčních verzí Ampery, ale až nyní zveřejnil informace o technických datech sériového provedení. Ta se od dřívějších údajů prakticky neliší.
Elektromobil s prodlouženým dojezdem, jak Opel čtyřmístnou pětidveřovou Amperu nazývá, je poháněn elektromotorem o výkonu 111 kW (150 k) a točivém momentu 370 Nm. Pohonná jednotka je napájena z 220 lithiových článků uspořádaných ve tvaru písmene T. Ty mají celkovou kapacitu 16 kWh a váží 180 kg. Lze je samozřejmě nabíjet z běžné elektrické zásuvky o napětí 230 V.
Baterie vydrží v závislosti na provozních podmínkách od 40 do 80 km, poté se uvede v činnost zážehový motor o objemu 1,4 litru. Oproti běžným elektromobilům Ampera pochopitelně výhodu v delším dojezdu, který činí 500 km.
Maximální rychlost sériové Ampery Opel uvádí 161 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h okolo 9,0 s.
Prostřednictvím ovladače Drive Mode na středové konzole může řidič volit mezi jízdními režimy Normal, Sport, Mountain nebo City. Tyto režimy optimalizují hospodaření s energií v závislosti na stylu jízdy a stavu vozovky.
Režim Normal představuje výchozí nastavení a očekává se, že bude využíván po většinu času, kdy bude Ampera v provozu, aby zajistil maximální účinnost jejího pohonného systému.
Při spuštění režimu Sport se sice nedostaví vyšší výkon, ale rychlejší odezva na sešlápnutí akcelerátoru a například i citlivější reakce na pohyby řízením.
V režimu Mountain se spalovací motor spouští ještě dříve než jsou vybity baterie, aby měl elektromotor neklesající přísun energie. Opel doporučuje tento režim spouštět po plném nabití akumulátorů nebo 10 až 15 minut před tím než vůz vjede do kopcovitého terénu.
Režim City by měl být zapínán v příměstském provozu, protože se při něm spouští spalovací motor, aby se dobíjely baterie nebo ušetřila elektrická energie v nich uložena. Při vjezdu do centra města se má tento režim vypnout a spolu s ním se vypne i spalovací motor, takže Ampera se pohybuje pouze na elektřinu z baterií.
Zájemci o nový elektromobil Opel Ampera se mohou stále registrovat na stránkách www.opel-ampera.com a poté budou dostávat nejenom čerstvé informace o vývoji a výrobě jejich vozu, ale budou mít možnost si mezi prvními Amperu i otestovat a stát se jejími majiteli.
První Ampery se mají za svými majiteli vypravit ve čtvrtém čtvrtletí roku 2011.