Opel Astra – Insignizace

Opel Astra – Insignizace

 
 

Loni se představil nový Renault Mégane a Volkswagen Golf, nyní prochází výměnou generací další klíčový model evropské nižší střední třídy – Opel Astra. Ke střídání dojde po šesti letech.

Historie Opelu v segmentu, který dnes nazýváme nižší střední třídou, je dlouhá a pestrá. Tradice malých rodinných modelů započala prvním Kadettem v roce 1936 a s výjimkou přestávky od druhé světové války do roku 1962 trvá dodnes. Historii této modelové řady jsme vám představili v článcích Opel Kadett – lidovka z Bochumi (1. díl)Opel Kadett – lidovka z Bochumi (2. díl).

Ke změně – na evropském kontinentu – došlo v roce 1991, kdy Kadett E nahradila první generace Astry, označovaná Astra F. Naopak vozy s řízením vpravo prodávané ve Velké Británii a Irsku nesou název Vauxhall Astra už od počátku 80tých let. Další vydání Opelu Astra se dostala na evropské trhy v letech 1998 a 2004, nová generace se ale vždy prodávala souběžně s tou předchozí, která dostala přívlastek Classic. Podobnou praxi můžeme očekávat i od počátku příštího roku, kdy se na trh dostane nová Astra, v pořadí čtvrtá.

Astra se pravidelně umísťuje mezi trojicí nejúspěšnějších aut nižší střední třídy v Evropě. Ročně se prodá kolem půl milionu kusů a důležitost tohoto modelu pro Opel podtrhuje skutečnost, že tvoří přibližně třetinu odbytu značky.

obrázek [555 x 252]
 

Ve srovnání s předchozí generací došlo k výraznému růstu vnějších rozměrů, Opel tedy aplikuje stejnou strategii, jakou použil u Insignie. Především délka se natáhla o celých 170 mm na 4419 mm, srovnáváme ale pětidveřový hatchback – končící Astra Caravan se vyznačuje prodlouženou karoserií s celkovou délkou 4515 mm. Není ovšem bez zajímavosti, že nová Astra velikostně překonává první generaci Vectry a je jen o pár centimetrů kratší než Vectra B. I v dalších směrech došlo u nové generace k růstu – šířka je 1814 mm (+61 mm), výška 1510 mm (+50 mm) a rozvor 2685 mm (+71 mm). Zavazadlový prostor má ale základní objem 370 litrů, vůči předchozí generaci i Astře Classic 2 tedy posun v této oblasti nenastává.

Opel Astra – porovnání rozměrů s předchozí generací
ModelAstra 2010Astra (od 2004)Astra Classic 2rozdíl
Délka [mm]441942494110+170 / +309
Šířka [mm]181417531709+61 / +105
Výška [mm]151014601425+50 / +35
Rozvor [mm]268526142606+71 / +79
Objem zav. prostoru [l]370375370-

Pro porovnání s konkurencí vybíráme nejsilnější evropské hráče na trhu, kteří budou v úvahách zákazníků zřejmě figurovat nejčastěji. Vynechejme tedy japonské vozy, poněkud extravagantní Citroën C4 i Fiat Bravo. Mezi Focusem, Méganem, Golfem a Peugeotem 308 bude nová Astra vynikat především svojí délkou. Jako jediná překonává 4,4 metru, Mégane je ale zároveň kratší o 12 cm a Golfu, odvěkému německému rivalovi, na Astru chybí dokonce 22 cm! Nový Opel vyniká také co do výšky, šířky i délky rozvoru, zde se ale rozdíly pohybují v řádu jednotek centimetrů. Velikost karoserie tak bude zřejmě jednou z hlavních konkurenčních výhod, zároveň ale může řadu potenciálních zájemců od koupě Astry odradit ve prospěch kompaktnějších konkurentů.

Opel Astra – porovnání rozměrů s evropskými konkurenty
ModelOpel AstraFord FocusPeugeot 308Renault MéganeVolkswagen Golf
Délka [mm]44194336427642954199
Šířka [mm]18141839181518081786
Výška [mm]15101500143014711479
Rozvor [mm]26852640260826412578
Objem zav. prostoru [l]370385348372350

Design jako baby-Insignia

V oblasti vnějšího designu přichází Astra s radikálním posunem. Opel se vzdal strohého designového jazyka, který se prosazoval od dob Vectry C, a místo toho dopřál nové generaci atraktivní tvary s geny Insignie. Inspirace větším modelem je přiměřená – jejich příslušnost k jedné značce je patrná na první pohled, přesto si oba zachovávají značnou svébytnost.

Astra má nízkou masku chladiče s masivní chromovanou lištou, která nese nové logo značky. Nové přední světlomety jsou nižší a dostaly mírně zamračenou optiku. S Insignií Astru spojuje prolis, který se táhne středem nárazníku i kapoty motoru. Z bočního pohledu jsou si oba modely velmi podobné. Hlavním designovým prvkem je prolis táhnoucí se od bočních směrovek (nejsou integrovány v zrcátkách) zešikma nahoru přes kliky dveří až ke koncovým světlům. Ve spodní části je doplněn druhým prolisem, který je inspirovaný tvarem křídla. U Astry je ale řešen v opačném gardu než u Insignie, záhyb se tedy nachází na zadních dveřích.

obrázek [555 x 408]
 

Novinkou pro Astru je malé boční okénko umístěné v A sloupku, které si hatchback vypůjčuje od vozů kategorie MPV. Boční prosklení s černými sloupky a chromovanou obvodovou lištou doplňuje také trojúhelníkové okno umístěné nově v zadním sloupku. Pro tvar zádě zvolil Opel moderní řešení s klesající horní hranou bočních oken, na kterou volně navazuje okraj výrazně skloněného okna ve dveřích zavazadlového prostoru. Zadní sloupek je tak tvořen dvěma spojenými trojúhelníky, které svým zaoblením záď auta v horní části opticky zužují.

Zadní pohled pak odhaluje masivní nárazník a koncová světla rozdělená na dvě části. Jejich obrys je volnou parafrází tvaru předních světlometů. Novinkou převzatou z Corsy a Antary je nosič kol FlexFix integrovaný do zadního nárazníku. Jeho konstrukce připomíná šuplík, který se vysune z nárazníku pomocí ovládací páky, nosnost je 40 kg a nosič pojme dvě jízdní kola.

Multilink? Ne, Wattův přímovod

Obvyklé dilema, zda v nižší střední třídě použít pro zadní nápravu vyspělejší zavěšení multi-link, nebo jednodušší nápravu s vlečnými rameny, vyřešil Opel kompromisem. V Rüsselsheimu dosud spoléhali na jednoduchou, levnou a prostorově nenáročnou vlečenou nápravu, tedy řešení, které je standardem dodnes ve třídě malých vozů. Nesporné výhody (cena, vlastnosti na dobrém povrchu, prostorová nenáročnost, nízké tření v závěsech) přesvědčují stále řadu automobilek o vhodnosti použití v nižší střední nebo dokonce střední třídě, ale počet těch, které se vydávají na cestu zcela nezávislého zavěšení zadních kol pomalu, ale jistě roste.

Nová Astra kombinuje vlastnosti obou řešení. Ke klasické vlečené konstrukci spojené příčkou do tvaru U, přibyl kinematický mechanismus – Wattův přímovod – známý jako dokonalejší způsob ustavení tuhých náprav. Torzní příčka zadní nápravy je umístěna mezi podélnými rameny přibližně v polovině vzdálenosti mezi uchycením nápravy do karoserie a zadními koly. Otevřený U-profil nápravy byl mezi kotevními body prodloužen a zvětšila se i tloušťka stěny profilu, čímž se zvýšila torzní tuhost.

Při přímé jízdě zaručuje kinematika celého mechanismu s Wattovým přímovodem volný pohyb kol při propérování. V zatáčkách potom zadní náprava minimalizuje boční náklon karoserie podobně, jako to umí moderní víceprvkové nápravy. Ramena Wattova přímovodu jsou uchycena k malému příčnému prvku ukotvenému do skeletu vozu za středovou osou kol. Středový prvek, sestávající z krátkého ramene uchyceného uprostřed na čepu, je spojený s rameny s kulovými klouby na koncích, jejichž prostřednictvím jsou ramena propojena s rameny kol.

Hlavní výhodou nové konstrukce je podle Opelu skutečnost, že uložení vlečených ramen nemusejí přenášet žádné boční síly, působící při průjezdu zatáčkou, takže je možno použít měkčí pouzdra, která účinněji tlumí hluk a vibrace a dokonaleji izolují interiér od povrchu vozovky. K vyspělejším jízdním vlastnostem ovšem vedle nové konstrukce zadní nápravy přispěje také rozchod zadních kol, zvětšený o 70 mm.

obrázek [555 x 363]
 

Vpředu je konvenční nezávislé zavěšení hnacích kol pomocí vzpěr McPherson a spodních příčných ramen. Horní úchyty vzpěr McPherson jsou ale řešeny jako dvojcestná ložiska. Síly, vznikající tlumením a pružením, se tak přenášejí do struktury karoserie separátně. V zájmu snížení neodpružených hmot a zlepšení rozložení hmotnosti jsou řídicí tyč a dolní příčné rameno vyrobeny z hliníku, stabilizátor je řešený jako dutý ocelový profil.

Příčná L-ramena předních závěsů jsou uchycena k přednímu pomocnému rámu prostřednictvím dvojice pouzder. Přední pouzdra jsou velmi tuhá s optimalizovanou hysterezí v zájmu co nejlepší ovladatelnosti, zadní hydraulická pouzdra účinně tlumí vibrace přenášené od kol do konstrukce vozu. Také u přední nápravy došlo k rozšíření rozchodu, a to o 56 mm.

obrázek [300 x 158] K tomu Opel přidává příplatkový adaptivní podvozek FlexRide. Charakteristika všech čtyř tlumičů se mění v závislosti na zvoleném režimu – Standard jejich nastavení kontinuálně přizpůsobuje aktuálním podmínkám, Tour je laděný komfortně a Sport naopak dynamicky. Ve sportovním režimu jsou také reakce řízení a odezva elektronické škrticí klapky rychlejší. Zároveň se podsvícení přístrojů změní z neutrální bílé na dynamickou červenou.

Motory – mezigenerační úspora paliva 12 %

Mezi benzinovými pohonnými jednotkami nalezneme jen dva objemy – 1,4 a 1,6 litru. Základ patří atmosférickým jednotkám, čtrnáctistovka se bude vyrábět ve verzích s 64 kW (1,4 ecoFlex) a 74 kW (1,4 16V), obě dosahují maxima točivého momentu 130 Nm a budou spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou. Jejich jízdní výkony nejsou nijak oslnivé, kombinovaná spotřeba je však u obou shodně 5,5 l/100 km. Tím patří ke špičce třídy, což může na německém trhu, kde se platí daň z provozu auta i podle emisí CO2, hrát důležitou roli. Například základní Golf 1,4 (59 kW) má kombinovanou hodnotu o necelý litr vyšší.

Střed nabídky tvoří atmosférická 1,6 16V o výkonu 85 kW, která dostane šestistupňovou převodovku, manuální nebo volitelně automatickou. Novinkou je o motor 1,4 Turbo o výkonu 103 kW, který se pustí do přímého boje s Golfem 1,4 TSI, Méganem 1,4 TCe a Bravem 1,4 TurboJet. Nový motor nahradí dosavadní atmosférickou 1,8 (také 103 kW). Ve srovnání s ní přináší o 15 % vyšší točivý moment a o 18 % nižší spotřebu paliva. Konkrétně se jedná o hodnoty 200 Nm mezi 1850 a 4900 min-1 a 5,9 l/100 km. Vrcholem je pak 1,6 Turbo se 132 kW.

Opel Astra – technická data a první ceny – zážehové motory
Motor1,4 EcoFlex1,4 16V1,6 16V1,4 Turbo1,6 Turbo
Převodovka5M5M6M (6A)6M (6A)6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]13981398159813641598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]64/560074/600085/6000103/4900132/5500
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1]130/4000130/4000155/4000200/1850-4900230/2200-5400
Max. rychlost [km/h]169178188 (182)205 (201)221 (210)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,714,211,7 (13,3)9,7 (9,8)8,5 (9,0)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,55,56,3 (7,1)5,9 (7,0)6,8 (7,5)
Cena Selection v Německu [Euro]15.90016.90018.40019.075-
Cena Edition v Německu [Euro]17.40018.40019.90020.57522.100
Cena Cosmo v Německu [Euro]-20.25021.75023.40023.950
Cena Sport v Německu [Euro]-20.25021.75023.40023.950

Naftová škála je tvořena agregáty známých objemů. Nejmenším turbodieselem v nižší střední třídě bude 1,3 CDTI známý z mnoha dalších modelů Opelu a Fiatu, zde naladěný na výkon 70 kW. Se spotřebou 4,2 l/100 km je nejúspornějším motorem pro novou Astru a díky tomu si vysloužil přívlastek ecoFlex. Za ním následují dvě výkonové verze 1,7 CDTI (81 a 92 kW), které mají obě šestistupňovou manuální převodovku. Jediný agregát, který není předmětem downsizingu, je 2,0 CDTI o výkonu 118 kW. Jedná se o nový motor s objemem 1956 cm3, který se od letošního dodává také do Insignie a v jiných výkonových variantách také do Alfy Romeo 159 a Fiatu Bravo

Opel Astra – technická data a první ceny – vznětové motory
Motor1,3 CDTI1,7 CDTI1,7 CDTI2,0 CDTI
Převodovka5M6M6M6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]1248168616861956
válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]70/400081/380092/4000118/4000
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1]190/1750260/1800280/2300350 (380)/1750
Max. rychlost [km/h]170181195215 (209)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,712,611,59,0 (9,2)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,24,74,74,9 (5,8)
Cena Selection v Německu [Euro]19.39020.150--
Cena Edition v Německu [Euro]20.89021.65022.99023.905
Cena Cosmo v Německu [Euro]-23.50024.84025.755
Cena Sport v Německu [Euro]-23.50024.84025.755

Tabulky s technickými údaji motorů obsahují také německé ceny. Vedle čtyř stupňů výbavy nabídne Opel řadu příplatkových položek dosud převážně vyhrazených jen Insignii. K těm nejzajímavějším patří, vedle již zmíněného adaptivního podvozku FlexRide a nosiče kol FlexFix, adaptivní bi-xenonové světlomety AFL+ s devíti funkcemi svícení, inteligentní kamera Opel Eye, která rozeznává dopravní značky a hlídá jízdu v pruzích, nebo německými ortopedy oceněná sedadla Ergonomic Sports Seat.

obrázek [555 x 297]
 

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny…

Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným

Stát štědře dotuje politické strany. Ty dříve úspěšné,…

Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy

Švýcarský komoditní fond Tiberius Group hodlá vstoupit na…

OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover

Britský terénní vůz Land Rover slaví sedmdesáté výročí.…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem

Ťukance o svodidla jsou při volných jízdách v Zeleném…

Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce

Poslední "auto za rozumnou cenu", s nímž v Top Gearu…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které končí smrtí!

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které…

Herecká legenda Jana Štěpánková (83) před kamerou umírala už několikrát. Nikdy z toho trauma, jako většina…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných beachvolejbalistek

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných…

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…